1 review

Bang & Olufsen BeoPlay H9 (Zwart) - Reviews

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Bang & Olufsen BeoPlay H9 (Zwart) Review

iApp 9 maart 2018, laatste update op 9 maart 2018, 510 views Product gekocht

Bang & Olufsen BeoPlay H9 (Zwart)

Een headset waar je, met een prijskaartje van 499, u tegen mag zeggen. De draadloze over-ear headset van B&O heeft van mij een audiofile gemaakt. Niet vanwege de geluidskwaliteit, maar wel vanwege alle marketingpraat op o.a. de doos, de website en specificaties.

Pluspunten

• Hoogwaardige kwaliteit
  • Vanuit de fabriek presteert de headset goed,
  • ...maar na 2 weken komt de headset pas echt tot leven.
  • De 'silence mode' is een uitstekende toevoeging,

Minpunten

• Aan/uit knop gevoelig voor stof
  • Bluetooth kan maar met 1 apparaat koppelen
  • De equalizer in de B&O app onthoud je voorkeuren niet
  • ...maar werkt niet in luidruchtige omgevingen.
  • Microfoon is 'aardig' in stille omgevingen
  • Geen dolby atmos functie

Na jaren een Logitech Gaming headset en later de Sony MDR1000X gebruikt te hebben, is het nu tijd voor Bang & Olufsen. Als vergelijkingsmateriaal heb ik een Beats Studio Wireless en Solo3 getest van vrienden. De winnaar? Dat lees je hieronder.

Geluid
Bij aanvang van de headset vond ik het geluid vrij dof. Naarmate ik de headset wat meer gebruikte, werd het geluid beter. Wat dit betreft is het geluid naar mijn mening vergelijkbaar met de Sony MDR1000x. Pas met een equalizer breng je de B&O H9 tot leven. Hier is een speciale app van B&O voor op iOS en Android, voor MacOS heb je het programma "Boom3D" en voor Windows heb je de drivers die je meegeleverd krijgt met je moederbord.

De headset biedt uitstekende performance op midrange tonen en pieken, zoals bij klassieke muziek. Door een beetje te spelen met de equalizer, heb je met nummers als dat van Pink Folyd, Bon Jovi of Depeche Mode het gevoel dat je naar een remastered luistert. Echt super. Nieuwere nummers, zoals dat van The Weeknd, zijn zonder te spelen met de eq. al prachtig op de H9.

Het punt waarop de H9 voor mij het verschil levert, is conform. De H9 is een over-ear headset met geweldige lederen afwerking en dat maakt het dragen erg prettig. Iets wat de Beats Solo3 (on-ear) niet heeft en daardoor niet alleen onprettig zit, maar ook veel omgevingsruis doorlaat. Iets waar ik met de H9 weinig last van heb.

Onderscheidend genoeg?
Eerlijk gezegd: voor mij was muziek, muziek. Een headset koop ik voor een stuk conform en als je het geld hebt: kies dan gelijk voor draadloos, een mooie afwerking en een beetje stylish uiterlijk. Wat dit betreft zou ik in feite genoeg hebben aan een Beats Solo3, maar in praktijk bleek ik het verschil tussen de headsets wel degelijk te merken.

Maar met de Sony MDR1000X in het achterhoofd - een headset met uitstekende prestaties, betere bluetooth handling en betere ruis onderdrukking - maak je het mij moeilijk om de H9 te verkopen als product. Beide headsets zijn aan elkaar vergelijkbaar. Persoonlijk geef ik de voorkeur voor het aluminium uiterlijk van de H9; maar tegelijkertijd presteert de MDR1000X beter op het gebied van features. Een echte winnaar is er voor mij niet.

Het verschil tussen geluidskwaliteit met de Beats is enorm. De Logitech Gaming series presteerden naar mijn mening 'ok'. Niets op aan te merken voor gaming althans. Het verschil merk je voornamelijk in het 'afsluitende' gevoel. Het gevoel dat je helemaal in een nummer opgaat, zonder dat je gestoord wordt door de omgeving.

Kijk ik naar de prijs, dan zie ik duidelijk een echte winnaar. Dat is voor mij de Sony. Maar heb je het geld ervoor over en zoek je een stylish product, dan zit je bij de B&O aan het juiste adres.

psst. willen weten waarom ik de MDR1000X niet meer heb? Die is kapot gegaan, doordat de rechter schelp brak. Inmiddels is mijn H9 ook al een keer voor garantie opgestuurd; doordat de aan/uit knop niet meer functioneerde. Van B&O kreeg ik kosteloos een nieuwe, met opnieuw 2 jaar garantie.

Heb jij ook een Bang & Olufsen BeoPlay H9 (Zwart)?