Xiaomi Roborock 2 S50 Wit

Specificaties Dweilrobot - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Roborock 2 S50 Wit Review

blowk 20 februari 2018, laatste update op 23 november 2018, 34.630 views Product gekocht

Xiaomi Roborock 2 S50 Wit

Een waardige opvolger van de Xiaomi Mi Vacuum met enkele verbeterpunten. Tevens is dit model voorzien van een mop-functie (lees: dweilen, en geen grapjes). Of de hogere prijs t.o.v. de eerste versie terecht is lees je in mijn uitgebreide review.

Pluspunten

• Stofzuigt iets sneller
  • Kan over obstakels 1.5 - 2cm
  • Mogelijkheid tot selectie op kaart (spotcleaning)
  • Tapijtdetectie
  • Compactere laadstation
  • Afneembare dweil + watertank
  • Toe te voegen aan de EU server in Mi Home

Minpunten

• Hogere prijs tov eerste versie
  • Komt nog vast te zitten tussen losliggende kabels
  • Dweilen met strepen

Energieverbruik Score: 3

Algemeen

Met dank aan Perfection Technology voor de snelle levering.

Introductie

Ik vermoed dat ik het merk Xiaomi niet meer hoeft uit te leggen. Intussen hebben ze heel wat producten (en een heel gamma) op hun naam, of toch tenminste op hun shop. Van smartphones tot huishoudtoestellen, paraplu's, handdoeken, smart devices, ...
Vorige zomer 2017 bracht Xiaomi, na ongeveer een jaar na de eerste introductie van de robotstofzuiger, zijn opvolger, de Xiaomi Roborock S50.
In deze review zal ik vooral ingaan op de verschillen met de eerste generatie, die ik nu meer dan een jaar gebruik.

Bestellen

De prijs van dit toestel is een stuk hoger dan de eerste generatie. Dit komt neer op ongeveer +- 410 euro via ‘Chinese warehouse’ of +- 500 euro voor een ‘Europese warehouse’. Garantie blijft bij beide een doe-het-zelf verhaal (zelf instaan voor de garantie en bij defect moet je de verkoper contacteren om onderdelen te verkrijgen of je kan het toestel zelf terugsturen).
Als je even zoekt en wat rondkijkt op het forum, merk je dat veel mensen hun toestel kopen (althans de eerste) op het kanaal zwart logootje met radartjes. Aangezien ik in het verleden geen goede ervaringen hiermee had, zocht meer dan een jaar terug naar een ander verkoopkanaal. Op AliExpress heb ik een aantal winkels bekeken en kwam ik Terecht bij Perfection Technology. De communicatie verliep goed en nu ook. Eigenlijk super. Goede afhandeling en snelle verzending. Ik heb echt lof voor deze webshop. Na betaling kreeg ik de melding dat alles in orde werd gebracht. Na een week kwam er schot in de zaak en kreeg ik netjes een trackingcode. Een kleine twee weken later kreeg ik het pakje geleverd.

Update:
Inmiddels is deze ook te bestellen via Duitsland (german warehouse). Op die manier ben je zeker dat er geen extra bijkomende kosten worden afgerekend bij levering.

Verzending en verpakking

De verzending verliep vrij vlot éénmaal in transit. Een kleine 10 dagen later netjes geleverd ingetaped zoals gekend.
De gele tape zit rond de verpakking. Eigenlijk is de originele doos met daarin, raar maar waar, nog een doos, die je kan openvouwen.
Hierin zit alles keurig verpakt.
Een kunststof vloermatje, bovenaan vind de lader, waterreservoir en onderaan vind je de robot. De lidar wordt keurig beschermd door het karton.

Specificaties (volgens de verpakking)
Mi robot cleaner
Batterij: 14.4V / 5200mAh lithium batterij
Draadloze verbinding: Wi-Fi
Voltage: 14,4 V
Power: 58W
Werktijd: 2,5u
Zuigkracht: 2000 Pa (iets meer dan de eerste generatie)

Laadstation
Power: 42 W
Input voltage: 100-240V
Outpu: 20V-1,8V
Frequency: 50/60 Hz
Afmeting: 136,5 x 130 x 98 mm (Minder hoog dan de eerste versie)

1 x Mi robot cleaner 2
1 x Charging Dock
1 x Power Cable
1 x Water Tank (+4x extra filtertjes) (inhoud: +- 100ml)
1 x Mop (In mijn pakket zaten er 2x dweilen en 1x extra filter

(Mop, zijn apart te verkrijgen vb op deze webshop )

Product gewicht: +- 3.5 kg
Productafmeting: 353 x 350 x 96.5 mm

Bouw

Het oplaadstation: Deze is anders opgebouwd dan de eerste generatie. Onderaan bevinden zich rubberen voetjes wat het wegglijden tijdens het oprijden vermijd.
De afmetingen zijn ook een stukje lager dan zijn voorganger. Dit komt van pas wanneer je het toestel ergens onder wil plaatsen zoals een laag kastje of onder de sofa.
De oplaadpunten van de stofzuigrobot bevinden zich onderaan zodat deze op het oplaadpunt ook onderaan is. (Later hierover meer… De stofzuigrobot kan nu rechtop het laadstation rijden zonder eerst te zoeken en daarna een boogie (lees: heen en weer te roteren) te doen.)

De robotstofzuiger werd anders opgebouwd dan de eerste generatie. De lidar zit nu meer in het midden. Tevens werden de onderste wielen omgekeerd geplaatst. Op die manier kan de robot waarschijnlijk gemakkelijker over obstakels van 1-2cm heen.
Tevens is er onderaan plaats om de watertank te monteren. Dit gebeurt door het aanklikken van het waterreservoir aan de onderkant. Hiervoor hoef je het toestel niet om te keren. Aan de zijkant van de watertank kan je de klemmetjes inhouden, zodat je de watertank eenvoudig kan afnemen.
Dit maakt het toestel veelzijdig. Je kan het toestel steeds gewoon (als stofzuiger) gebruiken en af en toe een dweiltje laten doen.

Het opvangbakje binnenin is wat groter dan zijn voorganger. Tevens zit het kammetje nu netjes naast het bakje zodat je niet vergeet af en toe de grote borstel te kammen. Lange haren draaien gemakkelijk rond deze borstel.

Het bakje heeft nu wasbare filters. De filters van de eerste generatie zijn qua afmeting praktisch dezelfde. Mocht je nog filters hebben van de eerste generatie, kan je deze hierop gebruiken. Het enige wat je niet kan is ze uitwassen…
De roterende zijborstel en de oranje hoofdborstel zijn dezelfde gebleven. Ook deze kan je blijven gebruiken.
Mocht het bakje defect zijn, zag ik onlangs op de webshop dat deze van de eerste generatie apart te verkrijgen is. Hierop kan je ook de filters als extra dweiltjes of watertankfiltertjes verkrijgen.

Sensoren

De lidar zit zoals eerder vermeld nu iets meer naar het midden. Door de verbeterde interne software en waarschijnlijk de plaatsing, kan deze iets sneller zijn ruimte scannen.
- De bumper sensor is verbeterd waarbij het normaal zachter tegenaan zou moet rijden (soft buffer crash)
- Omnidirectionele druksensor: - extra bescherming van de lidal sensor
- 4 cliff sensors: even geprobeerd om deze op een tafel te laten rijden en deze heeft er niet eens van gedonderd (al had ik toch even schrik ;) )
- Wall sensor: zoals bij de vorige zorgt deze ervoor dat het ongeveer een 1 cm van de muur blijft. Dit is mooi meegenomen als je geschilderde (witte) plinten hebt.
- Electronic compass: dit zou moeten zorgen voor een betere herkenning van de virtuele muren. (Dit zijn magneetstrips van Xiaomi)
- Charging back sensor: zorgt ervoor dat het laadstation sneller wordt teruggevonden. Bij de eerste versie gebeurt het soms dat het laadstation niet meer kan vinden. Dit komt voor wanneer je eerst de afstandbediening gebruikt om het ergens naar toe te laten rijden om te stofzuigen. Daarna klik je op terugkeren naar oplaadstation en in sommige gevallen mist het soms. Dit kan je dan oplossen door het toestel met de afstandsbediening er bijna tegenaan te rijden en dan vind het laadstation wel terug.. Bizar.

Reinigen

Het stofzuigen gaat heel vlotjes. De robot scant eerst de ruimte, verdeelt dan de ruimte om daarna langs de zijkanten te gaan. De verdeelte ruimtes zijn om bij om 10m². Eerst de omtrent van de ruimtes om daarna zig-zag de binnenkant te doen. De robotstofzuiger gaat een stuk sneller dan de vorige, maar niet significant.

In de watertank zitten 2 filtertjes. Deze dienen om het water druppelgewijs te laten vloeien naar de dweil. Deze kan je bevestigen door deze eerst in te schuiven en daarna de twee velcro’s te kleven.
Voor regio's met meer kalk in het water kunnen de filtertjes gemakkelijker verstoppen. Eventueel kan je gebruik maken van gedemineraliseerd water.

Dweilen

Deze versie van de robotstofzuiger heeft een dweilfunctie. In de app heb je de keuze om de robotstofzuiger extra langzaam te laten gaan zodat deze 'mooi' kan dweilen. Dit is eerder te vergelijken met heel snel nat te dweilen. Mijn bevindingen waren op een donkere tegel dat deze strepen na laat. Het meeste vuil is misschien wel weggepoetst of uitgewreven. Een echte vervanging van het dweilen is het niet. Het zorgt hooguit ervoor dat je water bij het dweilen er minder vuil zal uitzien.
Dweilen wordt niet aangeraden als je niet thuis bent. Je dient tevens op de app de mop-functie aan te zetten.

App

De app is ongeveer hetzelfde als de eerste versie. (lees: productreview: Xiaomi Mi Robot Vacuum review door blowk)

Er zijn een aantal aanvullingen. Er zit een functie in om gebieden te selecteren op de kaart (van de laatste keer dan het een rondje heeft gedaan) waar het mag stofzuigen. Dit is een stuk efficiënter dan ‘remote control’ + naar de gewenste plaats brengen + spotcleaning.

Verder kan je ook laten weten of de robot ergens anders moet beginnen. Dit kan je aanduiden op de kaart na een vorige ronde.

Versie van de app is 3.3.9_001228 (20 februari 2018)

Update:
Aangezien deze versie voor de internationale markt bestemd is, kan deze nu ook worden toegevoegd in de Mi Home app op de Europese server.
Helaas zijn niet alle toestellen van Mijia of andere Xiaomi smart producten te koppelen op de Europese server. In de toekomst zal het mogelijk zijn om andere apparaten toe te voegen. Indien je er nu al van gebruik wil maken, kies als regio 'Mainland China'. Hierdoor kan je andere apparaten koppelen en kan je deze ook automatiseren vb, als de bewegingsdetector niemand thuis ziet, dan mag de stofzuigrobot werken en ...

Verschillen tussen de eerste en tweede generatie (kort samengevat)

- Roborock laadstation is lager
- Vind sneller het oplaadstation terug
- Rijdt gemakkelijker over obstakels of hoogpolige tapijten heen (1,5-2cm)
- Heeft een dweilfunctie (maar kan je eerder vergelijken met heel snel nat dweilen)
- In de app is er een mogelijkheid om op de kaart te selecteren waar hij snel mag stofzuigen (+ het aantal keer dat deze plaats mag worden gedaan)

Afhankelijk van je eigen wensen (enkel stofzuigen, dweilen, dikke tapijten, …) is dit toestel een aanrader in zijn prijsklasse. Wens je enkel te stofzuigen, heb je geen dikke tapijten en vind je snelheid niet meteen belangrijk (alhoewel de eerste versie ook efficiënt en snel zijn werk doet), dan is de eerste generatie steeds een aanrader.

Automatisatie

Indien je deze robotstofzuiger wil bedienen via bv Domotica, kijk dan even op https://github.com/aholstenson/miio. Hierop vind je een aantal producten die kan worden bestuurd die niet op de Xiaomi gateway zijn aangesloten.

Mocht je opmerkingen/taalfouten/aanvullingen hebben, laat me iets weten.

Heb jij ook een Xiaomi Roborock 2 S50 Wit?

Dank!
Je schrijft dat je voor dweilen een instelling moet veranderen in de app. Ik kan deze instelling echter niet vinden. Ook in de handleiding lees ik er niks over.
Heb je wellicht een toelichting?
Yep, dit klopt. Bij 'Cleanup mode' vind je bovenaan de 'mop'-functie. Cleanup mode vind je terug bij de ... rechtsbovenaan. Ik heb een printscreen van de cleanup mode bij de afbeeldingen hierboven geplaatst.
Ongelofelijk bedankt voor deze goede en uitgebreide review. Twee weken geleden dit beest besteld en gisteren binnen gekregen. De stofzuiger doet het prima en de dweil is ok. Gebruik je trouwens alleen water of is ook vloerreiniger een optie?

De webshop is van harte aan te bevelen, goede en duidelijke communicatie en leveren via "sellers choice" ging prima.
Super om te horen.

Enkel water. Vloerreiniger zal de filters te snel vervuilen waardoor het water niet meer zal uit druppelen.
Ik had al een dergelijk vermoeden, maar bedankt voor de bevestiging. Het blijft dus heel af en toe met de dweil er doorheen :D
Het verlicht het werk wel en het meeste vuil wordt door de mop opgenomen, maar het blijft jammer genoeg nog een beetje werk over jou ;)
Opmerkelijk! Die optie heb ik niet. Wel turbo, max, balanced, quiet. Maar dus niet mop...
Firmware is up to date. Heb Android app.
Wat zou er bij jou anders gaan tijdens moppen AAN?
Ik heb ook Android app. Heb je al geprobeerd de robot gewoon te starten en daarna naar deze opties te gaan?
Als je die optie kiest, gaat de robot gewoon langzamer om netter te dweilen.

Firmware staat op 3.3.9_001228 momenteel.

[Reactie gewijzigd door blowk op 21 maart 2018 22:14]

Heb hem mede na deze prima review ook aangeschaft.
425 euro uit duitsland magazijn via aliexpress winkel. Plus nog 28 euro voor een dubbele complete accessoiresset. 5 dagen levertijd.
Flink geprutst met wifi installatie, via ipad wilde het niet lukken. Ook niet na instellen van china regio. Op de android telefoon was het in 5 minuten gefixt! Toen aan de gang.
Ben heel tevreden, hij werkt grondig en systematisch, en de software die het nu ook op ipad doet, laat besturing en waarschuwingen zien. Indrukwekkend.
Het geheel geeft je een Apple gevoel qua degelijkheid en uitvoering.

Als ik minpunten moet noemen zijn dat de drempels: hij komt er uiteindelijk overheen maar dat kost veel moeite, het is wel net of ie het leuk vindt want vaak blijft ie heef nen weer gaan over de drempels.
Ook vind ie niet altijd het dock terug.
De software geeft allerhande chinese teksten maar is zeker bruikbaar.
Oh ja, we hebben hem Truus genoemd.
@blowk

Ik heb vandaag de S50 binnengekregen. Vanuit Spanje laten komen in 6 dagen met GLS. Via Ali besteld.

Ik heb een beetje een duaal gevoel. Het mappen van de ruimte en het zuigen e.d. gaat heel erg goed. Mijn appartement komt heel erg nauwkeurig op de kaart te staan. Zelfs de poten van de eetkamer tafel staan er gedetailleerd op.
Echter....
Ik heb twee tapijten liggen, en de vorm van beiden staat ook super weergegeven.. er overheen gaan doet ie echter niet.. Erg storend,
En vanuit de dock naar een zone gestuurd om te zuigen.. Kan hij het dock niet meer vinden!
Dus wat hij doet, doet ie goed, de twee kritiekpunten doen mij erover twijfelen of ik hem wel wil houden. Het is toch een kleine 400 euro..

Hoe gaat Ali om met retourneren?

[Reactie gewijzigd door Koriel op 14 mei 2018 22:10]

Hoi,

Wat jammer dat niet alles werkt zoals je beschrijft
- Zelf heb ik geen ervaring met tapijten, maar wel met drempels van 1,5 cm. Hoe dik ik het tapijt en welk soort tapijt heb je? Op het forum hebben aandere personen ervaring met tapijten en robotstofzuiger (V1)
- ik heb enkel probleem bij het niet vinden van de dock wanneer ik het toestel manueel bestuur vanuit de dock om ergens naar toe te gaan. Wanneer je op je kaart een gebied selecteert, dan keert iets zonder probleem terug naar dock. Staat docking vrij van obstakels?

Om spullen terug te sturen, hangt af van de verkoper? Via welke shop heb je het toestel aangekocht? Elke shop heeft soms een ander beleid. Kijk dit even na, contacteer de verkoper en stuur dan het product terug. Afhankelijk van de teruggave beleid zijn de verzendkosten (geheel of gedeeltelijk), ook in geval van garantie, voor de koper.
@blowk , Dank voor de snelle reactie.

Het niet terugvinden van de dock gebeurde na het opdracht geven om een zone te zuigen.

Ik heb in de app de tapijtmodus aangevinkt.
Het tapijt is ruim 1,5 cm hoog, zeker geen 2cm en laagpolig. Het lijkt erop dat het wordt gezien als een obstakel.
Ik heb ook online gevonden dat de "Cliff sensors" afgeplakt kunnen worden en in sommige gevallen lijkt dat te werken.

Ik ga het morgen nog even aankijken. En anders gaat hij jammer genoeg terug en wacht ik V3 of 4 die het beter zou moeten doen.

//Edit:

Moest het toch nodig nog even proberen. (Tweakers right?) Ik heb de 4 Cliff Sensors afgeplakt met wat fotopapier en duct tape. Provisorisch, eerst even kijken of het werkt. En warempel,hij rijdt nu zo het tapijt op!
Ik kwam het verzoek online al tegen om het mogelijk te maken om de sensors via de app uit te schakelen. Dat moet dus nog gebeuren. Heb jij daar enige invloed op?
De reden dat "Annie" het station niet kon vinden is omdat om de een of andere reden haar (?) orientatie 180graden gedraaid was.

Enfin, kamerdeur dicht gedaan, en het ziet er nu naar uit dat alles wordt gezogen. Zodra Annie over het tapijt heen gaat hoor ik de motor in toerental omhoog gaan. (Dat is de carpetmode optie)

Voorlopig tevreden.

[Reactie gewijzigd door Koriel op 14 mei 2018 23:49]

Geen probleem.

Bedankt voor je toelichting.

Dit zou een goede optie zijn om cliffsensor af te zetten, maar helaas heb ik hierop geen invloed.

Xiaowa (V3 lite en duurdere variant) zal wellicht een stuk verschillen en ben zelf benieuwd naar de resultaten zonder laserhead. In dat opzicht weet ik nog niet of deze persé beter zullen zijn.
Goede review die me over de streep heeft getrokken. Net besteld via Geekmaxi.
Wordt geleverd uit duitsland dus geen BTW verrassing. Met code ROBOT395 €25 korting gekregen. Nu €394,99 betaald.
Hey, leuk te horen omtrent de review.
Intussen is bij dezelfde verkoper op AliExpress dit toestel ook te verkrijgen voor 390 of minder met bovenvermelde coupon vanuit Duitsland. Ook andere Chinese shops bieden deze methode van verzending aan.
Hey, leuk te horen omtrent de review :) .
Veel plezier met je aankoop.

Hoe zit het met de privacy van de stofzuiger? Wordt al je data met China gedeeld? Zo ja, blijft het apparaat werken als ik hem niet met het internet laat connecten?
De robot deelt wel informatie als het aangesloten is met het internet.
Wat je ook kan doen is het toestel instellen en daarna Mac adres blokkeren op je router. Zo blijft het toestel werken, maar kan je het niet bedienen via internet of je smartphone.

Ik vermoed dat de meeste toestellen verbonden aan het internet data deelt.
Wel zal de data die deze robot deelt niet onder GDPR komen te vallen.

Uit enkele test is wel gebleken dat de eerste generatie goed in elkaar zit (security gewijs) en het niet eenvoudig is om binnen te breken op het toestel. Het feit blijft wel dat de data wordt gestockeerd op je toestel en delen op de server.
Er is onlangs een update uitgebracht uitgebracht voor de Mi Home, waarbij je de keuze hebt om een Europese server te selecteren. Mocht je hiervan al gebruik maken, moet je alle apparaten opnieuw registreren op de EU server.
Ik bekijk het de komende dagen zelf even hoe alles verloopt.

Update: niet alle producten kunnen worden toegevoegd in Mijn Home bij de Europese server. S50 en Xiaowa wel. Helaas niet de eerste generatie.

[Reactie gewijzigd door blowk op 8 juni 2018 09:33]

Bedankt voor je review. Heb de S50 de 17e besteld via AliExpress (Perfection Technology, German warehouse) voor 373 en de 20e binnengekregen. Echt een top apparaat. Wij hebben een gietvloer en zuigen en dweilen gaat echt goed. Verder vandaag even mee naar boven genomen. Druk op de knop en gaan. Hij bleef netjes op de verdieping. _/-\o_
Super om te horen. let wel op bij een verdieping. Op sommige type vloeren of drempels bij de trap gaan de val sensoren niet goed werken. Voor de zekerheid, kan je altijd iets bovenaan de trap zetten zodat de stofzuigrobot er niet meteen afgaat ;)
Na het lezen van deze uitgebreide, duidelijke review is mijn interesse wel gewekt! Meteen even op de site van Perfection Technology gekeken. Helaas is deze niet direct (ships from) via Duitsland te bestellen... Of moet ik een de selectie als volgt maken:
ships from: China
verzending: Gratis aan Germany via DHL
Iemand ervaring met de zending vanuit China gelet ook op mogelijk importheffing/belasting...?

[Reactie gewijzigd door skipper79 op 6 september 2018 08:36]

Hoi Skipper79

De stock in Duitsland is even uitgeput, maar ze zullen deze snel weer aanvullen.
Als je het toestel rechststreeks uit China zou bestellen, dan bestaat de kans op importheffing.

Update: is terug op stock.

[Reactie gewijzigd door blowk op 6 september 2018 10:05]

Idd bij Perfection Technology via Aliexpress ook mijn S50 bestelling gedaan op 5/09 en kreeg bericht op 6/09 out of stock.
Inmiddels gisteren, na een sorteerfout bij DHL utrecht, toch de robot ontvangen.
Wat een fijn apparaat!

[Reactie gewijzigd door BartozV op 20 september 2018 00:50]