Google Nexus One (US) Grijs Review

_Thanatos_ 21 februari 2010, laatste update op 21 februari 2010, 2.746 views

Google Nexus One (US) Grijs

Pluspunten

• Snelheid
  • Mooi scherm
  • Groot aanbod van applicaties
  • Degelijke e-mailclient
  • Strak design, zowel uiterlijk als de software

Minpunten

• Accuduur
  • Scherm in zonlicht
  • Geen tethering
  • Standaard-applicaties wat karig
  • Navigatie ondermaats (niet lokaal)

Over mij
Ik had voor deze Nexus een ongeveer 2 jaar oude Nokia 6210 Navigator, dus ik ben van een oudere mid-end smartphone naar een gloednieuwe high-end smartphone gegaan. Uit mijn review zou dus kunnen blijken dat ik alle fancyness en eyecandy niet zo gewend ben :)

Het type gebruiker dat ik ben:
Ik wil kunnen internetten in de trein :)
Ik wil daarvoor een goed apparaat hebben dat naast internetten gewoon alles kan. Ik wil geen comprissen hoeven te stellen, en ben daarom voor de telefoon met de vetste specs gegaan.

Ingebruikname
Als je het toestel voor het eerst aanzet, krijg je meteen de mededeling dat je een Google-account moet aanmaken. Dat is op zich niet zo verwonderlijk, maar voor de privacyfreaks onder ons goed om te weten dat er dingen met dat account uitgewisseld worden. Dat kun je allemaal uitzetten als je daar niet van gediend bent.

Voor de rest was de ingebruikname pijnloos. Alle elementaire dingen zoals SMS, internet, kompas, GPS... werkten direct, terwijl dat op mijn vorige toestel toch wel anders was.

Features/Applicaties
Ik moet zeggen dat het er allemaal erg compleet uit ziet. Maar dan, bij nader inzien, merk je toch dat Android 2.1 nog dingen mist die je heden ten dage (en 5 jaar geleden) wel mag verwachten.

- Een van de eerste dingen die me opviel is dat de navigatie-functie volledig via internet werkt. Dat wordt een duur geintje als je in het buitenland zit. Een van de eisen om een navigatie-functie als volwassen te bestempelen, is dat de kaarten lokaal opgeslagen worden.
- Verder mis ik een behoorlijk videospeler op het ding. De hardware kan weliswaar MPEG4-AVC afspelen, maar er is geen player die dat benut. Sowieso zijn er in de Market geen goeie players te vinden die ook andere formaten zoals MPEG4-ASP (xvid, divx..) en het opensource(!) Theora kunnen afspelen. Ook containers anders dan MP4 lijken niet gesnapt te worden.
- De rekenmachine, hoe simpel het lijkt, is wel heel ernstig voor een high-end smartphone. Ken je die rekenmachines die als creditcard in je portomonnee gaan? Nou, meer dan dat krijg je niet. Ja, op de Market is zijn er betere, maar Android mag zelf ook wel war meer bieden.
- Een voice recorder, die had ik ook wel verwacht.
- En natuurlijk... TETHERING! Waarom hebben ze tethering weggesloopt? WAAROM? Zelfs mijn oude, hele oude Nokia 6300 heeft keurignetjes tethering via BT PAN. Mijn Nokia 6210 niet meer, maar nog wel via BT DUN. En nu is het weg. Sorry, maar iets als tethering hoort bij een smartphone. Ik betaal er genoeg voor aan mijn provider, maar nu kan ik het niet meer gebruiken.

Dat is dus al het gemis tot nu toe. Maar wat ik niet had verwacht, en er toch in zit:
- Goeie integratie van contacten met webbrowser, e-mail en navigatie. Al is het maar de vraag wat er met dat laatste gebeurt als ik een alternatieve navigatie-app installeer.
- Hoe makkelijk bellen uiteindelijk is. Ik dacht altijd dat je moet uitkijken dat je niet met je oor op eoa knop druk, maar door de proximity-sensor wordt het touchscreen uitgeschakeld zolang je oor in de buurt van de speaker is.
- De Market is natuurlijk ook briljant. Het vinden van applicaties met creatieve namen is soms want knullig, maar an sich werkt het veel beter dan ik had durven dromen (en dan vergelijk ik dat dus met de faalhazen van Ovi Store van Nokia).
- Behalve GMail zit er ook een volwaardige E-mail applicatie in. Zowel IMAP als SMTP kunnen beide keurignetjes over SSL werken. En dat gebruik ik ook :), dus ik kan mededelen dat dat prima werkt. Alleen geen zelflerend spamfilter aanwezig.

Bereik
Met dank aan T-Mobile is er nog niet overal in Nederland goed 3G-bereik, waardoor internet dus op sommige plekken blijft "hangen". Jammere daaraan is dat hij niet "losschiet" zodra het bereik weer hersteld is. Je moet dus whatever je probeerde op te vragen, opnieuw doen. Maar, als je bereik hebt, dan werkt dat ook prima. En qua snelheid zal het niet aan de telefoon liggen.

2G-bereik is prima, maar dat is natuurlijk ook aan de provider te danken. Ik heb nog niet meegemaakt dat een telefoongesprek werd afgekapt.

Problemen met 3G-bereik heb ik dus nog niet gehad, ook al waren daar naar verluid problemen mee. Maak je daarover dus niet al te veel zorgen.

Accuduur
Met een dergelijke snelle foon moet de fabrikant al gauw een compromis stellen. En dat is in dit geval de accu. De vuistregel is: bij intensief gebruik elke nacht opladen. Bij normaal gebruik eens in de twee nachten.

Android laat wel heel mooi zien welke onderdelen hoeveel procent van het vebruik vertegenwoordigen. Het scherm pakt erg veel stroom, maar dat mag ook wel :)

Het scherm
Het klopt, in zonlicht is het scherm moeilijk leesbaar. Maar, uhm, dat is met ieder scherm zo. Dus laat ik daar niet teveel worden over vuilmaken. Binnenshuis is het scherm op de minst felle instelling uitstekend, meer dan helder genoeg, en prima leesbaar. Het is een AMOLED-schermpje, en de theorie dat het een hoge contrastratio geeft, klopt met de praktijk. Het zal ook de reden zijn dat tekst op het scherm zo prettig leest.

Camera
Veel kan ik er niet over zeggen. Hij schijnt snel op te starten, maar mijn vorige telefoon startte de camera ook vrij snel op. Hij schijnt mooie foto's te schieten, maar wederom niet beter dan m'n vorige telefoon. Flitser moet je ook vanaf blijven, die geeft vreselijke foto's. Witbalans kan gelukkig automatisch, dus "ff snel een fotootjes schieten" kan echt. Ook kun je zonder extra applicaties/plugins de GPS-positie opslaan in een foto, maar ik heb nog niet getest welke positie hij pakt als er op het moment van schieten geen locatie beschikbaar is (vult hij het dan later in met terugwerkende kracht? vult hij de laatst bekende positie in? ik weet het niet, omdat ik dat niet gebruik).

Bouwkwaliteit
Beter dan wat ik ooit in handen heb gehad. Maar er zijn wel wat zwakjes op te noemen. De volumeknoppen druk je snel per ongeluk in als je de telefoon horizontaal houdt. De SD-kaart kun je niet verwijderen zonder de telefoon uit te zetten (terwijl Android dit van huis uit wel ondersteunt) en de vier knoppen onder het scherm reageren soms moeilijk (er met je vinger overheen schuiven werkt beter dan gewoon aanraken). Voor de rest voelt hij zeer degelijk aan.

Een nadeeltje van iedere touchscreen-telefoon: als je em met 1 hand vasthoudt en met de duim van diezelfde hand bedient, is er geen plek om je duim te laten rusten, dus je krijgt daar snel kramp als je daar gevoelig voor bent.

Verder nog iets?
Ja, er zit een trackballetje in met een lampje. Dat lampje doet iets zodra er in de notification area iets gebeurt. Dat kan een binnenkomende SMS, e-mail of MSN zijn. Trackbal zelf is erg handig voor het preciezer positioneren van de cursor in een invoerveld, of voor het selecteren van een link in de browser.

USB mounten werkt niet altijd, maar ik heb ontdekt dat het beter gaat als je USB debugging aanzet(?). Dat hoort niet nodig te zijn, maar werkt wel. Als je em via USB aansluit, kun je de SD-kaart mounten en krijg je op je PC een generieke USB mass storage device erbij. Net als een USB geheugenstick dus.

Voor de muziekliefhebber: de headphone-uitgang is een reguliere 3,5mm jack. Daar zou iedere koptelefoon dus in moeten passen.

Wi-Fi is ook dik in orde. Automatisch connecten met bekende netwerken, support voor WPA en WPA2, en zelfs 801.1x.

Disclaimer
Dit zijn MIJN ervaringen. Misschien dat jij de boel beter of slechter ervaart. Ook, als ik iets niet heb genoemd (zoals de mogelijkheden van Buetooth) dan heb ik daar ook niets over te vertellen, met waarschijnlijk als reden dat het me niet interesseert of dat ik het simpelweg niet voldoende getest heb :)

Heb jij ook een Google Nexus One (US) Grijs?

Als je zo graag tethering wil....flash dan een custom rom erop....ik heb een HTC Hero met tethering
Tethering kan gelukkig inmiddels via PdaNet. Is gratis en heeft support voor USB en BT DUN. Helaas geen BT PAN.
De Hero heeft sowieso al tethering, heeft HTC er zelf ingebouwd en heb je geen custom rom voor nodig. Via bluetooth is het inderdaad wel een probleem.

@review: plaatjes :Y)

[Reactie gewijzigd door Morphix op 22 februari 2010 00:04]

@review: plaatjes
Waarvan? Van de foon? Waarom is dat spannend? :)
Of bedoel je pica's die *met* de foon gemaakt zijn?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 19 maart 2010 17:01]

Ik heb twee tethering apps:

Proxoid en Pdanet.

Ze zijn deels gratis te gebruiken (met limitaties).
PdaNet geeft gratis voldoende functionaliteit. Mijn eis was BT DUN en dat doet ie. BT PAN helaas niet.

/edit
Proxoid is (zoals de naam doet vermoeden) slechts een proxyserver. Dat werkt dus maar voor een beperkt aantal applicaties. Iets simpels als een IM-client zal wrs dus niet werken.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 19 maart 2010 20:17]

Ik vind het inderdaad erg mager dat Android, wat open source is en waar zo veel aan gesleuteld is niet beschikt over een degelijke videoplayer?!
Come on! De hardware zou bij wijze van al HD moeten kunnen afspelen, waarom is er dan geen software die notabene de .avi en .mp4 container herkent?

Mijn 7 jaar oude HTC Typhoon kan al degelijk video afspelen, en mn Xperia X1 al zonder enige conversie, waarom gaan we dan een stap terug bij deze toch zo mooie telefoon?
.mp4 is juist het enige wat ie ondersteunt.

moet geloof ik wel stereo zijn en netjes aan level 4.1 specs voldoen. Hero is het 2.1 specs zelfs.
Het is wel de eerste google-phone, het kan misschien zijn dat ze ergens wat weg hebben gelaten.
Je moet gewoon een video converter hebben.
Tethering is ook mogelijk te maken via een app uit de appstore. echter moet je voor de pc client dan wel betalen als ik me niet vergis en die client moet je gebruiken. Dus helaas niet gratis. Beetje bogus wel, maar toch wel mogelijk.
k ben ook aan het overwegen om een N1 te kopen, en hem dan te laten importeren vanuit de VS, alleen hoe zit het met garantie enzo? Heb je überhaupt garantie? En hoe kan ik 'em het beste laten importeren? Alvast bedankt