Aerocool AeroEngine Jr.-SS (ATX, Geen PSU, Zilver, Window) Review

Saturnus 24 februari 2006, laatste update op 13 oktober 2009, 2.379 views

Aerocool AeroEngine Jr.-SS (ATX, Geen PSU, Zilver, Window)

Pluspunten

• Originele uitstraling
  • 3 Fan's ingebouwd
  • Veel koelgaten
  • Veel ruimte
  • Veel schroeven
  • Zachte ringetjes tussen schroeven en MoBo
  • Deurtje om de boel af te sluiten

Minpunten

• Klein raam
  • Door de koelgaten komt veel geluid
  • Slappe scharnieren bij het deurtje
  • Het raam kon wel wat beter vast gemaakt worden

Algemene beoordeling
Mooie kast!!!

Maar het begint slecht: ik haalde hem uit de doos, en hij was moeilijk vast te houden, toen deed ik mijn hand op het raam en KrRaKk, ernstig was het niet, alleen bij de bovenste 3 schroeven was het plexiglas geknapt, en ook nog alleen die hoekjes, even wat van die bison-kit er tussen en klaar alweer. Geen probleem dus.

Bouwkwaliteit en afwerking
Vervolg: Maar het werd erger 5 maanden later: Ik denk dat ik een keer het deurtje te hard open deed of zoiets, toen was het bovenste scharnier geknapt en dat is ongelooflijk moeilijk weer te maken, ik heb wel iets van 10 verschillende soorten lijm geprobeerd om er achter te komen dat je het beste de hard plastic lijm kon gebruiken. Klinkt logisch, maar normaal gebruik ik altijd contactlijm, met altijd goede resultaten. Dit vond ik een dikke tegenvaller van de kast, je moet r vanuit kunnen gaan dat als er een deurtje op zit dat die dan wel wat aankan.

Inbouw- mogelijkheden
Er zijn vier 5.25 inch sloten, 2x een 3 inch slot en 6x ruimte voor een HD. Mijn ATX bord past er in en volgens de website van Aerocool zou er ook een Micro ATX in passen... dat geloof ik ook wel ;) .

Aansluit mogelijkheden
De kast heeft nog een front aansluiting, weliswaar aan de zijkant, maar hij is er...daar had ik nog nooit mee gewerkt dus vooraf dacht ik: Aah lekker chil kan ik luidspreker en koptelefoon tegelijk gebruiken, nou nee...het is of de één of de ander: zodra je de hoofdtelefoon inplugt schakelt hij om. Het frontpanel heeft dus een hoofdtelefoon aansluiting, microfoon aansluiting, Volumeregeling, 2xUSB, 1x FireWire. Dat FW geval is een beetje raar: die kabel loopt vanaf de voorkant door je kast naar onderen daar komt hij aan de achter kan er uit en is het de bedoeling dat je hem aansluit op je I/O...wat mij beter leek wat dat je hem aan kon sluiten op je MoBo.

Koelingsmogelijkheden
De kast komt zonder voeding, maar met 3 fans, 2x 120mm en 1x 80mm. Zelf heb ik de 80mm vervangen door een Sharkoon met oranje led; net even iets anders dan blauw. Maar het is ten zeerste aan te raden om er een fancontroller in te doen zoals de Vantec Nexus 301 die ik gebruik, want er komt een echt vliegtuig geluid af (AeroEngine)...hij maakt zijn naam wat geluid betreft dus (jammer genoeg) waar. Aan de voorkant zit een rooster om stof op te vangen dat werkt dacht ik wel want als ik na een week over het rooster veeg licht er een berg stof op mijn vinger dat ik dan verder op in mijn kamer dump :9 .

Door die koeler voorin blijft de HD koeler dan normaal, en er stroom ook nog lucht door naar de videokaart en chipsetfan wat ook voor een redelijk resultaat zorgt. De fan in het raam (80mm) zorgt ervoor dat de processor net dat beetje extra koele lucht krijgt waardoor de temperatuur een paar graden daalt. Bijna overal in de kast zitten gaten die ervoor zorgen dat er koele lucht in stroomt en warme uit, maar dit heeft ook een rottig nadeel: daar komt het geluid van de ventilatoren (vooral chipsetfan en videokaartfan zijn erg hinderlijk) door heen. Vandaar dat ik het een voordeel en een nadeel tegelijk vind. Misschien hadden ze er kurk omheen kunnen leggen, of een simpel roostertje er voor langs. Zelfs dat help al.

Vormgeving
Het raam is wel leuk, maar het zou nog leuker zijn als het wat groter was geweest; ik kan alleen mij videokaart en HD zien, de fan zit voor de CPU, natuurlijk zie ik ook nog wel wat van het moederbord, maar dat is niet zo heel interessant. Ik ben het met de vorige reviewer eens, het is inderdaad veel mooier dat er een handvat aan de zijkant zit in plaatst van zo�n lelijke 'deuk,' zo lijkt het mooier en gaat het makkelijker open.

Installatiegemak
Als er bijvoorbeeld een fan crashed kan je er heel snel bij komen (tenzij je er een slot op hebt natuurlijk) je draait die schroeven er tegelijk uit, een ruk aan het handvat en je kan erbij...nou is dit voor mij iets moeilijker omdat ik 2 koude TL buizen op de zijdeur heb geplakt...maar toch snel genoeg!

Modbaarheid
Er zit al een raam in :P , dus dat is geen probleem op dit moment heb ik nog niks gemod aan de kast. Ik zou op de plek boven de voeding nog een rond gat kunnen uitboren met een diameter van ongeveer 12cm omdat mijn voeding eigenlijk met de fan naar boven hoort te blazen...maar ik denk dat ik in die tussen tijd al een andere kast en misschien ook wel andere voeding heb. Wat dus ook nog zou kunnen is de kast aan de binnenkant bekleden, misschien doe ik dat nog als ik een leuk materiaal tegenkom, ik zal het dan wel vermelden hier.

Wat krijg je er bij
Bij de kast krijg je nog een berg schroeven die eigenlijk wel kwalitatief zijn. Op de kast zelf zitten bij beide zijkanten al 'dikke' schroeven. In hetzelfde zakje schroeven zitten ook nog een paar...ja wat zijn het eigenlijk...je weet wel...die ringetjes die altijd tussen de schroef en de rest zitten, dat zijn die ook alleen dan natuurlijk van een zacht materiaal, dit gebruik je tussen de schroeven en het MoBo, maar... jammer genoeg waren er net niet genoeg (geloof 2 te weinig)

De prijs vind ik nog net aanvaardbaar, het had wel wat goedkoper gekund voor wat je er voor krijgt...ja natuurlijk is het mooi, maar als je een product populair wilt maken moet hij mooi, goedkoop en betrouwbaar zijn. Van die laatste 2 ontbreekt nog een heel klein beetje. Hij is nu 60 euro, toen ik hem kocht was hij 61 euro...dat vind ik niet kunnen, na 7 maanden moet er toch zeker meer dan 7,50 euro van de prijs af zijn.

Vervolg
Ja, er is een AeroCool AeroEngine 2, zeker te overwegen, want dat is natuurlijk een verbeterde, mooiere versie van deze...maar ik blijf nog wel een half jaartje bij zijn broertje ;)

Heb jij ook een Aerocool AeroEngine Jr.-SS (ATX, Geen PSU, Zilver, Window)?

Ik heb hem ook. Dat je achtergeluid niet kan gebruiken als je frontpanel gebruikt ligt waarschijnlijk aan je moederbord. Mijn moederbord kan ik instellen om 1/2 of 2/2 aansluitingen te gebruiken.
Gelukkig zit die van mij nog helemaal in elkaar :7. Geluid komt door het open design wel makkelijk de kast uit. Vooral de harde schijf is te horen alsof je hem buiten de kast gemonteerd hebt.
En die fancontroller is da scrollding recht bij je audioaansluitingen etc. Binnenin de kast zit daar een molexje waarop de frontfan aangesloten is. (Vraag me niet wat er gebeurd als je daar je harde schijf op aansluit en gaat draaien |:( )
Waar stel jij dat zo genaamde 1/2 2/2 dan in?
Ja klopt...de hardschijf is echt een probleem...daar ga ik troep om heen doen.
O...bij mij was die knop toch echt volume dacht ik...:P