TWS10 (Zwart) Review

Techrvw 1 februari 2018, 275 views Product gekocht

TWS10 (Zwart)

Draadloze oordopjes met een ander uiterlijk. Geluidskwaliteit is redelijk tot goed, alleen voor bellen moet je de TWS10 echt links laten liggen. Met een batterijduur van 2-3 uur kan je voorlopig vooruit. Door de batterij case hoef je niet zonder oordopjes te zitten.

Pluspunten

• Design
  • Batterij duur
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Bel kwaliteit

Zelf heb ik al eerder draadloze oordopes gereviewd, zoals de HBQ-i7, welke een kopie zijn van de Apple AirPods of de QCY Q29 Pro. De TWS10 zijn erg aantrekkelijk door de lage prijs, maar kunnen ze ook kwaliteit leveren zoals de QCY?

Introductie & Specificaties

Apple heeft de AirPods, QCY heeft de Q29 Pro, HBQ heeft de i7, maar dit zijn de TWS10. Ik ben er zeker van dat we niet meer terug gaan naar de oordopjes met draad en dat we alleen maar meer en betere draadloze oordopjes gaan zien. QCY heeft al een goede stap in die richting gezet met de Q29 Pro welke een enorm goed geluid hebben en waar je ook moeiteloos mee kan bellen.

De TWS10 zijn aanzienlijk lager in prijs, maar kunnen ze meekomen met de Q29 Pro?

Algemeen
  • Type: In-Ear
  • Functies: Telefoon opnemen/weigeren, Bluetooth, Microfoon, Noise Cancelling, Muziek bedienen, Sweatproof, Voice control
  • Taal: Engels
Afmetingen & Gewicht
  • Product gewicht: 0.0520 kg
  • Verpakkings gewicht: 0.1570 kg
  • Product size (L x W x H): 2.70 x 1.50 x 2.00 cm / 1.06 x 0.59 x 0.79 inches
  • Verpakking size (L x W x H): 16.10 x 6.70 x 4.10 cm / 6.34 x 2.64 x 1.61 inches
Package Contents
  • Package Contents: 2 x Earphone, 1 x Charging Box, 1 x USB Cable, 1 x Chinese and English User Manual

Unboxing

De doos is redelijk simpel. Aan de voorkant zie een plaatje waar de oordopjes in de batterij case zitten. Er zitten veel Chinese tekens op het doosje, maar toch zijn er ook Engelse woorden te vinden. Aan de linker kant van het doosje vinden we een aantal features, zoals de batterij case die erbij zit en dat de oortjes bijna niks wegen. Aan de onderkant vinden we wat informatie over de verkoper, niks bijzonders. Aan de rechterkant hebben we nog twee plaatjes van de TWS10 en aan de achterkant hebben we, zoals gewoonlijk, de specificaties.

Als we de doos open maken, zien we eigenlijk maar 2 dingen. De batterij case en de oordopjes. Dat is alles. Ze zitten in een plastic verpakking welke voor een verhoging zorgt. Als je die eruit haalt komen daar de Engelse en Chinese handleiding tevoorschijn, maar ook een hele kleine oplaadt kabel. Ook vinden we daar een Quick Connecting Guide, erg handig!

Hardware & Design

De TWS10 is gemaakt van plastic en voelt daarom wat goedkoper aan. Een voordeel van plastig is wel dat de oortjes nu bijna niks wegen. Je voelt bijna niet dat ze in je oor zitten. Zelf vind ik dat wel een enorm voordeel. Ook het design vind ik erg prettig. Ze passen, bij mij in ieder geval, perfect in m'n oren. Ze zijn niet te groot dat ze uitsteken zoals de QCY Q29 Pro dat wel was. Als je bij de TWS10 op de knop druk op de oortjes, komt de druk niet op je oorkanaal te staan, maar meer op je oorschelp. Hierdoor wordt de druk niet groter op je oren wat ik wederom prettig vind aan de TWS10.

De Batterij Case
Een absolute must als je het mij vraagt bij draadloze oordopjes. Gelukkig snappen de makers van de TWS10 dat ook. De case ziet er goed uit, heeft een ruime stand-by tijd en laadt snel op. Ondanks dat de case gemaakt is van plastig, voelt hij wel solide aan. De opening opent ook erg gemakkelijk en sluit ook soepel. Ik heb nog geen één keer hapering gehad in het openen of sluiten van de case.

Aan de achterkant van de case zit een "indicator light". Dit lampje geeft aan of de case aan het opladen is. Als je de stekker erin doet, wordt het lampje blauw, wat aangeeft dat de case aan het opladen is.

Als de oortjes leeg zijn en je plaatst ze in de case, worden de oortjes zelf eerst rood. Dat betekent dat ze aan het opladen zijn. Als ze opgeladen zijn, zal het lampje op de oortjes groen worden.
Passen ze wel?
Nou en of! Bij mij passen ze perfect. Ze steken niet uit, ze vallen niet uit, eigenlijk zitten ze perfect. Ik krijg er geen last van als ik ze 2 uur in heb, wat ik bij andere modellen wel gehad heb.

Ze zien er misschien wel iets anders uit als je het vergelijkt met de Apple AirPods, maar moeten we dat dan maar als standaard gaan zien? Nee, ik ben juist wel blij met de aanpassing in design. De TWS10 zitten toch net even iets beter (al is dat natuurlijk persoonlijk).

Hoe te koppelen?

Het koppelen van de TWS10 is vrij simpel. Ze geven er ook een "Quick Connecting Guide" bij die vrij accuraat werkt. De stappen die je moet nemen zijn:
  • Druk op de knop van het rechter oortje voor ongeveer 3-4 seconden
  • Op je telefoon zoek je in de Bluetooth instellingen naar "TWS10-R" en connect daarmee
  • Er zal een pop-up komen met de vraag om te pairen. Druk op "Pair"
  • Haal het linker oortje uit de case en houdt de knop 3-4 seconden ingedrukt. Ookal gaat het oortje eerder aan, wacht tot je 3-4 seconden ingedrukt hebt
  • Hij zal automatisch the connectie maken tussen beide oortjes. Als dat voltooid is zal een stem dat bevestigen.
Dat is het! Nu kan je luisteren terwijl ze in "Twin modus" staan.

Functies

De TWS10 heeft geen bijzondere extra functies. Wel bezit de TWS10 over de broodnodige functies die je verwacht van draadloze oordopjes.
Opnemen/Weigeren van telefoongesprek
Als je muziek aan het luisteren bent en er komt een telefoon gesprek binnen, kun je éénmalig op de knop drukken om het gesprek te accepteren.
Als je het gesprek wilt weigeren, kun je tweemaal op de knop drukken.
Als je het gesprek geaccepteerd heb en je wilt het beeindigen, druk je éénmalig op de knop.
Muziek bedienen
Als je een liedje gekozen hebt op Spotify, kun je het pauzeren door éénmalig op de knop te drukken.
Als je het nummer weer wilt hervatten, druk je weer éénmalig op de knop.
Als je naar het volgende nummer wilt gaan, druk je tweemaal op de knop.
Aan/Uit zetten
Dit is waarschijnlijk hetzelfde op alle oordopjes.
Je houdt de knoppen voor ongeveer 2-3 seconden ingedrukt. De TWS10 zal dan automatisch aangaan.

Geluidskwaliteit

Het geluid van de TWS10 is niet super goed. Als je ze op de juiste manier in je oor plaatst, hoor je wel goede klanken en is het prima luisteren, het neigt zelfs naar "Noise Cancelling" dan, maar over het algemeen is de geluidskwaliteit niet bijzonder goed. Als we het vergelijken met de QCY Q29 Pro is die natuurlijk veel beter, maar de prijs is ook veel hoger.

Als we de prijs in gedachte houden, vind ik dat de TWS10 prima zijn werk doet. Mocht je echt een liefhebber zijn van geluid, dan zijn dit niet de oortjes voor jou.

Voor het kijken van video's of het onderweg luisteren naar podcasts of muziek moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over de TWS10. Voor een budget paar draadloze oordopjes doen ze het prima.

Bel Kwaliteit

Dit is niet best.De kwaliteit van de gesprekken is echt belabberd. Als je met je draadloze oortjes wilt gaan bellen, sla deze dan alsjeblieft over. Het klinkt alsof je in een lege tunnel staat, op 20 meter van de microfoon. Dit is niet alleen vervelend voor de ontvangende partij, maar ook voor jezelf. Je moet jezelf steeds herhalen.

Het kan natuurlijk dat het een eenmalig probleem was. Maar helaas, ik heb het getest bij verschillende mensen, op verschillende tijden en op verschillende locaties, maar allemaal werkte ze net zo k*t. Uiteindelijk maar gestopt om via de TWS10 te bellen en terug te gaan naar de normale receiver.

Batterij duur

Gemiddeld kan je ongeveer 2-3 uur doen met de TWS10. Voor de prijs vind ik dat voldoende, natuurlijk zie ik dat nog graag hoger worden, maar dan zal je ook meer moeten betalen. Met een stand-by tijd van 200 uur redt je het makkelijk om eens in de week je TWS10 + case op te laden. Wat voor mij prima is. Mocht je andere draadloze oortjes gebruiken, zal dat niet veel langer zijn.

Zelfs als je wat verder woont of je moet langer reizen voor je werk redt je het nog met de accu duur van de TWS10.

Het design en hoe de TWS10 past ben ik zeer tevreden over. Daarnaast heb je een goede accu en redelijk tot goed geluid. Als je het alleen gebruikt om naar muziek of podcasts te luisteren, kan ik je zeker de TWS10 aanraden.

Mocht je de draadloze oortjes halen om te bellen, zou ik dit absoluut afraden. Ik heb alleen maar slechte ervaringen ermee en mensen die me niet goed konden horen.

Over het algemeen geef ik de TWS10 toch een ruime voldoende. Door de accuduur, de pasvorm en het geluidskwaliteit vind ik ze toch best fijn.

Interesse in de TWS10? Koop ze HIER bij Gearbest!

Heb jij ook een TWS10 (Zwart)?