Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-231P2 (4GB ram) Review

chrisborst 27 januari 2018, 379 views

QNAP TS-231P2 (4GB ram)

De QNAP TS-231P2-4G is een fijne NAS en door de software zijn de mogelijkheden enorm. Het installeren van de NAS is simpel en snel te doen voor iemand zonder ervaring. Kortom, het is een NAS voor zowel de onervaren gebruiker en de gebruiker die alles zelf wil instellen en beheren.

Pluspunten

• Stil
  • Software erg compleet en uitgebreid
  • Snel

Minpunten

• Prijsverschil tussen 1 of 4GB is te groot
  • Prijsverschil tussen 2 of 4 bays is te klein

Kwaliteit voeding Score: 5

Al een poosje zat ik met de gedachte in mijn hoofd om een NAS aan te schaffen. Voornaamste reden is dat ik laatst 5 harde schijven heb omgewisseld voor 2x 4TB schrijven en nu 5 oude harde schijven heb liggen, variŽrend van 1TB tot 2TB. Een NAS zou dan een goede oplossing zijn om de oude schijven een 2e leven te geven en de aanschaf van een nieuwe harde schijf een poos uit te stellen. Ook alle extra functies van een NAS spraken mij wel aan.
Toen kwam aan het eind van het jaar een actie op HWI voorbij waarmee je een NAS kon winnen, heb ik dus direct ingeschreven. Op 1 januari begon het jaar goed toen ik te horen kreeg dat ik deze NAS had gewonnen.
Dus QNAP en HWi hartelijk bedankt voor deze kans!
Omdat op Tweakers nog geen review te vinden was van deze NAS, heb ik besloten om hem ook hier te plaatsen. Aangezien ik deze NAS via HWi heb gekregen heb ik de foto's en links 1 op 1 overgenomen om de herkomst duidelijk te houden.

Opzet van deze review

In deze review wil ik mij focussen op 2 zaken:
• De afwegingen om tot een bepaalde NAS te komen en of ik deze dan had gekocht
• De installatie en in gebruik name van de NAS.
Ik zal minimaal ingaan op alle mogelijkheden die de NAS bied qua software. Dit omdat deze niet specifiek voor deze NAS zijn en oa door HWi al veel uitgebreidere reviews zijn gedaan hierover:

Verder zal ik de specificaties die al genoemd zijn in het overzicht op de site van HWi en QNAP niet nog een keer herhalen.
Uiteraard zal ik proberen zo objectief mogelijk te zijn.

Keuze voor een NAS
Hardware:
Voor mij zou de belangrijkste afweging het aantal harde schijven zijn wat je in een NAS kan plaatsen. Gezien de kosten is het meest logische om te kijken naar 1, 2 of 4 schijven. 6 of meer zijn op Enterprise omgevingen gericht dus die laat ik buiten beschouwing.
Persoonlijk zou ik enkel alleen voor een 1-bay NAS kiezen als je hem wil gaan inzetten als mediaplayer en het dus vooral om de software mogelijkheden gaat van een NAS.
Voor mij zelf zou een NAS minimaal 2 harde schijven moeten hebben omdat je dan RAID1 kan kiezen voor extra data zekerheid. Voor meer info over RAID:

Gezien het geringe prijsverschil tussen 2 of 4 bays, zou voor mij de keuze al snel op 4 bays vallen. Vooral omdat je richting de toekomst flexibeler bent. Je kan met 2 schijven beginnen en later deze uitbreiden. Ook het vervangen van schijven gaat makkelijker. Ook krijgt je de mogelijkheid van RAID 0+1, 3 en 5.
Voor deze specifieke NAS heb je ook nog de keuze tussen 1GB of 4GB RAM. Gezien het prijsverschil van ruim 70 euro zou ik voor de versie van 1GB kiezen en er zelf 4GB inzetten. Het is SODDR3 ram en hier is nog goed aan te komen, ook tweedehands.
Voor de keuze onderling heb ik ze op een rij gezet:
Zoals je kan zien kost de 2-bay 4GB versie 312 euro (TS-231P2-4G) en de 4-bay 1GB versie 317 euro (TS-431P2-1G). Voor mij zou dan de keuze snel gemaakt zijn. 4-bays en zelf 4GB erbij zetten.

Software:
Ik heb helaas geen vergelijk kunnen doen de verschillende ecosystemen van de verschillende merken. Persoonlijk spreekt de software van QNAP mij erg aan. De interface is erg mooi en duidelijk. Enorm veel mogelijkheden en helemaal naar smaak aan te vullen met apps van derden. Zelf vind het erg handig dat ik kan instellen om hoe laat de NAS aan of uit gaat. Dit scheelt een hoop stroom en onnodig aanstaan.
Voor mij zou de keuze vooral tussen QNAP en Synology gaan. Hierover zijn genoeg vergelijking te vinden. Gevoelsmatig heb ik het idee dat voor een gemiddelde consument er weinig verschil is.

Uitpakken

In de doos vind je de NAS, de standaard voeding kabel zoals je er ook hebt voor pc-voedingen, een externe adapter, twee CAT5E-kabeltjes en een Quick-start boekje. Kortom, keurig en degelijk verpakt maar ook niks meer dan dat.

Installatie

De installatie van deze NAS is echt super makkelijk. Je schroeft de harde schijven in de brackets en schuift ze in de NAS.
Vervolgens sluit je de NAS aan en hang je hem aan het internet/netwerk.
Door middel van een QR-code of via een software (Qfinder) op je pc kan je de installatie van de NAS doorlopen. Dit gebeurd door middel van een erg overzichtelijk wizard met veel extra informatie over de verschillende opties. Bijvoorbeeld over de te kiezen indeling van je opslag.
Dit is eigenlijk de belangrijkste keuze die je moet maken tijdens deze installatie.
Omdat dit een 2-bay NAS is heb je de keuze uit; JBOD en RAID 0 of 1.
Zelf heb ik gekozen voor RAID1 omdat ik de NAS ook voor back-ups wil gaan gebruiken.
Aan het eind van het instellen wordt de laatste firmware gedownload en kan je aan de slag.

Gebruik

Op het moment van schrijven heb ik nog niet gebruik gemaakt van de vele functies van deze NAS. Voor als nog zal ik de NAS vooral gebruiken als opslag van bestanden over het netwerk.
Ik heb een korte test gedaan en kwam rond de 80 MB/s uit voor een groot bestand. Gezien de leeftijd van mijn harde schijven is dit een nette prestatie. Ik vermoed dat het sneller gaat met recente harde schijven erin.
Verder ga ik hem inzetten als downloadbak voor torrents en voor opslag van de backups van mijn PC.
In de toekomst zal ik deze NAS waarschijnlijk ook gaan gebruiken om een IP-camera aan te sluiten.
Over de betrouwbaarheid kan ik nog niks zeggen. Hier zal ik later op terugkomen.

De QNAP TS-231P2-4G is een erg fijne NAS en door de software zijn de mogelijkheden enorm.
Het installeren van de NAS is erg simpel en snel te doen voor iemand zonder ervaring. Ook is er veel informatie te vinden in de wizard voor de vele mogelijkheden.
Kortom het is een NAS voor zowel de onervaren gebruiker en de gebruiker die alles zelf wil instellen en beheren.
Zelf zou ik eerder voor het grotere broertje zijn gegaan, de TS-431P2-1G. Maar voorlopig kan ik mooi van deze NAS genieten!

Heb jij ook een QNAP TS-231P2 (4GB ram)?