Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

DLGandalf 25 februari 2010, laatste update op 25 februari 2010, 673 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Looks
  • Backlight!
  • typt heerlijk

Minpunten

• spatie toets niet optimaal
  • media toetsen hadden net iets beter geimplementeerd kunnen worden.

Inleiding en precisie
Na vele afdankertjes te hebben gebruikt, heb ik mijzelf een keer verwend met een nieuw toetsenbord, persoonlijk hebben de strakke looks en backlight mij verkocht.
Na vele reviews te hebben gelezen bleek de LogitechŽIlluminated (hierna LŽI) bovendien over een geweldig mechanisme te beschikken wat toetsen betreft(, niet geheel onbelangrijk bij een ramplank). Deze conclusies van de reviews kan ik alleen maar beamen: het typt fantastisch, hoewel dat erg subjectief is.
Wel inherent aan het platte design en dus mede platte toetsen, is het probleem met lange nagels dat er voor zorgt dat je per ongeluk een toets rondom de bedoelde toets indrukt. Dit klinkt vergezocht en ik heb geen weerwolf nagels, maar dit is wat mij direct opviel als je niet tijdig je nagels knipt. Voor een vrouw met lange- of plaknagels typt dit slechter dan een conventioneel toetsenbord met diepere toetsen. Maar als je de persoonlijke hygiëne onderhoudt typt het erg nauwkeurig. Wel een minpuntje is de twijfelachtige spatie toets, vermoedelijk zit er maar 1 drukpunt voor deze brede toets wat het intoetsen op zijkanten van de spatie een welles/nietes verhaal doet maken. Maar na enige gewenning en het in acht nemen van de regels bij de typelessen van vroeger, typt het nogmaals uitstekend en in ieder geval beter dan de prul toetsenborden die tegenwoordig standaard geleverd worden.

Functionaliteit
Backlight
De backlight is geweldig als je nog in de late uurtjes aan het coden bent en geen licht aan wil hebben om andere mensen niet te storen.
De backlight is middels een dedicated knop in de rechterbovenhoek in 3 (exclusief uit-stand) lichtsterkten te zetten die vloeiend in elkaar overlopen waarneer je deze instellingen doorloopt. De huidige instelling blijft bewaard na reboots en reconnects, een klein detail wat het product toch erg 'af' maakt.
Multimedia toetsen en drivers/software
Verder beschikt de LŽI over de bekende multimedia knoppen die op de logitech manier verwerkt zijn, i.e. gekoppeld aan de F-toetsen. Middels een Fn toets(inhouden) worden de F-toetsen actief als mediaknoppen. Dit gedrag kan ook geinverteerd worden middels de setpoint software, jammer genoeg kan dit niet OS-agnostisch worden gedaan. Ik heb hier dus ook enkele verbeteringen voor ogen: los het op, op de MacOS manier, lang inhouden van de functietoets activeert de multimedia werking, kort intoetsen activeert F1, F2 .. F12. Of ze hadden de Fn toets als toggle toets moeten gebruiken die blijvend van kracht is, met een ledje als indicator(net als Caps-lock en num-lock) om aan te geven wat de toetsen voor effect geven, dit hadden ze helemaal mooi tot uiting kunnen laten door de icoontjes van de mediatoetsen op te laten lichten óf de F1, F2 etc op te laten lichten wanneer deze actief zijn. (De F1..F12 labels op de 'zijkant' van de F-toetsen zijn nu nooit lichtgevend)
Belangrijk is wel om te weten dat de volume en mute toetsen wel dedicated aanwezig zijn boven het numpad.
(* Ook onder linux werkt het toetsenbord naar behoren en komt het tobo ook correct uit slaapstand sinds pak en beet kernel 2.6.31, voorheen was dit dus niet zo )
(** Verschillende biossen, vooral die van Asrock, konden niet overweg met de LŽI, hoewel ik eerst dacht dat het aan 1 van de 2 onderdelen lag, lag het dus aan de combi van Asrock moederbord en de LŽI, na vele mailtjes met Asrock support hebben ze gezegd dat de LŽI net buiten de usb-hid specs loopt, andere biossen houden daar rekening mee, Asrock sinds een bios update naar aanleding van mijn voorval nu dus ook)

De vormgeving en indeling
De looks zijn echt chique mede dankzij de platheid van het ramplankje en de strakke indeling, niks geen ovale lelijke extra media toetsen zoals bij vele M$ tobo's, maar gewoon mooie rechte toetsen met een lichte negative-bevel.
De toestand van capslock ed zijn te zien als mooie led-verlichte icoontjes in een dun glanzend strookje net boven de polsleuning.

Bouwkwaliteit
De LŽI buigt lichtjes door bij hard drukken, echter zal dit bij normaal gebruik nooit optreden, maar dit heeft mij toch weerhouden om de bouwkwaliteit geen 10 te geven. Verder geeft het gehele toetsenbord een solide indruk en zorgen de rubbertjes aan de onderkant en het gewicht van het tobo voor een goeie, niet-schuivende ligging op de ondergrond. Ook de polsleuning, gemaakt met vergelijkbaar materiaal (rubberachtig) van een MX1000 muis. Dit zorgt voor een prettige ligging en in tegenstelling tot de MX1000 krijgt de LŽI geen last krijgt van loslatende coating(na een jaar).

De prijs is gewoon juist als je het vergelijkt met andere high-end toetsenborden, de G15 is maar ietsjes goedkoper (en toegegeven ook voor een ander publiek) maar typt vergeleke met de LŽI als een xylofoon van een jostiband lid.

Mochten er vragen zijn laat het in de comments achter, dan kan ik de review aanpassen.

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

(misschien je titels in het vet zetten, leest makkelijker)
Voor de rest, leuke review! Heb het zelf ook al wel een tijdje.
De toesten zijn zoals je zegt heel aangenaam om op te typen. Moest hij kapot gaan ik koop direct dezelfde terug.
En wat je zegt over de F-toetsen is allemaal persoonlijk, ik gebruik de gewone F toetsen nooit. Staat altijd in de fn-functie. Stoort mij persoonlijk niet :)
Ja ik had de huidige versie eigenlijk nog niet publiekelijk moeten maken, maar bij deze aangepast, eigenlijk hadden er ook nog plaatjes gemaakt moeten worden.

Persoonlijk gebruik ik de mediatoetsen ook niet behalve next en pause, maar voor een dergelijk prijzig toetsenbord had hier nou net dat extra beetje aandacht in gestoken mogen worden. Het is nu dus jammer dat je 2 toetsen moet indrukken om je mediaplayer te laten pauzeren óf 2 vingers gebruiken om je F-toetsen te kunnen gebruiken. onder linux is de Fn werking dus helemaal niet te inverteren, net een beetje mis geschoten dus. Maar eens kijken of ik zelf de genoemde MacOS werking kan coden in Linux/Xorg
ik gebruik ze eigenlijk bijna allemaal, wel alles zelf aangepast.
voor de homepage, webmail, zoekprogramma anders dan windows-search, community en de rest is nog hetzelfde eigenlijk :)
maar zoals je zegt, in linux lukt het niet; ook al veel mee geprutst tevergeefs }:O