Nikon D200 Review

recovision 23 december 2005, laatste update op 24 december 2005, 510 views

Nikon D200

Pluspunten

• De D200 is absuluut een professionele body met zeer veel mogelijkheden en van perfecte kwaliteit. En geen bedrog in de gepubliceerde specificaties.

Minpunten

• Dit is moeilijk. De D200 voldoet aan vrijwel alle eisen die kritische (amateur, en wellicht pro-) fotografen op dit moment aan een digitale body kunnen stellen. Ook de prijs is scherp voor een camera met deze specificaties. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat de bracket functie (achtereenvolgende opnamen met gecorrigeerde waarden) niet automatisch meteen het aantal benodigde shots maakt. Maar dat je zelf de ontspanknop moet indrukken om de reeks te voltooien. En dat dat AUTO ISO alleen via het menu aan of uit te zetten is. Maar deze "kritiek" weegt niet op tegen de vele uitgebreide functies die de camera wel biedt. Tenslotte is de body is iets aan de zware kant. Maar niet extreem zwaar in zijn categorie. En voor dat gewicht krijg je wel een prachtig product met ongekende mogelijkheden.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb de camera pas 4 dagen in mijn bezit. De beoordeling is op basis van flink wat test-shots met een Tokina AT-X 124 PRO DX 12-24mm F4 lens. Met de Nikon 18-200 lens die elk moment door Nikon geleverd kan worden verwacht ik nog betere resultaten. Met de Tokina is het namelijk nog wat stoeien met de instellingen omdat het mijn eerste asferische objectief is. De batterij blijft wat achter in de beoordeling. Dit komt doordat er wordt opgegeven dat er 1800 foto's mee kunnen worden gemaakt. In praktijk, als je regelmatig gebruik maakt van de LCD en AF meestal aan hebt, dan kom je nooit aan de 1800 shots. En dat wordt er straks niet beter op omdat de VR (vibe reduction) van de Nikon 18-200 ook voeding nodig zal hebben. Momenteel ben ik flink bezig en kom ik wel de dag door op een acculading. Daarom hoop ik straks on the move toch gemakkelijk zo'n 200 opnames te kunnen maken. Het gewicht van een powerpack met twee accu's wil ik er niet bij hebben. Dan liever een extra verwisselbare accu.

Heb jij ook een Nikon D200?

Beetje laat wellicht, maar ook voor de toekomstige lezers: volgens mij maakt de bracket functie wel het aantal benodigde shots, je moet de camera dan wel op cH (ighspeed zetten 5fps) zetten en de ontspanknop vasthouden.