Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech K300 Compact Keyboard (Qwerty) Review

djunicron 19 februari 2010, 2.497 views

Logitech K300 Compact Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Knoppen bedienen prettig, voelen consistent aan, hoeven niet al te ver worden ingedrukt.
  • Is ook bij intensief gebruik nog redelijk stil.
  • Media knoppen zijn duidelijk verlicht.
  • Heeft een mooie afwerking en versiering, zonder over de top te gaan.
  • Prijs / kwaliteit is goed.

Minpunten

• Sommige knoppen zijn wat onhandig geplaatst.
  • Is niet heel compact, door de polssteun en het numerieke gedeelte.

Dit keyboard is aangeschaft wegens een stervend vorig exemplaar. Ik was op zoek naar een knoppenplank om vooral heel snel, veel tekst mee weg te timmeren. Met daarbij de eis dat het bord niet erg breed mag zijn, gezien de geringe ruimte waar het komt te staan en het niet te hoog mag oplopen wegens het wegstoppen ervan, en mijn persoonlijk voorkeur voor lage, platte keyboarden.

Mijn oog viel al snel op dit nieuwe bordje van logitech, vrijwel iedere electronica zaak heeft het inmiddels in de schappen liggen. De prijs is erg schappelijk, met zo'n 30 euro is het niet erg prijzig. Dit heeft ook tot aanschaf doen overgaan; als het niets is, is er nog niets verloren.

Maar het is gelukkig wel wat. De knoppen hoeven niet erg ver te worden ingedrukt en hebben een prettige feedback. Het bord maakt in gebruik niet bijzonder veer geluid. Zelfs minder als het al erg stille softtouch OCZ rubberen keyboard dat ik eerder reviewde. (welke aan m'n dagelijks gebruik PC hangt)
Overigens is het keyboard wel "compact" maar zeker niet de smalste in deze prijsklasse. Het bespaard een goede 15 a 20% t.o.v. een normaal bord, maar is lang niet zo klein als een numpad-loos keyboard. Het is net alsof logitech niet zo goed kon kiezen wat ze wilde met dit keyboard: Of heel compact, of een opvolger van de UltraX series maken...

Het keyboard heeft boven de F-knoppen, die zijn gehalveerd om ruimte te besparen, oranje oplichtende functietoesten. Deze zijn te bedienen door het indrukken van een van de twee FN knoppen, die zit op de plaast van de dropdown knop aan de linkerkant, en ten koste gaat van de breedte van de ALT en CTRL aan de rechterkant. Een leuk detail hierbij is dat de verlichting opgloeit als je de FN toets indrukt. De keyboard verlichting voor num, scroll en capslock is in wit uitgevoerd, en zit boven het numerieke gedeelte van het keyboard.

De pijltjes toetsen zijn klein vormgegeven, dit is voor veel mensen een nadeel vrees ik. Persoonlijk kan ik ze nog wel bedienen, maar heel confortabel is het niet altijd. In tekst bewerking, photoshop, excel, spss en andere programma's die ik dagelijks intensief gebruik vanaf dit keyboard, zit ik er nog wel eens naast. Ook voor games als streetfighter zijn deze knoppen niet echt ideaal. Maar dit bordje zal natuurlijk niet snel voor dit soort toepassingen worden overwogen.

Andere opmerkelijke dingen voor typisten: Linker shift is kort. Enter is hoog / smal: De | en \ knop zit er links van, niet boven. Bekijk even een plaatje alvorens dit keyboard aan te schaffen als je kieskeurig bent in deze toetsvormgeving.

Anders als de verpakking doet vermoeden, zijn de knoppen niet van backlight voorzien. Er zit oranje pastic onder de zwarte knoppen, waar redelijke kieren tussen zitten. Dit geeft een wel aardig effect, maar is alleen duidelijk zichtbaar in vol licht en als je vanaf een hoek kijkt. Recht voor keyboard, waar je normaal zit, zie je het niet zo. Maar goed, wie kijkt er eigenlijk ooit naar z'n bord...

De knoppen lijken iets kleiner vormgegeven als op normale "full size" borden van logitech. Persoonlijk vind ik dit wel prettig, je hoeft namelijk minder afstand af te leggen om alle knoppen te bereiken.
In verhouding met een oud IBM keyboard (Ja; de ratelende DIN aansluiting variant) zijn deze knoppen 90% van de grote en ongeveer 1/5e van de hoogte. Het gevoel van de keypress is te vergelijken met de Asus keyboards die in de 2000, Z en X series uit 2005~2008 zaten.

Alle knoppen die normaliter boven de directionele knoppen zitten, zijn nu boven het numpad of de backspace te vinden. Print Screen, pauze / break, de dropdown en scroll lock zitten onder de FN toets. Insert en Delete zitten boven de backspace. Dit is voor tekstverwerking prettig genoeg, maar liever had ik het andersom gezien: Delete heb je vaker nodig als Insert (wat mogelijk een gevaarlijke is). Boven numpad zit Home, End en Pg up en down. Ook hier had ik graag de volgorde percies anders om gezien, maar volgorde van gebruik. Als laatste puntje zou ik nog de "power" FN functietoetst boven de F12 willen noemen. Deze zit namelijk naast de volume knop. Het indrukken van de verkeerde knop, kan de PC dus mogelijk uitschakelen!

Afbeeldingen op verzoek. Vertel mij wat je wilt zien en ik zal proberen het op de gevoelige plaat te zetten en hier te hosten! (alleen Logitech K300 gerelateerd materiaal natuurlijk)

Heb jij ook een Logitech K300 Compact Keyboard (Qwerty)?

Misschien ligt het aan mij, maar ik kan nergens de afmetingen (BxL) vinden van dit plankje.
Zelfs niet bij de specs op de site van Logitech !

Lijkt me toch dat als iets als "Compact" wordt aan geprijsd, de afmetingen van belang zijn.
Kun jij die hier in je review vermelden?

Width Depth/Length Height Weight
400 mm (15.7 inch) 181 mm (7.1 inch) 17 mm (0.67 inch) 622 g (21.9 ounce)
Waarom heb je 3 sterren bij prijs gedaan terwijl je bij de positieve eigenschappen hebt staan dat de prijs/kwaliteit verhouding goed is?