Corsair Carbide Quiet 400Q (CC-9011100-WW) - Reviews

Specificaties Tower • 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Carbide Quiet 400Q (CC-9011100-WW) Review

ocf81 13 maart 2018, laatste update op 13 maart 2018, 140 views Product gekocht

Corsair Carbide Quiet 400Q (CC-9011100-WW)

Designmissers doen af aan een kast die tamelijk stil is en er goed uitziet. Door het ontbreken van een 5¼ inch vak is er veel werkruimte en een goede airflow.. Een moderne PSU met lange kabels is een must. Een prijskaartje van 90+ is niet te rechtvaardigen.

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Ruimte voor lange GPU
  • Strak uiterlijk
  • Ingebouwde fan controller
  • Lekker stil

Minpunten

• Te weinig ruimte tussen backpane en kastdeur voor kabels
  • Te weinig ruimte aan de onderkant moederbord
  • Maximale PSU lengte aan de krappe kant
  • SDD bracket slecht ontworpen
  • HDD bracket niet voor regelmatige swaps bedoeld

Welkom bij deze down-to-earth review van de Carbide 400Q. Een kast voor gamers en in mijn geval voor mijn game PC (deze kast krijgt in mijn huis de naam Tigershark)
Overweging voor aanschaf
De oude kast, een Antec Three Hundred Mk.I van ca 8 jaar oud,was op. Het was daarnaast ook een mooie kans om USB 3.0 aansluitingen aan de voorkant te krijgen. (toch wel handig als je de files van een USB stick snel wil kunnen overzetten zonder naar de grond te hoeven duiken)
Verder was de oude kast ook wel wat sleets aan het worden. Hier er zat en daar een krasje en een butsje, wat na ca 8 jaar ook niet helemaal verwonderlijk is als je de kast zo nu en dan heen en weer sleept naar een andere locatie. Tijd voor een nieuwe dus!
In mijn zoektocht heb ik het bedrag beperkt tot 100. Meer is zonde voor een kast. Net als bij koptelefoons denken kastenbouwers dat ze tegenwoordig 200% marge kunnen pakken, wat ik dus echt veel te gortig vind.
Eigenlijk stond EATX ook op het lijstje, maar dat is in mijn geval vooral omdat ik graag wat extra ruimte wil om mee te werken met een standaard ATX bord.

Beoordeling van de eigenschappen van de kast

De kast is qua omvang normaal voor een ATX kast. In dit hoofdstuk zal ik enkele eigenschappen van de kast nader toelichten.
Layout van de kast:
Als ik kijk naar de layout van de kast ben ik niet erg te spreken over deze kast. Een deel hiervan heeft ook impact op het inbouwgemak.

Als ontegenzeggelijk pluspunt wil ik graag wel vermelden dat er geen blokkade van het luchtpad voor de onderdelen op het moederbord, waardoor de koeling zeker in orde is. Het ontbreken van een 5¼ inch bay is voor mij geen gemis, aangezien de laatste optische drive die ik had al jaren stof liep te happen. Het niet kunnen inbouwen van een HDD cage is door de toevoeging van USB 3.0 op het front panel een stuk dragelijker geworden. Er zijn voor mij nu andere manieren om snel files te kunnen verhuizen tussen machines zonder dat ik naar de grond hoef te duiken.

Qua ruimte om aan het bord te werken is deze kast goed ingedeeld. Op T.net, en ook op sommige andere sites staat dat deze kast EATX borden zou moeten kunnen huisvesten. Helaas blijkt de realiteit anders. De ruimte is er, maar er zijn geen standoffs die een EAX bord zouden kunnen ondersteunen. Overigens staat dat ook niet op de site van Corsair vermeld. Voor mij geen probleem, aangezien een EATX kast in mijn geval vooral bedoeld is om extra werkruimte te hebben tijdens het klussen, en dat is bij deze kast totaal geen probleem.

Al met al ben ik echter niet erg tevreden met deze kast als het om indeling gaat. Het zit hem vooral in de dingen die net niet goed zijn bedacht waardoor het allemaal net niet werkt zoals het zou moeten.

Zo heeft het moederbord te weinig ruimte voor aansluitingen die haaks naar onderen zijn gericht. Sowieso is het verdomd lastig om de PSU cover te monteren als je het moederbord er nog in hebt zitten. Ook de plaatsing van de HDD bracket is niet gewelding te noemen. Met een enigszins deftige voeding wordt het al snel noodzakelijk om de HDD bracket naar de voorste positie te verhuizen.

Daarnaast is er helaas ook geen 8e slot voor een eventuele 4e GPU. Dit was wel fijn geweest voor een GPU op het onderste slot indien deze 2 bracketposities inneemt. Met een Threadripper systeem geen onmogelijke zaak, hoewel natuurlijk erg zeldzaam. Sowieso gaat op die positie geen kaart passen met een heatsink hoger dan ca. 20mm, omdat deze dan tegen de PSU cover aan zal komen. Menig 10Gb netwerkaart en HBA valt dus ook af, ondanks dat deze doorgaans geen meerdere sloten in beslag nemen als het om de backplate zelf gaat

Tevens moet ik opmerken dat ten opzicht van de positie van de PSU gezien de gaten voor het kabelmanagement net iets verder (ca 15 mm) van het bord zitten dan dat ik graag had gezien. Deze gaten zouden voor de montage van een EATX bord wellicht nuttig kunnen zijn, maar zonder schroefgaten voor standoffs is het tamelijk nutteloos om voor deze indeling te kiezen op dit punt. Een PSU met net iets langere kabels dan dat mijn Antec True power 850 heeft is hierdoor echter een wel must.

De laatste designfout is wat mij betreft de ruimte tussen de backpane en de rechter kastdeur. Deze is zo klein dat ik enig geweld moest toepassen om de deur dicht te krijgen. De oorzaak is dat de kabels van mijn voeding ontstoringsspoelen hebben, en deze te dik zijn om enige speling over te laten tussen de backpane en de kastdeur. De kabel drukt nu dus in het isolatiemateriaal van de deur en zal over tijd de kastdeur doen vervormen.
Airflow
Zoals bij de layout al even ter sprake kwam is de airflow voor de onderdelen op het moederbord goed. Mijn temps liggen ca. 2 3 C lager dan bij de Three Hundred, terwijl er in die kast meer fans zaten. Het vrije luchtpad werkt dus zoals het zou moeten.

Voor de PSU en de HDD's is de airflow niet bijzonder goed. De kap houdt de luchtstroom binnen het vak voor de PSU's en HDDs, waardoor een oudere PSU dus naar lucht zal happen. Er zit wel een gat aan de onderkant. Een modernere PSU met een grote fan aan de bovenkant zal hier minder moeite mee hebben. De HDDs zin dwars geplaatst waardor ze niet worden voorzien van een vrije stroom van koele lucht. Nu zijn het er niet zo veel dat dat problematisch is, maar het helpt de levensduur ook niet denk ik.

De ingebouwde fan controller doet zijn werk ten koste van een SATA aansluiting en heeft 4 4-pins aansluitingen om casefans aan te sturen. Dat is op zich niet heel erg vreemd, het ding moet ergens zijn prik vandaan halen, en de oude MOLEX 4-pins is op zijn retour. Helaas is de fan controller niet traploos in te stellen. Dat zou ik persoonlijk wel fijn hebben gevonden. De fan controller is te bedienen met een 3-standenknop op de bovenkant van de kast. De knop steekt uit, als enige onderdeel op het frontpanel. Ik weet niet of ik heel blij ben met het ontwerp van deze knop. Ik ben blij met de mogelijkheid om de fans direct aan te sturen, en indien noodzakelijk op deze manier de fan headers op mijn moederbord beter aan te kunnen wenden.
Geluid
Het ding is stil :) Dit punt is tamelijk goed in orde. Het is zeker een hele verbetering op de kasten die ik voorheen heb gebruikt, inclusief de stil gemaakte/gemodde Antec Titan 550 die ik ooit in gebruik had. Ik moet hier wel bij vermelden dat dit met de stock fans is. Ik ga de fans vervangen.T.Z.T.. zal ik deze review updaten als ik de uiteindelijke configuratie rond heb qua koeling.
Aansluitingen front panel
De aansluitingen op het front panel zijn niet heel ruim bemeten. Met twee 3,5mm audio jacks, twee USB 3.0 en een regeling voor de ingebouwde fan controller. Er zit helaas geen USB 2.0 naast, wat op zich niet onmogelijk zou moeten zijn geweest voor dit bedrag.

De knopjes op het front panel zijn goed bruikbaar. Je hoeft de resetknop niet te lijf te gaan met een puntig object om deze te gebruiken, wat ik persoonlijk erg fijn vind. Helaas hebben de knoppen zo weinig relif dat je ze in het donker nauwelijks kan terugvinden. Je moet echt even aaien om ze te kunnen vinden, afgezien van de ene knop voor de fan controller natuurlijk... De eerder besproken aansturing voor de fan controller is een weinig subtiele vorm die schril afsteekt van de rest van de knoppen op het frontpanel.
Ik vind het jammer dat er niet is gekozen voor een negatief relif voor de knoppen. Daar had men men wel op de tast een knop in kunnen drukken zonder dat er knoppen uitsteken.
Afwerking en bouwkwaliteit
Hoewel ik de nodige op- en aanmerkingen heb op de indeling, is de afwerking van de kast an sich in orde. Geen braampjes, nette afdekking van scherpe randen en makkelijk lopende schroefgaten en sledes. De verf zit er stevig op en de kast voelt solide aan.

De bouwkwaliteit van de metalen delen is ook in orde, maar hetzelfde durf ik niet helemaal te zeggen van de plastic delen. Een kleiner minpunt dat ik op dit punt wil noemen is de slappe constructie en het slechte ontwerp van de SDD houder. De retentieclips breken bijna af als je er een SDD recht in steekt. Het zou beter zijn geweest om op dit punt een ander ontwerp te hebben toegepast met een sluitschroef of een geveerde mechanische constructie. Tegelijkertijd is er zo veel speling dat ze er bijna uit schieten. De afstand tot de backpane is ook zo klein dat de SATA aansluiting van de voedingskabel de SDD zodanig opzij duwt dat deze bijna langs de retentieclip wordt geduwd. Alles gaat net goed, maar met enige druk van mijn vinger springen de SDD's er zo langs. Ook hadden ze beter met de aansluitingen naar beneden kunnen wijzen, met het oog op de kabellengte van de voedingskabels. Allemaal kleine missers, maar geen showstoppers.

De HDD brackets zijn op zich goed, maar ik weet niet of ik helemaal weg ben van het design. Er worden een soort van pinnen met rubberen voeten meegeleverd die je kan gebruiken om je 3½ inch drives mee vast te zetten op de lades. Dit is natuurlijk heerlijk voor de stille werking van je drives. Je moet echter wel voorzichtig zijn dat je de lades niet breekt bij het installeren van de drive in de lade. Je moet de lade namelijk buigen om de HDD in de juiste positie in de lade te krijgen. Dit gaat op zich goed omdat het rubber genoeg kan worden samengedrukt om met enige moeite de HDD op zijn plaats te krijgen. Ik vraag me echter wel serieus af of ik dit 20 keer kan herhalen, mocht dat nodig zijn. Op een gegeven moment gaat zo'n lade toch eens plastisch vervormen of zo''n rubber door midden, en dan zit je met de gebakken peren en moet je ergens reserveonderdelen vandaan gaan toveren.

De deksel blijft bij mij goed op zijn plaats zitten, en lijkt qua geluidsdoorlating nauwelijks af te doen voor een gesloten kast.

Deze kast heeft serieuze design issues die het dagelijks gebruik weliswaar niet in de weg zitten, maar het inbouwen wel een veel vervelender karwij maken dan dat nodig zou zijn.
Hoewel er wel pluspunten zijn, zijn er uiteindelijk toch te veel fouten gemaakt om deze kast op meer dan 2 sterren op inbouwmogelijkheden, en 1 ster op installatiegemak te geven. Het had iets meer kunnen zijn, maar ik telkens als ik terug denk aan het overplaatsen van mijn moederbord voel ik de irritatie. Het is gewoon niet de standaard die je van een kast van deze prijs mag verwachten.

Door alle problemen met de indeling is deze kast te duur voor wat ie biedt. Corsair heeft wat mij betreft steken laten vallen, en dat is in het geval van een kast als deze een stevige misser wat mij betreft. De missers zijn ook geen kleine dingetjes, maar designfouten.
Ik kan met moeite 3 sterren voor de algehele ervaring geven.

P.S. Plaatjes van deze kast staan wijd verspreid op het internet. Wat mij betreft geven ze een representatief beeld van het uiterlijk van de kast, dus ik heb er geen foto's van gemaakt.

Heb jij ook een Corsair Carbide Quiet 400Q (CC-9011100-WW)?