Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 14" • 1920x1080 (Full HD) • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Asus Zenbook UX430UA-GV259T (Qwerty toetsenbord) Review

Frozen 5 februari 2018, laatste update op 13 maart 2018, 943 views Product gekocht

Asus Zenbook UX430UA-GV259T (Qwerty toetsenbord)

Nette laptop met goede bouwkwaliteit en prestaties. Echter staat er stroom op de behuizing omdat de oplader niet geaard is. Absoluut niet kopen dus tenzij je houdt van trillende schokjes. Ook alle Asus laptops in de Mediamarkt hebben er last van.

Pluspunten

• Goede specs
  • 14 inch scherm in 13,3 inch formaat
  • Laag gewicht
  • Goede accuduur
  • Vingerafdrukscanner
  • Trackpad werkt goed

Minpunten

• Koeler blaast vaak onnodig
  • Vingerafdrukmagneet
  • Metalen behuizing staat onder stroom tijdens opladen

Deze review fungeert louter als waarschuwing en niet als daadwerkelijke review. Ben je geïnteresseerd in een daadwerkelijk review, kan je beter naar een van onderstaande links gaan:

De positieve punten

Laten we eerst de positieve punten bespreken. De laptop biedt veel waar voor zijn geld als we kijken naar de specificaties. Een 14 inch beeldscherm in een 13,3 inch formfactor is een enorme aanwinst en bovendien presteert het IPS-paneel erg goed op het gebied van kleurreproductie. Op het contrast laat hij het in ieder geval ietwat afweten en moet laptops met glanzende schermen toch echt voor laten gaan. Naast de relatief kleine formfactor is ook het lage gewicht een pluspunt.

De vingerafdrukscanner werkt erg goed en is een toevoeging aan de laptop. Met de mening dat deze op een nare plek zit, ben ik het niet eens. Ik vind het juist een zeer praktische plek aangezien je dan snel kunt inloggen met je vingerafdruk.

De prestaties van de laptop zijn prima alleen mist er bij sommige modellen een NVME ssd op basis van PCI-E. Dat vind ik erg jammer want hierdoor wordt de volledige potentie van de laptop niet benut. Als ik dan kijk naar de prijs waarvoor deze laptop in de beschikbaar is, is dat echter toch wel te overzien. De laptop kan maar nét overwatch aan op de laagst speelbare instelling. Hiermee kan je ongeveer de grafische prestaties uit opmaken.

De accuduur is ook zeer goed, de laptop kan makkelijk 8 uur zonder accu gebruikt worden voor officetaken. Echter zal je op het moment dat je wat zwaardere applicaties gaat gebruiken de accuduur al snel zien inzakken. In zo'n geval moet je al snel denken aan 1 tot 2 uur.

De negatieve punten

Stroom op de behuizing
Ondanks dat deze laptop van een blauwe coating is voorzien, mag dat niet verhullen dat de laptop is gemaakt van metaal. Dit betekent dat wanneer de laptop niet voorzien is van een aarding of goede isolatie dat de laptop onder stroom staat. Zodra je de laptop aanraakt voel je kleine schokjes door je vingers gaan. Het is vergelijkbaar met het tegen de haren in aaien van een hond met ruwe haren. Ik vind dit persoonlijk enorm irritant. Dit komt dus doordat de oplader van de laptop en de laptop beiden niet geaard zijn, ook een geaard stopcontact kan hier niets tegen doen.

De stroom op de laptop zorgt voor tintelende vingers of handen en ik kan de laptop om deze reden ook op geen enkele wijze aanraden. Dat Tweakers dit wel doet in hun BBG vind ik niet te verantwoorden.
Vingerafdrukken en bekrassingen
De bovenkant van de laptop is heel erg gemakkelijk te vervuilen met vingerafdrukken. Dit komt omdat de bovenkant van glas is gemaakt en hieronder een donkerblauwe coating zit. Op het moment dat een vingerafdruk op het glas komt, zorgt dat ervoor dat de coating er mat uit gaat zien, waardoor de vingerafdruk erg zichtbaar wordt. Op de stands van ASUS stonden bij de launch ook medewerkers constant de laptops te poetsen. Als dat niet genoeg zegt, weet ik het niet.
Ventilator
De ventilator van de laptop heeft vaak moeite om zichzelf stil te houden. Ook na aanpassingen in het energiemanagement heeft de laptop maling om zijn ventilatortje dicht te houden. Op het moment dat je alleen al een simpel programma als Microsoft Word start, begint de laptop met het produceren van zijn gezang. Het is jammer dat dit probleem ook niet opgelost kan worden via het BIOS. Het enige wat kan helpen is een BIOS-update van ASUS, maar die komt er als het goed is niet.
Asus support
Ik heb mijn laptop dus ingestuurd ter reparatie van het probleem met de stroom op de laptop. De reparaties duren gemiddeld één week en zijn daarmee vrij vlug. Echter tijdens de eerste reparatie is het probleem niet opgelost. In plaats daarvan hebben ze krassen op mijn laptop gemaakt en hebben ze mijn laptop in mijn laptopdoos teruggestuurd zonder er een bruine doos omheen te doen. Mijn laptopdoos zat dus vol met krassen en met verzendlabels.

Ik heb dus contact opgenomen met ASUS en via een medewerker van hen zou de laptop weer gerepareerd worden. Ik had aangegeven waaraan de laptop gerepareerd moest worden (probleem met stroom op de laptop en de door ASUS veroorzaakte schade). Echter werd weer het probleem met de stroom niet verholpen.

Ook de derde keer werd het probleem niet gerepareerd. In plaats daarvan zegt ASUS dat het probleem normaal en een producteigenschap is. Daarbij zou het probleem geen schade geven aan de interne componenten of aan mensen. Hoe dan ook is het probleem enorm irritant en om deze reden, kan ik de laptop alleen maar afraden. Voor het volledige verhaal met betrekking tot de support verwijs ik je naar mijn tweakblog: De officiële blog van Frozen: ASUS-laptops onder stroom

De laptop heeft zeer goede specificaties in combinatie met een enorm laag gewicht. De accuduur is zeer goed te noemen en dus heeft deze laptop de potentie om een droomlaptop te zijn. Echter staat er vanwege de ongeaarde adapter stroom op de laptop. Dit tintelt en prikkelt op dusdanige wijze aan je vingers, dat je onder geen enkel beding deze laptop zou willen kopen. Ik heb via de rechtsbijstandverzekering uiteindelijk een ontbinding van de koop moeten afdwingen. Om deze reden krijgt de laptop maar één ster.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX430UA-GV259T (Qwerty toetsenbord)?

Dit is idd meer een klacht dan een review.

Vervelend is het wel, ik heb het bij de media markt ook.
Ik ben echter blij dat mijn 12.5 inch zenbook hier totaal geen last van heeft, en is overigens ook met ongeaarde lader.
Het is wel een review en niet alleen een klacht. Ik bespreek namelijk verschillende punten en trek vervolgens een conclusie. Dat deze laptop negatieve punten heeft waardoor hij onbruikbaar is doet daar naar mijn mening niet aan af.

Ik ben blij dat jij mijn mening in ieder geval deelt. De ene laptop heeft het inderdaad erger dan de andere.
Ik heb nu een weekje de ux430ua-GV004T, nergens last van. Muisstil en geen schokjes. Dit is nagenoeg dezelfde laptop; zelfde behuizing, accu, etc. Just my 2 cents