Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit - Reviews

Specificaties 34" • 3440x1440 • 100Hz • VA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit Review

rhodiumTestpanel 13 februari 2018, 459 views Testpanel

Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit

Philips heeft van de 349X7FJEW een echte blikvanger gemaakt. Helaas schiet het scherm wel te kort op de beeldkwaliteit en features.

Pluspunten

• Design
  • In hoogte verstelbaar
  • Rustig beeld
  • 100Hz
  • Ultrawide

Minpunten

• Verzadiging van de kleuren
  • Beperkte kijkhoek
  • Wiebelen van het scherm
  • Verdwijnen van het beeld aan de zij
  • Lastig te bereiken USB-hub

Dankzij tweakers.net heb ik dit scherm twee weken lang mogen testen. Ik was vooral benieuwd naar dit scherm omdat het Ultrawide is met een behoorlijke resolutie van 3440x1440. Hiernaast wou ik graag zien hoe een Curved VA paneel erin de praktijk eruit ziet.

Verpakking en meegeleverde onderdelen

Het scherm wordt geleverd in een nette doos en is stevig verpakt. Het uitpakken is zo gebeurd al raad ik je aan om dit niet alleen te doen. Op de doos staat weergegeven hoe je de voet moet monteren. Het monteren gaat zonder gebruik van een schroevendraaier!

Wat zit er allemaal nog meer in de doos:
  • Starters handleiding
  • CD-ROM met software
  • USB 3.0 kabel
  • Adapter
  • HDMI 2.0 kabel
  • DisplayPort Kabel
  • Audio kabel (jack)
De meegeleverde kabels zijn redelijk korte en grijsachtig gekleurd. De vrij forse adapter van het scherm en de kabel hiervan is echter wel wit. Ik was wel genoodzaakt om de adapter op mijn bureau te plaatsen, de kabel was te kort om de vloer te halen.

Bouwkwaliteit

Bij het uitpakken van het scherm merk je snel al wat scherpe randjes en kieren op. Ondanks het scherm voornamelijk uit plastic bestaat voelt het wel robuust aan en is het redelijk netjes afgewerkt.

Het paneel zelf zit recht in de behuizing en ik kon geen oneffenheden hieraan ontdekken. Echter zitten er wel grote kieren tussen het panel en de behuizing waar snel stof ophoopt.

Het plastic van de voet voelt wel een stuk goedkoper aan, de ijzeren stangen zijn lang en stevig genoeg om het scherm jaren lang steun te geven. Een groot probleem met de voet is wel dat het erg wiebelt. Bij het typen beweegt je scherm dan ook constant. Daarnaast is er geen mogelijkheid om netjes de bekabeling weg te werken in de voet.

Het scherm

Het scherm is 34” Ultrawide 21:9 met een resolutie van 3440x1440. Het paneel van het scherm is van het type VA met een responstijd van 4ms (grijs naar grijs) en heeft een refreshtijd van zowel 60Hz als 100Hz. De curve van het scherm is minder overdreven dan wat je vaak bij televisies ziet en hierdoor is er in het midden geen vervorming van het beeld zichtbaar.

Het scherm kan alleen worden gekanteld en in hoogte worden versteld tot 150mm, er is geen mogelijkheid om het scherm te draaien en dit een grote tekortkoming. Het is nu vrij lastig om de USB-hub te gebruiken welke achterop het scherm zit. Door het gewicht is het scherm ook niet eenvoudig te verplaatsen.

In het scherm zitten ook twee speakers verwerkt van 2 x 5W. De kwaliteit van de speakers is niet om over naar huis te schrijven en klinken erg plat en blikkerig.

Het menu is te bedienen via een joystick op de achterkant van het scherm, ondanks dit beter is dan bij de meeste schermen is het nog steeds niet ideaal.

Beeldkwaliteit

Tijdens het aanzetten van het scherm is meteen al backlight-bleeding zichtbaar. Rechtsonder is een grote witte vlek op te merken en met een licht grijze achtergrond is duidelijk een grote vlek, te midden van het scherm, zichtbaar.

De kleuren van het scherm zijn allemaal wat meer aanwezig dan bij een IPS scherm. Dit is vooral tijdens gamen een stuk mooier. Echter moet je wel goed recht blijven zitten, want de ideale kijkhoek is vrij klein. Je hebt snel last van verzadigen van de kleuren en zie je snel een witte waas. Het scherm is absoluut niet geschikt voor fotobewerking of videobewerking waar kleuren belangrijk zijn. Het is ten opzichte van een scherm met een TN paneel een flinke verbetering.

Het beeld oogt rustig en dank zij de wat hogere PPI (110PPI) is de tekst scherper. Tijdens gamen heb ik geen ghosting opgemerkt en met 100Hz is het beeld echt fijn om naar te kijken.

De meest recente games ondersteunen zonder problemen de resolutie al heb je wel een behoorlijke videokaart nodig om minimaal 60FPS te halen. Je kan games in 16:9 draaien echter dit moet je door videokaart laten schalen, het scherm zelf schaalt niet goed en alles is in 4:3 geschaald.

Als je dichter op het scherm zit merk je een groot probleem op bij de randen aan de zij van het scherm. Niet alleen dat de kleuren verzadigen, maar ook het beeld wat met een breedte van een halve centimeter verdwijnt. In de praktijk betekend dit letterlijk dat je muiscursor niet meer zichtbaar is aan de randen van het scherm. Dit effect is minder zichtbaar als je minimaal een halve meter van je scherm zit.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ELBs82rciPDvga.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1ELBs83UcV5NCgQ.jpeg

Aansluitingen en Features

Het scherm biedt voor beeld alleen een aansluiting voor 1 HDMI en 1 DisplayPort welke beide te gebruiken zijn met PIP(Picture-in-Picture) en PBP(Picture-by-Picture). Helaas schiet deze feature te kort met mogelijkheden en vond ik het nu vooral nutteloos.

Met PBP raak je een groot deel van je scherm kwijt en merkte ik ghosting en lag op. De schermen kunnen alleen naast elkaar en de breedte per scherm is niet te wijzigen.

Bij de PIP feature zijn er wel meer instellingen mogelijk, maar dit zijn vast ingestelde hoeken en formaten. Ook is er een vrij dikke blauwe kader om het scherm heen gezet. Handig voor op de televisie maar niet voor desktop gebruik.

Naast de aansluitingen voor het beeld is er een 4 poort USB3.0-hub aanwezig met 1 Fast Charger, een koptelefoon-aansluiting en een audio-aansluiting indien je het geluid niet via HDMI/DisplayPort laat lopen. Dit werkte allemaal naar behoren en zijn de geluidsinstellingen eenvoudig te wijzigen via het interne menu.

Het scherm heeft diverse features voor de kleuren zoals LowBlue-modus en SmartImage-gamemodus. Ook biedt het scherm verschillende presets voor verschillende type games. Persoonlijk vond ik de kleuren te verzadigd en alles behalve natuurlijk.
Om het inbranden tegen te gaan kan je gebruik maken van de Pixel Orbiting feature waarmee elke x aantal seconden het scherm 1 pixel verspringt. Dit is niet merkbaar en heeft geen invloed op de kwaliteit van het beeld.

Freesync heb ik niet kunnen gebruiken omdat ik beschik over een Nvidia kaart welke deze feature niet ondersteunt en was ik verplicht om Vsync te gebruiken om tearing tegen te gaan. Ik had graag gezien dat het scherm G-Sync ondersteunde.

Het scherm is qua design een mooi ogend scherm en dankzij het curved Ultrawide scherm een echte blikvanger en ondanks de minpunten een genot om hierop te gamen. Games als Battlefield 1, Rainbow Six Siege en Planet Coaster zijn op een Ultrawide scherm toch net even wat meer indrukwekkend. Het gaf mij met Rainbow Six Siege zelfs een voordeel!

Helaas schiet het scherm wel te kort op de beeldkwaliteit en features. Ook is een VA paneel met dit formaat niet handig door de beperkte kijkhoek en verzadiging van de kleuren, voor zowel foto als video bewerking.

Naast de backlight-bleeding vond ik het grootste minpunt toch wel dat het beeld aan de zij verdwijnt als je wat dichter op je scherm zit. Dit zou je eerder verwachten van schermen in een lagere prijsklasse. Je betaald bij dit scherm dan ook voornamelijk voor het design.

Heb jij ook een Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit?

Hoi,

Je kunt de PBP wel degelijk gebruiken met twee inputs ieder op 1720x1440; daarvoor moet je in je display driver instellen dat hij die resolutie naar volledig scherm moet schalen. Dan heb je netjes dit scherm in twee geknipt.
Niet echt bepaald gebruiksvriendelijk, maar had het graag willen testen en hoe de lag en ghosting dan was geweest.