Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,65" • 2160x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Huawei P smart Zwart Review

Bubblewrap 7 februari 2018, laatste update op 9 februari 2018, 4.228 views Product gekocht

Huawei P smart Zwart

Ik hoef niet de nieuwste telefoon, maar wil niet met een goedkoop, niet meer up-to-date ding rondlopen dat continu uitvalt. De P Smart is de gulden middenweg, heel veel features voor een acceptabele prijs en Android 8. Bevalt zo goed, dat ik er ook een voor m'n vriendin heb gekocht!

Pluspunten

• Prijs-prestatie verhouding
  • Dualcamera
  • Android 8.0
  • 32GB opslag + Micro SD
  • 2018 waardig design
  • Helder scherm
  • Snelle vingerscanner

Minpunten

• Teveel apps
  • Micro usb
  • Geen snelladen

Ik heb de P Smart gekocht na enkele previews en reviews te hebben gelezen (androidplanet en bij de buren (hwi). Ik hoef niet het allernieuwste of snelste te hebben, maar dit toestel bood juist veel waar voor zijn geld. En ik wilde graag Android 8 hebben en niet 'hopen' dat er een update komt. Deze zou in ieder geval 2 jaar updates krijgen. Vanuit mijn vorige model, een One Plus X, was dit sowieso een grote upgrade!
Scherm
Het scherm heeft de inmiddels populaire 18:9 verhouding en daardoor ook iets meer pixels dan gewoon full hd, 2160x1080 om precies te zijn. Het scherm oogt scherp en kan vrij helder en is dus ook in de zon goed afleesbaar. Het touchscreen reageert altijd soepel en snel, dus niet echt iets op te merken.
Design
Ik heb de zwarte variant gekocht en nu geef ik niet zoveel om de looks, maar ik heb al wel een aantal complimenten gekregen. Het scherm, met de kleine randen, geeft de P Smart een premium look. Ook ligt hij lekker in de hand en geeft de metalen behuizing wel vertrouwen.
Camera
Instagram is niet echt mijn ding, maar ik heb al wel een paar leuke foto's weten te maken met de dualcamera. Het bokeh effect werkt vrij goed, maar niet altijd perfect. Het geeft wel een extra dimensie aan sommige foto's en dat is top. Ook bij wat minder licht kun je nog vrij goede foto's maken. De app is verder snel en overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Ik zal later proberen nog wat mooie foto's toe te voegen met het bokeh effect.
NFC en Vingerafdrukscanner
Zoals ik eerder al liet weten was mijn vorige telefoon een One Plus X, zonder NFC en Vingerafdrukscanner. Ze werken allebei heel erg goed en het zijn dus erg aangename extra features voor een toestel van deze prijs.
Gebruik
Het toestel heb ik pas sinds het weekend, maar tot nog toe gaat de batterij sowieso de hele dag mee. Nu zit er geen super high-end hardware in, maar het is wel fijn om geen powerbank mee te hoeven nemen. En ik gebruik de telefoon vrij veel, in de auto om te navigeren en zo, maar ook overdag voor werk, bellen, appen, een spelletje hier en daar. Spelletjes gaan best goed trouwens, maar soms moeten de settings iets omlaag.

Het bereik is ook goed en de wifi is snel, dus niks op aan te merken. Wel staan er wat teveel apps op, maar die kon ik makkelijk verwijderen. Ook is de skin even wennen, maar de meeste dingen zitten op een logische plek en anders helpt de zoekfunctie wel.
Zoals gezegd, hoef ik niet de nieuwste telefoon, maar wil ik ook niet met een goedkoop ding rondlopen dat continu uitvalt of niet meer up to date is. De P Smart is wat mij betreft de gulden middenweg, met heel veel features voor een acceptabele prijs en dus Android 8. Hij bevalt trouwens zo goed, dat ik er ook een voor m'n vriendin heb gekocht, dus wat dat betreft durf ik hem wel aan te raden.

Heb jij ook een Huawei P smart Zwart?

Hoe kun je Micro USB en geen snelladen als negatief beoordelen. dit wist je toch bij oriŽntatie naar het toestel ?
Ik wist dit inderdaad toen ik hem kocht. Omdat het een budgettoestel is betekent niet dat het toch een nice-to-have zou zijn.
Ik heb nu ook een oneplus X en ik ben aan het twijfelen tussen de Huawei P smart en de honor 9 lite als opvolger.
Iemand die mij kan helpen bij mijn keuzen?
De Huawei P Smart is het zeker waard! Ik zou dit toestel 100% aanraden als vervanger voor de OPX.