Linksys WRT54GX (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps) Review

Tukkie_3 26 februari 2007, laatste update op 26 februari 2007, 12.024 views

Linksys WRT54GX (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)

Pluspunten

• Sterk signaal
  • Goede doorvoersnelheid
  • Makkelijke basis installatie
  • Mooi design en goede layout

Minpunten

• Geen USB of Firewire aansluiting
  • Geen Gigabit aansluiting
  • Ontbreken van "muur bevestigingsplaat"
  • Firmware 2.00.8, Router web interface werkt niet met Firefox en Opera
  • Firmware 2.00.8, Router web interface accepteerd niet altijd wijzigingen
  • Firmware 2.00.8, Maximale IP lease time is 1 dag

Beheerbaarheid Score: 3
Inleiding:

Ik heb de Linksys WRT54GX ter vervanging van mijn 3com modem / Wlan / Firewall / router gekocht omdat het signaal van de 3com ons achterste tuinterras niet kon halen. Voor de aanschaf heb in een tijdje getwijfeld tussen te Linksys WRT54GX, Belkin Pre-N en de Netgear WGU624. Alle drie apparaten werken met "MIMO" en hebben "802.11 N" eigenschappen. Andere routers heb ik niet meegenomen in mijn overweging omdat of het bereik te klein is of omdat er geen firewall of 4 poort router + DSL ingang opzit. Omdat er op dat moment geen reviews / tests voorhanden waren van de Belkin Pre-N en de Netgear WGU624 in combinatie met de Wanadoo livebox, maar wel van de WRT54GX heb ik voor de Linksys gekozen.

Productbeschrijving en Installatie :

De router wordt geleverd met poweradapter, netwerkkabel en installatie cd echter zonder "muur bevestigings plaat". De basisinstallatie van de router is vrij eenvoudig door middel van de bijgeleverde cd. Wat opvalt na de installatie is zowel het goede bereik als de signaal sterkte. Het bereik en signaal sterkte is ongeveer twee keer zo sterk / ver als mijn voorgaande 3com 3CRWDR100A-72.

In Breda (buitengebied) op 20 meter afstand door 2 dikke betonnen muren van 30 cm dik nog steeds een dikke 21mbit per seconde doorvoersnelheid met een Dell Lattitude D510 met 802.11G Centrino chip. In Amsterdam centrum heeft de router in combinatie met een een Asus 802.11g PCI kaart op ongeveer 30 meter afstand nog steeds een stabiele verbinding en haalt 2 tot 4 mbit doorvoorsnelheid.

Zie ook :

De 4 poorts router (10/100mbit) werkt goed en deelt snel IP adressen uit in de opgegeven range. DHCP werkt goed i.c.m. de wanadoo livebox en de overige router instel mogelijkheden zijn bijna onbeperkt. De DHCP lease time is maximaal 1 dag en is naar mijn mening vrij kort.

Productfeatures en uitbreidings mogelijkheden :

De router biedt alles wat op de doos staat. Een 100mbit 4 poorts router, een 100mbit DSL ingang, 54Mbit "MIMO" draadloos netwerk, een goede firewall en WEP en WPA beveiliging. Helaas heeft Linksys de router niet met een gigabit chip uitgevoerd en ontbreekt een USB or Firewire aansluiting. Vooral het ontbreken van de USB of Firewire poort beperkt de mogelijkheden om een netwerk snel en makkelijk te tweaken met een portable (netwerk) schijf. Helaas zijn de Linksys "MIMO" W-LAN kaarten in vergelijking met "normale" linksys kaarten op dit moment bijna 3x zo duur, dit was voor mij een duidelijke reden om mijn 802.11g kaart (nog) niet in te ruilen voor een "MIMO" kaart.

Firmware en Upgrades :

De v2 firmware heeft nog gebreken. Zo werkt de router interface niet goed met Firefox en Opera en ben je gebonden aan IE. Het MAC filter scherm accepteerd hetzelfde mac adres meerdere malen en Mac adressen verwijderen gaat erg moeilijk. Ook het enablen en disabellen van het MAC adres filter gaat niet soepel. Zoals al gemeld werkt de router interface werkt niet altijd mee, maar het gebruik van de "Cancel changes" button wil dan wel eens helpen. Erg verwarrend is dat op de Linksys site de nieuwere firmware 1.02.10 (release datum 22/11/2005) een lager nummer dan de geinstalleerde firmware 2.00.8.(release datum 19/07/2005).

Conclusie :

Al met al een goede router / firewall / WLAN en na een firmware update zeker aan te raden voor mensen die op korte termijn opzoek zijn naar een Accespoint met een erg sterk signaal. Voor mensen die niet op korte termijn een sterk W-LAN accespoint zoeken, die raad ik aan om de "802.11N" ontwikkelingen goed in de gaten te houden.

Update Februari 2006 :

Indien Wanadoo update "release 221018" geinstaleerd wordt, veranderd de Livebox van een modem in een modem/router. De Modem ingang op de WRT54GX wordt hierdoor onbruikbaar en kan de WRT54GX alleen nog als router en AP gebruikt worden. (gebruik één van de blauwe router poorten als ingang, je hebt dan nog 3 poorten over om te gebruiken voor de router). Tevens dient de router in een ander IP range te staan dan de livebox.

Update maart 2006 :

Firmware 2.00.15 browers compatibiliteit nog steeds niet in orde indien Firefox of Opera wordt gebruikt.

Update Februari 2007 :
Firmware 2.00.19 nog steeds niet compatibel met Opera of Firefox. Overstap van Wanadoo (Wanadon't) naar Speedlinq. Zyxel 2602R-61 VOIP modem / router dient ook aan gesloten te worden op 1 van de router poorten van de WRT.

De WRT geeft connectie problemen i.c.m. de Zyxel modem wanneer er meerdere verschillende connecties geopend worden (HTTP, HTTPS, FTP en Bittorrent). Het open zetten van een wijdere range poorten in de firewall en NAT wil dit probleem iets verzachten. Het probleem doet zicht niet voor bij een directe netwerk (100mbit LAN) verbinding tussen de computers en het modem.

• Dell Latitude D510 1,7 ghz centrino laptop
  • Asus L3500TP 2,4 ghz P4 laptop
  • Toshiba laptop met Dell PCMCIA 802.11b kaart
  • Wanadoo livebox
  • Athlon XP1800+ i.c.m Asus 802.11g PCI kaart
  • Zyxel 2602R-61 VOIP modem
  • Acer 1664 Laptop met Intel 2200BG chip

Heb jij ook een Linksys WRT54GX (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps)?

Als je goed kijkt op de site van Linksys zie je dat de 1.02.10 firmware voor de V1 is en de 2.00.8 voor de V2 die jij dus hebt. Met andere woorden, je hebt al de nieuwste firmware.
Als je goed kijkt, dan zie je versie 2.x niet staan op de Europese site van Linksys. En de amerikaanse versie, dat zou ik niet durven proberen. De nieuwste versie (volgens Linksysinfo.com, een gebruikersforum) voor de EU versie is de 2.0.10 en er is ook nog een 2.0.12. Beide versie staan niet op de support page, sterker zelfs de Europese versie van de WRT54GX v2 wordt niet eens vermeld als product. Met andere woorden, je verwijt "als je goed kijkt" richting de reviewer, is helemaal misplaatst.
De Amerikaanse firmware werkt prima op de EU router. Je hebt alleen 1 of 2 kanalen minder.
Goede review van de WRT54GX/2(!). Er is een duidelijk verschil tussen de WRT54GX en de WRT54GX2 (of te wel: SRX200). En zoals anderen ook al hebben gezegd: vandaar het firmware versie verschil.

Een DHCP lease time van een dag is meer dan voldoende bij "normaal" gebruik. Een beetje netwerk kaart ververst de lease automatisch en zal bijna altijd hetzelfde IP adres krijgen.

Wel 2 opmerkingen over je review:

>>Ontbreken van "muur bevestigingsplaat"
Die is niet nodig omdat er aan de achterzijde van de WRT montage gaten zitten.

>>een goede "cisco" firewall
Dit is niet geheel waar: Linksys is een divisie van Cisco, maar de WRT is gewoon ontwikkeld bij Linksys, ook de firmware. Bovendien is het een "gewone" SPI firewall, niet te vergelijken met de hardware firewalls van Cisco.

Er loopt trouwens ook een draadje op GoT over de WRT54GX.
de WRT54GX2 is niet hetzelfde als de WRT54GX v2

van de WRT54GX zijn 2 verschillende hardware versies verschenen (die volgens mij gewoon firmware compatible zijn, maar dat terzijde)

de WRT54GX2 en WRT54GX4 zijn weer nieuwe modellen, die mimo combineren met het gebruik van meerdere kanalen en daarmee een maximale snelheid weten te bereiken...
De oude heb ik geboost met t3d party firmware en daar had ik veel betere prestaties mee. Maar als ik deze review lees is het bereik nu stukken beter op de x

Goede review :)
zou graag die 3th party firmware willen hebben kan je mij maieln want ik heb met huidige vaak last van max dl snelheid die terugloopt
Ik vind het een beetje vreemd te stellen dat de router geen gigabit interface heeft. Welke soho router heeft dat op dit moment wel? Gigabit snelheden haal je wireless toch lang niet.

Ook het ontbreken van een muur bevestigingsplaat vind ik geen nadeel. Wil je dat soort zaken dan zit je duidelijk in de verkeerde prijscategorie te zoeken.

Zoals al iemand anders eerder aangaf is de term "goede cisco firewal" niet geheel of zelfs geheel niet op zijn plaats.
Bor,

Met betrekking tot de Cisco firewall, heb je gelijk. Ik heb deze vermelding dan ook aangepast.

Je commentaar m.b.t. ontbreken van de gigabit chip heeft betrekking op de 4 UTP poorten.
Gezien het feit dat ik op zolder mijn werkkamer heb en in de woonkamer mijn HTPC / server heb staan, maakt het voor mij wel degelijk uit of ik met 7mb of 40mb een aantal DVD's kan kopieren.

Ook je commentaar m.b.t. de wallmount is niet helemaal correct. Voor de voorlopers van de WRT54GX (de veel goedkoper) BEF11, BEF54, WRT54 en WCG54 series is de Linksys SM01 wallmount te koop voor een kleine 5,-

Indien je / iemand anders vragen of opmerkingen heeft, stuur me ff een mailtje dan pas ik het bovenstaande aan (indien de opmerkingen correct en relevant zijn).

CMK, helemaal correct, 4 gaten. Maar geen fysieke Wallmount.

...Piet... De Asus WL-500 series hebben een USB poort welke het mogelijk maakt een FTP verbinding op te zetten naar een Externe harde schijf. Als dat mogelijk zou zijn, hoeft mijn HTPC niet aan te staan.
Ik zie aan de achterkant van mijn WRT54GX toch echt 4 gaten tbv het wallmounten.
Je noemt het ontbreken van USB of FireWire een negatief punt.

Maar wat moet je daar tegenwoording in godsnaam nog mee :?
USB printer servertje maken
good to be use
Need a cheap loans to sort out your finances? Read the uSwitch guide on how to choose the right loan and then compare the cheapest loans available.