Asus Lyra Wi-Fi Mesh router Review

Nonkel pleuris 2 maart 2018, 323 views Product gekocht

Asus Lyra Wi-Fi Mesh router

De set-up kan bijna met de ogen dicht. Met dit systeem halen we in huis op veel plaatsen de maximumsnelheid van 100mpbs in huis. Maar de Ipads houden de verbinding nooit lang vast. Voor die prijs had ik meer verwacht

Pluspunten

• Simpel op te zetten
  • Veel sneller internet
  • Groot bereik

Minpunten

• Niet stabiel met Ipads
  • Vrij duur
  • Geen WPS knop/functie
  • Neemt niet altijd de snelste module

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Een tijdje geleden stond dit product op Ibood. Omdat mij ouders hun wifi (zelfs met een extender) vaak maar amper 5mpbs haalt in huis leek dit product een goede oplossing.

Het instellen is simpel. 1 module aansluiten via netwerkkabel aan de telenet modem, voeding aansluiten, wachten tot de ledjes niet meer knipperen en via de app enkele instellingen doen en het werkt. Dan ook via de app de 2 andere modules met een paar klikken en het is in orde. Bereik en snelheid is in huis nu zelden onder de 30mbps.

Wel valt het me op dat als je in huis rondgaat niet altijd verbinding wordt gemaakt met de beste module. Het is een mesh systeem. Ik dacht dus dat het systeem steeds ongemerkt verbinding zou maken met het gehele netwerk. Via de app kan je makkelijk zien welk toestel aan welke module hangt. Het kan soms zijn dat ik al een half uur vlak naast een module zit, maar het toch verbinding blijft maken met een verre module. Op android is het even ontkoppelen en opnieuw aanmelden wel snel gedaan. Dan is de verbinding met het beste module snel gemaakt.

Er is in huis een Daikin warmtepomp systeem, echter we kunnen die niet instellen op de Lyra, omdat er geen WPS knop is en er is ook geen mogelijkheid via de app of router.asus.com toestellen via MAC adress toe te voegen. Dat vind ik wel een gemiste optie.

Ik was onlangs 2 weken bij hen en heb toen geen enkel probleem gehad. Steeds stabiel WiFi netwerk met een aangenaam hoge snelheid. Dit op android toestellen en een windows laptop.

Maar mijn ouders zijn fan van Apple. De Ipad 3 en Ipad pro (eerste versie) zijn een ander verhaal. Die hebben soms een goede verbinding (via speedtest 65mbps), maar toch werkt geen enkele app, chrome, safari, app store, noch YeloTV werken. Veranderen we naar de TP-link router dan werkt het allemaal. Zetten we het terug dan werkt het weer eventjes, maar nooit echt lang. Zowel de AppleTV als de Iphones hebben geen probleem.

Geen idee wat de oorzaak van dit probleem is. Heb contact opgenomen met de helpdesk maar tot nu toe nog geen oplossing. Er is maar weinig zo frustrerend als een product dat goed KAN werken, maar het niet altijd doet.

Heb jij ook een Asus Lyra Wi-Fi Mesh router?

Bedankt voor je review, ik heb zelf een Asus rt-66u tot voor kort gebruikt en was daar altijd prima te spreken over. Het probleem wat jij schetst met Apple, heb ik ook met mijn Unify AP.
Hoe meer je richting de prosumer/professionele kant gaat, hoe meer met zich aan de protocollen houdt, hoe meer problemen Apple (op 5 GHz) geeft, lijkt het wel.
Loop er sterk aan te denken mijn Unify de deur uit te doen en over te stappen op TP-Link.