Specificaties 29" • 2560x1080 • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 29UM59-P Zwart Review

chevsureti 21 februari 2018, laatste update op 21 februari 2018, 448 views Product gekocht

LG 29UM59-P Zwart

Een scherm met een redelijke beeldkwaliteit maar een aantal flinke nadelen

Pluspunten

• Goedkoop
  • Intu´tieve menu bediening

Minpunten

• Wiebelend scherm
  • Scherm te laag
  • Vaag lettertype
  • Beroerde game ondersteuning

Mede na alle lyrische reviews hier op Tweakers ben ik overgegaan tot de aankoop van dit scherm. Het moet een full HD IIyama vervangen. Breedbeeld leek me vooral handig om verschillende applicaties naast elkaar te draaien ipv half over elkaar, bijv. browsers en virtual machines.
Het scherm heeft echter een paar flinke nadelen waarover je hier niet of nauwelijks leest. Ik vond de nadelen dermate groot dat ik heb het scherm weer heb teruggestuurd.

Intuitieve menu bediening
Bij de Iiyama verloopt de menubediening met een multi-knoppen interface waarbij ik nog steeds regelmatig loop te prutsen om iets voor elkaar te krijgen. LG heeft dit scherm echter uitgerust met een soort joystick interface wat heerlijk intu´tief werkt, chapeau!

Wiebelend scherm
De voet van de LG is van binnen voorzien van een metalen frame, prima. Echter het smalle strookje waarmee je de voet via twee kleine schroefjes (nota bene zonder ringetjes!) op het scherm moet schroeven is van zuiver plastic. Je hoeft geen materiaaldeskundige te zijn om het gevolg van deze ontwerpfout te kunnen voorspellen: de verbinding is niet stijf genoeg waardoor het scherm bij de minste geringste activiteit op een vrijstaand bureau gaat wiebelen. Dus ook al bij het normaal tikken op een toetsenbord. Hoogst irritant. NB: Het is een redelijk stevig bureau met metalen frame, en pas na verankering tegen een muur stopt het LG scherm wiebelen. De Iiyama geeft daarentegen op het vrijstaande bureau geen krimp.

Scherm te laag
Uiteraard wist ik dat het scherm niet in hoogte niet verstelbaar was, maar dan zou je verwachten dat het scherm op een fatsoenlijke hoogte zou staan. Dat is niet het geval, hij staat ergonomisch veruit te laag. Twee pakken printer papier eronder dus (goed tegen het wiebelen! Not!) of aan een muurbeugel.

Vaag lettertype
Bij het eerste gebruik valt direct op dat het lettertype er wat vaag uit ziet. Dat valt met name op in Windows 10. Op Windows 7 valt het nauwelijks op en op Ubuntu zit er ergens tussenin. Om er zeker van te zijn dat ik het me niet inbeeldde heb ik ter vergelijking mijn oude scherm ernaast gezet.
Voor een second opinion heb ik het scherm ook nog op een andere PC aangesloten maar ook daar helaas hetzelfde effect.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is behalve het vage lettertype probleem prima. Gebalanceerde kleurweergave en goede helderheid.

Beroerde game ondersteuning
Dit is geen punt wat ik het scherm kan aanrekenen, maar het is wel een forse tegenvaller. Diverse moderne games ondersteunen deze resolutie niet (goed). Waaronder CS:GO en PUBG. Bij CS:GO valt direct op dat je een stuk uit je menu mist, maar tijdens het spelen mis je ook een stuk uit je viewport. Ga je googlen blijkt dat vele mensen met dit soort schermen hier last van te hebben....

Heb jij ook een LG 29UM59-P Zwart?

de ervaringen die jij hier beschrijft herken ik niet in het modelletje op mijn bureau. echt wiebelig kan ik de monitor niet noemen hoewel stabieler kan. wat betreft onscherpte heb ik ook geen last van, misschien kun je nog wat doen cleartype en misschien nog iets met het calibreren vanuit windows.

Ik heb het scherm tot nu toe gebruikt op een RX 480. heb jij toevallig een kaart uit het groene kamp?
of misschien een oude met een lage HDMI versie?

CS;GO heb ik nooit gedraait, maar pubg wel, en dat werkt prima. daarnaast heb ik op BF one en F1 2017 PORTAL geen problemen met de resolutie passend krijgen.