Zalman ZM300B-APS, 300W (ATX) Review

frankknopers 27 december 2005, laatste update op 17 november 2015, 2.301 views

Zalman ZM300B-APS, 300W (ATX)

Pluspunten

• Veel aanslutingen
  • Heeft standaard al 2x S-ATA
  • De voeding is stil
  • De handige ZM-MC1 multiconnector

Minpunten

• 12Volt lijn is minder sterk dan de 3.3/5V lijn

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Waarom deze voeding
Ik heb deze voeding gekocht omdat de no-name voeding uit mijn server niet meer stabiel bleef na de upgrade van 800 naar 1700mhz CPU. Ik zocht dus een stabiele voeding met genoeg capaciteit voor een server van 1.7GHz, 1GB ram, een paar insteekkaarten en een aantal harde schijven (ongeveer 4 tot 6 stuks).

Omdat ik vertrouwd ben met de computerboeren in Raalte heb ik daar de voeding gekocht. Mijn budget was ongeveer 40 euro en ik zocht een A-Merk om problemen te voorkomen. Omdat ik wel een goed gevoel heb met Zalman ben ik daar maar mee in zee gegaan.

Eerste indruk
De voeding zat in een relatief kleine doos. Geopend kwam ik de volgende dingen tegen:

HELP, waar is de voeding! Die zit al in de server, dus die staat niet op dit plaatje. :P
- De ZM300B-APS voeding (ATX V2.03 / ATX 12V V1.3)
- Een ZM-MC1 multiconnector voor het aansluiten van vier 3pins koelers.
- Een handleiding
- Een 220V stroomkabel

De voeding was netjes verpakt in noppenschuim en zag er goed uit. Het gewicht is wat je van een goede voeding mag verwachten en de kleur is mooi mat zwart. De voeding heeft een lekker grote on/off switch en de ingebouwde 8cm koeler is lekker stil. Aan de voorkant en onderkant van de voeding zijn ventilatieroosters aanwezig waar de koeler de koude lucht vandaan kan halen.

Aansluitmogelijkheden
De voeding heeft de volgende aansluitingen meegekregen:
- 1x 20pins ATX stekker
- 1x 4pins P4 stekker
- 1x Auxiliar stekker
- 7x 4pins molex stekker
- 2x 4pins Floppy stekker
- 2x S-ATA stekker

Dit is ruim voldoende voor een 300 watt voeding. Dat er 2x SATA op de voeding zit is heel handig omdat je dan niet meteen adapters moet kopen (tenzij je meer dan 2 SATA schijven hebt natuuurlijk).

De meegeleverde ZM-MC1 multiconnector maakt het mogelijk om 4 koelers rechtstreeks op de voeding aan te sluiten. De multiconnector heeft 2 witte en 2 zwarte connectoren. De zwarte zijn voor 12V en de witte zijn voor 5V.

Prestaties en stabiliteit
Ik heb de voeding nu al ruim een maand in gebruik en ik heb nog geen problemen ervaren. De voeding blijft dus prima stabiel en is dus geschikt voor gebruik in een 24/7 server. De voltlijnen zijn in Idle stand als volgt:

Vcore: 1.68V (1.7V)
+3.3V 3,31V
+5V 4,92V
+12V 11,67V

De 12V lijn zakt iets onder de 12, maar dit is niet nadelig voor de werking van het systeem als geheel. 11.67 zit nog binnen de marge van 5% en dat kan prima. De andere voltlijnen lopen allemaal prima stabiel.

Geluids en warmteproductie
De voeding is zowel onder lichte als zware belasting stil. Anders gezegd, ik hoor de voeding niet boven de rest van het systeem uit. Ondanks de stille werking van de voeding wordt deze niet warm. Dit kan ook komen omdat de voeding onderin mijn server is geplaatst (CM Stacker) en dus koele lucht kan aanzuigen.

De Zalman ZW-300B-APS is een prima voeding voor een middelmatig systeem of een server. Er zijn voor een 300 watt voeding bijzonder veel aansluitingen te vinden, de voeding voelt degelijk aan en de over de prijs van 40 euro hoef je niet te klagen. Kortom, een prima voeding voor onder de 50 euro.

Heb jij ook een Zalman ZM300B-APS, 300W (ATX)?

Als je die 12V lijn eens met een multimeter nameet kom je waarschijnlijk op een getal uit dat dichter bij de 12v ligt ;)
Dat zou zomaar kunnen, maar ik heb helaas geen multimeter en bovendien is me dat wel veel gedoe. ;)

Ik vertrouw maar gewoon op de sensors in de PC zelf, aangezien deze mij wel redelijk accuraat lijken.
speed fan werkt niet heel goed hoor met voltages ;)
in de bios zou nrml een optie moeten zijn van pc health ofzo kijk daar eens in daar zal ook wel een ander getal staan