1 review

Corsair K68 RGB Mechanical Gaming Keyboard (Qwerty US) - Reviews

Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Corsair K68 RGB Mechanical Gaming Keyboard (Qwerty US) Review

Foritain 15 februari 2018, 3.274 views

Corsair K68 RGB Mechanical Gaming Keyboard (Qwerty US)

Corsair toont hun ervaring met wederom een dik prima mechanisch toetsenbord. Voorzien van o.a. RGB, mediatoetsen en een polssteun een nette middenklasser met als voornaamste probleem dat het een druk stukje in de markt is. Redelijk uniek is echter water/stof bestendigheid, dus voor de achter-de-pc-drinkende gamer wellicht zo gek niet.

Pluspunten

• Degelijk bordje, ervaring van Corsair toont. (Grote gelijkenissen Strafe RGB bijv)
  • Extra siliconenlaag maakt hem stof- en waterbestendig. Gezien typische Cherry bordjes daar kwetsbaar zijn een interessant en zeldzaam voordeel.
  • Cherry MX switches rule. Prestaties uiteraard op geen punt een issue (anti ghosting / NKRO). Zal in meerdere switch-opties komen.
  • RGB komt met veel effecten en is uitgebreid naar wens instelbaar
  • Afneembare, wasbare polssteun.
  • Fysieke media keys (maar geen volume-scroll)
  • Cue software goed. Zowel toegankelijk als via de advanced mode extreem uitgebreid.
  • Concurrerend op gestelde prijspunt.

Minpunten

• Hoger gepositioneerde modellen uit de stal van Corsair zijn soms voor lagere prijzen dan dit te koop, K70 Lux bijv is toch net het chiquere bord en momenteel goedkoper (maar niet waterbestendig). Sowieso is er voor 140 euro veel goeds te vinden.
  • Geen extra grippy keycaps zoals voorheen het geval was.
  • Let op: geen USB passthrough of macro keys (Wel macro functie via software)

Corsair K68 RGB review

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en features
- Praktijk
- Verlichting
- Conclusie

Je zou denken dat Corsair hun (mechanische) keyboard line-up al redelijk waterdicht had, met betaalbare modellen zoals de K63 en de Strafe onderin, middenklassers zoals de K70 Lux en Strafe RGB in het midden, en de m.i. bijna onnavolgbare K95 Platinum voor het hoge segment. Er waren maar eigenlijk weinig gaatjes om nog te vullen. ‘Waterdicht’ bleek echter wel het sleutelwoord, want juist een toetsenbord met die eigenschap vonden ze ontbreken. Insert de Corsair K68 RGB: een mechanische ramplank in het middensegment met Cherry MX Switches, RGB actie zoals de naam al doet vermoeden, en een IP32 water- en stof bestendigheid.

Prijskaartje: ca 139 euro. Wat zegt Corsair zelf van dit model?

Uitpakken, bouw, en features

Voor de Corsair kenner zal de K68 RGB, de verpakking en de hele constructie zelf niet als een verrassing komen. Op wat kleine tweaks in bijvoorbeeld de rechter bovenhoek na lijkt de K68 RGB sprekend op menig ander Corsair toetsenbord. De ‘kinda ergens in het midden’ positie zien we terug in de afwerking van de materialen. Niet in de kwaliteit, die is meer dan prima en iets borstelen is tenslotte niet per s beter, maar van de K70 Lux en K95 Platinium kennen we de geborstelde afwerking, en de K68 lijkt eigenlijk meer op bijvoorbeeld de Strafe RGB, maar dan zonder de witte zijkanten. Enige vorm van extra's ontbreken echter: geen extra keycaps zoals we bij andere modellen wel zagen.

Specs:

Kwalitatief is het gewoon een meer dan prima bord, een beetje wat we in deze prijsklasse verwachten. Op gevoel zet je de K70 Lux er vermoedelijk boven, de adviesprijs zou dat ook suggereren, maar in de praktijk ontloopt het elkaar allemaal niet zo veel en is het lastig om je er objectief over uit te spreken.

En van de focus features die we van vele Corsairs kennen is de polssteun. Deze verwijderbare, kunststof (en daarmee eenvoudig te reinigen maar iets minder zacht onder de hand dan die van de K95 bijvoorbeeld) polssteun is voor mij een onmisbaar element, maar de meningen zijn uiteraard verdeeld. Ze halen er in elk geval geen fratsen mee uit en dat kan ik enkel positief noemen.

Wat indeling betreft geen verrassingen wat typische US International gaming keyboarrds gaan. Enkel in de hoek rechtsboven zien we een iets andere indeling. Geen fysiek volumewiel zoals op de luxere modellen, maar wel losse fysieke knoppen. Ook zijn er een fysieke game-mode en LED knop aan toegevoegd; combinaties van zaken die ze op verschillende andere borden al eens hadden laten zien.

Verder kunnen we eigenlijk alleen stil staan bij de textuur op de spatiebalk. Ook dat hebben we vaker gezien, maar hier zitten geen extra WASD keycaps bij met dat patroontje zoals bij sommige andere modellen.

Onder de typische ABS caps zien we de bekende Cherry MX switches, de keuze daarvoor is ook een logische en gewenste als je het mij vraagt. Opvallend hier is de siliconenlaag tussen de switches, die omhoog loopt rond de stem van de switch zelf. Hierdoor kan dit bord tegen een slokje water, en dat is geen misselijke feature. Hoewel Cherry (en andere mechanische) switches op zich heel duurzaam zijn bij extreem frequent gebruik was vocht altijd wel een gevoelig punt. Een slokje water was geen issue, maar zoete troep (of een glas wijn in mijn geval) kan voldoende zijn om een switch toch sticky te maken. Een waterdichte Cherry is dus helemaal zo gek niet.

Praktijk

Met elk nieuwe Cherry MX based mechanisch toetsenbord wordt dit stukje lastiger om in te vullen. Zij die nog nooit meer dan een tientje aan een toetsenbord hebben uitgegeven zullen zich vast afvragen ‘wat de dealio’ is. Zij die net als wij verknocht zijn aan solide mechanische planken willen, zoals ik al impliceer, eigenlijk niet anders. Voor hen, veelal mensen die dagelijks de nodige uren maken met hun toetsenbord, is een mech een harde eis of een vanzelfsprekendheid. Of het nu gaat om de aanslag zelf, het feit dat de switches zeer consistent zijn en dat vooral ook blijven op de lange termijn, of de voordelen wat betreft reactiesnelheid (actuatiepunt) en op dit soort borden standaard zaken als NKRO en anti-ghosting.

De keuze voor Cherry switches is praktisch vanzelfsprekend voor iedereen die niet aan de onderkant van de markt zit en dan bijvoorbeeld voor Kailh kiest omdat het budget niet toereikend is voor een Cherry MX bord (met de features die je zoekt). Niets ten nadele van Razer en Logitech met ‘hun eigen’ alternatieven die voor de meeste doeleinden gewoon prima voldoen, maar Cherry is en blijft de standaard met hun MX switches en het blijven de veiligste keuzes op de markt, althans voor nu.

Zodra je voor Cherry mechs gaat dan heb je gewoon veel te kiezen. Dermate veel dat het bijna onmogelijk is voor welk model dan ook om lijstjes te winnen van ‘beste toetsenbord ooit’ (al doet de K95 Platinum de sterkste gooi naar ‘beste gaming mech’ van dit moment). Het lijkt vooral zaak om te zorgen dat je iets meer betaalbare bord gewoon geen fouten maakt. Corsair is een ervaren mech bouwer, en dat merk je ook in het werken met de K68. De bouwkwaliteit is keurig, de ingebouwde functies werken goed, en ook zaken waar de praktijkervaring mis kan gaan zoals software is iets waar ze duidelijk een volwassen speler zijn. De K68 RGB werkt praktisch niet anders dan een K70, een Strafe, of noem een ander dozijn alternatieven op, maar dat is ook precies wat we hier verwachten; niets dat onze aandacht weghaalt bij het gewoon goed typen en gamen met dit toetsenbord. Dit model zit in de middenklasse, ervaart als zodanig, en hoort daar dus ook.

Verlichting

We zagen de software al, daarin kan je uiteraard het nodige (alles) aan de verlichting aanpassen wat je maar wilt. Van per-key tot een ton ingebouwde effecten die kant en klaar beschikbaar zijn.

En met de RGB in actie natuurlijk nog wat foto’s:

Bekend verhaal. Door de siliconenlaag ietsjes minder helder dan de Strafe RGB, maar omdat de ondergrond wit ligt de ‘LED-ervaring’ zo rond die van de K95/K70; prima.

Zoals we in de inleiding al zeiden heeft Corsair feitelijk al een hele complete line-up aan mechanische toetsenborden. We zouden ons kunnen voorstellen dat er nog een keer een high-end TKL volgt voor mensen die de K95 Platinum te groot vinden, maar je hebt ruim keuze tussen wat luxer of wat meer basic, en dan met verschillende switches, polssteunen, LED-opties en dergelijke. Helemaal rond het 140 euro prijspunt waar dit model op in zet is het flink druk in de Corsair line-up, en alleen al daardoor voelt een model dat er net even tussenin wordt gepositioneerd al snel als 'oh, nog n' in de ogen van iemand die ze allemaal al kent. Los van het feit dat er objectief eigenlijk weinig te klaegn is.

Druk vanuit eigen line-up wordt nog relevanter wanneer we zien dat de in adviesprijs nipt duurdere modellen in de winkels net wat goedkoper zijn omdat ze al iets langer mee gaat, daardoor is de K70 Lux die in mijn optiek net even wat luxer oogt (of ‘is’) en nog wat extra features heeft als een USB passthrough en een scrollwiel voor je volume inmiddels exact even duur als deze K68 RGB. Niet dat die per s beter is natuurlijk, zoals we al stelden ontloopt het elkaar allemaal weinig en mag je ook gewoon je hart volgen als je een specifiek model mooier vindt. Zo blijf ik zelf wel gecharmeerd door de witte zijkanten van de Strafe RGB, en hoewel die de fysieke volumeknoppen mist die aan de K68 RGB zijn toegevoegd is dat ook gewoon niet alleen een concurrent uit eigen gelederen, maar op een haar na hetzelfde bord. Wel valt in de vergelijking met andere Corsair units op dat die paar kleine accessoires achterwege gebleven zijn: geen extra grippy keycaps bijvoorbeeld voor je WASD toetsen. Ondanks dat die vlotter slijten toch jammer dat 'iets' van een extratje ontbreekt.

Dan gaan we natuurlijk bijna voorbij aan het grootste selling point van dit product: het feit dat deze ‘dust en spill resistant’ is. Dust, tja, dat was in onze ervaring nooit echt een probleem, maar Cherry bordjes vinden gebruikers die een glas over hun toetsenbord heen gooien niet heel leuk. Ik heb zelf al de nodige verpeste switches gehad omdat ik een glas erover tikte, en er zijn genoeg ervaringen waarbij hele toetsenborden vuilnisbak rijp zijn geraakt dankzij een ongelukkig momentje. Gezien de stevige prijs van een mech is dat laagje bescherming echt zo gek niet, al zal de voorzichtige gamer (of mensen die gewoon slim zijn en niet eten of drinken achter hun toetsenbord) stellen dat voorkomen beter is dan genezen. Nu moeten we wel opmerken dat er meer waterdichte borden naar de markt komen op dit moment, maar de positie van Cherry MX switches staat voorlopig als een huis en waterdichte Cherry modellen zijn een zeldzaamheid in deze markt.

Het maakt de conclusie voor de K68 RGB (iemand anders die van die naam constant KGB wil maken?) dan ook redelijk eenvoudig: dit is gewoon wederom een uitstekend mechanisch toetsenbord van Corsair, daar was geen twijfel over en we hadden met hun ervaring ook niet anders verwacht. Het is wellicht niet het meest uitbundige toetsenbord ooit (denk K95 Platinum) maar daar is de positie in de markt ook niet naar, terwijl hij zijn middenklasse prijskaartje wel meer dan prima weet te verdedigen met de gebruikte switches, de bouwkwaliteit, de features zoals de media keys en de polssteun, en uiteraard de RGB verlichting ondersteund door een aantrekkelijk softwarepakket (voor de goede orde: zonder RGB wens kan je een stuk goedkoper uit zijn). Die samenvatting geldt natuurlijk voor meerdere borden in hun line-up, maar nu is er n die voor mensen die graag drinken bij hun toetsenbord, en vooral zij die wel eens een glaasje omver tikken, net dat streepje voor zal hebben op de alternatieven.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Corsair K68 RGB Mechanical Gaming Keyboard (Qwerty US)?

Nette review weer Foritain! Ik vind Corsair bordjes altijd wel netjes afgewerkt, maar met stof- en waterbestendigheid zijn ze weer een stapje verder. Tevens zit er iemand met de prijs te stunten, want nu verkrijgbaar voor 110 ipv 140 is toch weer flink besparen. kutgw! :)
Thanks :D

Voordat je hem daar besteld a 110 euro, check wel de shop reviews even :)
Zo een risico zou ik inderdaad niet nemen ;)
Heh, die beoordeling laat ik toch echt aan iedereen zelf over :D Ik wijs er alleen maar even op voor de zekerheid, al gaat dat natuurlijk voor elke webshop op :)
Een ramplanktastisceh review!
Wat een prijs. Lijkt wel een ASUS ROG product
Thanks! :D

Corsair en Asus, tja, zit wel wat gelijkenis tussen zou je denken :D
+3 , nette review.

Prijs word al weer om zeep geknald :)
Jaja, die heren van MAX hebben weer strakke deals inderdaad ;)

Thanks :D
Lijkt me een leuk keyboard. Ik maak nu gebruik van de "Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)", maar de backspace toets is het aan het begeven (en hij word wat smerig, als ik een nieuw keyboard koop is ie weer schoon :+).

Ben wel benieuwd of je die Red Switches niet te snel per ongeluk kan indrukken (dus je vingers er nog op kan laten rusten zonder kracht te zetten). En ik neem aan dat de verlichting van dit keyboard ook te dimbaar is? Ik speel vaak BF1 in het donker (vooral vanwege sommige donkere maps), en dan wil je niet een schijnwerper voor je beeldscherm hebben staan.

Het is wel een omschakeling vanaf dit toetsenbord, maar ik heb ook nog gewerkt op de oude IBM toetsenborden, en daar is dit volgens mij redelijk vergelijkbaar mee.

Ik las ook even je review van de Corsair Gaming K95 RGB Platinum: Als ik dat zie lijkt die een stuk mooier / uitgebreider (op de waterdichtheid na), maar wel een flink stuk duurder.

[Reactie gewijzigd door cyberneticorgan op 24 maart 2018 11:01]

Ben ik nu de enigste die opvalt dat dit toetsenbord totaal verkeerd is afgedrukt.
Neem de toetsen met de cijfers. Alle leestekens staan onder de cijfers en horen naar mijn weten dus boven de cijfers te staan. Dit geld ook voor de reeks met de andere leestekens zoals het vraagteken en de schuine streep. Alles wat met een shift moet worden bediend staat aan de onderkand van de toets en is minder verlicht. Alles wat zonder een shift moet worden bediend staat aan de bovenkant en is beter verlicht. Dit viel me in eerste instantie niet op, maar nu ik het heb opgemerkt vindt ik het irritant.

Nog iets wat me een beetje stoort. Dit toetsenbord kent twee modes. De ene is bios-mode en een andere mode. Noem het voor gemak maar corsair mode.
Als ik in mijn bios wil, werkt dit niet. Ik kan op F9 of F10 drukken zoveel ik wil. Maar in mijn boot-menu of in mijn bios geraken, gaat niet.
Ik gebruik mijn computer in dual-boot mode. Dus ik heb zowel windows als linux op mijn systeem draaien, en je raadt het al. Ook grub is standaard niet te bedienen. Na veel zoeken kwam ik er achter dat corsair daarvoor een bios-mode heeft. Bij de K70 zit daarvoor aan de achterkant een schakelaar om dit om te schakelen. Echter de K68 heeft dit niet. Tot je wat verder zoekt op internet. Ook de K68 kan tussen de twee modes schakelen. Als je F1 en de windows lock key tergelijkertijd 5 seconden ingedrukt houdt gaat de verlichting even uit. Om daarna weer terug te komen. Je scroll-lock lampje knippert. Dit betekent dat je toetsenbord in bios-mode staat. Als je nu naar je bios wilt, werkt dit wel. Ook grub is nu uitstekend te bedienen. Alleen in windows kun je je verlichting niet meer instellen want icue herkent op dat moment je toetsenbord niet meer. Je kan wel gewoon typen, maar je lichtshow is niet te bedienen.

Overigens kun je je lichtshow ook in linux enigzins beheren. Je hebt daarvoor ckb-next nodig.

Installatie is niet moeilijk. Download het als een zip bestand. Pak het uit en run de quickinstall. Je hoeft dit niet als root te doen. Je hoeft dus geen sudo vooraf te geven. De quickinstall vraagt om je paswoord als je het voor alle gebruikers wilt installeren. Als je net zoals ik Ubuntu 18.04 draait moet je wel van te voren zorgen dat je kunt compileren.
Ik heb daarvoor het volgenden commando in de terminal getypt.

sudo apt-get install build-essential cmake libudev-dev qt5-default zlib1g-dev libappindicator-dev libpulse-dev libquazip5-dev

Daarna de quickinstall gestart en ik kan mijn toetsenbord ook onder linux bedienen. Je kunt dan een mooie lichtshow maken of gewoon een standaard kleur laten zijn (b.v blauw).

Dit gaat overigens alleen als je keyboard in corsair-mode staat, dus je scroll-lock lampje mag niet knipperen.

Ik heb hier in huis ook een mac pro staan, maar daar heb ik dit toetsenbord niet in gebruik. Maar er is ook een mac versie van ckb-next.

Ondanks dit hele lange verhaal vol met lichte irritaties, ben ik heel tevreden met dit toetsenbord. Het typt heel lekker. De toetsen voelen solide aan. Ik heb dan ook geen spijt van mijn keuze.

[Reactie gewijzigd door maartenbc op 26 augustus 2018 02:02]