Kyocera FS-1020D (A4, 20 ppm, USB 2.0) Review

the_guy 24 december 2005, 1.455 views

Kyocera FS-1020D (A4, 20 ppm, USB 2.0)

Pluspunten

• Geen. Misschien leuk kado-tje voor iemand waar je echt een hekel aan hebt.

Minpunten

• Teveel om op te noemen. Werkt simpelweg niet. Geen noemenswaardige service te bespeuren bij Kyocera.

Inktverbruik Score: 2
Muziekweergave Score: 1
Afdruksnelheid Score: 1
Drivers en stabiliteit Score: 1
Zoals al wel blijkt uit mijn beoordeling, ben ik behoorlijk ontstemd over dit apparaat.
Ongeveer een jaar geleden gloednieuw gekocht bij Aces direct. Het was (op het eerste gezicht) een goeie prijs voor een printer die vol duplex kon printen. Dit was het begin van een lange en nogal vruchteloze lijdensweg.
Het begon vrijwel onmiddellijk. Na ingebruikname van het apparaat waren er op elke bladzijde aan beide zijden een soort ruis-achtige spettertjes op verschillende plaatsen op de bladzijde. Toner even kort genivelleerd in de hoop op beter. Geen enkel resultaat. Standaard diagnostische & calibratie software gedraaid. Geen enkele verbetering. Contact met service van Kyocera was zeer marginaal. Alhoewel ze meestal wel terugmailden. (zij 't niet altijd even snel). Men suggereerde dat de toner defect was. E.e.a aan aces direct overlegd. En heb van hun een vervangende toner gekregen. En ja hoor, probleem niet verholpen. Weer in gesprek met kyocera. "Heeft u het apparaat wel goed schoongemaakt ?" (Ik probeerde me in te houden, en vertelde doodleuk dat 'r waarschijnlijk niet meer dan een paar 100 blz mee waren geprint en dat alles gloednieuw was. ) Na ruim een week een nieuwe email, Misschien schortte er wat met de instellingen... Of ik het even op wilde sturen naar ze. Dit apparaat weegt niet niks. Service 'on-site' daar deed men bij Kyocera schijnbaar niet aan. Opsturen was een dure kwestie geworden, en aangezien het apparaat ook niet zomaar in de 1st de beste doos past. Hield ik het voor gezien. Dan maar printen met vlekken. Aces wou 't apparaat overigens ook niet meer terugnemen. (slimme zet ).
Kort hierop begon het 2e en nog veel ergere probleem. Voeding van papier uit de lade loopt niet goed. Het is mij een raadsel waar dit vandaan komt, maar het papier blijft steken nog voor het echt 'in' de print unit verdwijnt. Heb alles gedaan om dit te verhelpen wat het gebeurt bij vrijwel _iedere_ ! bladzijde. (Het werd in korte tijd erger. En na verloop van tijd was 'r eigenlijk geen redelijk printen meer mogelijk). De lumineuze geesten bij kyocera konden na hun triviale kul adviezen, alleen nog maar komen met 'stuur maar op'. Ik ben woedend. Apparaat is na iets minder dan 6 maanden buiten gebruik gesteld. Nooit , maar dan ook NOOIT meer Kyocera voor mij!
Goedkoop is dus schijnbaar toch nog duurkoop voor sommige producten.
Als laatste : In de zeer korte tijd van gebruik bleek toner gebruik aanzienlijk hoger uit te vallen dan wat we gewend waren van IBM & HP printers.

Heb jij ook een Kyocera FS-1020D (A4, 20 ppm, USB 2.0)?

jeetje, zonde zeg!
In het bedrijf waar ik heb, hebben we iets van 20 Kyo FS-1010N printers (simplex, netwerk, voorganger van de 1020D) alsmede een paar FS-1800 en FS-1920 laserprinters. In het begin (jaar of 3 terug) wel wat driverproblemen, da's inmiddels allang voorbij. Printers printen goedkoop en snel zat, n, nog mooi ook! Ik denk dat je gewoon pecht hebt eerlijk gezegd.... (en nee, ik werk niet bij Kyocera :) )
<edit> kleine tip:
in de papierlade wordt het papier tegen de doorvoerrol gedrukt dmv. 2 spiraalveren in de papierlade. Met wat gepruts kun je de klep in de papierbak openmaken, de veren wat oprekken en alles weer in elkaar zetten, waardoor de druk wat groter wordt.
Wat voor rubberen doorvoerrol heb je aan de voorkant/onderkant v/d printer? een gladde met een patroonprintje? of eentje met diepe ribbels in de lengterichting?
neem ff contact met me op, misschien kan ik helpen.
Bij papier en laserprinters altijd eerst een ander merk nemen. Veel laserprinters (vooral duplexbakken) zijn nogal kieskeurig.
Wij hebben ook een FS-1020D staan en hebben eigenlijk ook van beide problemen last.

De papierinvoer verloopt niet vlekkeloos, ook niet met een nieuw papierdoorvoerwiel (geribbeld). Het lijkt alsof het papier vastloopt 'in de eerste bocht'. Als je het papierlade opent is de voorzijde van het papier in het midden licht 'ingedeukt'. De eerstvolgende printjes die hij er weer goed door voert zitten dan onder de toner. Sinds kort print hij ook licht zwarte stippen op de bovenzijde van het papier. Tot nu toe is er ongeveer zo'n 30.000 pag. duplex mee geprint (dus +- 60.000 kantjes).

Naast een nieuw doorvoerwiel schijnt er ook een 'modificatieset' verkrijgbaar te zijn voor de papierbak. Volgens mij zit het probleem echter niet in de papierbak.
Ik heb sinds jaren een Kyocera Mita FS-1020d en die werkt probleemloos, ook duplex, zelfs met het goedkoopste papier dat ik kan vinden (echte Hollander...)
En keer zelf de stommiteit begaan de luchtafvoer te blokkeren, toen werd 'ie warm en greep de beveiliging in, dat is onder garantie (!) hersteld door Kyocera en sindsdien nooit meer last gehad. Kortom: prima machine.