Misfit Vapor Zwart (Zwart) - Reviews

Misfit Vapor Zwart (Zwart) Review

NuKeM 21 februari 2018, 336 views Product gekocht

Misfit Vapor Zwart (Zwart)

Als je overdag het horloge kan bijladen, de beperkte batterijduur voor lief neemt en toch al van plan was een nieuw bandje aan te schaffen, dan is dit horloge eigenlijk geen slechte koop voor zijn geld. Anders kan je het waarschijnlijk beter links laten liggen.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Bouwkwaliteit OK voor zijn prijs
  • Prettige bediening
  • Hartslagsensor

Minpunten

• Haalbare gebruikstijd op één batterijlading erg laag
  • Uitsteeksel onder gesp dat scherp in de huid drukt
  • Misschien net iets te dik
  • Ik had al een harde reboot nodig op de eerste dag

Na enkele jaren zeer tevreden gebruiker van een Pebble Time Steel, keek ik toch uit naar iets anders. Niet omdat ik ontevreden was over de Pebble (helemaal niet), maar gezien Pebble einde levensduur is (door faillissement en overname door Fitbit van de technologie), ik Rebble niet direct zie doorbreken op verouderde hardware en fancy ‘nieuwe’ technologie zoals een hartslagsensor mij ook een meerwaarde leek, ben ik toch gaan uitkijken naar iets anders.

Deze review is dan ook met de Pebble in het achterhoofd geschreven.

Vooropgestelde eisen

Prioritair voor mij waren:
  1. Notificaties
  2. Agenda
  3. Always on display (altijd zonder gedoe het scherm kunnen aflezen)
  4. Iets of wat moduleerbaarheid met watchfaces en apps
  5. Vervangbare standaard horlogebandjes
  6. Geen lomp horloge om de pols (blijkbaar een trend)
  7. Waterdicht (ik zwem of douche er niet mee, maar het stelt mij gerust)
Bonuspunten
  • Hartslagmeter en stappenteller
  • Lange batterijduur
  • Berichten versturen en/of reageren erop
  • Apps zoals Hue controls, Harmony remote, en andere handigheden
  • Hardware buttons vind ik wel prettig
Mijn zoektocht maakte al snel duidelijk hoe goed de Pebble wel niet was/is!

De Pebble interface is zeer goed uitgewerkt. Hier ging ik geen gelijke vinden! Denk bv aan:
  • de overzichtelijke Timeline
  • de vlotte en erg instelbare notificaties
  • de subtiele melding, animaties en het aftellen naar een afspraak in je agenda
  • de volledigheid van informatie als je een agenda event open doet
  • de weergave van notificaties en geschiedenis (ook meerdere berichten te lezen van eenzelfde afzender, ook als de GSM niet gekoppeld is)
  • etc.

Het speelveld

De Samsung S3 frontier viel af omdat ik hem te groot achtte. De Samsung Gear Sport leek een kanshebber, maar kwam niet zo goed uit reviews + Tizen onthield en presenteerde bij meerdere notificaties van eenzelfde afzender achter elkaar (bv. Sms of Whatsapp) enkel het laatste bericht uit de conversatie...

Een andere kanshebber was een horloge uit de Garmin reeks, met bovenaan de Vivoactive 3. Zijn transflextive zuinig always on display met bijhorende batterijduur spraken me aan. Maar het agenda en notificaties gebeuren was nog vaag en blijkbaar geen prioriteit bij Garmin. (Spoiler: deze horloge heb ik nu aan ;) al weet ik nog niet 100% of ik hem ga houden).

Gezien mijn eisen had ik het meeste zekerheid op succes in het Android Wear ecosysteem. Wat ook zeker was, was dat mijn batterijduur wens zou moeten sneuvelen... je moet er iets voor over hebben.

Bij een zoektocht naar een recent Android Wear 2 horloge kom je al snel de Fossil reeks tegen, Fossil die ook de meeste andere merkhorloges maakt trouwens. Velen hebben helaas geen hartslagsensor.
De Ticwatch E trok ook mijn aandacht door zijn prijs, maar heeft geen ambient light sensor waardoor het scherm volgens enkele reviews ofwel te helder ofwel te donker is…

De Misfit sprong ook in het oog. Goedkoop en volledig. Die moest ik proberen.

Software

Android Wear viel op zich goed mee en voldeed aan de verwachtingen. Het voelde wel aan als een soort tweede smartphone om de pols (veel swipen en tikken om tot een doel te komen) maar dat zou wel wennen.

De watchfaces zijn echt naar smaak te maken (heb me watchmaker aangeschaft) wat me zeer beviel.

Op zich voelde alles voor mij vlot en prettig aan (al las ik elders dat de Vapor soms wat traag aanvoelt).

Wat me wel tegen viel was Misfit zelf. Je moet je natuurlijk registreren om hun app te gebruiken (wat overigens geen verplichting is), dit doe je bv. met je e-mailadres. Sinds die aanmelding krijg ik om de twee dagen wel een mailtje… spam noem ik dat, gelukkig kan je uitschrijven.

Wat me verder opviel t.o.v. de Pebble is dat notificaties en vooral inkomende gesprekken net iets later toekomen op het horloge. Waar bv. een beller zo goed als direct op de Pebble verschijnt, moest ik bij de Vapor 1 à 2 seconden wachten... een detail, maar toch opmerkenswaardig. Ik ben het gewoon als mijn telefoon over gaat direct op mijn horloge te kijken, dan is het spijtig dat ik nu moet kijken... kijken... en ja... zien :)

Hardware

Het scherm van de Vapor is helder en mooi en door de ambient light sensor nooit te helder of donker (als het scherm AAN is, dus niet in always on mode). Always-on viel op zich ook mee, burn in is mogelijk met dit type scherm, maar Google en de watchfacemakers en jijzelf kunnen dit normaal gezien perfect voorkomen. De bruikbaarheid van het always on scherm buiten op een heldere dag is wel minder, hier is een transflective LCD-scherm duidelijk beter in.

De rand rond het scherm kan je gebruiken om door menu’s te scrollen (zoals bij de Samsung Gear modellen met een hardware draairing). Dat werkt, maar vergt wat oefening.

Het touchscreen is ok, al heb ik wel eens een episode gehad dat het scherm continue bediend leek (ging bij een aanraking direct verder in menu’s etc.). Ik moest dan ook een harde reboot doen van het horloge om te controle terug te krijgen. Dit was na één dag al een spijtige eerste crash (alles stond toen al op de laatste versie).

De bouwkwaliteit van het horloge vond ik voor zijn prijs OK. Ik denk wel dat het kwetsbaar is, althans zo ziet het eruit.

Over het formaat van het horloge maakte ik mij initieel zorgen, maar ook dat viel mee. Enkel de dikte vind ik maar net aanvaardbaar, de diameter is prima voor mijn doorsnee pols (omtrek 17.5cm). Ik heb me achteraf gezien veel zorgen gemaakt om niets, een paar mm grotere diameter had ik waarschijnlijk ook nog prima gevonden.

De hartslagsensor werkt goed samen met Google Fit. Als ik zijn hartslagmeting in rust vergelijk met deze van een goede saturatiemeter, dan scheelt het misschien 1 à 2 slagen per minuut met uitzonderlijk uitschieters tot max. 10bpm. Goed genoeg vond ik. Activiteiten met hogere hartslag heb ik er niet mee gedaan.

Wat me het meeste tegen viel was toch wel het meegeleverde bandje. Zoals elders op het internet al veel geschreven is heeft dit bandje aan het gesp binnenkant een uitsteeksel dat in de huid drukt. Na enkele uren begin je dit al goed te voelen en begint het erg te irriteren tegen het einde van de dag. Het zijn standaard bandjes aansluitingen dus je kan deze bandjes eenvoudig vervangen, maar het blijft spijtig dat je dit moet doen. Blijkbaar heeft niemand bij Misfit zelf het horloge ooit gedragen voor de productie/release?

Gelukkig hebben ze wel een oplossing voorzien bij Misfit, namelijk een erg lage batterijduur zodat het horloge regelmatig uit moet ;) Het grapje terzijde, ik haalde de horloge om 9 uur ’s morgens van de lader met 100% en om 20uur diezelfde dag was er nog 5% over bij erg normaal gebruik (bt aan, wifi uit, always on met zeer beperkte lichtsterkte, watchmaker watchface in gebruik en beperkte hoeveelheid notifications aflezen). Ik weet dat je de batterij en elektronica de eerste laadbeurten wat de kans moet geven zich te ‘zetten’, maar zoveel zal dit niet uitmaken om dit tot een voor mij comfortabel einde dag niveau te brengen. Het is zo erg dat je haast schrik hebt het horloge te gebruiken. Ik dacht er bv. mijn Hue-lampen laat op de avond mee te bedienen vanuit de luie zetel, maar met 5% dat nog zonder zorgen doen is moeilijk.

Als je in de dag niet kan laden is sleeptracking dus ook nagenoeg onmogelijk (bv. met Sleep As Android).

Komende van de Pebble was die batterijduur te moeilijk om te slikken. Ik heb het horloge dan ook geretourneerd.

Als je overdag het horloge kan bijladen, de beperkte batterijduur voor lief neemt en toch al van plan was een nieuw bandje aan te schaffen, dan is dit horloge eigenlijk geen slechte koop voor zijn geld. Anders kan je het beter links laten liggen (niet dat andere Android Wear horloges veel beter doen qua batterij, maar voor sommige mensen kan dit net het verschil maken tussen bruikbaar en onbruikbaar).

Heb jij ook een Misfit Vapor Zwart (Zwart)?

Helder: weer een hele zoektocht heb ik al begrepen... Ik hoop dat ik nog lang plezier mag beleven aan mijn Pebble 2.
Mocht 'ie binnen korte tijd vervangen moeten worden, dan kijk ik alvast uit naar de Amazfit Bip van Huami (dochter van Xiaomi):
- 30 dagen always-on display
- Corning Gorilla Glass
- Color display
- GPS + GLONASS
- Alle sensors benodigd (accelerometer, barometer, geomagnetic, heart rate)
- IP68 rated (niet zwemmen, wel regen/stof/douchen)

Wel een eigen ecosysteem, maar dat had Pebble ook. Gaat voor zo'n ¤70 over de toonbank.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 21 februari 2018 23:35]

Bedankt voor de tip. De Vivoactive 3 gaat trouwens ook terug (mooi horloge, goede activity tracker, maar ik ben er niets mee als hij regelmatig notificaties en inkomende telefoontjes mist...)
De bestelling voor een Amazfit Bip werd geplaatst (die zat trouwens al even op mijn radar :) )