Specificaties Bedraad Qwerty met Flaretech Red switches - Bekijk alle specificaties

Wooting One (Flaretech Red, US Qwerty) Review

Xeon03 11 februari 2018, laatste update op 11 februari 2018, 348 views Product geleend

Wooting One (Flaretech Red, US Qwerty)

De Wooting one is een mooi en strak, ten keyless toetsenbord (geen numeriek gedeelte aanwezig) met boterzachte toetsen en leuke functies. Voor mij is dit hét voorbeeld van hoe een product gemaakt moet worden en de Wooting one is daarom voor mij een rolmodel voor andere merken.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Licht gewicht
  • Mechanisch toetsenbord met vervangbare toetsen en keycaps
  • Verwijderbare USB kabel
  • Onboard geheugen voor je game profielen
  • Individuele RGB verlichting

Minpunten

• Kleine aanpassingen nodig aan de software
  • Toetsen vertonen vingerafdrukken (wel makkelijk te kuisen)
  • Geen USB-hub aanwezig

De eerste keer dat ik dit uitzonderlijke toetsenbord zag, was op Kickstarter. Toen was ik al gehypet en vroeg ik reeds voor een review sample maar het was nog te vroeg. Nu, bijna een jaar later, is hij eindelijk hier en ik ben zeer enthousiast om dit “optical analog mechanical keyboard” te mogen reviewen. Verder in deze review leggen we wel uit wat deze term nu eigenlijk betekent.

Unboxing

De Wooting one komt in een zeer kleine doos vergeleken met andere merken. De doos is maar enkele millimeters groter dan het toetsenbord en ik dacht dat ik het verkeerde product had toegestuurd gekregen maar gelukkig was ik mis. De doos is simpel met op de bovenzijde het “Wooting” logo in witte letters. Bij het openen van de doos vind je onmiddellijk het toetsenbord verpakt in schok werend materiaal met hieronder de kabel, handleiding en zelfs acht extra Flaretech optische toetsen. Ik had verwacht om keycaps te vinden maar je krijgt vier extra toetsen (dezelfde als het toetsenbord) alsook vier toetsen van een andere variant. In mijn review sample waren dit dus vier “red switches” of lineaire toetsen en vier “blue switches” of clicky toetsen. Ideaal dus voor de WASD toetsen of elke andere toets op het toetsenbord.

In de doos vind je ook een gold-plated USB-kabel (3m) samen met enkele handleidingen, een post kaart en een tool om de keycaps en de toetsen te verwijderen. De USB-kabel is verwijderbaar van het toetsenbord en dus ook vervangbaar met eender welke kabel die je ter beschikking hebt. De handleidingen zijn duidelijk maar vooral het postkaartje is een superleuke toevoeging. Indien je problemen moest hebben met het toetsenbord of als je je dank wil uitdrukken aan de hele Wooting crew dan kan dit door het postkaartje in te vullen en op te sturen naar hun. Zeer leuk idee vind ik persoonlijk.

Design

Het design is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Corsair toetsenborden of andere merken waarbij een basis plaat gebruikt wordt met hierop de toetsen. Dit geeft, in mijn ogen, een zeer strak en elegant design en helpt ook de RGB-verlichting doordat het licht onder de toetsen vandaan kan. Spijtig is er geen polssteun aanwezig maar door de verstelbare hoogte van het toetsenbord blijft het aangenaam in gebruik. Er is ook geen USB-hub aanwezig in de Wooting one, iets wat ik in mijn huidig toetsenbord wel erg weet te appreciëren voor het snel en gemakkelijk aansluiten van USB-geheugensticks of smartphone.

Het is een “ten keyless” toetsenbord wat wil zeggen dat er geen numeriek gedeelte is. Voor gamers is dit niet echt een must en voor sommige is dit zelfs beter aangezien het toetsenbord dan kleiner is en de muisbewegingen niet storen. Dit verminderd ook het gewicht waardoor de Wooting one ideaal is voor mensen die naar LAN parties gaan.

De Wooting one bezit ook een “Fn” toets voor het bedienen van de “play/pause”, “rewind”, “skip”, “mute”, “volume verminderen” en “volume verhogen” functies. Al deze functies bevinden zich op de “Insert”, “Home”, “Pg up/down”, “Del” en “End” toetsen. Er zijn ook twee extra toetsen toegevoegd op de “print screen” en “pause” toetsen voor het bedienen van de backlight intensiteit en het wisselen tussen verschillende profielen of modes. De Windows toets is vervangen door het Wooting logo wat een leuke toevoeging is aan de lay-out.

Op de achterkant van het toetsenbord zijn er gleuven aanwezig voor een goede kabel management. De bijgeleverde kabel heeft ook mooie Velcro band voor het netjes opbergen van de kabel.

Werkingsmechanisme

Laten we eerst even die moeilijke term van de introductie bespreken. “Optical analog mechanical keyboard” wil zeggen dat het een mechanisch toetsenbord is. Er bevindt zich dus geen rubber membraan onder de toetsen maar wel kleine ijzeren veertjes. Met een mechanisch toetsenbord bevat elke toets apart een registratie mechanisme wat zorgt voor N-key rollover. Dit laat toe om veel toetsen simultaan in te drukken en te registreren. Bij een membraan toetsenbord wordt het hele toetsenbord gescand van links naar rechts in een fractie van een seconde om zo ingedrukte toetsen te registreren. Doordat het hele toetsenbord tegelijk gescand wordt, kunnen er maar enkele toetsen tegelijk geregistreerd worden (vaak is dit maximaal 5 toetsen). Elk soort toetsenbord heeft zijn voor- en nadelen dus kies verstandig en bekijk/lees veel reviews alvorens te kopen.

De Wooting one voegt nog optische analoge toetsen toe aan het mechanisch toetsenbord ontwerp. In plaats van een veer te gebruiken onder elke toets, voor het creëren van de weerstand en het registreren van de toetsaanslagen, gebruikt de Wooting one een infrarood (IR) bundel voor de toetsaanslag registratie. Dit laat toe om een variabele afstand te detecteren en zo dus het analoge aspect toe te voegen. Er worden wel nog steeds veren gebruikt onder elke toets om weerstand te bieden en de toetsen terug te veren naar hun oorspronkelijke positie. De IR-bundel laat ook toe om zelf het activeringspunt te bepalen van de toetsen. Dit is het punt of de afstand waarop de toetsaanslag geregistreerd wordt en dit is instelbaar van 1,5 tot 3,6 mm. Een normaal mechanisch toetsenbord werkt binair: “typen” of “niet typen” maar de analoge toetsen van de Wooting one werken net zoals de triggers van een Xbox of PS4 controller. Race games spelen op de computer was altijd al een hels gedoe wanneer er precisie bochtenwerk aan te pas kwam maar het snel tikken op de WASD of pijltjestoetsen is eindelijk verleden tijd. Een simpel ontwerp maar toch is er niemand eerder in geslaagd om lineaire toetsen te implementeren in een toetsenbord.

Gebruik

Het alledaagse gebruik van dit toetsenbord is perfect. Niets op aan te merken hier. Linus zei zelfs: “I really liked how this felt under my fingers, it was soft in a good way, kind of like typing on boobs.” Dit is ook zeker mijn mening over dit toetsenbord. Een klein nadeel is wel dat de toetsen gemakkelijk vingerafdrukken tonen maar dit valt ook makkelijk weer schoon te maken. Dit review sample beschikt over de “red” toetsen die in één beweging (lineair) naar beneden gaan en dus geen hoorbare of voelbare klik hebben. Het geluid tijdens het typen is veel doffer van klank dan een vergelijkbaar mechanisch toetsenbord. Indien je zowel lineaire als clicky toetsen wil, dan is dit toetsenbord zeker iets voor jou aangezien je elke toets kan wisselen m.b.v. de bijgeleverde tool. De keycaps van de Wooting one zijn identiek aan deze van Cherry-MX toetsenborden en kunnen dus gemakkelijk en zonder problemen worden omgewisseld.

De software is min of meer vanzelfsprekend en voor iedereen begrijpbaar. Indien je toch vragen mocht hebben bij enkele functies dan klik je gewoon op het vraagteken naast de functie en krijg je meer uitleg.

Voor meer afbeeldingen zie onderaan deze review

Tijdens het beluisteren van muziek op Spotify ondervond ik wel enkele problemen in de software. Om het volume te verhogen of het huidige liedje door te spoelen, moet je de “Fn” toets gebruiken. Wanneer je deze toets niet snel genoeg indrukt en weer loslaat dan verhoogt het volume te fel of spoel je ineens enkele nummers door i.p.v. enkele seconden of minuten. Dit is wel even wennen of dit kan misschien zelfs opgelost worden met een software update.

Games

Wanneer je games zoals Rocket League of Overwatch wil spelen, zal je wel even door de instellingen moeten neuzen ofwel bekijk je de YouTube video’s van Wooting zelf, over hoe je het toetsenbord juist instelt. Voor elke game zal je dus wel even door de instellingen moeten gaan. Binnenkort zal het wel mogelijk zijn om op fora te zoeken naar het spel en de juiste instellingen te downloaden en te gebruiken zonder dat je zelf iets moet instellen. Deze instellingen worden bovendien ook opgeslagen in het geheugen van het toetsenbord zelf en kunnen dus gebruikt worden op andere computers wanneer je bijvoorbeeld naar vrienden gaat of op LAN parties.

Voor games zoals Rocket League en Need For Speed is de Wooting one het perfecte vervangmiddel voor een controller maar voor games zoals Overwatch zie ik persoonlijk het nut niet echt. Overwatch is voor mij te snel en chaotisch om deze precisie toetsen te gebruiken. Counter Strike daarentegen haalt wel nu uit de analoge toetsen net zoals League of Legends. Voor LoL is er een functie in ontwikkeling genaamd: “Double Key Stroke (DKS)”. Hierbij kunnen twee functies worden toegekend aan één enkele toets bijvoorbeeld wanneer de toets voor de helft wordt ingedrukt wordt de range indicator voor de spell getoond. Bij het verder indrukken van deze toets wordt de spell ook daadwerkelijk gebruikt. Deze functie heb ik, tijdens deze review, niet gebruikt aangezien deze nog in ontwikkeling is maar ik zie wel een mogelijk voor DKS in andere games (Diablo 3 bijvoorbeeld).
Hopelijk worden er binnenkort meerdere games ondersteund en kunnen we eindelijk die PlayStation en Xbox controllers weggooien en verder gaan met de PC master race.

Technische specificaties

- Afmetingen: 369 x 161 x 41 mm.
- Gewicht: minder dan 1 kg.
- Toetsen: Red Flaretech toetsen (geen hoorbare en voelbare klik) of Blue Flaretech toetsen (wel hoorbare en voelbare klik).
- Verlichting: Individuele RGB-verlichting onder elke toets.
- Kabel: Micro-USB (toetsenbord) naar USB-kabel (enkel 2.0 versie).
- Geheugen: aanwezig in het toetsenbord zelf voor het opslaan van je gameprofielen en instellingen.
- Garantie: 2 jaar consumenten garantie

De Wooting one is een mooi en strak, ten keyless toetsenbord (geen numeriek gedeelte aanwezig) met boterzachte toetsen en leuke functies. Wanneer je een fervent gamer bent en houdt van race games, Rocket League, Counter Strike, … maar geen controller wil aankopen, wel dan is dit toetsenbord zeker iets voor jou.
Het totaalpakket is geweldig en met enkele kleine aanpassingen aan de software zal dit enkel maar beter worden. Voor mij is dit hét voorbeeld van hoe een product gemaakt moet worden en de Wooting one is daarom voor mij een rolmodel voor andere merken.

Heb jij ook een Wooting One (Flaretech Red, US Qwerty)?