Fossil Q Explorist FTW4004 Blauw (Bruin) Review

Maus0165 16 januari 2018, laatste update op 16 januari 2018, 198 views Product gekocht

Fossil Q Explorist FTW4004 Blauw (Bruin)

De Fossil Q Explorist is een prima smartwatch voor een goede prijs.

Pluspunten

• Volledig rond AMOLED display
  • Formaat van het display
  • Gewicht en design
  • Verwisselbare band
  • Android Wear 2.0
  • Speaker en Mic. aanwezig voor gesprekken
  • IP67 waterbestendig
  • Prijs / kwaliteit

Minpunten

• Accuduur bij zwaar gebruik
  • Oplaadmethode (magneet)
  • Kroon erg gevoelig
  • Geen NFC en GPS
  • Geen stekker meegeleverd, alleen USB kabel

Al een geruime tijd was ik geïnteresseerd in een smartwatch maar kon er nooit één vinden die aan mijn wensen voldeed. Vierkant display viel al meteen af, watches met rond display hadden de wel-bekende "flat tire" en ook de featureset voldeed in vele gevallen niet. Nu meer dan 2 jaar verder heb ik dan toch mijn eerste smartwatch aangeschaft.

Ik liep er eigenlijk tegenaan tijdens mijn vakantie in New York. De dollar stond vrij gunstig en ik kreeg ook nog eens 10% korting. Dus voor een kleine ¤200,- heb ik de Fossil Q Explorist kunnen bemachtigen.

Eerste ontmoeting

Bij het openen van doos wordt je meteen begroet door het horloge. Wat me al meteen opviel was het gewicht van het horloge. Door de lederen band is het horloge lekker licht zonder dat hij fragiel aanvoelt. De bouwkwaliteit van de kast is behoorlijk robuust! Het horloge heeft een fraai design en de kleurstelling (bruine lederen band, blauwe kast en zilveren ring en knoppen) past prima bij elkaar. Gelukkig is de band (22mm) verwisselbaar. Dus mocht deze na verloop van tijd slijten dan is een vervanger zo gevonden.

Helaas was het horloge volledig leeg dus kon hem niet meteen in gebruik nemen. Dus meteen aan de lader gehangen.

Opladen en de lader zelf

De meegeleverde lader bestaat alleen uit een USB kabel. Een stekker wordt niet meegeleverd. De lader zelf is magnetisch en wordt aan de achterzijde van het horloge bevestigd. De magneet had wat sterker gemogen wat mij betreft. De USB connector bevat een rode led welke aan gaat wanneer je het horloge op de lader legt. In mijn geval is dit best vervelend. De lader zit namelijk in mijn wekker (met usb poort) die op mijn nachtkastje staat. Tijdens het opladen s'nachts heb ik dus een mooi rood nachtlampje tegenwoordig. Het laden zelf gaat niet bijster snel. Maar een nachtje laden is ruim voldoende om van 15% naar 100% te laden.

Accuduur

Dit is een lastig punt. Ik gebruik het horloge om notificaties af te lezen en zo nu en dan een beetje mee te spelen. Dus ik haal 2 dagen op volle accu. Bij intensief gebruik zul je 1 dag halen op een volle accu. Na de eerste paar ladingen is de accu pas op zijn sterkst.

Het display

Na het inschakelen van het horloge wordt pas duidelijk hoe scherp en helder het display is. Dankzij het AMOLED paneel spatten de kleuren er vanaf. Ook het formaat is prima. Ik heb relatief smalle polsen maar het horloge past prima zonder buiten mijn pols te steken. De fossil Q is van de 3e generatie wat betekend dat hij nu een volledig rond display heeft. Dus geen "flat tire" meer. Hierdoor worden de watchfaces (wijzerplaten) perfect weergegeven. Ook de aanraakgevoeligheid is dik in orde. Het horloge reageert vlot op aanrakingen en je swiped makkelijk door de menu's.

Software

Hier kan ik niet over oordelen. Gezien dit mijn eerste smartwatch is heb ik geen ervaring met Android Wear 1.x of Tizen (samsung). Maar Android Wear 2.0 reageerd vlot en werkt voor mijn doeleinden prima. De koppeling met mijn telefoon (OnePlus 3T) verliep vlekkeloos. Alleen moest de watch eerst worden voorzien van een update om de notificaties te kunnen weergeven. Deze notificaties worden tevens netjes weergegeven en in sommige gevallen (app's) is het mogelijk om te antwoorden d.m.v. vooraf geïnstalleerde berichten. Telefoongesprekken kunnen ook d.m.v. de aanwezige speaker en microfoon worden gevoerd. Deze functie dien je via de software-instellingen te activeren. Gesprekken klinken redelijk goed en voor de ander ben ik prima verstaanbaar. Dit is alleen binnenshuis getest. Houd er rekening mee dat deze functie uitgeschakeld dient te worden bij gebruik van een Bluetooth Carkit! De telefoon word namelijk niet meer herkend zodra de functie is geactiveerd omdat dan het horloge de gesprekken van de telefoon overneemt.

Featureset

Kwa functionaliteit is het horloge voor mij vrij compleet. Hij beschikt over o.a. Bluetooth, WiFi, stappenteller enz. Helaas geen NFC chip wat toekomstige functies kan belemmeren. Ook een GPS- en hartslagsensor ontbreekt. De laatste gebruik ik zelf nooit dus zal deze ook niet missen. Wellicht dat ik de GPS in de toekomst zal gaan missen voor bepaalde apps. Maar voorlopig voldoet de GPS van mijn telefoon. De 2 knoppen aan de zijkant van het horloge zijn softwarematig in te stellen. Je kunt er dus andere functies aan toewijzen. De kroon kan dit helaas niet. En daar zit dan ook het grootste probleem van het horloge. De kroon is makkelijk in te drukken en activeert Google Assistant. Door het buigen van mijn hand druk ik te vaak per ongeluk de kroon in. Ik hoop dat dit middels een update uit te schakelen is. De kroon is tevens draaibaar wat scrollen door menu's mogelijk maakt. Een zeer handige feature!

Gezien de prijs die ik voor het horloge heb betaald, heb ik absoluut geen spijt van mijn aankoop. Het is een horloge met meer plus- dan minpunten. En de minpunten valt in mijn geval prima mee te leven. En ach....het is ook een hebbe-dingetje. Het enige waar ik me aan stoor is de gevoeligheid van de kroon en het ontbreken van NFC. Daarentegen heeft het horloge een fantastisch display en is hij zeer robuust. Vandaar dat dit horloge 4 sterren verdient.

Heb jij ook een Fossil Q Explorist FTW4004 Blauw (Bruin)?