1 review

Soul X-tra (Blauw) - Reviews

Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Soul X-tra (Blauw) Review

Foritain 18 januari 2018, laatste update op 18 januari 2018, 1.559 views

Soul X-tra (Blauw)

Plastic en weinig imposante draadloze set. Klinkt een stuk beter dan de fysieke indrukken doen vermoeden. Accuduur goed, laag gewicht, goede fit voor actieve mensen met een klein koppie, en wasbare cups zijn sterke punten, maar heel warm werden we er nimmer van. 'aardig' op 75 eur, waanzin op 120.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit best ok (als we uitgaan van 75 eur)
  • Stevige accuduur, 20 uur bij een middelhoog volume, geclaimde 24 uur kan prima als je het rustig houdt
  • Erg licht op het hoofd, en een passende (niet te zwaar of licht) clamp op/om de oren als je geen al te groot hoofd hebt.
  • Wasbare earpads (ook redelijk open, dus je sluit de omgeving niet af) en wat verlichting om het sporters-concept te onderstrepen.
  • Afwerking plastic wel goed tegen vuil en vingers.
  • Opklapbaar en voorzien van een aardige carry case.

Minpunten

• Focus features hebben ook een keerzijde: wasbare pads zijn niet bijzonder handig om te plaatsen/verwijderen en geven niet de indruk dat je dat wekelijks wilt doen. Verlichting aanzetten kost je 2/3e van je accuduur
  • Weinig imposante bouwkwaliteit / afwerking.
  • Kleine pads vallen voor de meeste mensen toch -op- de oren en niet erover. Heb je een iets groter hoofd en/of stevige bril en het comfort neemt af.
  • Let op: We zijn tot deze tekst en conclusie gekomen met 75 euro in het achterhoofd. Ligt de straatprijs op het moment van lezen significant hoger? Kijk dan verder of wacht het even af. Voor 120 euro is ons antwoord: Nee.

Soul X-Tra review

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en features
- Pasvorm
- Geluidskwaliteit
- Conclusie

Een nieuw merk in de line-up! Dat is altijd leuk. Tenminste, om te testen en over te schrijven, maar of het product leuk is moeten we natuurlijk nog zien. Het merk in kwestie is ‘SOUL’ of ‘SOUL electronics’, al gaan wij net zoals bij de ASUSjes en ROCCATs van deze wereld geen caps-spam maken van de rest van de review en maken we er Soul van.

Een blik op de ‘about us’ pagina vertelt ons dat dit bedrijf ontstaan is uit een samenwerking tussen wat mensen met verstand van geluid en de niet onbekende rapper / acteur / entrepreneur / wat-dan-ook-tof-op-je-LinkedIn-staat Ludacris. Een snelle Google toont ons al wat resultaten uit 2011, dus ze gaan wel eventjes mee. Het is in deze uiteraard lastig om niet ook een beetje aan Beats te denken, waarbij Dr Dre dan plaats maakt voor een andere beroemdheid, maar laten we producten die we testen daar niet op afrekenen.

De Soul X-tra richt zich volgens de fabrikant op sporters, die uiteraard draadloos geluid willen, maar ook een laag gewicht en wasbare kussentjes. Oh, en verlichting.

Prijskaartje: zo’n 75 euro bij Amazon, wat ze in onze eerdere vergelijking een concurrent maakt van onder andere de Edifier W800BT. We gaan kijken wat we van Soul en hun X-tra mogen verwachten.

Uitpakken, bouw, en features

De unbox ervaring is in elk geval aangenaam. Mooi doosje, niet onbelangrijk met feestdagen en dergelijke, en vervolgens een best aardige carry-case. Stevige rits, stevige ring om hem ergens aan vast te hangen, en meer dan degelijk uitgevoerd; geen valse start. Micro USB kabeltje om te laden, 3,5mm kabel indien gewenst of wanneer je batterij leeg is, dik prima.

De specs, voor de goede orde:

De X-tra zelf komt in zwart of blauw-zwart, waarbij wij voor een kleurtje hebben gekozen. Welnu, we zien wel eens producten die je gewoon niet op de foto krijgt zoals ze zijn, waarbij je de kwaliteit niet over weet te brengen. We zien echter ook producten zich uitstekend uiten op de foto maar in de praktijk toch niet de ervaring bieden die de foto’s lijken te suggereren. De Soul X-tra valt toch een klein beetje in de laatste categorie, waarbij je er bijna geen slechte foto van lijkt te kunnen nemen, terwijl hij in de hand niet voorbij het gevoel van ‘het is ok’ komt. Als headset voor de sporter willen ze het gewicht laag houden, maar als gevolg is de gevoelskwaliteit niet spectaculair. Grotendeels plastic is an sich geen bezwaar, maar niks voelt bepaald luxe gebouwd of afgewerkt. We kunnen hem alle kanten op draaien zonder dat we het gevoel krijgen dat we hem te zwaar belasten, maar dan nog: luxe is het niet. Praktisch wel fijn is de afwerking van dit plastic, want het is weinig gevoelig voor vuil en vet, en het behouden van het presentabele op de lange termijn willen we niet onderschatten en iets wat toch frequent naar voren kom bij headsets.

Bediening is eenvoudig. Niets op de linker schelp, drie hele grote knoppen op de rechter. Middelste knop ingedrukt houden om in te schakelen, daarna een play/pause functie, met de volume knoppen ernaast die ook als skip functie dienen zoals we praktisch overal zien. Wel makkelijk om je weg te vinden met die grote knoppen wanneer je aan het rennen bent, dus wat dat betreft een prima plus. Eronder zien we de aansluiting voor de analoge input, al zal je die gezien de accuduur niet vaak nodig hoeven hebben. Net eronder zien we (lastig, I know) een afgedekt micro USB poortje om te laden. Wat fijn was geweest maar ontbreekt is de optie om meerdere apparaten gepaired te houden; bij een sport geval niet onhandig dat je sneller kan wisselen tussen telefoon en muziekspeler bijvoorbeeld.

Verstelbaarheid is geen punt, zelfs op een waterhoofd vallen ze te passen en vrouwlief die regelmatig bij headset testen klaagt dat de kleinste setting net te klein is komt goed uit de voeten met de X-tra, dus plusjes daar.

Opvouwbaar design, ook fijn voor de mobiliteit.

De hoofdband is opvallend. Voelt stevig genoeg dat het tegen een stootje kan, verre van spectaculair luxe, maar desondanks opvallend. Met een soort soft-touch rubberen band voor grip met flinke gaten voor ventilatie. Voelt in elk geval niet kwetsbaar, maar nogmaals: je zal er ook niet heel warm van worden.

Pasvorm

Hoewel geadverteerd als een over-ear model is dit meer een tussenmaatje dan een echte over-ear. In mijn geval (grote vent, XXL helmpje) is het meer on-ear, in geval van vrouwlief zit het er ergens tussenin, maar grote kans dat de schelp dus op delen van je oor zit. Wanneer je dan een fors hoofd hebt en de hoofdband dus wat meer onder spanning zet voert dat de druk wat op, en hoewel je dat om je oor goed kan verdelen vind ik dat op mijn oor niet bijzonder zitten. Met mijn XXL hoofd kan ik er mee werken en past het wel, maar voelt het toch alsof het niet helemaal de juiste match is. Oftewel met de mega keuze op de markt zou ik toch op zoek gaan naar wat anders.

De dame geeft hem een dik prima en heeft er inmiddels flink uurtjes mee gemaakt, dus dan komen we al snel tot de conclusie dat dit echt een model voor kleinere tot hooguit middelgrote hoofden is. Omdat de schelpen niet heel groot zijn en dus toch op de randjes van de oren vallen vinden we het ook niet een model voor mensen met een bril (althans met significant frame), die combi is niet ideaal. Zonder bril was zijn te spreken over de draaibaarheid van de schelpen waarmee hij goed gebalanceerd rond haar oren zat. Ietwat ‘clampy’ ook op een kleiner hoofd, maar met de sports-insteek vinden we dat niet meer dan vanzelfsprekend, we willen tenslotte niet dat hij afvalt tijdens de activiteiten.

De pads om de oren zijn textiel, en de wasbaarheid wordt als unique selling point aangedragen. Ik ga daar graag in mee dat dat een voordeel is, maar als we dan zien dat ze bij verwijderen niet heel anders zijn dan menig ander model dat ‘toevallig’ verwijderbare of vervangbare kussentjes vind ik dat een beetje jammer. Als je adverteert met wasbaar, dan verwacht je dat je ze vlot en soepel wisselt, en vooral ook dat ze de indruk geven dat je dat heel veel kan doen zonder zorgen.

Net als bij menig andere headset moet je een nauwelijks elastisch faux-leder/kunststof randje zorgvuldig in een gleufje in de headset schuiven. Het werkt, het went, maar het voelt niet spectacular en we vragen ons dan af hoe veel keer wassen goed gaat. We kunnen de claims niet ontkrachten of bevestigen, maar we zouden twijfels hebben bij een gebruiksdoel waarbij je 3-5x in de week na het sporten de pads in de was gooit gezien de randen van de pads dus het bekende faux-leder spul zijn. Dit wel met kanttekening dat we ons afvragen met welk model dat dan wel zou gaan. Het is wel een mooie plus dat je extra earpads kan bestellen, want zelfs de meest luxe uitgevoerde varianten zal je op termijn willen vervangen en al helemaal als je goed gaat sporten ermee, maar dat dit enkel via de fabrikant kan (uit US?) en niet via bijvoorbeeld amazon waar de headset te koop is vinden we dan een gemiste kans.

Verder: Textiel kussentjes hebben als voordeel dat ze ademen, erg fijn tijdens de workout en in zijn algemeenheid, maar hou er dan wel rekening mee dat ze maar beperkt dempen. Zowel geluiddemping van- als demping naar buiten is niet sterk. In een omgeving met veel geluid (sportschool) een totale non-issue, maar dit is geen unit voor zwaar volume in de bieb. Aan de andere kant blijf je je ook beter bewust van de omgeving, wat voor de buitensporter toch ook niet onbelangrijk is. Dit textiel is verder ietwat aan de ruwe kant, dus het voelt niet direct zo aangenaam als de meer velour-stijl afwerkingen, maar het geeft wel een goede grip, waar we gezien de actieve doelgroep dan ook logisch vinden.

Onder de kussens, plastic frames, ook hier is het lastig om heel warm te worden van de X-Tra. Het is ok, zoals menig headset ok is.

In hoeverre het nuttig is valt over te discussiëren, en mijn bos haart glimt van nature genoeg dat niemand mij aan gaat rijden, maar er zit verlichting achterop de schelpen. In het donker komt het zeker tot zijn recht en is het leuk om te zien, maar gezien de zware last op de accu (er blijft 1/3e over, ca 8 van de 24 uur, of iets meer dan 20 in de praktijk op een middelhoog volume) vinden we dat een pittige prijs die je betaald.

Geluidskwaliteit

Waar de eerste indrukken van de fysieke kwaliteiten niet echt denderend waren hadden we beide een aangename eerste indruk wat het geluid betreft. Verwacht geen levensverheffende ervaring, maar de Soul X-tra klinkt toch gewoon best goed, zeker met de prijs in het achterhoofd. Redelijk in balans, bass iewat aangezet maar das was gezien de achtergrond van het merk ook wel te verwachten, maar verre van wat we de Beats units zien doen bijvoorbeeld. Dat laatste is m.i. niet wenselijk tenzij je echt een enorme bass-head bent, maar again: niet de doelgroep.

Een beetje bass kan natuurlijk ook geen kwaad, maar het is toch vooral de helderheid waarvan we beide even pauzeerden. Het is altijd lastig om geen verwachtingen te hebben van een prijspunt, en de verwachtingen stel je ook bij zodra je het product in de hand hebt (En nee: lichtgewicht plastic doet je niet vermoeden dat er een flinke sound in zit), maar dit overtreft ze wel. Nu is het zo dat wanneer we de prijzen van de X-Tra in Soul’s thuisland the good ol’ USA in acht nemen we wat twijfels zouden hebben, daar liggen ze rond de 125 a 135 USD in de schappen, maar voor 75 euro? Gewoon dik prima.

Gesprekskwaliteit beschrijven we als ‘typisch’. Klinkt best goed indoor, maar er blijft (zoals bijna altijd) weinig van over als je hem al rennend en springend in de buitenlucht probeert te gebruiken. De frisse wind hier een paar kilometer van onze trotse kustlijn in deze tijd van het jaar helpt daar ook zeker niet bij.

Wanneer je vooral naar ‘sit back and relax’ headsets kijkt valt het niet mee om door het lichte gewicht en de basale plastic bouw van de Soul X-tra te prikken. Laat het duidelijk zijn: Niemand die je dit in de hand geeft zal perplex staan, op de knietjes vallen of zich direct overgeven aan de awesomeness. Ook voor ons kwam in de eerste momenten op de foto tafel de vraag al op of het wel de goede kant op zou gaan met dit model. Het oogt, en voelt in de hand, weinig imposant. Hij doet het volgens mij niet onaardig zo op het eerste gezicht (of op de foto), maar wil je iets om mega indruk mee te maken… mwah, dan vrees ik dat je echt in het verkeerde prijssegment zit te kijken.

Maar als we de sport-insteek dan in acht nemen begin je sommige keuzes toch te begrijpen. Het lichte gewicht gecombineerd met een goede maar niet overdreven clamp zorgt dat hij goed blijft zitten zonder te vermoeien, en wanneer we flink aan de headset kunnen duwen en trekken kunnen we ook niet zeggen dat de lichte bouw negatieve consequenties heeft (voorbij de subjectieve indrukken van kwaliteit). Daarbij is het ook fijn dat het een keer een model is dat er niet direct smerig uit ziet als je er flink met je vingers aan hebt gezeten.

Dat niet iedereen wegloopt met in-ears, ook sporters niet, geloven we maar al te graag. En een lichtgewicht beestje met flink accuduur die tegen zweet kan waarmee je dan op pad kan gaan is an sich helemaal geen slecht idee. Wel zouden we zeggen dat wanneer je de focus legt op wasbare earpads dat je dan zorgt dat ze ook X-tra eenvoudig los en vast te halen zijn, of dat ze in elk geval de indruk wekken dat ze tegen herhaaldelijk wassen kunnen; faux lederen randjes met minimale flexibiliteit doen ons toch twijfelen aan hoe vaak je ze echt gaat kunnen wassen. Ze zijn los te koop, maar Soul zou moeten zorgen dat die dan te koop zijn bij dezelfde shops als de X-tra zelf. Verder is het idee dat er lichtjes inzitten voor de veiligheid harstikke leuk, maar gezien dit twee derde van je accu kost vragen we ons af of iemand er echt op zit te wachten; je zal niet snel meer dan acht uur rennen, maar juist het feit dat hij bijna nooit leeg is is zo fijn.

Als sport headset is het ook fijn dat textiel pads niet extreem dempen, anders zou gebruik buiten uitgesloten (moeten) zijn. De pads voelen weliswaar wat ruwer aan, maar het houdt ze wel goed op hun plaats zelfs wanneer we actief bezig zijn. Wat kleurtjes kunnen kiezen is ook harstikke leuk, een draagtasje is leuk, het is fijn dat de bediening makkelijk is via flinke knoppen, en als je wilt kan je hem ook nog bekabeld gebruiken nadat de (stevige) accu leeg is. Puur praktisch echt geen vervelende unit. Wel dien je er rekening mee te houden dat hij niet al te groot is, dus voor mensen met klein tot gemiddeld groot hoofd. De earpads zijn ook niet heel groot, dus als je hem geheel om je oren wil laten vallen zal je hele kleine oortjes moeten hebben. Heb je een groot hoofd of een dikke bril, kijk dan verder. Maar met een niet te groot koppie draaien de schelpen goed naar het hoofd met een goede druk balans, zit hij goed aan, en kan je er een flink eind mee rennen. We hebben best leuke in-ears gezien, maar blijven toch wel gecharmeerd van iets wat stevig op en om de oren zit.

Het geluid verraste aangenaam voor een model van dit lage gewicht, en met een prijskaartje rond de 75 euro. Helder, netjes in balans, met enkel een klein zetje in de onderste regionen. Een tikkeltje extra laag in je workout is echter vast niet vervelend. Zien we hier de top headset van 2018? Onwaarschijnlijk, maar hij klinkt alleszins prima, voor de prijs zeker, en met de praktische plusjes voor dit prijspunt vinden we deze voor onze klein-koppige, lekker actieve medemens op zoek naar een lichtgewicht headset zo gek niet.

Edit: In de periode na het schrijven van deze review (toen hij weken lang consequent 75 euro was) hebben de prijzen aardig geschommeld. Prijzen schommelen altijd wel wat en je kan daar in reviews maar beperkt rekening mee houden, maar in dit geval is de verandering wel heel fors. De blauwe is nu, enige tijd na het schrijven, 120 euro (de zwarte 89), en het laat zich dan ook eenvoudig raden dat we op dat prijspunt deze set simpelweg niet zouden overwegen. Mocht de prijs weer zakken kan je hem zeker in je overweging meenemen, maar de sterren zijn toegekend met 75 euro in het achterhoofd.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Soul X-tra (Blauw)?

Ziet er fraai uit.
Prijs lijkt me ook redelijk.

En natuurlijk weer een mooie Review. (ik geniet toch altijd weer van die High Res fotos)

[Reactie gewijzigd door T-Rexx op 23 januari 2018 09:55]

@Claptrap

Ik haak hier ook maar even aan, anders staat deze comment zo alleen ;)

Voor 200 eur, tja, veeel keuze. Ondanks dat Tweakers hem redelijk hard heeft beoordeeld van de week blijf ik de Corsair Void Pro een uitstekende headset vinden. Draadloos, erg betaalbaar, en vooral voor game/film gewoon goed geluid. Beetje meer bass, maybe, maar dat kan geen kwaad plus voor muziek kan je de EQ een beetje tunen naar wens. Het 'probleem' is dat deze vrij losjes op je hoofd zit. Dat kan je lekker vinden, maar niet iedereen is daar fan van.

Ik heb de G933 ook nog, objectief misschien marginaal beter. M.i. significant beter dan de G533 in elk geval. Plastic weliswaar, maar die van ons wordt veel door de kinderen gebruikt en dat ding heeft echt serieus geweld gezien en heeft nog geen scheurtje na.. jaren? Is hij de (stevige) meerprijs waard voor het geluid? De trend is dat hij wat beter klinkt, maar m.i. is de ervaring, zeker als je ze niet 1:1 naast elkaar legt, niet heel anders. Hij zit wel duidelijk meer 'aan', niet overdreven, maar 'goed'. Eén ding is zeker, Logitech zet zoals vaker producten neer die eenvoudig aan te bevelen zijn en voor heul veul mensen gewoon een goede indruk achter zullen laten.

Alternatieven zijn evt de Razer Thresher, zit ook los, ietwat meer helder dan bijvoorbeeld de Void en G933 maar weer wat duurder. Of die meerprijs het waard is, mjjeheheh, lastig. Zit ook wat losjes, wel lekker zachte earpads maar dat is ook niet per sé beter. Als je ze allemaal kan ervaren kan je er de voorkeur voor hebben zonder twijfel, maar om heel snel te zeggen 'deze is de meerprijs waard', lastig.

Dito voor de Arctis 7. Ook duurder, wel chic om te zien, maar ik heb een flink groot hoofd en dan zit hij voor mij net even wat minder. Algemene tendens is dat dit echter 'beter' is en de meerprijs waard is, en veel mensen lopen er echt mee weg. In mijn optiek gaat hier hetzelfde op: Als je een Void Pro of een G933 koopt, anders dan opmerkingen wbt de clamping force, je daadwerkelijke game/film ervaring gaat niet significant anders zijn.
Oke thanks voor je reactie + ervaringen. Ik zal eens kijken naar de G933. _/-\o_
Kan er in de 3,2 mm jack ook een microfoon voor bijvoorbeeld gaming? :X
Er zit al een micje in he, die werkt best ok zolang je niet in de wind gaat praten; noise reduction is er feitelijk niet. Zeg maar een beetje kwaliteit typisch telefoongesprek.

Ik betwijfel dat je die 3,5mm ingang voor een mic kan gebruiken ;)
Thanks voor je reactie! Oke, ik ben namelijk op zoek naar een wireless headset voor gaming.
Maar mijn budget is maximaal 200 euro. Weet jij nog goede alternatieven?
Voor een wireless headset heb je genoeg keuze :)
Ik zelf heb bijvoorbeeld de Logitech G533 (zeer tevreden over).
Maar voor een 50 euro meer heb je ook een Logitech G933.
Leuke oorwarmers. Beetje stormbestendig?
Toppert!
Thanks ewoud :D En het is maar hoe je het bekijkt, ik hoor niks van de storm met die dingen op ;)

.. al zit ik binnen...
Nette review heb je er van gemaakt! Echter totaal niet mijn ding. Beetje duur ook voor zo een plastic fantastic ding. Next please :)
Thanks :D

En nee, als jij een XL helmpje hebt is deze nie voor jou ;)