Jaybird X3 Sport (Zilver, Zwart) - Reviews

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Jaybird X3 Sport (Zilver, Zwart) Review

Ryan1981 15 februari 2018, laatste update op 15 februari 2018, 432 views Product gekocht

Jaybird X3 Sport (Zilver, Zwart)

Zo slecht dat ik hem teruggebracht heb

Pluspunten

• Draadloos

Minpunten

• Witte ruis altijd aanwezig
  • Systeem volume loeihard en niet aanpasbaar
  • Multipoint zorgt voor vastlopers
  • Als headset voor PC alleen mono audio
  • Draden net zo gevoelig voor bewegingen als bedrade koptelefoon

Omdat ik regelmatig mijn koptelefoon kapot maak omdat ik achter het stuur van mijn fiets blijf hangen tijdens het vastzetten/losmaken van de sloten heb ik laatst toch de stoute schoenen aangetrokken en tegen beter weten in een bluetooth headset gekocht. De 106 euro kostende jaybird X3.

Ik had deze gekozen om dat ik op verschillende websites gelezen had dat het een redelijk goede keuze was, had ik maar wat meer onderzoek gedaan, want als je op het forum zoekt van de fabrikant komen er verschillende gebreken naar boven.

Wat mij direct opviel na het aanzetten is dat ik witte ruis hoorde. Eigenlijk was dit voor mij al direct een reden om hem terug te brengen maar ik dacht nouja dan misschien maar als headset voor mijn PC gebruiken dus ben wat verder gaan testen.

Als je hem aanzet hoor je een stem zeggen power on met een kort muziekje. Dit was heel hard maar ik dacht dat kun je vast afstellen. Helaas dat kan niet. (zie https://support.jaybirdsp...-when-volume-goes-too-low)

Nouja dacht ik, dan maar aan en uitzetten met dat ding niet op mijn hoofd maar je kunt je voorstellen dat ik me ondertussen al vrij ongemakkelijk voelde met mijn aankoop.

Ondertussen werkte hij wel met mijn LG v10 maar de witte ruis was duidelijk hoorbaar. Als je hem harder zette viel het wel minder op maar ik denk dat als je ergens de SNR van deze set opzoekt (als die al te vinden is) dat je schrikt.

Toen multipoint getest. Ik had tegelijk met de headset ook een bluetooth 4.0 adapter gekocht omdat ik hem ook als headset op mijn PC wilde gebruiken.

Het bleek zo te zijn dat windows niet standaard de drivers had, maar na veel gepuzzel heeft hij die uiteindelijk wel binnen kunnen halen.

Dus ik film gestart en ik had geluid, met witte ruis, maar ook een soort vaag extra signaal, bij gebrek aan betere woorden een pingpongend piepje. Mijn telefoon had dit niet dus ik moet maar even aannemen dat dit de bluetooth ontvanger was die ik voor mijn PC gekocht had.

Daarna tijdens het draaien van de film teamspeak opgestart in de veronderstelling dat ik ook gewoon kon praten en luisteren naar teamspeak. Dat werkte dus niet. De enige manier waarop ik dit voor elkaar kreeg is om in de geluidskaart sectie de mono audio te selecteren als default geluidskaart, maarja dan klinkt mijn film/spel geluid slecht (niet alleen mono maar ook lage kwaliteit geluid, ik gok specifiek voor stemmen bedoeld.)

Ook merkte ik dat als ik wilde schakelen tussen telefoon en PC hij moet kiezen tussen beide en dat hij soms gewoon vastliep hierdoor: Ik hoorde niets meer, hij reageerde op de PC nog wel op de afstandsbediening maar geen geluid en telefoon kwam ook niet meer door.

Dat was voor mij de druppel. Ik ben voor goed genezen van draadloze bluetooth headsets!

Nu een sennheiser momentum m2 met draad en die bevald goed, nu alleen nog een stuur op mijn fiets waar ik niet achter kan blijven hangen . . .

De reden dat ik deze review geschreven heb is omdat ik zag dat Tweakers onlangs een paar reviews met dit type headset gedaan heeft en dat dit soort dingen er niet uit komen. Misschien heb ik pech gehad en had ik een defecte eenheid maar iets zegt mij dat ze allemaal wel eens last kunnen hebben van wat ik ondervonden heb.

Heb jij ook een Jaybird X3 Sport (Zilver, Zwart)?

Ik heb zelf ook de X3 en ik ben er erg tevreden over. Nu moet ik zeggen dat ik hem eigenlijk alleen gebruik in combinatie met mijn telefoon om muziek te luisteren tijdens het hardlopen/fietsen. Het heeft even wat tijd gekost om de juiste tips (plastic stuk wat in je gehoorgang gaat) te vinden en de juiste positie/lengte van de kabel. Nu zit hij perfect en komt hij tijdens het lopen met geen mogelijkheid los.

Geluidskwaliteit is ook prima, maar hij haalt het uiteraard niet bij mijn Bowers & Wilkins PX. Maar ja, daar ga ik dan weer niet mee hardlopen :+
Enige puntje wat ik heel soms heb is dat de verbinding tussen telefoon en jaybird kort hapert. Ik heb het idee dat dat meestal aan de positie van de telefoon tov de Jaybird ligt.
Dat haperen heb ik hem dan waarschijnlijk niet lang genoeg voor in huis gehad. Het kan ook zijn dat ik misschien gevoelige oren heb voor witte ruis maar het was net alsof je de naald op het spoor van een ouderwetse platenspeler zette :P