Sony PlayStation 3 Slim 250GB + Uncharted 2: Among Thieves Zwart Review

Maduth 24 februari 2010, laatste update op 24 februari 2010, 775 views

Sony PlayStation 3 Slim 250GB + Uncharted 2: Among Thieves Zwart

Pluspunten

• Weergave
  • Multimediacenter
  • Games
  • Blue-ray

Minpunten

• Te weinig USB
  • Geen cardreader

Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 5
PLAYSTATION 3

Introductie:

Dit jaar heb ik besloten om eindelijk eens een Playstation 3 aan te schaffen. Deze moet dienen als console/mediacenter en blue-ray speler. Tevens wilde ik hier een recensie voor schrijven vanuit mijn oogpunt.

De reden dat ik nu pas de PS3 kocht, is het slim model en de prijs.

Randapparatuur:

De Playstation 3 (250g) wordt gebruikt in combinatie met:

1. Sony 46W5500
2. Denon 1910 plus speakers (Paradigm)
3. Aangesloten op mijn netwerk d.m.v. UTP kabel

De hardware:

De playstation 3 heb ik bij de winkel gehaald samen met de game Uncharted 2. Totale prijs was
¤ 349 voor 250g inclusief game. Prijs was nog even een breekpunt aangezien de Xbox zeker voordeliger is. Toch besloten om de PS3 te nemen ivm de looks en mogelijkheden plus de voor mij interessante games. De PS3 was netjes ingepakt in twee dozen dus bescherming genoeg.

Thuis gekomen, was ik zeer tevreden over hoe de PS3 staat tussen mijn andere speeltjes. De slim editie is inderdaad een ontzettende vooruitgang t.o.v. zijn voorganger. De controller ligt lekker in de hand en deed me denken aan mijn allereerste PS en de vele uren die ik daar aan had gespendeerd.

Start up:

Het aanzetten en het configureren van de PS3 is goed te doen. Binnen 20 minuten had ik alles ingesteld plus het zetten van koffie. Het beginscherm (duidelijke cross media bar), is overzichtelijk en je komt snel terecht bij de gewenste opties. Het netwerk instellen gebeurt allemaal automatisch, je hoeft alleen maar de stappen op het scherm te volgen. Zowel draadloos en via UTP, beide was zo ingesteld.

De games en weergave (1080p):

Er zal altijd wel een discussie blijven welke console de beste/meeste/leukste games heeft. Maar je kunt niet ontkennen dat de PS3 voor ieder wat wils, een game heeft. Mijn persoonlijke voorkeur is Gran Turismo, waarvan deel 5 eind van dit jaar uitkomt. Daarom heb ik de Pro. versie direct aangeschaft. Tijdens het racen, verwonder ik mijzelf gewoon aan de grafische pracht en praal die de PS3 met zich meebrengt. PS3 geeft een mooi scherp beeld en is een genot om naar te kijken.

Tevens gelijk de online optie geprobeerd van Uncharted 2 en GT. Beide vielen mij zeker mee en ik ga mijzelf zeker entertainen met deze optie. Groot voordeel is natuurlijk dat het gratis is en je zo lekker demo’s kan downloaden. Wel een tip; zorg voor een goede verbinding. Ik merkte dat het online gedeelte bij draadloos toch wat moeite heeft, vooral als je moet hosten bij GT.

Multimedia:

Een van de hoofdredenen van mijn aanschaf, was ook de multimedia functie van de PS3. In het begin had ik hier een hard hoofd in. De keuze was toen ook, een PS3 of MediaPC. Maar na wat speurwerk kwam ik erachter dat de PS3 prima als mediacenter zou moeten dienen. Thuis aangesloten, pakte ik mijn laptop erbij en ging opzoek naar een handleiding voor de instellingen. Optie 1 zou een externe schijf kunnen zijn maar dat zit je met de grote van de bestanden. MKV’s bestanden zouden bijvoorbeeld niet kunnen. Dus streamen zou de beste optie zijn en het liefst via de kabel natuurlijk. Op tweakers.net kwam ik in het topic terecht betreffende de PS3 als mediacenter. Daar werd ik geattendeerd op de PMS software plus een handleiding over enkele instellingen. Na 20 minuten, had ik op mijn PC alles ingesteld. Tot mijn verbazing ging alles gelijk goed. In de PS3 menu kan je de video instellingen opzoeken en direct werd mijn PC gezien als mediacenter. Gelijk de blue-ray film “300” aangezet om te testen of het werkte, ging helemaal goed. Ook muziek streamen ging vlekkeloos.

Het online gedeelte (internet/uitzending gemist) vind ik wat minder lekker lopen. Misschien als ik een muis en toetsenbord zou aansluiten, dat het wat beter loopt. Maar probleem is dat mijn PS3 maar 2 USB poorten heeft. Tevens het verwijderen van de geheugenkaartlezer vind ik slechte zaak. Dit zou er zeker bij moeten horen als mediacenter.

Conclusie:

Deze recensie wilde ik schrijven om mensen te informeren over wat de functionaliteiten van de PS3, dit betreffende gamen/films kijken en muziek luisteren. Hierbij kan ik dus zeggen dat de PS3 zeker aan mijn verwachtingen voldoet. Natuurlijk zijn er wat minpunten maar die zijn absoluut niet zo belangrijk als de pluspunten. Standaard is de PS3 al een prima mediacenter die snel en eenvoudig is geļnstalleerd. De games zijn gevarieerd en er komen zeker nog wat mooie titels uit (GOW III, GT5). Als je nog iets verder kijkt en aan de slag gaat met bijvoorbeeld PMS, dan kan je van je PC/Laptop van alles streamen tot en met MKV’s toe.

p.s. Mijn eeste review, be nice :)

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 Slim 250GB + Uncharted 2: Among Thieves Zwart?

Reviews door de redactie

Geen probleem, ben zelfs op dit moment nog meer tevreden over de PS3 omdat nu ook de WII functie straks mogelijk is. ;)
Dank voor je review. Eindelijk de point of view die ik zocht. Mijn knoop is doorgehakt.