ZTE Nubia Z17 Lite Goud, Zwart Review

mission 25 februari 2018, 555 views

ZTE Nubia Z17 Lite Goud, Zwart

Prachtig design, stevig gebouwd en prima prestaties. Alleen jammer dat het scherm veel last heeft van het rainbow effect en de rom is echt slecht.

Pluspunten

• Prachtig design
  • Bouwkwaliteit
  • Prestaties
  • Snelle fingerprint reader
  • Accuduur

Minpunten

• Rainbow effect op schermranden
  • Geen audio jack
  • Rom is ronduit slecht
  • Geen volledige 4g support

Het is even een poos stil geweest, en ik was ze al bijna vergeten toen ik door Geekbuying gevraagd werd om de ZTE Nubia Z17 Lite te testen. De specificaties van het toestel zagen er zeker goed uit, afgezien van wat missende 4g support en zodoende deze review.

De specificaties

Vreemd om een Qualcomm te hebben met beperkte 4G support. Ook is het jammer dat het tweede simkaartslot niet te gebruiken is voor micro sd kaartjes, maar met 64gb opslag is het geen groot probleem.

De verpakking en inhoud

Het toestel komt in een strakke witte doos met rode accenten. Voorop de doos staat in het chinees de merknaam en achterop vinden we in het engels de belangrijkste specificaties en de serie en imei nummers. Op de foto zijn de nummers verborgen onder een zwarte balk.

In de doos vinden we naast de telefoon de oplader, een verloopje van usb C naar 3.5 jack, een pin om de simtray eruit te halen en een boekje. Het toestel moet ondersteuning hebben voor Quickcharge 3, maar vreemd genoeg krijg je geen snellader bij de telefoon.

Het toestel

De eerste indruk van het toestel was "Wauw". Het toestel is redelijk zwaar en voelt ook zeer degelijk aan. Het scherm loopt soepel over in de rest van de behuizing en alle hoeken zijn mooi afgerond. Het metaal is overgens wel erg glad, even snel je mail checken terwijl je met een krat spullen rond loopt is dan ook niet aan te raden (Ja ik heb het toestel wel kunnen vangen). Het zwarte metaal word afgewisseld met gouden accenten. Gek genoeg is de camera met rood omrand in plaats van goud, net als de homeknop. Al kan dat in geval van de home knop ook zijn omdat een rood ledje makkelijker te vinden is dan een met goudkleur.

Aan de onderkant vinden we de usb C poort en twee speaker grills. Aan de linkerkant zit de simtray, aan de rechterkant zitten de volume knoppen en de powerbutton. De bovenkant is leeg en tot slot vinden we aan de achterkant de fingerprint reader.

Tijd om het toestel aan te zetten, hopelijk is de rom net zo goed. En dat is waar de ellende begon, na een tenenkrommend slecht bootscreen met werkelijk het irritanste deuntje ooit, kom je in de Android set up. Eerst lijkt alles goed, daarna kan wifi geen enkel netwerk vinden, en nadat je je naam invult kom je weer terug bij het begin van de set up. Reset hielp niks, tweede reset deed nog minder en toen na wat willekeurig prutsen kwam ik tot de ontdekking dat als je je naam niet invult, dan gaat de set up verder en kan je in Android gewoon verbinding met een wifi netwerk maken.

De rom, Nubia OS is vergelijkbaar met de rom van Huawei; Sterk veranderde icoontjes en alles staat op je homescreen. het is natuurlijk altijd persoonlijk of je het mooi vind of niet, maar zoals je op de foto's ziet lopen er nu drie stijlen door elkaar en her en der is het afwachten of je Engels, Nederlands of Chinese tekst te zien krijgt. Ook loopt tekst soms door andere tekst heen.

Het toestel komt zo goed als zonder bloatware, de enige voor geinstalleerde apps waren Esfile manager en de hele batterij aan Google apps. Ik heb de foto's en screenshots genomen terwijl ik het toestel in gebruik had, vandaar er ook meerdere andere apps op staan. Die apps lieten zich overgens verrassend snel installeren. De opslag in het toestel is behoorlijk snel, al heb ik dit niet na kunnen meten.

Ik had al het een en ander gehoord over het toestel, zo zouden het geluid en de camera uitstekend zijn. Wat het geluid betreft: Ik denk dat dit mischien wel het beste geluid is wat ik ooit uit een telefoon heb horen komen. Het geluid is vol en weet zelfs lage tonen aardig weer te geven. Het geluid is wel wat zacht, maar dat vindt ik zelf niet erg, dit is veel beter dan een speaker die wel hard gaat, maar blikkerig en vervormd geluid geeft.

Laten we dan ook meteen de camera proberen. De dubbele Sony camera's met de Nubia Neovision software zou ongekend goed moeten zijn. Nu hoor ik dat wel vaker met Chinese producten, maar wie weet.

Autofocus en flits werken goed, het inzoomen is gemiddeld, maar krijgt het moeilijk in weinig licht. En toen, op mijn pc viel ineens iets op. Links onderin beeld zit een watermerk. Wat is dat nu voor onzin en kan dit uit?

Gelukkig kan het uit (overgens wederom een menu met overlappende tekst). Maar voor een camera die tot dusverre niet meer dan "gemiddeld" presteerd is het wel wat optimistisch om dat stomme watermerk er in te verstoppen. Je ziet op het toestel namelijk niet dat dat ding er zit, dit zie je pas als je de foto verstuurt in Whatsapp of bijvoorbeeld wanneer je ze op je pc zet. Na wat onderzoek ontdekte ik dat het geweldige van de camera hem volgens de fabrikant niet in de hardware, maar in de software zat. De Nubia Neovision software zou vol leuke effecten zitten;

En nog enkele minder overtuigende effecten, welke ik maar achterwege laat. Sommige effecten zien er best leuk uit, alleen vraag ik mij af in hoeverre iemand dit in het dagelijks leven gaat gebruiken. Ik heb overgens geen aandelen in Autodrop, het was gewoon het eerste wat ik voor handen had.

Ik ga er geen geheim van maken; Geekbuying lijkt behoorlijk op hete kolen te zitten met dit toestel en ik ben verplicht de review binnen een week na ontvangst van het toestel online te zetten (iets wat ze je natuurlijk pas mededelen nadat het toestel al verstuurd is). Tsja dat kan wel, maar dan word het meer een "hands on" waarbij ik het toestel niet kan benchmarken of (indien nodig) naar bugfixes kan zoeken. Na de foto's gemaakt te hebben en het toestel wat uitgeprobeerd te hebben was mijn vrije tijd ook op, dus simkaart erin, apps overgegooid en het toestel op het werk als mijn vaste telefoon gebruikt. En aan de hand van die paar dagen het toestel vast gebruikt te hebben, beoordeel ik deze daarop.

Hoewel het toestel enkele 4g banden mist, had ik hier over het algemeen geen last van. Met KPN had ik overal 4g, enkel af en toe binnenshuis niet. Gesprekskwaliteit was ook uitstekend, helder geluid en ik heb geen klachten van mijn gesprekspartners gekregen. Over geluid gesproken, de volume regeling valt erg tegen. Of je nu op je homescreen staat, aan het bellen bent, een film kijkt of een spelletje speelt, de volume knoppen regelen alleen het mediavolume. En de enige manier om dit aan te passen is om dit in de instellingen te doen. Het scherm valt zowel positief als negatief op. Het scherm is helder, mooi scherp en ook buiten goed af te lezen, alleen de gebogen randen hebben zeer sterk van het "rainbow effect". Voor wie hier niet mee bekend is, door de ronding in het glas spiegelen de randen pixels in alle kleuren van de regenboog.

De fingerprint reader is supersnel en je hoeft niet eerst het scherm te activeren voordat je de scanner gebruiken kan. Ook prettig dat de scanner na een reboot ook werkt, mijn Samsung vereist na een reboot dat ik eerst mijn Backup wachtwoord invul. Accu duur van het toestel is ook goed, met redelijk gebruik (internet, Whatsapp en Messenger en wat bellen) kom ik een dag met gemak door.

Omdat de rom steeds meer storende trekjes begon te krijgen heb ik er nog even Nova launcher op gehad, wat niet veel verschil maakte.

En meer tijd had ik niet, gezien ik dit ook nog moest typen. Ik heb nog wel wat zoekwerk verricht en er staat een firmware update geplanned die in ieder geval de problemen met de setup moet verhelpen, maar deze was nog niet beschikbaar ten tijde van deze review.

Het maakt het wel lastig om een conclusie te trekken, want het toestel is qua design en hardware een absolute aanrader, zeker voor het geld. Alleen de rom weet het hele feest te bederven. Het toestel is zeker prima te gebruiken, en mischien gaat de komende update wonderen verrichten, maar daar hebben we nu weinig aan. Ik zou het toestel de voordeel van de twijfel geven, ware het niet dat het toestel al naar zijn nieuwe baasje is gegaan en die wist nog meer bugs in de software te vinden dan ik. Ik kan het toestel daarom niet aanbevelen helaas.

Wil je het toestel toch graag hebben? Dan kan je deze hier kopen:

Heb jij ook een ZTE Nubia Z17 Lite Goud, Zwart?