AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie) Review

Jarno de JongTestpanel 2 februari 2018, laatste update op 2 februari 2018, 523 views Testpanel

AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)

Goeie router/modem. Lekker snel en ziet er veel beter uit als de vorige varianten. Hij heeft veel functies en is heel stabiel. De verbinding kan beter, maar voor interne antennes is het best goed. Lekker makkelijk als je niet veel ruimte hebt voor ook een modem.

Pluspunten

• Design verbeterd
  • XDSL Ondersteuning
  • Niet heel groot
  • Veel aansluitingen
  • Veel functies
  • Snelheid

Minpunten

• Antennes niet wisselbaar
  • Software

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Algemeen
Mijn algemene ervaring is verrassend goed. Ik had eigenlijk niet veel meer verwacht dan goed internet in een kleine verpakking, maar het is meer. Er zijn heel veel handige functies, en alles is te besturen vanuit 1 systeem.
Featureset en Specificaties
Accessoires
Dit zij alle dingen die er bij in de doos zitten

Er zit nog wel een Ethernet kabel, het apparaat zelf, stroomkabel, en wat boekwerk bij, maar die staan niet op de foto, omdat dat in gebruik is voor het testen. andere kabels had ik nog.
Prestaties en draadloos bereik
Ik heb de internetsnelheid getest met een Nexus 5X met de apps: "WIFI Sweet Spot" voor download en "Speedtest" voor upload.
houd met upload rekening dat ik thuis ongeveer 20mb/s heb. het zou daarom niet heel hoog zijn.

Het apparaat staat bij mij op zolder, de 2e verdieping, dus 2e verdieping is het dichtste bij. Andere kant staat voor de voorkant van het huis, hij staat namelijk aan de achterkant van het huis.
Maar hier kan je al van zien dat de snelheid het best werkt in 1 kamer. De verbinding bleef prima op 1 verdieping afstand, maar op de begaande grond was het heel slecht. Het 5GHz netwerk haalde ook niet alles van het huis, daarom vind ik het jammer dat je de antennes niet kan verwisselen voor betere.
Betrouwbaarheid & stabiliteit
Het apparaat is heel erg stabiel op Fritz!OS.
Ik heb hem nu bijna 2 weken in gebruik en hij is nog nooit zomaar opnieuw opgestart, of ik merkte het tenminste niet.
Het netwerk kan, zoals bij het stuk "Prestaties en draadloos bereik" al staat, dus soms beneden wel weg vallen. dat is alleen geen software probleem, maar gewoon het bereik.
Beheerbaarheid
Met Fritz!OS was het apparaat makkelijk in te stellen en te beheren. je kan er echt alles zien, en voor je telefoon zijn er veel apps voor. Wel jammer dat dat niet gewoon in 1 app is gezet.
Hier is een lijstje met alles wat het heeft.

Ondersteuning
De ondersteuning van dit apparaat bij Fritzbox vandaan is momenteel nog heel goed. Na het aansluiten kreeg ik meteen nog een update.
Ook is de klantenservice van Fritzbox heel snel in het beantwoorden van vragen (heb ik zelf getest, binnen 1 dag antwoord)
En ook de site ziet er geweldig uit. (logisch als je wat probeert te verkopen 8)7 )
Prijs en conclusie
En tot slot, de prijs.
Ik vind dat dit apparaat de 290 echt wel waard is. maar ik verwacht dat de prijs nog wel iets gaat zakken omdat hij nog best nieuw is.
Fritz!Box heeft met de 7590 er weer een mooi apparaat bij.
Ik zou dit product zeker aanraden.

Als u nog vragen heeft kan u dat altijd naar mij sturen, en ik zou die dan proberen te beantwoorden.
En laat achter wat je van de review vind.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7590 (Internationale versie)?

Wat alleen een ergernis is, is dat er veel Duitse zinnen in de NL interface zitten. Foutmeldingen, of popup boxjes zijn helaas zelden foutvrij. Maar ook mijn indruk is al beter dan het laatste "vlaggeschip", de 7581. Maar dat kan eigenlijk ook niet anders ...

Gelijk de andere dingen nog maar even:
  • Ondersteunt ADSL op zowel AnnexA als AnnexB (PSTN en ISDN) en kent VDSL2. De chipset kan ook Vplus aan als ik het wel heb, maar dat zie je in de software nog nergens terug, dat zal (neem ik aan) wel komen als KPN dat "aan" zet later dit jaar
  • Kent eveneens een S0 bus aan de binnen- en buitenkant. Als KPN ISDN dan ook uit zet op 1-9-2019, kan je je oude meuk blijven gebruiken als je dat wilt, terwijl je met "SIP" naar buiten kletst. Dan kan je je 13 jaar oude PABX dus nog fijn blijven gebruiken
  • Het grootste gemis, de 7590 ondersteunt geen "bonding". Het enige ding in NL wat betaalbaar is, is de FritzBox 7369 (doet het prima) of de hedendaagse 7581 waavan het VDSL gedeelte fenomenaal werkt, maar met name DECT totaal onbruikbaar is omdat het na een aantal dagen domweg niet meer werkt
  • En mijn mening: Te snel op de markt gezet, de NL vertaling lijkt nergens naar voor die 290 euro. Daar had je echt meer van mogen verwachten
  • Telefonie interface werkt, maar je moet een expert zijn om o.a. nummerherkenning goed aan de gang te krijgen
  • De 7590 heeft een echte WAN poort, waar je eerder een eerste LAN poort moest offeren als je hem op een bestaande router wilde koppelen
  • Ondersteunt MU-MiMo
En de grootste vraag: De WAN poort en het MiMO deel, levert deze nu echt aan meerwaarde t.o.v. de 7490? In mijn optiek niet, de echte meerwaarde komt pas als VPlus aan wordt gezet. In ieder geval werkt het Dect gedeelte zoals je mag verwachten, in tegenstelling tot de XS4ALL router, de 7581. Die heb ik (helaas) ook vanwege bonding met nu een leen-7590 erachter voor Dect. De consistentie in de behuizingen is overigens doorbroken. Eerst de 7581 ineens rechtopstaand, nu de 7590 weer liggend in een net andere kleurstelling dan de 7490 en de voorgangers. Je kan en mag wat vinden van de behuizingen, maar laat dat nu in ieder geval eens met rust AVM ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 2 februari 2018 20:58]