Samsung Gear Sport Zwart (Zwart) - Reviews

Specificaties Android, iOS compatibel en 67g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear Sport Zwart (Zwart) Review

KFTK 28 januari 2018, laatste update op 1 februari 2018, 357 views Product gekocht

Samsung Gear Sport Zwart (Zwart)

Een horloge waar ik nog ontzettend veel lol van ga hebben. Erg bevredigend in gebruik, modern uiterlijk en goed afgewerkt. Nadelen zijn de accuduur, en beperkte weergave van sportstatistieken.

Pluspunten

• Design
  • Functionaliteit
  • Beschikbare apps
  • Waterdicht

Minpunten

• Batterijduur
  • Geen gesynchroniseerde 'do not disturb'

Update 01-02-2018: zie onderaan

Ik ben al een tijdje dol op sporthorloges en heb er al een aantal versleten. Na een tijdje de TomTom runner gebruikt te hebben, ben ik overgestapt naar de Samsung Gear Sport voor de extra smartwatchfuncties en het moderne uiterlijk.

Pro:
Het horloge ziet er werkelijk fantastisch uit, en is in alle opzichten goed afgewerkt. Het voelt goed aan, het bandje zit fijn, en kan qua stijl de hele dag gedragen worden. De functionaliteiten zijn zeer uitgebreid. Veel sporten worden ondersteund, zoals lopen op de loopband, squats, situps, en yoga. Gisteren heb ik voor het eerst een wat langere loop gedaan van 10 kilometer, en dat was gelijk met een grote glimlach. De weergave van snelheid, hartslag en dergelijke zijn naar wens in te stellen, en zijn overzichtelijk. Er kan gemakkelijk geschakeld worden tussen eenheden, en na elke kilometer (of welke afstand je dan ook instelt) krijg je een samenvatting van de training tot nu toe. Ook de smartwatch functionaliteiten zijn goed. Berichten en gesprekken komen goed binnen, en je kunt ook korte reacties sturen. Langere reacties duurt te lang, want de input op het horloge gaat gewoon wat langzaam.

Cons:
Als eerste (en eigenlijk ook laatste) is de batterijduur niet geweldig. Ik ben me ervan bewust dat het goede scherm, GPS, en bluetooth veel energie verbruiken. Er zijn verschillende mogelijkheden ingebouwd waarmee je de accuduur kan verbeteren, zoals een wake-on gesture, zodat het scherm alleen aan is als je er naar kijkt. Ook kun je de gps, wifi en bluetooth uitschakelen, wat de accuduur aanzienlijk verlengt. De constante bluetoothverbinding met je telefoon vreet echt je accu leeg, en na krap 2 dagen is je accu dan ook echt helemaal op. Wanneer je dan ook nog wilt sporten (20% accu verbruikt in 1 uur sporten) en daarbij de gps, bluetooth muziek streaming, en hartslagmeter gebruikt, redt je die twee dagen al helemaal niet. Ik had dan ook liever gezien dat het horloge gebruik zou maken van ant+. Dit verbruikt aanzienlijk minder energie, en lijkt me toereikend voor de verbinding.

Wat los staat van het horloge is de app van Samsung. Ik ben hier niet super van onder de indruk, al is deze wel al een stuk verbeterd de laatste tijd. De app van TomTom gaf veel duidelijker je weekoverzicht aan, je gemiddelde hartslag, en gescoorde punten met traingen. In de S Health app is dit even zoeken, en dan nog niet echt bevredigend. De synchronisatie van je S Health vrienden tussen de app en het horloge werkt niet. Dit ligt waarschijnlijk aan de app, en niet aan het horloge.

Conclusie:
Een horloge waar ik nog ontzettend veel lol van ga hebben. Erg bevredigend in gebruik, modern uiterlijk en goed afgewerkt. Het enige nadeel is de accuduur, en ik ga nog wat spelen met de instellingen om deze te verbeteren.

Update 01-02-2018
Ik heb de Samsung Gear Sport nu een tijdje in gebruik, en er zijn toch wat zaken die tegen beginnen te vallen. Ten eerste is er tijdens de training geen weergave van de gemiddelde snelheid, gemiddelde pace of gemiddelde hartslag. Dit zijn statistieken waar ik toch wel veel waarde aan hecht. De GPS van het horloge valt wel eens weg en dan is de actieve snelheid die wordt weergegeven zeker niet correct met hoe snel je loopt. De samenvatting van je training na elke kilometer geeft dan wel weer je gemiddelde pace weer. Na enig geneuzel op het internet blijkt het niet mogelijk om deze statistieken continue te weergeven. Hiervoor zul je een andere fitness app moeten gebruiken. Ik heb er enkele getest, zoals endomondo en map my run. De apps communiceren bijzonder slecht met de telefoon, en sychroniseren lijkt bijna onmogelijk. Jammer.
Een tweede functie die ik mis is het weergeven van de vo2max en stressniveau. Dit zijn softwarematige berekeningen, en zijn eigenlijk in de meeste sporthorloges wel opgenomen. Deze functies begin ik te missen.

Heb jij ook een Samsung Gear Sport Zwart (Zwart)?