Specificaties 5,6" • 2220x1080 • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy A8 (2018) Zwart Review

majoh 6 februari 2018, laatste update op 27 maart 2018, 1.299 views Product gekocht

Samsung Galaxy A8 (2018) Zwart

Al met al een mooie midrange telefoon, vol features, die prachtig afgewerkt. Snel genoeg voor de gemiddelde consument en in een mooi formaat, niet al te groot. Alleen die prijs, is hij het waard?!

Pluspunten

• Fijn formaat
  • Mooi AMOLED scherm
  • Goed afgewerkt toestel
  • IP68 stof- en waterdicht
  • Bom vol features

Minpunten

• Op dit moment iets te duur
  • Glas is schade gevoelig
  • Camera kan beter met weinig licht

IndexInleiding

Na met tevredenheid een jaar een Moto Z Play gebruikt te hebben was het tijd voor iets anders. Mijn eisen waren als volgt:
- Dual Sim
- Liever kleiner dan de Moto Z Play
- Rond de 400 euro
- Geen grijze import
- AMOLED scherm

Dual sim telefoons zijn er helaas niet zo heel veel, in Nederland uitgebracht bedoel ik dan. Via grijze import zijn er veel te vinden. En in het low-end segment zijn er ook wel genoeg te vinden. Maar ik wilde iets meer dan dat. Ik kwam eigenlijk al snel uit bij de OnePlus 5T, maar zoals ik in mijn eisen laat zien, ik wilde liever wat kleiners. En toen de aankondiging van de A8 er kwam, was er eigenlijk niet veel anders wat daarbij in de buurt kwam. Alleen de prijs, § 500,- vond ik iets te veel. Gelukkig stond Media Markt’s BTW dagen voor de deur. Dus heb ik hem bij CoolBlue gekocht die mee deed in de prijs daling :+

Alle plaatjes in de review zijn klikbaar.

Uitpakken

De telefoon is netjes verpakt in een wit doosje, iets wat niets speciaals meer is tegenwoordig. Maar alles ziet er gewoon netjes uit.

Inhoud

1x USB-C to USB-A
1x Quick start guide
1x User guide

Specificaties

Na al dat moois te hebben uitgepakt, is het misschien ook handig om even de hardware specs door te nemen:

Samsung Galaxy A8 2018
- Google Android 7.1
- Schermdiagonaal 5,6"
- Resolutie 2220x1080
- Samsung Exynos 7 Quad (7885)
- Opslagcapaciteit 32GB
- MicroSD slot
- Dual Sim (niet gedeeld met MicroSD)
- 16Mp camera voor en achter
- IP68 water- en stof dicht
- Afmetingen 149,2 x 70,6 x 8,4 mm
- Gewicht 172g

Scherm

De afgelopen jaren hebben al mijn telefoons een AMOLED scherm gehad. Iets wat ik zeker ook weer terug wilde. LCD kan mooi zijn, maar mijn voorkeur heeft nu eenmaal AMOLED. En Samsung staat bekend om de beste AMOLED schermen in telefoons te leveren. Iets wat met de A8 zeker ook het geval is. Het is een FULL HD+ resolutie. Wat wil zeggen dat het minder pixels heeft dan een S8, echter ik zie dat totaal niet als een probleem. Ten eerste omdat alles er nog steeds super scherp uit ziet. En ten tweede omdat een lager resolutie scherm ook beter voor de batterij is. Bij de S8 kun je de resolutie naar beneden halen om batterij te sparen, dan denk ik echt, als dat soort dingen nodig zijn om de dag door te komen, waarom dan zo’n hoge resolutie scherm er in zetten. En VR op de telefoon doe ik toch niet, dus zie het nut er niet van in.

Het scherm is mooi lang gerekt volgens de nieuwe trend van 18,5:9 wat ongeveer 2:1 is. En ik moet zeggen dat ik dat heel erg fijn vind. Je merkt dat je wat breedte mist af en toe. Maar meestal is het juist fijn om meer hoogte te hebben, zoals in de browser, waar ik toch veel van mijn tijd doorbreng. Daarnaast heb je gewoon meer scherm in een kleinere verpakking, wat sowieso een goed idee is. Gelukkig is het scherm verder gewoon plat, en niet afgerond zoals bij de S8. Het ziet er mooi uit, zo’n afgerond scherm, maar is zie het praktisch nu er niet van in. Dus blij dat het hier niet is.

Verder is er door AMOLED een mooie kans om een always-on display te hebben die de tijd, accu en je notificaties laat zien. Iets wat heel prettig is, want dan hoef ik niet constant mijn telefoon aan te zetten om te zien of er wat aan de hand is. Mocht je dat te veel accu vinden kosten, dan heeft het toestel ook gewoon een ouderwets LED lampje! Ook handig, en in allerlei kleuren in te stellen.

Inhoud

Overige Hardware

De A8 is een stevig gebouwde telefoon, die erg premium aan voelt, en er premium uit ziet. Het materiaal is glas, wat ik helaas wel een minpunt vind. De achterkant zie er misschien mooi uit, maar gaat ook snel stuk zo. Ik had liever een metalen behuizing gezien. Er is namelijk ook geen draadloos laden aanwezig, en NFC kan volgens mij gewoon met een antenne-strip. Dus voor mij niet nodig, maar looks zijn blijkbaar belangrijk ;)

De telefoon is hij IP68 water- en stofdicht. Een mooie bijkomstigheid. Niet dat ik vaak ga zwemmen met mijn telefoon, maar het is prettig dat ie sowieso een stevige regenbui gaat overleven, en dat er verder geen stof naar binnen kan. Iets wat de levensduur van de telefoon zou moeten verhogen.

De knoppen voor volume en power voelen goed aan, en klikken lekker. Stukken beter dan die van mijn eerdere Moto Z Play, waar ze niet altijd klikken, en uiteindelijk heel erg stroperig aanvoelen.

En dan de vingerafdrukscanner. Hij zit nu onder de camera op de achterkant, in plaats van naast de camera zoals bij de S8. Ik moet zeggen dat hij op een fijne plek zit, maar hij had wat verder van de camera af mogen zitten, aangezien ik deze toch nog per ongeluk nog vaak raak. Daarnaast is hij voor mijn gevoel langzamer dan op andere smartphones die ik gehad heb. Maar niet storend traag of zo. Je kunt trouwens ook gezichtsherkenning gebruiken. Ik heb beide aan staan, zodat ik de vinger alleen nodig heb als hij niet meteen mijn gezicht herkend.

Het geluid komt uit een roostertje in de rechter zijkant. Een opvallende plek die ikzelf nog niet eerder ben tegen gekomen. Maar wat blijkt. Deze plek is heel handig. Vooral als je een video kijkt, blokkeer je niet zo snel het geluid, in tegenstelling tot een rooster aan de onderkant. Het geluid zelf heeft een aardig volume, maar verder niets speciaals. Wat tegenwoordig wel speciaal lijkt te zijn is dat Samsung gewoon de 3,5mm jack behoudt. Fijn als je Bluetooth oortje een lege accu heeft.

Verder is hij dual sim, heeft hij een LED meldingslampje, uitbreidbaar geheugen wat dual sim niet onmogelijk maakt, volledige 4G bands, bluetooth 5.0, snelladen, NFC, FM radio. Allemaal dingen die in een high end telefoon ook zitten. Kortom, compleet pakket.

Achterkant

Camera

Ik ben geen camera expert, dus kan niet echt aangeven hoe goed of slecht hij is. Het is een 16 Megapixel variant. Voor mij maakt ie overdag mooie foto’s waarbij ik zelf de kleuren etc. er mooi vind staan. In de avond merk je helaas wel dat de foto’s onscherp en wazig worden. Meer dan dat kan ik er niet van zeggen. Hieronder wat voorbeelden.

Achtertuin Cover shot

Een extra ten opzichte van andere toestellen is dat deze een dual selfie camera heeft. Ook 16 Megapixel zoals de main camera. De dual selfie camera heeft als voordeel dat hij mooie bokeh foto’s kan maken (die term moest ik opzoeken). En daarbij kun je achteraf nog bepalen hoe de focus ligt. Dat ziet er grappig uit. Maar vaak zal ik het niet gebruiken. Wat fijn is, is dat de ene camera een wat breder beeld heeft dan de andere, dus groep selfies zijn daarmee makkelijker. Hieronder wat voorbeelden.

Life focus scherp Life focus onscherp

Voor uitgebreide camera review raad ik aan andere review te lezen ;)

Accu

De accu is 3000mAh, iets wat niet overdreven veel is tegenwoordig. Gelukkig is de accuduur zelf erg goed. Ik kom een werkdag meer dan goed door. Mijn werkdag bestaat uit 2 uur treinen, waarbij ik met Bluetooth muziek luister, en een spelletje speel, of op internet actief ben. Daarbij op mijn werk bel ik regelmatig en staat er altijd BlackBerry Work aan, voor mijn agenda en mail van mijn werk. Dat is zeker geen energie zuinige app. Verder is Facebook, Facebook Messenger, WhatsApp, en Gmail altijd actief aan het syncen. Het einde van de dag heb ik nog +- 20% over, ene dag wat meer dan de andere natuurlijk. Maar zeker voldoende dus.

Ik heb al eens bijna 7 uur screen-on time gehad op een weekend dag, wanneer dingen zoals werkmail uit staan en ik vooral een beetje aan t browsen was. Dat vind ik een zeer mooie prestatie. En meer dan genoeg voor mij.

Accu totaal Accu sot

Software

En dan de software, iets wat me al jaren tegenhoud om een ander toestel te kopen dan een standaard Android. Vooral Samsung heb ik altijd niet prettig gevonden als ik even de telefoon van een vriend pakte. Dus wat dat betreft was het een gokje. Maar moet zeggen dat het eigenlijk allemaal wel bevalt. Bij altijd reageert de telefoon meteen, en over het algemeen voelt de telefoon gewoon snel aan. Helaas af en toe op een onverklaarbaar moment een stotter, maar dat komt gelukkig bijna niet voor.

Er valt erg veel in te stellen, maar nergens overheerst de Samsung software op een erg negatieve manier. Maar het is natuurlijk wel even zoeken als je plain Android al jaren gebruikt. Maar sommige dingen zijn gewoon erg prettig. Zoals mogelijkheid om kleuren in te stellen, een nachtmodus, always-on display, verschillende accu spaar standen, thema’s, gezichtsherkenning, navigatie toetsen omdraaien, en nog veel meer. Ook in de software is hij gewoon heel erg compleet, en doet volgens mij niet onder voor de S8.

De Android versie is helaas niet 8.0, maar nog 7.1.1. Hoewel ik het erg jammer vind dat Samsung niet de laatste versie heeft. Is het nog geen probleem, aangezien hij verder gewoon compleet is. Het zal wel mooi zijn als de update niet al te lang meer op zich laat wachten.

Benchmarks

Zoals aangegeven draait de telefoon lekker in het algemeen. Dat is het belangrijkste voor mij.

Maar dan nu benchmarks, daarmee krijg je toch een soort van vergelijkingsmateriaal met andere smartphones. Hieronder een paar resultaten van tests die ik gedaan heb.

AnTuTu

Antutu

GeekBench 4

Geekbench multi Geekbench single

3D Mark Slingshot Extreme

3D Mark Slingshot Extreme

Waar je vooral op inlevert is de SoC, die niet de snelste is, en de camera, die niet de beste is. Maar daarvoor zou je eigenlijk naar de S8 moeten volgens de strategie van Samsung. Helaas is de S8 niet standaard in dual-sim versie te krijgen in Nederland.

De vraag is alleen, is hij de prijs waard? Ik denk objectief gezien niet. Er zijn genoeg andere telefoons die net zo snel zijn, maar goedkoper (Samsung Galaxy A5 2017), of sneller zijn maar net zo duur (OnePlus 5T). Voor mij specifiek is hij het wel waard, want hij was goedkoper door de BTW dagen, en hij past in de eisen die ik had (zie inleiding). Maar het is zeker geen must-buy voor iedereen…

Mocht je trouwens vragen hebben of willen dat ik iets review wat nog niet in de review staat, plaats het dan in de reacties hieronder.

Changelog

06-01-2018: InitiŽle review
27-03-2018: Screen ratio gewijzigd op aangeven commentaar.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A8 (2018) Zwart?

Da A8 kost op dit moment §349,- op Amazon. Is dat het waard?
Dat vind ik een zeer mooie prijs voor deze telefoon!

Na 1,5 maand gebruik vind ik nog steeds wat hierboven staat. Dus als de prijs zo ver gezakt is. Dan zeker.
De beeldverhouding is 18,5:9
(2220x1080)
Hoe zit het nu met upgrades/updates? Al iets gehad?
Ja hoor. Maar helaas nog op 7.1.1.

Meer informatie over updates kun je hier vinden:

Mooie review!

Heeft deze tel stabilisatie voor de camera?
Alleen electronic image stabalization helaas.
Hm. Werkt de processor nog steeds goed? Hoe zit het met multi tasken en alledaags gebruik?
Beide vragen kan ik positief beantwoorden. De telefoon werkt nog steeds lekker. En multitasken heb ik echt geen probleem mee.
Dat is helemaal mooi!

Is dit trouwens de opvolger van A5 2017 of A7 2017?
Beetje laat antwoord. Maar ik gok dat dit de A5 opvolgers is en de A8plus die niet in NL uitgebracht is die van de A7.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8