Seagate Desktop HDD, 4TB - Reviews

Seagate Desktop HDD, 4TB Review

ShittyOldMan 8 februari 2018, 335 views Product gekocht

Seagate Desktop HDD, 4TB

Van de circa 100 disks hier zijn er zo'n 30 van Seagate. En van die 30 zijn er 29 dood of stervende. De rest pruttelt vrolijk door. Trek uw conclusies.

Pluspunten

• Goede werkverschaffing als je wat systemen onderhoudt

Minpunten

• Extreem lage betrouwbaarheid voor de hele DM reeks.

Ik heb (had) zo'n 30 Seagate disks in gebruik. Een aantal van de oudere 7200.12 reeks (1 en 1,5 TB) maar veruit de meeste van de Desktop HDD reeks (1TB, 2TB, 3TB en 4 TB).

Inmiddels na een paar jaar zijn ALLE 1TB, 1,5TB, 2TB, disks kapot gegaan. Van de 3TB is meer dan de helft kapot en de rest is stervende (paar miljoen leesfouten, ik zal ze preventief moeten vervangen).

Alle 4TB disks draaien nog maar zitten ook al op enkele honderdduizend lees fouten (smart info) en zullen dus hetzelfde lot begaan als de voorgangers en binnen een jaar ook kapot zijn.

Dit alles in een stabiele airco gekoelde ruimte. De HGST en WD disks in dezelfde behuizingen draaien ondertussen vrolijk door met 0,0 errors.

Voor mij geen Seagate meer.

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 4TB?

Meer advertenties

Je bent bekend met het feit dat Seagate disks het verkeerde aantal read errors geven bij het uitlezen van de S.M.A.R.T.?

Wel jammer om te horen dat de schijven je zoveel ellende bezorgen!
Dank voor de info, niet mee bekend nee, ik weet ook niet hoe ernstig de read error aantallen zijn. Ik weet alleen dat de fouten oplopen, ze na enige tijd gaan tikken, niet meer te lezen zijn, bad sectors vertonen en simpelweg kapot gaan.

Heb je meer info over de smart info? Het zou mij goed uitkomen als de 4TB disks nog gewoon goed zijn (al is het vertrouwen alsnog 0,0)
Seagate schijven rapporteren Raw Read Error Rate, Seek Error Rate en Hardware ECC Recovered als combinatie. Dat wil zeggen dat bij bijvoorbeeld read errors het totaal aan reads + errors in de SMART tabel worden opgenomen.

Tikken en bad sectors zijn inderdaad niet de bedoeling. 3TB disks vallen doorgaans wel vaak uit, Backblaze heeft daar een goed artikel over.

4TB disks zouden wel beter moeten zijn, maar als je slechte ervaringen hebt dan begrijp ik goed dat je afstapt van Seagate. Wellicht dat Seatools nog een kan uitkomst bieden? Weet alleen niet of het werkt met een RAID opstelling.

[Reactie gewijzigd door The GUI op 8 februari 2018 16:18]

Heb je Seagate daar ooit over benaderd?
In eerste instantie de winkel waar ik ze gekocht heb (Azerty), die hebben een aantal disks (net) buiten de garantie gewoon vervangen (voor HGST).

Ik schijn ook niet de enige te zijn. Vooral de ST3000DM001 (3TB) blijkt een notoire uitvaller.
Seagate kan mij verder niet zo helpen ben ik bang. De disks zijn inmiddels 4 jaar oud, en zij kunnen ze alleen maar vervangen voor andere Seagates.