Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

bas-r 2 maart 2010, laatste update op 6 mei 2010, 13.146 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• Stabiel
  • Eenvoudige webinterface
  • Voldoende features
  • Super draadloos bereik

Minpunten

• Groene lampjes?

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Omdat ik de afgelopen twee weken meerdere malen ben gemaild/dm'd door tweakers over mijn ervaringen met dit produkt toch maar een wat uitgebreidere review. Geen benchmarks, grafieken en ander cijfergeneuzel, maar wel wat ervaringen van mij met dit produkt.

Ik heb redelijk wat ervaring met draadloze routers. Omdat ik vrij kieskeurig ben heb ik er de afgelopen 5 jaar zo'n tien versleten. B/G/N en 100Mbit en 1Gbit. Ik denk dat dit voorlopig een blijvertje is.

Chipset
De volgende chips zitten er in de router:
Architecture: MIPS
Vendor: Atheros
Bootloader: U Boot
System-On-Chip: AR9132 ( AP83 )
CPU Speed: 400 Mhz
Ethernet: Gigabit switch Realtek RTL8366
USB: Yes 1 x 2.0
Serial: Yes
JTAG: Yes

Bovenstaande betekent dat dd-wrt mogelijk is op deze router, ik weet niet of alle features al werkend zijn op dit moment (gigabit/n-draft).

Netwerkarchitectuur in mijn huis:
Modem UPC
TP-Link TL-WR1043ND
Bedraad aangesloten: Servertje met gigabit lan, WD TV HD Live netwerkstreamer met 100mbit
Draadloos aangesloten: 1 Laptop met N-kaartje, 1 Laptop met G-kaartje & 1 Desktop met G-kaartje.

Algemene beoordeling
Deze router ziet er stevig uit. In de doos zaten alle te verwachten accessoires (kabeltje, adapter (redelijk klein), cd) en een uitgeschreven GPL2 licentie, aangezien de firmware op deze router een linux is.
Het menu reageert lekker snel. De router zou over voldoende ram (32mb) moeten beschikken voor de meeste intensieve taken.

Featureset
De router bezit de standaard eigenschappen, die makkelijk te vinden zijn in het menu. Poorten forwarden door het aanmaken van virtuele servers, DynDNS account is te koppelen, handmatig dns-servers instellen, ip-adressen aan mac-adressen koppelen.
Ook is er een simpele ftp-server mogelijk (twee users, een admin en een 'lees'-user, door het via usb aansluiten van een usb-stick of harde schijf, Ik heb dit niet in gebruik genomen aangezien mijn servertje al een sftp-server is.
Maar almet al tevreden over de featureset.

Prestaties
Bedraad
Ik heb niet stoer kunnen benchmarken, omdat ik helaas geen hd's heb die 1Gb schrijven aankunnen (laptop-hd in server, 'slome' intel x25-v ssd in laptop). Toch vallen de prestaties mij niet tegen:
Als ik mijn laptop met een kabeltje vastknoop aan de router en schrijf naar mijn server dan haal ik zo'n 80MB/s, waar waarschijnlijk de limiet ligt bij de laptop-hd in mijn server. Zowel de server als mijn laptop draaien linux, het gebruikte protocol was NFS. Met samba liggen de prestaties een stuk lager, maar dat ligt aan samba, niet aan de router.
Draadloos
Geen harde benchmarks, maar het volgende:
Met mijn vorige twee routers (Asus WL500W & Sitecom WL-351) haalde ik nooit de volle snelheid van mijn internetconnectie (30Mbit) als ik op zo'n 10m afstand was (routers in meterkast). De Sitecom kwam zelfs niet verder dan 10Mb/s. Met deze router daarentegen, op dezelfde plek, geen enkel probleem, gewoon 30Mb/s. Ik vermoed dat het komt door de gebruikte Atheros chipset waar ik al wat positieve dingen over had gelezen.
Ik heb niet getest hoe snel de doorvoersnelheid is via wifi binnen het netwerk.

Draadloos bereik
Het bereik is echt super te noemen: op plekken waar vorige routers nooit kwamen heb ik eindelijk bereik! Met het android progje "Wifi Analyzer" heb ik gekeken wat de sterkte van het signaal was in vergelijking met de Sitecom WL-351 en Asus WL500W, en het scheelt zo'n 30 tot 50% aan sterkte van het signaal, in het voordeel van de TP-Link.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Router staat hier nu twee weken en is in die tijd een paar keer gereboot omdat dat moest om bepaalde instellingen door te voeren, verder issie niet uit geweest en 'solid as a rock'. Maar goed, twee weken is eigenlijk te kort om hier echt iets over te kunnen zeggen.
Ik gebruik trouwens geen torrents, wat geloof ik wel eens een router plat kan leggen, dus daar kan ik helaas niks over zeggen.

Beheerbaarheid
De eenvoudige webinterface maakt het makkelijk de instellingen aan te passen. Ook staat er bij elke instelling aan de rechterkant een kleine uitleg zodat je makkelijk snapt wat je doet, en vindt wat je zoekt.

Ondersteuning
Geen idee, ik ken dit merk niet, maar van verschillende produkten zie ik regelmatige firmware updates op hun site. Ook is de complete sourcecode van de firmware van deze router op hun site te vinden, hoewel er geruchten op het web rondwaren dat dit niet de complete source is.

Al met al ben ik reuze tevreden met deze router. Snelheid, stabiliteit en draadloos bereik in combinatie met deze prijs zijn de grote pluspunten van deze router. Daarnaast is de simplistische webinterface ook een pre.
Als enige nadeel kan ik de groene lampjes bedenken, maar daar hebben ze ductape voor uitgevonden.
Al met al een toprouter voor mij, met een hoop features die braaf zijn werk doet.

Edit 05-05-2010
Ook na drie maanden is dit een prima dingetje: heeft inmiddels 3 maanden uptime, nooit problemen met verbinding of wat dat ook. Echt een aanrader dit routertje!

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

Bij mijn Zus ligt een wr941ND (in feite deze router zonder Gigabit). En die doet het ook perfect :)

Enige Nadeel is dan wat je deels aangeeft, dat je hem moet rebooten als je settings wilt wijzigen maar deze reboot is naar mijn mening ook super snel (zoals bij de meeste moderne routers)

Geen DD-WRT nodig op deze router hij is zeer stabiel.

Een TP-link staat zeker op het lijstje voor een volgende Router bij mij (of als ik voor iemand iets moet regelen).
Ik heb ook een Icidu 11G hier liggen als reserve-geval (2 tientjes bij de Mycom), wat een TP-Link met een ander plakkertje is, en die is net zo prettig en heeft ook al zo'n goed bereik, ondanks wat anderen over dat dingetje zeggen.

Ik las ergens dat TP-Link een grote Chinese speler is.
:), ik zag in een review van de icidu dat die dezelfde interface als de TP-link heeft. En ze zijn ook niet extreem duur voor wat je ervoor krijgt.

Dit is geen Chinese Meuk maar goed Chinees spul vind ik.

Maar ik las op internet ook dat het de grootste is in China.
Ik zit er ook aan te denken deze router aan te schaffen.
heb zelf de Sitecom Gaming router welke heel wat leek. Maar welke het nu begeven heeft binnen de 2 jaar garantie termijn, En ik nu van het kastje naar de muur word gestuurd om het ding te laten repareren al dan niet vervangen.

Deze router ziet en klinkt degelijk.
Ik heb nu de fritz.box 7170 voor adsl maar die gaat de deur uit ivm kabellen.. Wilde eerst een linksys wrt320 maar hoor de laatste tijd vage verhalen over linksys in het algemeen. Nu ben ik geen netwerkheld maar wil ff het volgende weten:

Ik heb een ftpserver thuis voorals mijn ouders nieuwe foto's van de kleine willen download en dat stel ik een portforward rule "ftp-server" op naar de machine waar de ftpserver staat. Kan deze dat ook en.. doet ie het met ModernWarfare 2 ??.. Je mag me PB'en...

Mooie review verder..

[Reactie gewijzigd door shades op 7 april 2010 13:09]

Al wat meer bekend over de betrouwbaarheid i.c.m. veel torrent gebruik? Dat is namelijk het enige wat ik niet goed vind aan mijn huidige wireless router!
Mijn ervaringen met deze router zijn tot nu toe zeer goed met torrents. Ik heb nog niets gezien wat niet hoor. Als de desktop hier in huis 2mb/s (2,2 is max) download gaat alles nog prima, alle 3 pc's in het netwerk internetten gewoon door. Geen storingen gehad of reboots moeten doen. Terwijl die bij de vorige router niet te doen was (goedkoop sweex ding) Ik heb de TP-Link nog maar een paar dagen, dus over lange termijn kan ik niks zeggen. Alleen dat hij best stabiel download (al 8 uur achter elkaar, constante snelheid) Hoop dat je wat aan mijn info hebt!
Dat moet 2,2MB/s zijn lijjkt mij zo, of download jij met 2,2Mb/s (281KB/s)? ;)
In de review staan wellicht ook zo'n verwarringen, moet de 80Mb/s van laptop via router naar server geen 80MB/s zijn? Draadloos haal je natuurlijk geen download snelheid van 30MB/s (240Mb/s), dat zou overigens wel leuk zijn :P.

[Reactie gewijzigd door Nivk op 26 maart 2010 01:27]

Ja, inderdaad goed punt.. 281KB/s is niet te doen. Dan zou ik zeker Ziggo mails gaan sturen :P. Ik download stabiel op 2,2MB/s, kleine typo (met grote gevolgen). Bedankt dat je het even meld, is wel zo duidelijk nu.
Aangepast.
Hoi stonedgeek, bedankt voor je reactie! Het is nu zo'n drie weken later... heb je nog moeten rebooten of loopt alles nog steeds als een zonnetje?

Alvast bedankt!
Hoi, te lang gelden dat ik hier heb gecheckt. Alles draait hier nog steeds prima. Nog geen enkel probleem gehad... Wel een aantal keer moeten rebooten, maar dit is 2 keer sinds ik hem had, en was nodig omdat het modem van ziggo niet altijd spoort :P

Over algemeen kan ik zeggen dat het een erg goede router is voor het geld. Ik hoop dat je nog wat aan mijn late reactie hebt :)
ziet er mij goede boel uit. Heb nu die dir-655 en had ervoor die wrt 320n van netgear. Wat een prul zeg.
Ik heb hem ook aangeschaft, makkelijk te installeren en stukken sneller dan mijn oude sitecom. Ook wireless doet het perfect icm met mijn Iphone.