Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 2) Review

brute51 19 december 2005, 994 views

Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 2)

Pluspunten

• De verpakking (waarin je dat ding koopt) is stevig
  • Installeren is niet moeilijk en snel te doen
  • Lage geluidsproductie op max. ventilatorsnelheid

Minpunten

• De verpakking is moeilijk open te krijgen (ik was bij m'n neef ook al een kwartier bezig met een schaar)
  • Slecht koelvermogen
  • Je moet je eigen backplate door het midden zagen als je de silencer wilt installeren zoals de bedoeling is.
  • Onduidelijke handleiding met fouten er in (dun laagje pasta terwijl het juist een dik laagje moest zijn).

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 2
Het gaat hier over de rev. 1, dus niet over rev. 2.

Ik heb graag een computer waarin de onderdelen niet te warm worden. Meestal heb ik dan ook grote koelers zoals bijvoorbeeld een Big Typhoon en een aantal Zalman koelers. Dat deze meestal minder geluid produceren is mooi mee genomen maar voor mij bijzaak. Tuurlijk, ik ga niet naast een herrie PC zitten, maar een beetje geluid vind ik niet erg.
Omdat ik vond dat de standaard koeler op mijn 6800 Ultra wel voor verbetering vatbaar was heb ik een Arctic Nvidia Silencer 5 besteld. Bij installatie bleek dit een rev. 1 te zijn...

Installatie
Mijn neef heeft dezelfde videokaart als ik maar hij heeft al eerder deze silencer geinstalleerd. Ik was daarbij en heb mee geholpen. Ik wist dus al hoe de installatie moest.
De originele koeler was snel van de vidoekaart verwijderd. De volgende stap was het aanbrengen van de koelpasta. Toch maar even in de (onduidelijke) handleiding gekeken hoeveel koelpasta nodig is. 'Breng een dun laagje aan op de core en een wat dikker laagje op het geheugen' (vertaald vanuit engels). Zo gelezen, zo gedaan. Meteen daarna de Silencer erop en kabeltje aangesloten.
De volgende stap was het vervangen van de originele backplate met een die meegeleverd zou worden met de Silencer. Zo ging het de bij mijn neef... maar niet bij mij. Ik had de juiste backplate niet gekregen! Gevolg: originele backplate maar weer gemonteerd. Zie hier het probleem dat is ontstaan. De warme lucht uit de silencer kan bij mij niet naar buiten!
Op dit moment kreeg ik in de gaten dat ik revisie 1 had en mijn neef revisie 2. Op deze website zijn de verschillen aangegeven tussen rev. 1 en rev. 2.

Eerste boot
Nadat de silencer was gemonteerd werd de computer aangezet. Ik heb met behulp van Riva Tuner de videokaart voor in Windows geklokt naar core: 250mhz en geheugen: 550mhz. Daarbij had ik de originele ventilator op 40% van de max. snelheid laten draaien (allemaal in te stellen met Riva Tuner). De originele koeler kreeg met deze instelling een onhoorbare geluidsproductie en de core werd tussen de 40 en 45 graden.
Het eerste dat me opviel toen ik de silencer had geinstalleerd was dat ik niet kon horen dat 'ie erop zat. Voordat Windows geladen is draaide de standaard koeler op maximale snelheid. En dat kun je horen. Bij de silencer is dat niet het geval. Echter zodra Windows geladen was was er geen verschil in geluidsproductie. Wel was er verschil in temperatuur, en niet zo'n beetje ook! Met de Silencer (op 40%) werd de core 60 graden warmer! Ik zou er water op kunnen koken! Nadat ik de silencer op 100% had gezet werd de temperatuur 95 graden. Nog steeds veelste heet.
Het probleem was al snel gevonden: het dunne laagje koelpasta op de core moest een dik laagje zijn. De core had nog geeneens contact gemaakt met het koelblok. Voor de duidelijkheid, in de handleiding stond dat er een dun laagje op moest.

Tweede boot
10 minuten later was de temperatuur net boven de 60 graden in Windows (nog steeds 250/550 en ventilator op 40%). De originele koeler wist de videokaart koeler te houden. Zelfs nadat ik de ventilator op 100% liet draaien werd de videokaart niet veel koeler dan 60 graden. Het moet wel gezegd worden dat de Silencer op 100% stiller is dan de standaard koeling op 100%.

Slot
Ik heb nu de ventilator snelheden voor Windows en 3D modus maar richting de 100% geschroeft want ik hoor het verschil toch niet. Dan blijft in iedergeval mijn kaart een paar graadjes koeler terwijl ik besluit of ik de originele koeler weer terug zet. Jammer dat de ZM80D niet paste.. misschien maar is die actieve videokaart koeler van Zalman uitproberen...

Tips voor anderen
- Als je een Silencer koopt dan wil je duidelijk een stillere PC. Zorg dat je zeker weet dat je videokaart teveel lawaai maakt. Je kunt met Riva Tuner de kaart terug klokken en de ventilator langzamer laten draaien. Dat scheelt veel geluid.
- Zorg dat je weet welke revisie je krijgt! Ik had een Nv Silencer 5 gekocht omdat ik er vanuit ging dat 'ie op elke 6800 Ultra past (ongeacht revisie). Dat staat ook op de verpakking van de silencer. Maar dat is dus niet zo! Zorg dat je in ieder geval revisie 2 krijgt.
- Als je, ondanks dit verhaal, toch een Silencer gaat installeren doe dan een dun / middelmatig laagje koelpasta op het geheugen en een dikke laag op de core (dik is hooguit 2mm).

Aanpassing 19-12: geluidsproductie voor max toeren op zeer laag gezet.

Heb jij ook een Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 2)?

liol dikkelaag koelprut op de core, wil jij zoon sap kaart krijgen waar alles langs drupt, ow en waarschijnlijk heb jij dus al een verkeerde hoeveelheid koelprut gebruikt waardor je waardus nu anders zijn.

BTW ook aan gedacht dat meeste koelprut bijna 2 maande moet zitten eer dat ze optimaal presteren .

zoals jij het hier beschrijft lijkt het meer dat het om een onervaren instalatuer gaat dan een slecht product
Niet onervaren, ontevreden. Ik vind deze (rev. 1) gewoon een middelmatig product. Ik heb altijd zalman spullen gehad dus misschien ben ik gewoon beter gewend. Maar onervaren ben ik niet. Ik ben al heel wat jaren aan het prutsen met computer hardware en software.

Ik heb geen idee of de koelpasta nu onder de core vandaan loopt. Maar dat zal wel niet, zoveel had ik er nou ook weer niet bij gesmeerd op dat dunne laagje.
Dat argument dat koelpasta na 2 maanden pas goed gaat werken is niet van toepassing. De originele koeler met originele koelpasta koelde vanaf het begin af aan al minstens net zo goed / beter. En het lijkt me niet dat mijn kaart is nog 2 maanden ergens heeft staan draaien om de koelpasta in te laten werken. Tenminste, ik heb 'm eerste hands gekocht en zo zag hij er ook uit.

edit: kleine verbetering en verduidelijking
de rev 1 presteert slecht op uw kaart omdat deze er ook niet voor gemaakt is, ik heb een arctic silencer op mijn radeon 9800 pro en ik ben er zeer tevreden over...
Onzin. Er staat zelfs op de verpakking 'Compatible with Nvidia FX 6800 (GT, Ultra)'. Ik heb dus de ultra.
Ze zijn inderdaad niet sterk in het leveren vd juiste specificaties. Ik bestelde een paar jaar geleden een artic cooling rev. 3 voor mijn --Hercules-- 3d Prophet 9700pro. Moest passen geen probleem. Wel dus deze kaart heeft koelribben op het geheugen en op de onderzijde vd core. Hierdoor paste de bracket niet en moest ik hem direct op de kaart schroeven. Als ik hem normaal vast maakte trok de koeler krom en liep hij in de hoogste stand soms aan... Hij was wel stiller....
Als je de verpakking al niet openkrijgt met een schaar, dan snap ik wel dat je moeite hebt met de installatie ja
Heb jij die verpakking wel is gezien? Dat is van dat harde plastic dat ook nog is overal aan elkaar gesmolten is. Met een schaar is dat zowat niet door te knippen, met blote handen is het niet uit elkaar te trekken (ook geprobeerd) en een echt scherp mes heb ik niet.

En zoals je al gelezen had (toch? Je hebt toch m'n verhaal gelezen?) heb ik geen moeite gehad met de installatie van dat ding. Er zijn gewoon wat dingen die niet kloppen.

Volgens mij denk je dat ik een of ander 14 jarig prutsertje ben... :)