Tweakers zegt: 6,5

HTC U11+ (Black) - Reviews

Specificaties 6" • 2880x1440 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

HTC U11+ (Black) Review

JGWL 18 januari 2018, laatste update op 18 januari 2018, 227 views Product gekregen

HTC U11+ (Black)

De HTC U11+ Translucent Black oogt zeer modern met zijn verlengde 18:9 scherm, smalle bezels, glazen body en transparante achterkant. De software is rap en de knijpfunctionaliteit is handig. De camera en audiokwaliteit zijn top. Helaas gooien de lage maximale schermhelderheid en matige accuduur roet in het eten.

Pluspunten

• Design: 18:9 verhouding, minimale bezels, doorzichtige achterkant
  • Audio: Goed klinkende luidsprekers en noise cancelling oortjes
  • Camera: Vlotte processing, mooie plaatjes bij matige lichtomstandigheden
  • Lage minimale helderheid scherm maakt lezen in donker prettige ervaring
  • Schone en snelle interface

Minpunten

• Scherm: Extreem lage maximale schermhelderheid, fletse kleuren, matige kijkhoeken
  • Accuduur niet bijzonder
  • Ontbreken 3.5mm aansluiting
  • Relatief zwaar (188 gram) en dik (8.5 mm)
  • Hoge prijs

Nexus 6P vs. HTC U11+

In november 2017 mocht ik van mijn werk een nieuw toestel uitzoeken. Dat kwam goed uit want mijn Nexus 6P begon mankementen te vertonen. Ik ben altijd zeer gecharmeerd geweest van het prachtige OLED scherm en de snelle software van de 6P maar ergerde mij enorm aan de matige accuduur (2 tot 3 uur screen-on-time). Bij het uitzoeken van een nieuw toestel heb ik daarom vooral gelet op de volgende zaken: groot helder scherm met diepe zwartwaarden, goede camera, snelle software en een bovengemiddelde accuduur.

Na lang twijfelen tussen de HTC U11+, Samsung Note 8, Galaxy 8+, Google Pixel 2 XL en Oneplus 5T heb ik de proef op de som genomen en de U11+ Translucant Black gepreordered. Destijds waren er weinig betrouwbare reviews van het toestel maar vanwege eerdere positieve ervaringen met HTC toestellen (o.a. Desire en M7 in bezit gehad) en hun gebruiksvriendelijke Sense interface koos ik uiteindelijk voor de U11+. Ik gebruik de telefoon nu ruim een week als daily driver maar was achteraf gezien liever voor een smartphone met 3.5mm jack en OLED scherm gegaan. Het is dat ik de U11+ van mijn werk kreeg want als ik deze voor de volle mep van 799,- had moeten aanschaffen had ik waarschijnlijk spijt gehad dat ik niet voor een alternatief ben gegaan of langer had gewacht op de line-up van 2018.

Pluspunten

Enfin, laat ik eerst de positieve punten noemen. De HTC U11+ Translucent Black oogt zeer modern met zijn verlengde 18:9 scherm, smalle bezels, glazen body en transparante achterkant. De software lijkt op stock Android en voelt rap aan dankzij de Snapdragon 835 chipset en 6GB aan werkgeheugen. Ook welkom is de genereuze hoeveelheid opslaggeheugen. Deze bedraagt namelijk 128GB, waarvan ongeveer 106GB overblijft voor de gebruiker. Dit geheugen is daarnaast uitbreidbaar met een micro-sd-kaartje. Wanneer je hiervan gebruik wilt maken moet je helaas de 2e simkaart slot opgeven. Verder is de audiokwaliteit van de speakers uitstekend. De HTC Boomsound speakers klinken vol en gedetailleerd, ook op hogere volumes. De meegeleverde noise-cancelling headset gebruik ik zelf niet vanwege betere alternatieven maar is verreweg superieur vergeleken met de standaard dopjes die smartphonefabrikanten doorgaans meeleveren. Ook de kwaliteit van de camera is uitzonderlijk hoog te noemen. De U11+ schiet mooiere plaatjes dan de toch al uitstekende camera van de Nexus 6P. Bovendien start de camera vlot op en neemt deze snel foto’s. Ook in matige lichtomstandigheden presteert de U11+ beter dan de 6P.

Minpunten

Helaas heeft HTC geblunderd met het scherm. Beeldmateriaal ziet er naar mijn mening stukken beter uit op mijn 2-jaar oude Google Nexus 6P. Vergeleken met de U11+ heeft de 6P een feller scherm, diepere zwartwaarden, betere kijkhoeken en mooie kleuren. Dat laatste is natuurlijk erg subjectief. Ik ben zeer fan van de verzadigde look van OLED en vind het scherm van de U11+ in een directe vergelijking met de 6P flets en levenloos overkomen. Wellicht dat anderen de natuurlijkere kleuren van de U11+ meer zullen waarderen. De zwartwaarden zijn bovengemiddeld goed voor een LCD scherm maar natuurlijk niet te vergelijken met het diepe zwart dat OLED biedt. Ondanks de grotere schermgrootte van de U11+ kijk ik liever Netflix en Youtube op de Nexus 6P.

Wel zeer prettig is de lage minimale helderheid van de U11+. Dit zorgt er namelijk voor ogen niet vermoeid raken tijdens het het lezen van websites of boeken in het donker. Bijkomend voordeel is dat jij, en wellicht jouw partner, niet worden verblind door fel licht wanneer tot in de late uurtjes Netflix wordt gebinged in bed. Wat betreft de helderheid van het scherm kan ik mij vinden in de reviews van Tweakers, Hardwareinfo en GSMarena. De maximale helderheid van de U11+ is namelijk onacceptabel laag. Ik zet de helderheid overdag standaard op 100% omdat ik anders het scherm niet kan aflezen buiten. Helaas vrees ik het ergste als straks de zomer aanbreekt. Ik hoop van harte dat er binnenkort een update verschijnt die een hogere schermhelderheid mogelijk maakt.

Een ander punt van ergernis is het gemis van een 3.5mm jack. Ik wist van tevoren van het gemis van deze aansluiting maar dacht dat het wel zou meevallen. Helaas had ik dit mis. Ik luister elke dag zo'n 4 5 uur naar Spotify i.c. met de RHA MA750i in-ears (tijdens het reizen) of een Sennheiser Momentum 2.0 over-ear model (op werk en thuis). Streaming apps zoals Spotify en Tidal trekken een behoorlijke wissel trekken op de batterij van de U11+. Als gevolg van mijn gebruikspatroon moet ik deze dus elke dag aan de lader leggen. Aangezien de U11+ een 3.5mm jack ontbeert en er maar een enkele USB-C poort aanwezig is kan ik niet tegelijk muziek luisteren en opladen, zonder daarbij gebruik te maken van een extra accessoire zoals een splitter. Overdag de accu aftoppen terwijl ik muziek luister via de koptelefoon zit er dus niet in. Ook laadt de U11+ ontzettend traag op, van 0% naar 100% duurt ruim 3 uur. Het is dus vervelend dat opladen en bedraad muziek luisteren niet tegelijk mogelijk is. Een bijkomend nadeel is dat ik altijd de bijgeleverde 3.5.mm-naar-USB-C adapter moet meenemen. Die adapter steekt nogal uit, waardoor hij minder goed in mijn zak past. Daarnaast denk ik dat wanneer je de U11+ laat vallen terwijl de adapter is ingeplugd kans kans op schade aan de USB poort groot is. Overigens merk ik geen verschil in audiokwaliteit tussen de Nexus 6P en U11+. Beide koptelefoons klinken bijzonder goed op beide toestellen.

De accuduur is voor mij persoonlijk een verademing afkomende van de Nexus 6P maar ver ondermaats vergeleken met al het andere high-end geweld van 2017. Met mijn dagelijkse gebruikspatroon (4 tot 5 muziek streamen via koptelefoon, 3 uur emails/whatsapp/browsen, ’s avonds 1 tot 2 uur Netflix op lagere helderheid, GPS aan, Bluetooth/NFC uit, email/weather sync aan) haal ik ongeveer 4 tot 6 uur screen-on-time en kom ik net de dag door zonder bij te laden.

De U11+ is op zijn hoogst een zeventje waard. Het design oogt modern en met name de Translucent Black versie is een genot om naar te kijken. Op papier zijn de specs uitstekend maar in de praktijk is de kwaliteit van het scherm en accuduur ondermaats. Verder brengt het ontbreken van een 3.5mm aansluiting in de praktijk een aantal specifieke ergernissen mee. De camera schiet prachtige plaatjes en ook de audiokwaliteit van de speakers en USB-C poort is zeer goed. Mocht HTC de prijs van de U11+ niet drastisch verlagen zou ik adviseren om dit toestel links te laten liggen en voor n van de andere topmodellen van 2017 te gaan. Mocht je meer geduld hebben is het wellicht beter om te wachten op de line-up van 2018.

Tweaks & Tips

Met een simpele tweak kan de snelheid van de interface aanzienlijk worden verbeterd. Activeer de Developer Options via Settings -> System -> About phone -> Software information -> More. Klik vervolgens 7 keer op Build Number. Vink "Animation" uit om Android sneller aan te laten voelen. Daarnaast kun je in hetzelfde menu "Mobile data always active" uitvinken voor een langere batterijduur.

De kleurweergave van de U11+ kan worden gepersonaliseerd via Settings -> Display & Gestures -> Advanced -> Colour profile. Je kunt kiezen voor een DCI-3P of sRGB kleurenprofiel. Ik vind de DCI-P3 kleurstelling met de slider halverwege het middenpunt en "Warmer" het fijnste ogen.

Vind je het ook irritant dat zoekopdrachten via de Google Taskbar niet in de standaard webbrowser (bijv. Chrome) worden geopend maar in Google's eigen brakke app? Dit kun je verhelpen door in Google app -> Settings -> Accounts & privacy de optie "Open web pages in Google app" uit te vinken.

Heb jij ook een HTC U11+ (Black)?