TP-Link Deco M5 (3-pack) - Reviews

Specificaties 5GHz WiFi-ac + router • 2x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link Deco M5 (3-pack) Review

Quiebus 12 februari 2018, laatste update op 12 februari 2018, 259 views Product gekocht

TP-Link Deco M5 (3-pack)

Prima product: -Snelle, stabiele verbinding met meerdere apparaten tegelijk. -Werkelijk makkelijke installatie -Ruim voldoende in te stellen via de app.

Pluspunten

• Installatie werkelijk fluitje van een cent
  • Geen haperingen bij wisseling van zender, je merkt niet dat verbinding van ene naar andere Deco overgaat
  • App met voldoende functionaliteit en notificaties bij connectie nieuwe apparaten
  • Stabiele connecties (geen uitval in 3 maanden sinds aanschaf)
  • Klein en "esthetisch verantwoord"

Minpunten

• geen mogelijkheid tot bevestiging aan plafond of muur
  • bekabelde installatie is mij niet gelukt ondanks meerdere pogingen en raadplegen van alle instructies op internet
  • AP functionaliteit eveneens niet werkend gekregen (maar is voor mij geen noodzaak)

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Uitermate tevreden met deze aanschaf:
Gekocht ter vervanging van Unifi AP-LR omdat het bereik daarvan onvoldoende was.
Ik heb een oude hoeve met meerdere verdiepingen en achteraanbouw + tuin waarin het me nooit gelukt was overal voldoende bereik te krijgen zonder haperingen en merkbare wisselingen van zenders.

Ik heb vele producten gebruikt, o.a. diverse D-Link routers (ac) tegelijk in AP-setting aan mijn Ziggo modem, maar ben nog nooit zo tevreden geweest als met dit setje. Gezien het oppervlakte en de afstanden die ik bestrijken moet heb ik uiteindelijk 2 setjes gekocht zodat ik 6 deco's heb draaien met identieke SIDD voor zowel 2,4 en 5 GHz. Voor het gros van de huizen zal 1 setje van 3 volstaan.

Downloadsnelheid is echt top (alhoewel de snelheid in Deco-App gemeten ("speedtest powered" zegt de app!) een overschatting lijkt te zijn, want met de losse App van Speedtest haal ik gemiddeld nog niet de helft van de in-app aangegeven snelheid (225 vs 110 mbps) op iPhone 8 in combinatie met met Ziggo 250 down/25 up abonnement. Maar 185 Mbps heb ik al gehaald.
Beetje zoeken in de FAQ op de TP link website geeft duidelijke tekst en uitleg over welke snelheid in de app wordt weergegeven: https://www.tp-link.com/en/faq-1865.html
Dat is dus niet de snelheid tussen deco en verbonden telefoon/tablet/laptop etc. maar snelheid tussen Deco en internetserver via het in mijn geval Ziggo Modem.
Het was dus eerlijker geweest om de snelheid tussen apparaat en Deco weer te geven in de Deco-app. Het is net als brandstofverbruik bij auto's..de eerst fabrikant die daar een eerlijke opgave van in de brochure zet moet nog geboren worden...

De stabiliteit is top, je merkt werkelijk geen signaalhaperingen bij rondlopen door het huis/tuin. Ook tegelijkertijd draadloze Time Machine backup op Synology maken en op 2 iPads TV streamen en op 2 iPhones Netflix kijken functioneert zonder korrelig beeld of haperingen.

Installatie is werkelijk een fluitje van een cent in de routermodus: instructies volgen en het draait binnen 10 minuten, echter ik heb ondanks vele pogingen de bekabelde en AP-modus niet werkend gekregen en heb alle informatie die ik vinden kon op internet hiervoor gebruikt, ik ga ervan uit dat het werkend te krijgen is, maar mij is het niet gelukt. De stabiliteit is voor mij voldoende dus ik hoef geen bekabelde backbone en aan de AP-modus heb ik ook geen behoefte.
Een gemiste kans vind ik het feit dat je de Deco's niet kunt bevestigen aan muur of plafond. Dit had de Unifi AP perfect voor elkaar met een simpel maar stevig draaisysteem.
Ik heb 2 SIDDs (1 voor de Deco's en 1 voor de Ziggo modem) maar alleen mijn Synology, die bekabeld aan de Ziggo modem hangt, kan ik niet intern benaderen, maar dat gaat evensnel buiten om met Quickconnect...Voor mij is de AP-modus dus geen must en was geen functie die ik nodig had.

De features van de app zijn redelijk uitgebreid en voldoende voor de gemiddelde tweaker denk ik. Instelling om streaming voorkeur te verlenen, voorkeur voor bepaalde apparaten, gastnetwerk, ouderlijk toezicht...het is een redelijk uitgebreide lijst, overzichtelijk en intuÔtief.

Het was een kleine aderlating aangezien ik 2 sets heb aangeschaft, maar na jaren proberen om een zorgeloos stabiel, snel, goed dekkend dualband WiFi netwerk te creŽren, kan ik na 3 maanden zeggen dat dit met dit product gelukt is.

Heb jij ook een TP-Link Deco M5 (3-pack)?

Vreemd dat je zo positief bent over dit product ondanks de overduidelijke en grove tekortkomingen (geen bekabelde installatie, AP-functie en muur/plafondbevestiging)!?!? :X

Wat mij betreft zijn dat dus dikke no-go's voor zo'n product.
Dat ligt uiteraard geheel aan welke wensen je hebt voor hetgeen je zoekt. Zoals ik aangeef heb ik geen AP en bekabelde backbone nodig, maar heb dit wel getest om uit te vinden of het werkte. Voor volk en vaderland vermeld ik mijn ervaringen die op mijn eigen gebruik geen invloed hebben...
Waarom zou ik niet positief zijn over een aanschaf waar ik bijzonder tevreden over ben?
Hmmm, ik dacht even dat dit het product voor mij zou zijn, maar ik maak me dan wel zorgen over het feit dat je ze niet bekabeld aan de praat krijgt.

Ik heb nu 1 router beneden in de meterkast omdat daar ook de Synology staat (die ik ook graag wil kunnen benaderen vanuit andere devices op het netwerk die met de Deco's verbonden zouden moeten worden).

Dat zou dus een probleem zijn?

Ook wil ik in de slaapkamer een deco dan gebruiken als bekabelde AP zodat ik daar een Android TV kastje op kan aansluiten om 100% gegarandeerd BR rips te kunnen afspelen. Dat zou dus ook een probleem worden? :'(
Inmiddels heb ik enkele deco’s met kabel verbonden, er is in de tussentijd een firmware update geweest en hoe dan ook ik heb het werkend gekregen...