Specificaties 300W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power L7 300W Review

ACM 19 februari 2010, 4.782 views

be quiet! Pure Power L7 300W

Pluspunten

• Stil
  • Compleet
  • Zuinig

Minpunten

• Mogelijk wat te weinig of te korte aansluitkabels/stekkers

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Deze voeding heb ik aangeschaft als low-power, zuinige, stille voeding voor een HTPC. Oftewel, een 80plus voeding van een merk dat bekend staat om zijn stille voedingen was dus een pré.

Echt veel keus is er niet in de < 400W markt. Dat is op zich erg jammer, want mijn HTPC gebruikte voor de recente upgrade al hooguit 100W en is nu nog een stuk zuiniger geworden... De keus voor de Be Quiet was overigens snel gemaakt, ze hebben een goede naam, komen doorgaans goed tot zeer goed uit reviews en waren een van dit was een van de weinige voedingen bij de betreffende winkelier in deze klasse die snel leverbaar was.
Andere opties zouden in ieder geval nog een paar varianten van Seasonic en Chieftec zijn geweest, daarboven werd wordt het alweer gauw duurder of onnodig krachtig.

De voeding komt niet boven het geluid van de andere componenten uit en voldoet daarmee aan mijn belangste eis, de stilte. De zuinigheid lijkt ook dik in orde, tov mijn vorige non-80+ voeding is het verbruik met alle upgrades samen zo'n 15W gedaald, maar aangezien dat o.a. het vervangen van een 7200rpm 3.5" disk door een ssd en een 5400rpm 2.5" disk bedroeg zal het niet allemaal door de voeding komen :)

Het aantal aansluitmogelijkheden is wat aan de krappe kant. Maar men gaat er natuurlijk wel terecht van uit dat als je de zwakste voeding van een serie koopt, dat je dan ook niet heel veel componenten hebt om aan te sluiten. Positief is verder dat men wel de moeite heeft genomen om wat kabelbinders mee te leveren voor het nette wegwerken van de kabels.

Aangezien ik verder niks bijzonders met de voeding doe is er ook niet echt veel van een review te maken, hij doet waar ik hem voor gekocht heb en ik ga er voorlopig maar van uit dat ie dat ook goed blijft doen :) Overigens is het standby verbruik met 3.4W eigenlijk nog wat aan de hoge kant.
Mocht ik nog wat belangrijks vergeten zijn te melden, dan zal ik dat uiteraard nog toevoegen :)

Heb jij ook een be quiet! Pure Power L7 300W?

Ik heb deze voeding vandaag in twee pc's in gebouwd.
Vind dat je erg veel waar voor je geld krijgt. :)
Alleen jammer dat er alleen een 4 pins P4 stekker is i.p.v. een 8 pins.
Heb je geen last van een hoge frequentie toon bij deze voeding? Daar schijnen een hoop mensen last van te hebben bij de L7.
Ik heb deze ook ingebouwd in de PC van mijn buren, heb daar niets van gemerkt.

Heb je een bron van die klachten? En wat voor soort systemen waren dat? Het is een vrij lichte voeding, misschien komt het alles voor bij zeer zware (over)belasting?

Verder: Compacte review, je zou het nog iets verder uit kunnen werken. Ik kan me wel vinden in jou conclusie. Tis een erg goedkope voeding met voldoende kwaliteit en die 120mm fan is mooi meegenomen terwijl het 'maar' 300watt is.
Nou... je vat mijn review samen in twee zinnen en dan stel je dat ie nog uitgebreid kan worden? :P

't Probleem is daarmee dat ik nu wel 'klaar' ben met dit systeem, hij doet het en hij doet het goed. Dan ga ik niet heel veel tijd besteden aan de voeding e.d., want de reden dat ik hem gekocht heb voldoet ie gewoon uitstekend voor :)

Maar inderdaad ook hier geen hoog-frequente tonen. Het enige wat dat hier produceert is mijn monitor (die dan ook nu bovenaan de lijst om te vervangen staat). Bij de htpc hoor ik alleen geruis en een licht geratel, maar dat komt vziw van de drie kast-fans en de hdd's. Als de kast-fans uitgaan wordt het namelijk nog een stuk stiller.
Goede review, ik heb o.a. op basis van deze review er een besteld voor mijn lawaaiige energiezuinige server.