Microsoft Surface Book 2 13,5" Core i7-8650U 256GB Review

bdingo 16 februari 2018, laatste update op 16 februari 2018, 1.039 views Product gekocht

Microsoft Surface Book 2 13,5" Core i7-8650U 256GB

Prachtig apparaat dat weinig concurrentie heeft als je naar het totaalplaatje kijkt. Deze mate van prestaties, scherm, batterijduur en veelzijdigheid in deze mooie verpakking heeft geen enkele concurrent. De prijs is hoog maar verdedigbaar.

Pluspunten

• (Vrijwel) concurrentieloos concept
  • Tablet, ultrabook en desktop (met de surface dock) ineen
  • Prachtig scherm
  • Zeer goed toetsenbord en touchpad
  • Bij normaal kantoorgebruik gaat de batterij anderhalve dag mee
  • Windows 10 werkt gewoon probleemloos

Minpunten

• Hoge prijs
  • Weinig configuratie opties (wil wel de i7 maar de GPU in base had voor mij niet gehoeven)

Ik gebruik hem nu een paar weken en het is een geweldig apparaat. Hij is zeker niet goedkoop, maar de prijs is zeker verdedigbaar daar er geen enkele andere concurrent is die bij het totaalplaatje in de buurt komt. Hij heeft de (op papier) snelste 15W processor die er is, een geweldig scherm, dat op een unieke wijze afneembaar is en hij kan met speels gemak een hele werkdag mee (en bijna nog wel twee!). En dat in een uiterst slanke behuizing met een GPU in de base. Daarnaast heb je uiteraard ook het touch screen en ik gebruik de pen van de SP4. Het is voor mijn een tablet, ultrabook en desktop ineen (ik gebruik hem met de surface dock op een 4K scherm).

In tegenstelling tot wat je bij sommige andere reviews leest is hij ook volledig stil. Zowiezo bij normaal kantoorgebruik zul je nooit wat horen en wordt hij totaal niet warm. Ik heb de Forza Motorsport 7 demo een half uur gespeeld en de fan in de base is niet aangesprongen.

Mijn vorige laptop was een Surface Pro 4 i5 4Gb. Ik moet zeggen dat ik bij kantoorgebruik (veel Office documenten tegelijk open, MS Teams, veel tabs in Edge / IE etc.) niet zo veel prestatieverbetering ervaar. Windows 10 draait al op 4Gb zeer soepel. Bij games is het verschil wel erg groot.

Windows 10 werkt probleemloos net zoals het meer dan twee jaar op mijn SP4 deed. Als ik toch een minpunt zou moeten noemen zijn het de configuratieopties. Het had fijn geweest als je hierin flexibeler was; de aparte GPU had bv. voor mij niet gehoeven; dan had de prijs wat lager kunnen zijn. En sinds Onedrive Files on Demand is een 128Gb SSD voor mij eerlijk gezegd ook voldoende.....

Ik zal deze review later aanvullen wanneer ik iets te melden heb.

Heb jij ook een Microsoft Surface Book 2 13,5" Core i7-8650U 256GB?

Hoe is de performance na bijna een jaar gebruik?

Is het qua snelheid nog steeds even snel of beter en hoe zit qua warmteproductie? Hoor daar toch veel verhalen over. Ben namelijk benieuwd wanneer niet in toetsenbord of je die makkelijk kan vasthouden om bijvoorbeeld comics te lezen zonder dat die warm wordt. En ook in gaming of dat niet al te erg wordt?
Ik merk eigenlijk geen verandering qua performance na een jaar. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik niet veel software installeer. Voornamelijk kantoor applicaties (Office, diverse chat applicaties etc) en weinig zaken als spelletjes. Ook kijk is altijd eerst in de Windows store of ik daar iets kan vinden als ik wat nodig heb. Ik weet van vorige laptops dat Chrome en iTunes (al dan niet bewust) je machine langzamer maken en die heb ik dus niet geinstalleerd.

Wat betreft de warmteproductie: hij wordt eigenlijk nooit warm. Bij normaal kantoorgebruik en mediaconsumptie (e.g. Netflix, YouTube) hoeft hij er niet zwaar aan te trekken. Ik gebruik het scherm zeer regelmatig als tablet voor media consumptie en hij wordt dan nooit warm. Let wel op dat de batterij van alleen het scherm gedeelte dan niet heel lang mee gaat (afhankelijk van wat je doet 2-4 uur).

Qua gaming: ik heb een tijdje Forza Horizon gespeeld. Dan wordt hij wel wat warm, maar ik heb niet het idee dat dit meer is dan vergelijkbare laptops. Ik denk dat je de SB2 wel in eerste plaats als een multi-functionele machine en niet puur als een gaming machine moet zien. Andere laptops halen hogere framerates denk ik.
Ik heb nu een 8.4" tablet mediapad m5 en een 15.4" lenovo yoga 720 met gtx1050. Eigenlijk mis ik het toetsenbord van een Surface (ik schrijf zeer veel 10k+ woorden wekelijks en dan maken zaken zoals tikgeluid, gevoel van materiaal echt uit) en af en toe speel ik een spel. Dacht dat ik eventueel een Surfacebook als vervanger kon nemen voor beiden maar ben nog aan het kijken. Ook lees ik wel eens op mijn tablet en dan is 13.5" weer te groot maar Kindle schaalt denk ik best goed op verschillende schermen.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 30 januari 2019 12:11]