Sandisk Ultra 4GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs) Review

Zartok 21 februari 2010, 1.834 views

Sandisk Ultra 4GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs)

Pluspunten

• Goede leessnelheden (beter dan vermeld)

Minpunten

• Schrijven niet echt snel

Intro
Dit is mijn kaartje dat ik standaard in mijn D5000 gebruik en heb er bijna 2 maal zo veel voor betaald dan mijn kingston uSD 4GB, deze is echter ook een klasse 4 kaartje, dat maakte mij nieuwsgierig: "Is zo'n microSD kaartje vergelijkbaar met een SD kaartje van bijna 2 keer de prijs?" Ik heb besloten het uit te zoeken en hier komt de review van het SD kaartje. Die van de Kingston kun je hier vinden.
Als je het andere artikel al hebt gelezen dan kun je het kopje testopstelling overslaan omdat dit gelijk is gebleven

Testopstelling
Om ervoor te zorgen dat ik de 2 kaartjes op een gelijke manier beoordeel heb ik besloten ze in mijn Sharkoon SATA Quickport PRO te stoppen welke via de USB kabel op mijn pc is aangesloten (ik heb helaas geen E-sata). Vervolgens draai ik een paar benchmarks op zowel de volledig lege kaartjes alswel de kaartjes met een paar foto's erop. De benchmarks die ik heb gekozen zijn HDTune 2.55, CrystalDiskMark 2.2.0 en na wat zoeken heb ik ook nog Flash memory toolkit 1.20 (gratis editie) gevonden. Alles wordt gedraaid onder windows Vista Business 64 bits zonder iets geopend behalve het benchmarkprogramma en de gebruikelijke zaken als virusscanner op de achtergrond etc....

Daarnaast wil ik nog een eigen test op gaan zetten welke volledig betrekking zal hebben op digitale fotografie, maar ben hier nog mee bezig om dit goed te krijgen. Het idee is dat ik een standaardonderwerp pak en hier in burst mode foto's van ga maken, het probleem is nog een beetje hoe ik dit wil gaan timen en hoe ik ervoor kan zorgen dat de test zo gelijk mogelijk verloopt (ivm verschillende belichtingsomstandigheden, kleine verschillen in compositie). Als jullie hier nog suggesties voor hebben hoor ik deze graag via de DM.

Prestaties
HDtune 2.55
Leeg en met foto's op de kaart:
Dit was precies hetzelfde voor leeg en vol, de verschillen zijn niet zichtbaar.

CrystalDiskMark 2.2.0
Leeg:
Met enkele foto's op de kaart:

Flash memory toolkit 1.20
Leeg:
Met enkele foto's op de kaart:

Samengevat
De resultaten die dit kaartje behaalt zijn redelijk consistent, alle komen uit op een leessnelheid van tegen de 20MB/s. De 15MB/s die sandisk belooft (zie hier) haalt dit kaartje dus makkelijk, over de schrijfsnelheden zeggen ze enkel dat ze langzamer zijn en tja ze zijn langzamer, echter niet zomaar langzamer maar echt flink langzamer (slecht geadverteerd naar mijn mening)!
Kijkend naar FMT 1.20, dan is ook hier te zien dat de schrijfsnelheden wisselvallend zijn en is het verschil tussen een leeg kaartje en een kaartje met wat informatie erop ook goed te zien. De schrijfsnelheden tonen wel soort van stijgende prestaties als de bestandsgrootte toeneemt en de 512k waarde van CDM komt ook redelijk overeen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik gebruik het kaartje sinds december 2009 in mijn nikon D5000 en heb er nog geen problemen gehad. Ik heb nu zo'n 1500/1600 foto's mee gemaakt (een groot deel komt door intervalopnames ca zo'n 600/700) en still going strong :). Net als ik voor mijn uSD kaartje al heb gezegt verwacht ik dat ie wel een tijd meegaat daar het flash is.

Ik zie dat ie nu voor zo'n 9 in de pricewatch staat wat een koopje is, het gemiddelde prijspijl ligt erchter op zo'n 14,- (bij het gros zit ie tussen de 12-17). Voor de prijs zit hier wel een doosje bij waar je hem in op kan bergen, wat handig is als je hem voor bijv een DSLR gebruikt en hier meerdere kaarten voor hebt. 14 is een schappelijke prijs voor dit product.

Algeme beoordeling
Goed kaartje voor een goede prijs, ik had alleen wat betere schrijfprestaties verwacht en daarom geen zeer goed.

Vergelijking met de Kingston 4GB microSDHC class 4
1: Dit kaartje heeft duidelijk een hogere leessnelheid, de snelheden liggen zo'n 40% hoger.
2: De sequentiele schrijfsnelheden zijn ongeveer gelijk maar voor het schrijven van bestanden tot en met 5MB ben je sneller met de SanDisk.
Kortom de SanDisk biedt betere prestaties, echter als ik fotografeer merk ik weinig verschil tussen de 2 kaarten (er zit natuurlijk nog een buffer in je toestel), ik zal nog kijken of ik hier een goede test voor kan maken om dit gevoel aan te tonen. Het prijsverschil is niet zo groot absoluut gezien dus als je voor je fototoestel een kaartje wilt zou ik de SanDisk pakken, zodat je bestanden sneller naar de pc worden overgezet.

Opmerking
Mijn Samsung disk is soort van overleden :(, mijn Vista partitie is iig corrupt en dus is mijn systeem veranderd, dit is echter enkel van toepassing op de FMT test van de SanDisk. Nu draai ik windows 7 op een intel X25M. Het lijkt verder weinig verschil maken voor de resultaten (iets minder overhead voor sequentieel in de orde van 0.3 MB/s) en zet het er dus als voetnoot maar even bij. Dit is tevens de reden waarom de review zoveel later is.

Heb jij ook een Sandisk Ultra 4GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs)?

Mooie review. Ik heb mijn kaartje al bijna 2 jaar. (met micromate overigens, de usb adapter - een aanrader!) Schijnbaar zat er toen veel sneller geheugen in... veel sneller dan je mag verwachten. De kans dat je daar nu nog tegenaan loopt lijkt me niet zo groot. Ik gebruik hem als "interne usb stick" in de laptop.
--------------------------------------------------
CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo