Sonic & Sega All-Stars Racing, PC Review

Opblaaskaas 27 februari 2010, laatste update op 27 februari 2010, 1.654 views

Sonic & Sega All-Stars Racing, PC

Pluspunten

• Veel banen, characters en unlockables.
  • Vette muziek.
  • Het gaat heel, heel snel.

Minpunten

• Online functie was welkom geweest.
  • Geen Co-op Grand Prix.
  • Controls niet aan te passen.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Mijn beoordeling lijkt nogal hoog maar dat vind ik helemaal terecht.
Aller eerst ging ik ervan uit dat dit weer een poging van Sega was om Sonic en zijn vrienden weer eens tot leven proberen te wekken om vervolgens een 'drollenbak' op de markt te brengen.
Dit is niet het geval, sterker nog; Het mag dan wel op Mario Kart lijken maar alles wat ik mistte bij Mario Kart zit in hier in.
Sonic & Sega All-Stars Racing gaat ontzettend snel, en het is intens vanaf de startlijn tot de finish.

*Game Modes*
Hier hoef ik niet diep op in te gaan aangezien alle game modes die je kent van de meeste spellen er in zitten.
En dan heb ik het over Quick Race, Time Trial, Missions, Grand Prix en Split Screen.
Missions zijn opdrachten die je met een bepaalde Character moet voltooien. O.a. alle ringen pakken in een bepaalde baan of potten kapot maken of ontwijken. Hierdoor leer je met de meeste Characters overweg te kunnen wat een leuke afwisseling is als je even niet wilt racen.

*Goodies*
De Items zijn goed uitgewerkt, zoals een soort toeter die je kan afvuren als mensen je voorbij proberen te gaan. Deze raakt alles aan de linker en rechter zijde van je voertuig.
Standaard Items zoals een Homing Missile en een Shield zijn ook van de partij.
Elke character heeft(wat we wederom kennen van Mario Kart) zijn eigen super wapen, genaamd het "All-Star" wapen. Sonic bijvoorbeeld word goud en begint razendsnel door de baan heen te vliegen en zo heeft iedereen zijn eigen(zeer originele) All-Star wapen.

*Music*
Ook de muziek is heel vet, het past helemaal in de sfeer van het spel en de banen.
Het is een soort zomerse techno wat meteen aanslaat, voor je het weet 'bounce' je vrolijk mee zonder dat je het door hebt.
Er zijn ook nog eens meer dan 30 extra music scores die je kan kopen door het Sega Miles punten systeem.
Deze kan je laten afspelen waar en wanneer je wilt, zelfs tijdens een race.

*Graphics*
De graphics(zie screens hieronder) zien er heel gelikt uit, alles oogt zeer levendig en kleurrijk.
Ook het wegdek is zeer dynamisch, en dan heb ik het over loopings, ramps en soortgelijke.
Je rijd vaak ondersteboven, in de lucht en onder water. Dit geeft, samen met het feit dat het ongelofelijk snel gaat, een hele grote kick.
Elke baan heeft een thema uit een Sega spel zoals Sonic, House of the Dead, Billy Hatcher enzovoort.

Ik speel zelf in 1680x1050 dus ik moest alle plaatjes uploaden in 1024x768 wat helaas te zien is in de quality loss. Neem van mij aan dat het er heel vet uit ziet.

*Multiplayer*
Zoals je eerder al las is het enige wat 'ontbreekt' aan Sonic & Sega All-Stars Racing de Online feature.
Het enige qua Multiplayer wat de Pc versie bezit is Split Screen(waar ik zelf geen probleem mee had).
In dit menu zitten game modes zoals Versus, Battle en modes die erg lijken op 'Capture the Flag' en zo.
Ondanks de missende Online optie, ontbreekt er in mijn ogen ook de optie om de Grand Prix in Co-Op te spelen.

*Sega Miles*
Dit is het punten systeem waarmee je Characters, Music scores, Tracks enzovoort kan kopen.
Deze punten krijg je vrijwel bij alles wat je doet, van racen tot Battles tot Missions.
Hoe beter je hebt gepresteerd(o.a. eerste worden of de hoogste scoren behalen) heeft effect op hoeveel Sega Miles je krijgt.

*Minpunten*
De controls kunnen niet aangepast worden maar zijn vrij simpel(D is gas, S is drift en Spatie is een voorwerp gebruiken).
Ik heb met beide het toetsenbord en een Xbox 360 controller gespeeld en vond ze prima werken.
Verder had ik af en toe last van grote frame drops bij Multiplayer als er veel items(lees wapens en bommen) door het speelveld vlogen, maar dat verschilt waarschijnlijk per Pc en heeft de console versie er geen of nauwelijks last van.

*Laatste woord*
Dit was misschien iets meer dan ik had gepland te zeggen over dit spel, maar ik ben er heel erg enthousiast over en ik vind dat iedereen dit een eerlijke kans moet geven, zowel de Mario Kart fans, als de fans van spellen zoals Need for Speed en dergelijke.

Er zitten geen bugs en glitches in, en het spel loopt rond de 50-60FPS op mijn pc(specificaties staan bovenaan en gedetailleerde info op mijn profiel).
Als ik dat vergelijk met de Xbox 360 versie die op 20-30FPS schijnt te lopen ben ik blij dat ik de Pc versie heb.

PS. Ik schrijf normaal geen reviews dus als er type fouten zijn of onduidelijkheden hoor ik het graag.

• XFX GeForce 285 GTX
  • Intel Core 2 Duo E8400
  • 4GB RAM
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sonic & Sega All-Stars Racing, PC?

Bedankt voor de review. Ik heb zelf een PC met vergelijkbare specs, maar heb zelf toch gekozen voor de PS3 versie (die morgen aankomt, kan niet wachten :) ). Dat vanwege het feit dat de PC-versie een beetje het ondergeschoven kindje schijnt te zijn. Zo heb ik gelezen dat je standaard alleen maar toetsenbord of xbox 360 controller kunt gebruiken en dat je grafische settings, zoals anti-aliasing, moet forceren in het control panel van je grafische kaart, i.p.v. dat je dat in het spel kunt aanpassen.

Wat zijn jouw ervaringen hiermee? Voelt het aan als een degelijke PC-port of zijn er toch wel wat minpunten? Sowieso het ontbreken van online multiplayer is toch wel jammer naar mijn mening. Overigens kun je ook split-screen multiplayer spelen op andere platformen, dus de PC versie heeft niet echt een voordeel wat dat betreft.
De PS3 versie blijkt ook inderdaad een goede keuze te zijn naast de Pc versie, je merkt dat de 360 veel moeite heeft met bijbenen tegenwoordig.

Ik heb het zelf gespeeld met een 360 controller en een vriend van me tijdens split screen speelde met toetsenbord, de knoppen hiervan zijn niet aan te passen wat inderdaad een beetje jammer is(D is gas, S is drift, Spatie is items, als je je hand zo op het toetsenbord plaatst kan je overal prima bij).
Misschien is er zelfs wel een config file ergens waarmee je dit manual kan aanpassen maar dat weet ik niet.

Video opties kan je via de Config.exe in de directory van het spel aanpassen dus dat valt ook mee, en anders kan je inderdaad via Nvidia Control panel zelf alles tweaken.

En het enige wat me opviel dat het echt een port is is inderdaad de controls en bijvoorbeeld van die kleine dingetjes dat je niet het toetsenbord kan gebruiken voor het intypen van je License name. Maar dan ben ik eerlijk gezegt niet anders gewend van de gemiddelde port.

Je maakt een heel goed punt dat het controls systeem tegenvalt, maar met veel slechte ports op de markt tegenwoordig steekt deze er zoiezo boven uit.
Dat van de controls is jammer, ik hoop ook zeker dat het door de fans wordt aangekaart als één van de meest kwalijke aspecten. Ik heb hier een goede USB gamepad liggen, en het enige wat ik kan doen is met Joy2Key de boel omzetten, maar je kan nog steeds geen multiplayer doen. Niet iedereen heeft immers €50,- voor een Xbox 360 controller over, en al helemaal geen €150,- om even een collectie aan te schaffen. Daarnaast, wat is er nu zo moeilijk aan het geven van een ini bestand waar die dingen aangepast zouden kunnen worden? Dan hoeven ze voor mijn part nog niet eens een ingame menu te bouwen, daar weten PC gamers toch wel raad mee.

Leuke review in ieder geval, dit is gewoon hoe een kart racer hoort te zijn.
Goeie motivatie, leest behoorlijk lekker weg ook. Heb je nog pics? :)

Offtopic trouwens: kan je ook halve sterren toekennen aan aspecten hierboven of moet je echt 1/2/3/4/5 sterren aanhouden?
Ik heb de review nog even aangepast en een stukje erbij getikt over de Graphics, mede met plaatjes. :)

En je kan alleen een volle ster of geen ster kiezen.
*edit* reageerde per ongeluk in de main thread, deze post kan verwijderd worden.

[Reactie gewijzigd door Opblaaskaas op 26 februari 2010 22:26]