Specificaties 5" • 1280x720 (HD) • 16GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy J3 (2017) Zwart Review

tomaat23 17 januari 2018, laatste update op 18 januari 2018, 362 views Product gekocht

Samsung Galaxy J3 (2017) Zwart

Perfecte prijs-prestatieverhouding. De lagere resolutie merk ik niet, de upgrade naar Android 7.0 is een welkome, en de bouwkwaliteit is prima. Minder is het dat je niet zelf de batterij kan vervangen, en van de opslag van 16GB blijft maar de helft over door Android en de voorge´nstalleerde apps.

Pluspunten

• Prijs/Prestatie
  • Bouwkwaliteit
  • Android 7
  • Accuduur

Minpunten

• Accu is niet zelf te vervangen
  • Opslag 16GB = 8GB door Android en bloatware

Ik ben overgestapt van een Galaxy S4 en zal daar dus mee vergelijken.

Prijs/Prestatie

Perfecte prijs-prestatieverhouding voor een toestel van 170 euro, het ziet er strak uit en voelt heel robuust aan door de metalen behuizing. Alles opent en draait lekker vlot.

Plaatsing/Wisselen SD/SIM/Accu

De achterkant is niet open te halen, dus je kan de accu niet zelf vervangen, dit moet je laten doen bij een geautoriseerd bedrijf volgens de gebruiksaanwijzing. De SIM- en SD-kaart zijn via twee plastic trays aan de zijkant te wisselen. Dit kan met de bijgeleverde pin of met een paperclip. Even snel je SIM of SD verwisselen is er niet bij.

Beeldscherm

De lagere resolutie merk ik niet (van 1080p naar 720p), en ook de downgrade van AMOLED naar LCD valt me alles mee. Geen absoluut zwart meer, maar het is geen televisie dus dat is te overzien.

Accuduur/Wi-Fi/GPS

Accuduur is uitstekend. Net een Youtube-video van een kwartier bekeken met 2% achteruitgang.
De GPS-module is direct klaar voor gebruik, echt ongekend snel.
Met Wi-Fi haal ik ~35/20 Mbps down/up mee (up door het abonnement).
De Wi-Fi-module ondersteunt geen 5 Ghz .

Android 7.0 en Software

De overstap naar Android 7.0 bevalt prima, het ziet er allemaal goed uit de instellingen zijn overzichtelijk en alles loopt vlot op de telefoon. Er zijn nu wat apps ge´ntegreerd in de instellingen zoals apparaatonderhoud, die de functionaliteit geven van een losse app. De meeste Samsungapps zijn wel ok. Het blijft jammer dat je geen totale controle hebt over apps en en besturingssysteem. Ik wil helemaal geen, Microsoft Office- en Facebookapps, je krijgt ze er ook niet of niet volledig af.

Opslag

Wat daardoor tegenvalt is de interne opslag van 16GB waarvan maar de helft (8GB) overblijft door Android en allerlei voorge´nstalleerde apps. Daarnaast is de SD-kaart niet als interne opslag te formatteren. Ik had na installatie van mijn offline navigatie en nog wat kleine apps (~1,5 GB) nog maar 7GB over. Aangezien ik geen appgrootverbruiker ben en de foto's op de externe opslag(SD) komen zal het wel loslopen. Misschien dat ik om deze reden de telefoon ooit ga "rooten".
(Zie afbeeldingen)

Camera

Foto's maak ik zelden met mijn smartphone, maar de kwaliteit binnen met goed licht is erg matig. Flitsen is al snel een noodzaak. Toch valt er met wat aandacht of goed licht toch een aardige foto te maken. Op ware pixelgrootte moet je de foto echter niet bekijken, dat is ook niet zo gek voor een telefooncamera in deze prijsrange.

Uiteindelijk is de overstap van ouder "premiummodel" naar een nieuw "budgetmodel" dus erg goed bevallen, het voelt als een upgrade, ook al zijn er wat kleine verbeterpuntjes. Vooral Android 7 maakt de overstap erg prettig.

Foto's:

Benchmarks

Antutu
~35.000
Geekbench
-Single: 507
-Multi: 1457
-Compute: 847
-Battery Screen (dim=off): 2166 (Medium)
(Zie afbeeldingen)

Heb jij ook een Samsung Galaxy J3 (2017) Zwart?

Als je een test/benchmark wil zien of mijn mening ergens over wil weten zeg het maar. Spelfouten mag je ook melden.

[Reactie gewijzigd door tomaat23 op 18 januari 2018 16:01]