Dell S2417DG Zwart - Reviews

Specificaties 23,8" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • TN • 1ms - Bekijk alle specificaties

Dell S2417DG Zwart Review

Justin91 15 februari 2018, laatste update op 15 februari 2018, 599 views Product gekocht

Dell S2417DG Zwart

Prima monitor, veel features en uitstekende scherpte. Verder een vreselijke kleurweergave, maar ik kom van een CRT scherm. Omdat hij na twee maanden defect is kan ik niet een advies geven dit scherm te kopen, zeker omdat meer mensen problemen ervaren.

Pluspunten

• Veel features (G-Sync, ULMB)
  • Mooi ontwerp, geen gaming uiterlijk
  • Hoge refreshrate

Minpunten

• Blokken bij donkere kleuren (color banding)
  • Na 2 maanden defect (meer mensen hebben dit)

Mooie monitor, hoge 165 hertz refreshrate is geweldig, mooie afwerking en geen game uiterlijk. De resolutie 2560x1400 is fijn op een 24 inch scherm: alles is haarscherp. Ook heb ik geen pixel defecten gehad. Fantastisch gegamed voor twee maanden (voornamelijk Counter-Strike en Counter-Strike Go).

Voorheen gebruikte ik een CRT monitor, de Iiyama Vision Master Pro 514 (1600x1200@100hz). Het voordeel met de nieuwe Dell is dat hij wat sneller is en veel lichter is, de fabrieksinstellingen zijn wel te licht).

De kleuren zijn echter verschrikkelijk vergeleken met een CRT scherm. Google maar eens op Dell S2417DG Colour banding. Maar dit is een probleem met LCD monitoren blijkbaar.

Hier kun je zien wat ik bedoel. Ik heb het vergeleken met oude Samsung LCD monitoren en alhoewel zij dit probleem ook hadden, is dit met de Dell S2417DG toch wel erg. Ik heb het getest met het Skyrim main menu, Heroes of the Storm, Oblivion, Witcher 3 (in grotten) en Counter-Strike Go (Valve intro scherm).

De monitor heeft na 2 maanden kuren vertoond en ik heb hem moeten terugsturen. Meer mensen hebben problemen ervaren. Ik heb het hier over dat de monitor een 'self test' uitvoerd bij het aanzetten (rood groen blauw wit test). Optie menu opent niet, je krijgt een service menu te zien.

Ook verliest hij na 2 maanden alle instellingen wanneer je hem uitzet. De geadverteerde 165 hertz werkt ook niet meer. Weet trouwens dat de 165 hz alleen te bereiken is met een 'overclock' in het OSD. Tot 144 hertz werkt hij nog wel, alleen met bovengenoemde problemen. Grappig dat op de doos en advertenties staat dat het een 165 hertz monitor is, terwijl je hiervoor een overclock nodig hebt die na 2 maanden niet meer werkt. Ik stuur hem morgen terug naar de winkel en zie wat er uitkomt.

Voor bijna 500 euro had ik wel wat meer verwacht. Zonder bovengenoemde problemen was hij goed geweest. Ik verbaas mij wel over het feit dat er zoveel mensen schrijven over problemen met dit scherm en Dell hier blijkbaar niets mee doet.

Ook teleurgesteld over de kleuren, maar wellicht is een CRT scherm gewoon beter hierin. Belachelijk dat de kwaliteit van 20 jaar oude schermen niet te evenaren is op het gebied van kleuren, maar goed dat is een andere discussie.

Kortom: mooi scherm met veel features maar door belachelijke bug of wat het ook mag zijn kan ik het aan niemand aanraden. Zonder bovengenoemde problemen met het OSD, verliezen van 165 hz en verliezen van instellingen is het wel z'n geld waard.
Heb je dit scherm op het oog? Ik zou doorlopen en wat anders uitzoeken.

Heb jij ook een Dell S2417DG Zwart?

Heb je toevallig enig idee welke revision jouw scherm was? Zelf had ik ook problemen met color banding met rev A03. Vershillende mensen beweren dat de grotere broer (S2716DG) in de nieuwste revision (A08) geen color banding meer ervaren. Wellicht is er binnenkort ook een nieuwe revision voor de 24" waar geen color banding meer te zien is.
Het is een A02. Ik heb sinds een week een ander gekregen na het terugsturen van de defecte.

Ook deze is een A02. Omdat de eerste na twee maanden problemen vertoonde ben ik benieuwd hoe lang deze het vol houd.
Beide schermen zijn in oktober 2017 geproduceerd (sticker op achterkant).

Een punt dat andere reviewers van dit scherm benoemen is de knoppen op het scherm. Mijn eerste scherm had ook hele stroeve knoppen maar bij dit exemplaar is dit veel beter. Ik hoef niet meer zo hard te drukken dat het scherm kantelt.

Zodra er weer iets mee is update ik de review! Misschien eens Dell contacteren over die revisies en color banding.