Zhiyun Gimbal Smooth Q voor Smartphones Zwart Review

carbonspeed 22 februari 2018, laatste update op 4 april 2018, 425 views Product gekocht

Zhiyun Gimbal Smooth Q voor Smartphones Zwart

De smooth Q een apparaat voor videoliefhebbers met rugproblemen. Geen grote video camera, maar gewoon mooie opnames maken met een telefoon. Dat is wat je met de smooth Q kunt, zeker nu de beeldkwaliteit van telefoons alsmaar toeneemt.

Pluspunten

• Techniek werkt.
  • Relatief goedkoop.

Minpunten

• App is lastig te bedienen, en vereist veel geduld.
  • Moeilijke besturing, echt voor tweakers. Niet extreem gebruiksvriendelijk.

Op basis van deze review van Tweakers, heb ik de smooth Q gekocht:

In mijn vrije tijd vind ik het namelijk leuk om te editen/filmen en daarom leek mij dit een uitstekende tool als aanvulling op mijn arsenaal drones en verscheidende camera's. Mijn drone is ook waarom ik deze tool heb aangeschaft. Op mijn drone (DJI SPARK) zit een gimbal, en dit werkt naar mijn mening zodanig goed dat ik deze ook wilde voor mijn camera/telefoon. Mijn ervaring is dat een actiecamera gebruiken zonder gimbal, vaak niet echt mooie beelden oplevert. Dit is ook waarom veel snowboarders een handheld gimbal gebruiken.

Wat krijg je
De smooth Q komt in een mooi gitaarachtige koffer. Met weinig accessoires op een usb kabeltje na. Met dit kabeltje zou je ook je smooth Q als oplader voor je mobiel kunnen gebruiken.

Het enige nadeel van dit koffertje is, als je de gimbal instelt op een relatief grote telefoon, de arm te groot wordt voor het inklappen van de gimbal. Hierdoor kan de smooth Q niet meer in de koffer. Waardoor je hem steeds opnieuw moet instellen/kalibreren.

In principe wil je de smooth Q altijd in de koffer vervoeren, omdat los vervoeren eigenlijk niet mogelijk is. Dit komt omdat de gimbal aanvoelt als een soort slappe stok die alle kanten ombuigt.
App
Goed een groot onderdeel van de smooth Q is de app. En lang verhaal kort, hij is best ruk. Zeker als je de gimbal als snelle tool wilt gebruiken. Het verbinden duurt lang er zitten bugs in en echt gebruiksvriendelijk is hij niet. Echter moet ik wel zeggen dat hij iets verbeterd is de laatste tijd, waardoor er steeds meer nieuwe features zijn. Denk aan objecttracking en een bewegende timelapse.
Normaal gebruik
Bij normaal gebruik, zonder de app zegmaar, komt de gimbal helemaal tot zijn recht. Super mooie stabiele beelden zijn het resultaat. De gimbal kan namelijk 3 kanten op het beeld stabiel houden, waardoor je 70% van de schokken eruit weet te filteren. Als je dan die andere 30% aanvult met zorgvuldig gebruik heb je een perfect plaatje. Alleen deze functionalteit is mij de 120 euro al waard.

Standaard gaat de gimbial in een soort default modes, welke mijn favoriete modes is. De camera volgt links en rechts en blijft een soort van gelockt op een bepaald punt tenzij je anders bepaalt met een handgebaar. Er zijn nog meer modes mogelijk, zeker in combinatie met de app.

De batterij van de smooth Q is overigens dik in orde, ook als je hem gebruikt in combinatie met een grote telefoon.
Gebruik andere devices
Het is ook mogelijk om naast een telefoon een ander apparaat, zoals een gopro te gebruiken. Je kan hiervoor op internet een soort adapter aanschaffen, maar je zou dit ook vrij gemakkelijk zelf kunnen maken. Wat ik heb gedaan, de keuze is aan u.

Ik ben zeer tevreden met de smooth q, eindelijk komt 4k opnemen op mijn telefoon tot zijn recht. Ideaal voor langzame panoramische shots van de omgeving, of voor snelle stabiele opnames van bewegende beelden.

Gebruikt in combinatie met:Tevens wil ik nog even vermelden dat ik de Smooth Q gebruikt heb voor mijn wintersport vakantie. Ik heb gefilmd met zowel min oneplus3 als mijn, sony actioncam. Ik ben een zeer tevreden gebruiker.

Heb jij ook een Zhiyun Gimbal Smooth Q voor Smartphones Zwart?