Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi) Review

SleutelMan 16 mei 2005, 1.049 views

Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi)

Pluspunten

• goede layout
  • dual-channel (4 banken)
  • goede BIOS opties
  • uitgebreide extra's
  • goede driver-ondersteuning (voor onboard apparaten)

Minpunten

• meegeleverde utillities zijn niet om over naar huis te schrijven
  • overklokopties voor geheugen zijn wat karig

Layout Score: 4
Ik heb dit bord al zo'n ruim anderhalf jaar in gebruik. Hij is gekocht in een systeem die ik een beetje overhaast had samengesteld, maar waarin ik wel specifiek had gekozen voor dit bord. De Deluxe versie of een P4C800 vondt ik te duur en met overbodige functies. Dit bord biedt een goede prijs-kwaliteit garantie, voor mij vooral wegens die uitgebreide opties in de BIOS. Ook een goed gevulde doos met extra's bij levering, zoals gebruikelijk bij Asus :). Wat ook de doorslag gaf bij dit bord was de mogelijkheid tot Dual-channel en 4 geheugenbanken, zodat er ook met geheugenlatjes van gelijke grootte kon worden gewerkt om bijv de 512 MB en de 1 GB te bereiken. Ook is het bord handig ingedeeld, zo is naast het AGP slot geen PCI slot, daar is met opzet een ruimte vrijgelaten zodat grote GPU-koelers geen PCI slot in beslag nemen.

Bij een BIOS flash naar versie 1016 er iets zo ingesteld dat ik sindsdien de processor nog geen MHz kan overklokken :(. Het maakt niet uit welke BIOS versie ik kies, bij de goede 3,2 GHz (stabiel!) die ik ooit uit een P4 2,6 Ghz met luchtkoeling heb gehaald komt ik geeneens meer in de buurt. Qua geheugen zijn de overklokopties beperkt (je kunt kiezne uit 3 snelheden!) De overkloktool van Asus om in Windows te gebruiken werkt bij mij trouwens voor geen meter (continu errors) net zo min als Asus Probe, die alle voltages laat uitslaan zodra ik Firefox open :( Dat Asus WiFi slot mag wel weg van mij, totaal overbodig en het neemt toch een (gedeeld) slot in.

Heb jij ook een Asus P4P800, i865PE (Lan, Sound, WiFi)?

Vanaf SP1 heb ik gewoon goede USB 2.0 ondersteuning in XP hoor. Verder ben ik het met je eens dat het een lekker uitgebreid moederbord is met veel mogelijkheden, vooral mbt overclocken. Ik draai mijn 2.4GHz northwood al hele lange tijd zonder problemen om 3.0GHz en hij kan nog hoger, maar dat wil ik de northbridge niet aan doen ;) Ik gebruik BIOS 1019 trouwens, maar ik kan met elke bios tot nu toe gewoon flink overclocken. Die ervaring die jij hebt heb ik niet dat je niet meer kan overclocken.
In principe heb ik ook USB 2.0 (tenminste, dat beweert windows XP), ik kom echter niet boven de 1 Mb/sec leessnelheid uit (!). Ik ben daar niet de enige in, zie bijv dit topic op GoT. Trouwens, er kwam geen verbetering in door BIOS 1021 (beta) te gebruiken :'(

edit: Na een verse herinstall van WinXP is het probleem om een of andere duistere reden weer verholpen.... :)
:: slechte (Windows) software

Je kan een besturingsysteem niet een slechte eigenschap noemen van een moederbord. Dat moet je zeggen slechte ondersteuning maar niet het besturingsysteem aanwijzen.
ik bedoelde het meer in de zin dat het slechte software van Asus is (overklok en monitoring tool). Ik pas het anders even aan..... ;)