Specificaties Tower • 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GB-AC300W Review

Foritain 26 februari 2018, laatste update op 1 maart 2018, 2.381 views

Gigabyte GB-AC300W

De Gigabyte Aorus AC300W volgt de bekende weg in behuizingenland, met de nadruk op volgt. Typisch 'leeg' interieur, PSU covertje, beetje RGB erin en erop, en aangevuld met een Type-C connector en HDMI connector bovenop wat dan weer unieker is. Concurreert echter tegen glazen alternatieven (al dan niet zonder RGB).

Pluspunten

• Al met al gewoon een prima ding als je deze uitstraling mooi vindt.
  • Primaire compartiment redelijk modern: leeg, PSU cover, stoffiltertjes erop.
  • Wat kabelmanagement ruimte, gecombineerd met PSU cover maakt inbouwen makkelijk zat.
  • RGB op de buitenkant en PSU cover.
  • Frontpanel met Type-C en HDMI (leuk voor VR)
  • Redelijk concurrerend in de prijsklasse

Minpunten

• Interieur niet zo modern of strak afgewerkt als sommige meer vooruitstrevende modellen. Een beetje volgens het boekje, maar dan van vorig jaar.
  • Type-C voorop intern aangesloten op een USB 3.0 header.
  • Concurreert tegen modellen die geen acryl maar tempered glass hebben.
  • Case kabels zitten vast aan het voorpaneel.

Gigabyte Aorus AC300W

- Inleiding
- De buitenkant
- De binnenkant
- Onze build
- Showcase
- Conclusie

Als onderdeel van onze ‘Let’s Stream!’ serie maakten we gebruik van een Gigabyte AC300W behuizing, en hoewel je een behuizing praktisch gezien op emotie aan kan schaffen wanneer je voor een i5-8400 / GTX 1060 build gaat zoals wij daar deden (lees: als je hem mooi vindt, go for it.) willen we als fanatieke case liefhebbers natuurlijk ook wel even wat verder gaan.

In review gaan we dan ook specifiek in op wat deze behuizing te bieden heeft voor de ca 89 euro die Gigabyte ervoor vraagt.

De buitenkant

Typisch doosje, met daarin ons nieuwe beestje. Een redelijk rechthoekige doos met bescheiden afmetingen waarbij vooral het frontje opvalt met de geborstelde afwerking en net wat meer grijs dan zwart kleurstelling. Dat is overigens kunststof, geen metaal, wat wat minder luxe voelt maar wel wat vingerafdrukjes en gevoeligheid bespaart. We noemen het design een gezonde mix tussen Europees (geen nonsense aub) en Taiwanees (lekker opvallend, #RGBAllTheThings) waarbij het, zoals eigenlijk altijd, toch vooral een kwestie van smaak zal zijn.

Specs:

Objectief vinden we een acryl venster vandaag de dag wel even een overweging waard. Tempered glass is chiquer om te zien, en blijft vooral chiquer op de lange termijn. Niet dat acryl, wat jaren de basis was van onze vensters, perse verkeerd is, maar deze case zit wel op het prijspunt waar tempered glass gebruikelijk geworden is.

Niet gebruikelijk, maar wel fijn, is de Type-C connector op het frontpanel, dat zien we echt niet veel. Die is echter intern aangesloten met een typische USB 3.0 header dus maakt geen gebruik van eventuele Type-C headers op je moederbord; je moet dus een bord met twee USB 3.0 headers hebben. Uiteraard beperkt dat de maximale snelheid iets bij de meest extreme externe hardware, maar voor de meeste doeleinden zal je daar niets van merken. Wel opvallend is de HDMI poort voor VR doeleinden, wat geen gek ding is als je ook echt een VR headset hebt; de passthrough achterop is minder vervelend dan een kabel geheel naar achteren, al heeft Gigabyte wel een paar videokaarten met HDMI poorten intern wat dan weer een heel leuk samenspel is. Verder bovenop een redelijk typische afdekking met filter, bekend verhaal.

Achterop, onderop, hetzelfde: bekend verhaal, typisch ATX torentje. Stoffilter voor de voorzijde is wel opvallend, deze schuif je er aan de zijkant uit.

De binnenkant

We halen de zijpanelen (prima, typisch) en het voorpaneel (eveneens prima en typisch van kwaliteit) van de case af, waarbij we wel willen opmerken dat we de bekabeling liever in het chassis verwerkt zien dan in het paneel. Voor de stoffilters maakt het niet uit, maar las je de koeling voorin wilt aanpassen met een complete build zit je dus te prutsen met een voorpaneel dat nog vast zit; onnodig. Aan de andere kant natuurlijk: doe je dat vaak? Ideaal, nee. Breekpunt, mwah?

Het is een redelijk gangbaar chassis welke Gigabyte op, wederom, redelijk gangbare wijze heeft ingevuld. Twee ventilatoren die van logotjes zijn voorzien, een PSU shroud met wat ventilatie en kabelgaten, en eigenlijk gewoon een beetje een textbook uitvoering; wat niet negatief is, hooguit niet heel spannend als je het jaar door tientallen kasten ziet. Molex adeptertjes op de fans vinden we zelf fijn, want die dingen komen soms handig uit. Voorin zien we verder nog ruimte voor flink meer ventilatoren, en het PSU covertje laat ruimte zat voor eventueel een dikke 360mm radiator als je dat zou willen.

Achterop, ook hier is het een beetje textbook verhaal, of eigenlijk het 2015 textbook. SSD’s gaan in hele basic brackets en we zien wat oogjes voor kabelbinders, maar een echt chique kabeloplossing ontbreekt. Daarbij is de ruimte ook niet heel groot, dus je moet de kabels wel stevig tegen het frame aan leggen. Drie SSD’s en twee HDD’s is echter geen serieuze beperking. We zijn overigens geen extreme fan van grommets, maar een iets chiquere afwerking van de kabelgaten had ook wel gekund.

Onze build

Zoals gezegd was deze build onderdeel van onze 'Let’s Stream' content reeks. Deze mid-range build met het Aorus thema was dan ook als zodanig ingevuld met de nodige Gigabyte Aorus hardware. Onder die dikke ATC700 koeler zit ‘slechts’ een Intel Core i5-8400 dus het zal niemand verbazen dat koeling en geluidsproductie een totale non issue was. Wel willen we opmerken dat gezien de geringe afmetingen (voor een ATX tower) van de case je deze koeler echt vooraf wil installeren op het moederbord; veel ruimte rondom de koeler heb je niet.

De stevige maar niet overdreven Gigabyte Aorus GeForce GTX 1060 Xtreme edition mag dan wel dik zijn, maar aan ruimte geen gebrek, praktisch elke GPU moet binnen de specs passen, helemaal wanneer je het bij luchtkoeling houdt. Het zal ook niemand verbazen dat een dergelijk zuinige GPU niet meer dan de minimale fansnelheden op de case vereist om koel- en stil te blijven, en hoewel er ruimte is voor een dikke X299 / GTX 1080 Ti build denken we gezien het totaalplaatje dat een beetje mid-range bak toch echt beter bij de features en kwaliteiten van deze case past. Het feit dat de voorkant redelijk gesloten is maakt dan ook weinig uit.

Showcase

Eén van de focus features is de aanwezige RGB, welke via de software met andere componenten te synchen is. Er zit RGB voorop en in het logo op de PSU cover, dus samen met de koeler zijn dat een flink aantal Aorusjes zo in beeld. Wel moeten we opmerken dat, hoewel de Gigabyte RGB Fusion software een prima sync geeft tussen moederbord en videokaart, de synchronisatie met de USB aangesloten case en koeler niet helemaal synchroon loopt. Daardoor wil je je eigenlijk beperken tot de optie om alles in één kleur te zetten, of om er gewoon een regenboog zooitje van te maken; breathing effecten of kleurovergangen lopen net niet lekker. Overigens wachten we nog op updates daarover, vermoedelijk valt het te fixen. Hoewel een punt is het ook iets wat ons nu niet tegenhoudt, we gebruiken RGB regenboog ellende vooral voor de foto’s, en zelf prefereren we om alles in één kleur te zetten, dat is toch een stuk rustiger. Wat foto’s:

Gigabyte is een ervaren bouwer van moederborden en grafische kaarten, en dat zie je terug in de producten waarbij ze hier en daar toch duidelijk laten zien dat ze wat gedurfde stappen willen zetten. In de AC300W volgen ze in veel opzichten vooral een beetje het behuizingen-tekstboek en voegen ze voorzichtig wat moderne extra’s toe. Eén grote daarvan is RGB, met RGB verlichting voorop en in de PSU cover, en de andere is een wat andere line-up aan aansluitingen bovenop. Zo zit er een Type-C header op, die je intern dan weer op een typische USB 3.0 header moet aansluiten, en tevens zit er HDMI op voor VR doeleinden. Gezien Gigabyte grafische kaarten heeft met HDMI headers intern, zoals de Aorus kaartjes die wij hier gebruiken, op de GPU is dat best een leuk idee.

Het tekstboekje volgen is ook niet meteen fout, dat boekje is met een goede reden geschreven. Toch voelt het gevolgde boekje op een paar fronten net even een editie te oud, want op dit prijspunt zien we tegenwoordig liever tempered glass dan acryl omdat glas langer mooi blijft (waardoor we acryl liever enkel nog tot aan een eurotje of 60 zien), kabels die niet aan het voorpaneel vast zitten, en ook het kabelmanagement achterop is gewoon wat oubollig; een paar kanalen en een beetje afscherming van de gaten waar de kabels door gaan maken het leven van een kabel-neuroot echt een heel stuk makkelijker.

De keuze voor dit model of juist een alternatief lijkt dan echt af te hangen hoe je de voordelen in de eerste alinea, of de nadelen in de tweede tegen elkaar afweegt. Als die-hard VR of RGB fanaat zien we punten die wegen en heb je wat minder alternatieven, maar we vragen ons stiekem af of dat wel genoeg is; de mindere puntjes hebben tenslotte hun effect op alle gebruikers van deze case. Op en rond dit prijspunt is er gewoon heel erg veel te kiezen, vooral de NZXT S340 Elite en Phanteks P400S (beide met glas) komen in mij op, en je kop als fabrikant boven het maaiveld uitstekend is daar bijna niet mogelijk, maar zelfs een zeer redelijke case met een paar kanttekeningen heeft het daar dan al snel lastig om echt objectief te concurreren, en dat is de positie van deze Gigabyte.

Onder de streep blijft een case kopen als consument echter onveranderd, want er is vooral één ding dat telt: is dit de uitstraling die je zoekt ja of nee. VR fanaten terzijde, voor de rest zal dat toch vooral je afweging zijn, en als de emotie je richting deze stuurt is het natuurlijk nog altijd een kwestie van ‘waarom niet’. Oftewel, ‘approved’.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Gigabyte GB-AC300W?

+3 leuke Case :) Maar moederbordfabrikantjes moeten vooral blijven doen waar ze goed in zijn :) !
Maakte GB niet jaren geleden ook al cases? Nooit echt naar NL gekomen in aantallen geloof ik.

Aan de andere kant, ze moeten wat he als case fabrikanten mobos gaan maken :D:D
Industrieele Barebones idd. En het vise versa verhaal is er ook maar 1 :) die komt met een Eco Concept :), niks spannends aan.
oeh super vette case
Ik heb zelf een 750D van corsair en gelukkig hoef ik nog geen andere maar als ik er 1 nodig had dan wordt het deze :)
750D is ook mooi, wel wat ouder inmiddels natuurlijk. Thanks ofc! :D
750D is hoe oud inmiddels jaartje of 4 misschien. Al bijna een old timer in computer parts.
Maar ik kan er alles in kwijt en werkt nog prima :)
Aan ruimte heb je niet snel een gebrek daar idd :D
uiteindelijk wel haha, zit een volledige custom water cooling loop in en heeft me heel wat uurtjes op me zolder kamer gekost voordat het super mooi eruit zag.
Heb moeten boren, slijpen en vijlen, maar het is mijn eerste baby :P and i cant just put her away :(

:( in sad face en niet in boos :D

[Reactie gewijzigd door jurian123 op 27 februari 2018 17:00]

Mooi spul, heb je er ook meteen een band mee vind je niet? Gewoon lekker mee laten draaien zolang het kan :D Tot hij echt op is, dan koop je wat nieuws, en realiseer je je dat er toch veel is veranderd :D
Dat is het zeker. Was ook een trots momentje. Betekend veel voor mij want door dat 'projectje' heb ik een carrière switch gemaakt naar ICT. Want ik wist letterlijk niet wat ik meer moest doen. FYI ben nu 21. :D
Mijn huidige case is een jaar of 4 oud, die daarvoor kwam uit het vorige millennium, en mijn volgende wordt waarschijnlijk de laatste die ik ooit koop (ik ga uit van een levensduur van +/- 10 jaar, en denk niet dat er tegen die tijd nog PC's in hun huidige vorm(factor) zullen zijn) :+
Weer een gave review hoor!! (+3)
Wat voorn toetsenbord gebruik je? (op de foto) Wel erg dik namelijk. Wil zelf ipv oranje groene accenten maar dat kan altijd nog aangepast worden ^^
Thanks!

Dat is een Gigabyte Aorus K9: productreview: Gigabyte Aorus K9 Optical review door Foritain

Dik prima ding, interessante nieuwe switches, gebouwd als een tank. Probleem is: ze krijgen die verdomde dingen maar niet geleverd lijkt het. Er één proberen te kopen wordt zo heel lastig gemaakt. Gemiste kans voor ze.
Maar ziet er wel gruwelijk uit. Ook wel een prijskaartje ofniet?
129 was advies. Hoorde ook 119 vallen. Dat is niet gek voor een dergelijke mech.

Niet dat het uitmaakt als hij niet te koop is ofc :D
Nee inderdaad. Als je heb kwijt wilt laat het maar weten ;-)
Hah, hoop dat het geen museumstuk wordt... pfff..
Nee dat klopt! Wel een goed ramplankje dus :-)
Ik zal nog eens vragen hoe/wat met die dingen, misschien komen ze binnenkort. TBC!
Als je me dat zou kunnen laten weten. Top! denk dat meerderen wel verliefd kunnen worden op dat speeltje
Waarom je downvote wordt snap ik niet goed...

Ik heb antwoord, maar we moeten ook nog maar afwachten of dat dan echt gehaald gaat worden: Ergens begin April.