Fossil Q Explorist FTW4000 Zilver (Zilver) - Reviews

Fossil Q Explorist FTW4000 Zilver (Zilver) Review

RubBA 19 januari 2018, 185 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Fossil Q Explorist FTW4000 Zilver (Zilver)

Mooie smartwatch wat nog echt op een horloge lijkt met genoeg mogelijkheden.

Pluspunten

• Voelt als een echt horloge (degelijk)
  • Zeer mooi scherm

Minpunten

• Accu duur van 36 uur
  • Maar 1 laadkabel meegeleverd van 30 euro.

Ik heb nu ongeveer 3 weken deze watch in gebruik. Een mooie periode om mijn ervaringen in een review te verwerken. Ik heb gekozen voor deze fossil vanwege de metalen band en omdat deze ook echt op een horloge lijkt. Op het eerste gezicht is hij niet te onderscheiden van een normaal horloge en dat vind ik persoonlijk wel fijn. Ik heb een android telefoon dus ik zou van alle functionaliteiten gebruik moeten kunnen maken. Ook heb ik een Iphone waarmee ik hem even getest heb dat is mij te beperkt.

Zelf ben ik geen fanatieke sporter en heb ik hem voornamelijk als verlengstuk van mijn mobiele telefoon. Ik wil meldingen kunnen zien van mails, whats app, agenda etc. Ook wil ik in staat zijn berichten terug te kunnen sturen. Dit alles moet eigenlijk gewoon vlekkeloos werken.

De fossil voelt degelijk aan en zit lekker om de pols. Het bandje piepte aan het begin en dat komt wat goedkoop over maar dat lijkt nu weg. Hij is niet veel zwaarder of lichter dan mijn andere klokjes. Het scherm is haarscherp en daardoor prettig af te lezen. Het touchscreen is ook echt helemaal rond beeldvullend en werkt heel precies op de aanrakingen. De fossil bezit meer dan genoeg rekenkracht want ik merk nagenoeg nooit vertraging in de werking. Ook is er voldoende geheugen aanwezig want ik heb er al van alles aan apps op gezet en nog ruimte zat over. Er zijn legio aan apps beschikbaar in verschillende categorieŽn.

Na 3 weken kan ik wel concluderen dat het technisch goed werkt (vooral ook de spraakherkenning!). Ik krijg netjes van de meeste apps al alle meldingen binnen en kan ze op het toch kleine scherm goed aflezen. Ook antwoorden met spraakherkenning werk erg goed. Het resultaat is dat ik mijn telefoon veel minder vaak er bij pak.

Het enige echte nadeel is wel de accuduur. Ik heb nu echt alles op energie zuinig ingesteld en dan gaat de klok een 36 uur mee. Doe je dit niet dan red je het nog niet eens een dag op 1 acculading. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik met deze instellingen geen verminderde ervaring heb ondervonden. Wil je hem dus elke dag kunnen gebruiken moet je hem als je naar bed gaat aan de lader hangen. Dat is een discipline die je jezelf aan zult moeten leren. Want hier stuiten we m.i. gelijk op een volgend nadeel van deze klok. De klok wordt geleverd met 1 speciale inductie laadkabel. Een extra kabeltje kost maar liefst 30 euro!

Zou ik hem aan anderen aanraden? Ja. Zelf blijf ik hem wel gewoon gebruiken het puntje van de accu daar kan ik wel mee leven tot nu toe.

Heb jij ook een Fossil Q Explorist FTW4000 Zilver (Zilver)?