Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 13z (N00Z1302) Review

Rupie 19 november 2010, laatste update op 19 december 2013, 11.114 views

Dell Inspiron 13z (N00Z1302)

Pluspunten

• Snel
  • Accutijd
  • Snel opgeladen
  • Toetsenbord & touchpad
  • Uiterlijk
  • Netwerkkaart

Minpunten

• Gelimiteerd geheugen
  • Piepend pijltje naar links
  • Gevoelig voor vettige vingers
  • Functietoetsen switchen via BIOS

Omdat zelfs de simpele productreview in een paar dagen al een stuk of 30 views trok lijkt het mij toch wel een goed plan om een uitgebreide review te schrijven over ÚÚn van mijn nieuwe speeltjes: mijn Dell Inspiron 13Z. De versie die op de site van Dell bekend staat als de N00Z1302, een 13” laptopje/netbook/notebook of hoe je die ook noemen wilt ;). Op dit moment ga ik niet al te veel benchmarks en dergelijke toevoegen. Ten eerste heb ik niets om deze echt mee te kunnen vergelijken en ten tweede ligt de laptop bij mijn vriendin op het moment. Als iemand graag een bepaalde benchmark wil zien, vraag het gerust, ik kan altijd een poging doen om deze toe te voegen op een later tijdstip! Al is het wellicht zinvoller om in dat geval even te kijken bij deze uitgebreide review op NotebookCeck.net. De review van notebookcheck reflecteert overigens niet geheel mijn ervaringen, met name de accu lijkt het langer te doen dan in die andere review staat. Hier kom ik uiteraard later op terug.
http://tweakers.net/ext/f/wZWNSagKw1Yoolu7l2jM3qZu/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/93R2x6LS1bgxvnp4NBccaLOC/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/3h0b23nye0zBcZc0jsyutlUR/thumb.jpg

Reden van aanschaf
Ongeveer een jaar geleden schafte ik mijn eerste netbook aan, een blauwe Acer Aspire One A150-AB. Een speeltje wat ik toevallig tegen kwam en waar ik een paar maanden plezier aan gehad heb. Toen ik vervolgens een half jaar later de kans kreeg om een Acer Aspire One Pro 531H-0BK aan te schaffen heb ik die meteen gegrepen. De accuduur en het scherm van de 531H-0BK waren vele malen beter en de A150-AB kon ik aardig goed doorverkopen, een actie waar ik nooit spijt van gehad heb. Deze 2e AAO heb ik vervolgens een maand of 3 gebruikt. Ik liep er echter tegenaan dat ik een website moest gaan onderhouden en ik steeds vaker met de laptop op de bank terecht kwam in plaats van achter mijn werkstation. Maar sleutelen aan een website op 1024*600 is nou niet echt een bijzonder prettige ervaring kwam ik achter. Daarnaast merkte ik toch ook dat ik mij zo nu en dan behoorlijk kon storen aan de snelheid van het apparaat. Uiteindelijk was het dus helder: ik was toe aan nieuw speelgoed. Dit keer moest het speeltje minimaal net zo lang meegaan op een accu als de AAO maar dan met betere prestaties dan een netbook en een groter scherm. Maar het moest nou ook weer niet meteen een 15” worden, hij moest wel klein blijven. Daarnaast zou een optische drive wel prettig zijn. Eigenlijk wilde ik de voordelen van een netbook met de prestaties van een fatsoenlijke notebook. Maar laat ik 1 ding voorop stellen: het laptopje is bedoelt voor naast mijn Werkstation. Hij wordt bij mij niet gebruikt als desktop vervanger, meer als handigheidje voor als ik geen zin heb om naar boven te lopen ;)

Selectie
Tja, daar kan ik kort over zijn. Het was alsnog een redelijk impuls aankoop eigenlijk. Omdat ik het idee had dat ik bij Dell de grootste kans had om te slagen ben ik daar eerst maar eens gaan kijken. Daarnaast had mijn buurjongen recent een 15” Dell gekocht en ik moet toegeven dat ik die er bijzonder prettig uit vind zien. Op de site van Dell kwam ik onder andere de Inspiron 11z en de Inspiron 13z tegen. Vanwege mijn wensen werd ik al snel richting de Inspiron 13z getrokken. Deze had een aardig schappelijke basisprijs en leuke specificaties. Nog snel even een paar reviews doorgebladerd maar eigenlijk was ik er al uit: de Inspiron 13z ging het worden.

Specificaties
De specificaties van het standaard model, de N00Z1302:
  • Intel Core2 Duo ULV Processor SU7300 (1,3 GHz, 800 MHz, 3 MB), UMA-grafische kaart
  • 3.072 MB 1067 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [1 x 2.048 + 1 x 1.024]
  • 13.3” WLED HD (1366X768) scherm, Obsidian Black Custom High-gloss Back Cover
  • Hard Drive : 320GB Serial ATA (7200RPM)
  • Dell Wireless 1397 minikaart (802.11 b/g)
  • Europe Dell Bluetooth 365 Card
  • Batterij: Primary 8-cell 80W/HR LI-ION
  • Ge´ntegreerde 1.3 Mega Pixel Camera
  • Optical Drive : 8X DVD+/-RW Drive including software
  • Operating System : Dutch Genuine Windows 7 Home Premium (64 BIT)
Een systeempje dat je voor iets minder dan 600 euro thuis kunt laten bezorgen. Op dit moment is de N00Z1302 trouwens standaard voorzien van 4GB ram.

Aanpassingen
Het grote voordeel van Dell natuurlijk, het aanpassen van het basissysteem. Eigenlijk zijn mijn aanpassing aardig binnen de perken gebleven. Ik heb enkel gekozen voor de andere processor optie, iets meer geheugen en een andere netwerkkaart:
  • Intel Core2 Duo ULV Processor SU7300 (1,3 GHz, 800 MHz, 3 MB) met 512 MB NVIDIA GeForce G 105M
  • 4096 MB MB 1067 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
  • Intel WiFi Link 5100 (802.11 a/b/g/n 1x2) halve minikaart
Ik ben voor de andere processor gegaan in verband met de andere videokaart, het uitgebreide geheugen spreek voor zich lijkt mij en de andere netwerkkaart in verband met de ondersteuning van Wireless N. Al met al goed voor een meerprijs van ongeveer 100 euries.

Bestellen en levering
Een paar muisklikjes later was de configuratie naar wens, was er nog een tas toegevoegd aan de bestelling en was er een paar honderd euro van de rekening afgeschreven. Stelt allemaal niet zoveel voor en voor je er erg in hebt staat de bevestiging van de bestelling in de mail.

Logboekje van de bestelling:
12-01-2010 21.00 uur: Laptop + tas besteld en direct betaald via iDeal. Verwachte leverdatum: 28-01-2010
13-01-2010: 'Werk in uitvoering'
14-01-2010: Laptop 'In productie', tas 'werk in uitvoering'
18-01-2010: laptop verzonden (UPS) en tas later op de dag ook verzonden (DHL)
19-01-2010: tas binnen
21-01-2010: laptop afgeleverd

Al met al had ik dus in 7 werkdagen mijn nieuwe laptop in handen, wat mij betreft niet op aan te merken!

De doos
Het laptopje wordt afgeleverd in een bruine kartonnen doos met aan de boven en onderkant een flink Dell logo. Na de doos geopend te hebben komt de het volgende kleinere doosje te voorschijn met daarin de laptop en daaronder de rest van de onderdelen: een mooie kleine lader met bijbehorende stroomkabel en een paar boekjes zoals een setup gids en dat soort zaken. Daarnaast een paar cd’s: Microsoft Works 9.0, Drivers and utilities en een reinstallation DVD voor Windows 7.

Maar het belangrijkste, het kleinere doosje met daarin de laptop. In dit kleinere doosje zit de laptop in plastic. Na de laptop uit het plastic gehaald te hebben zit er ook nog een bescherming over het scherm geschoven. Ja, het uitpakken is een heel avontuur!

De laptop
Jaja, daar gaat het allemaal om natuurlijk, het laptopje zelf. Het eerste wat mij opviel was de glimmende bovenkant. Als je die ziet weet je meteen dat je je er bij neer moet leggen dat je vette vingers gaat zien, daar is niets aan te doen. Verder geen probleem wat mij betreft, het blijft natuurlijk wel een gebruiksvoorwerp hŔ! Wat daarnaast opvalt is de accu. Vanwege de capaciteit steekt deze een centimeter of 2 uit waardoor de laptop heel iets naar voren kantelt. Inclusief de accu weegt de laptop 2010 gram en komen de afmetingen op 330mm(Breed) x 48mm (Hoog) x 225mm(Dik).
Het merendeel van de laptop is zwart, alleen het gedeelte waar je je polsen op kan laten rusten en waar het touchpad zit is zilver. Dit zilveren gedeelte is vrij gevoelig voor vingers. Nier zozeer vingerafdrukken zoals op de bovenkant maar het geheel voelt snel vettig aan. Een korte rondleiding langs alle kanten van de laptop.

De voorkant
Aan de linkerkant is een SD kaartlezer te vinden, voorzien van een dummy kaartje ter bescherming. Daar links van een bescheiden powerledje. Dit powerledje is blauw als de laptop aanstaat, knippert blauw als de laptop in slaapstand staat en wordt oranje als de accu minder dan 10% vol is.

De rechterkant
Een groot voordeel vind je aan de rechterkant: dit laptopje beschikt over een DVD brander! Daarnaast 2 USB poorten, een Kensignton slot en een gecombineerde audio in/out. De usb poorten zitten erg ver naar voren geplaatst, ik zou mij voor kunnen stellen dat dit niet ideaal is als je een usb muis gebruikt. Zelf gebruik ik voornamelijk het touchpad en eventueel een bluetooth muis, dus voor mij is het niet zo’n probleem.

De achterkant
Het voornaamste wat opvalt is de batterij. Verder is er eigenlijk niets spannends te zien vanaf hier.

De linkerkant
Aan de linkerkant van links naar rechts de aansluiting voor de adapter, een LAN poort, de exhaust voor de warme lucht, de HDMI poort, de VGA poort en tot slot nog een usb poort.

De bovenkant
Niet heel veel meer dan een Dell logo. En ondertussen al een hele reeks vingerafdrukken!

De onderkant
Niet veel over te vertellen. De gebruikelijke openingen om bij het geheugen en de netwerkkaart te komen. Daarnaast een 4 tal rubbertjes die er voor zorgen dat de laptop niet begint te glijden. Deze doen hun werk overigens bijzonder goed, de laptop glijdt niet over de tafel heen.

De ‘binnenkant’
Een aanknop, een toetsenbord, een touchpad en een scherm, had je iets anders verwacht? ;)
Zowel rondom het scherm als naast het toetsenbord zitten in totaal 8 rubbertjes
http://tweakers.net/ext/f/KIUE50Fuwm6zUkanUuOglxIj/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/nJVzAq9Dg7F89Cg13M5i2M2q/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/T54IdJqki2FwMJBTQ97LcKnu/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/Un2dssxyEPTFXi25XD2mSFiX/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/uBIEFETpvDQbmWGbH85eBqX7/thumb.jpg

De Hardware
Hieronder een kort een overzichtje van de voornaamste hardware die in de laptop zit. Hierbij doel ik op de processor, het RAM, de grafische kaart, de chipset en de HDD. De hardware die nodig is om het beestje te laten werken zeg maar. Met 3D Mark 06 komt de hardware tot onderstaande score.

De processor
De laptop is voorzien van een Intel Core2 Duo ULV SU7300 Processor die draait op 1,3 GHz. Zoals de naam al aangeeft is dit een kindje in de Consumer Ultra-Low Voltage (CULV) reeks van Intel, de directe concurrent van het AMD Yukon platform. De exacte gegevens:

Kloksnelheid: 1,3 GHz
L2 Cache: 3MB
FSB: 800 Mz
Multiplier: 6.5x
Voltage: 1.05-1.15 V
TDP: 10 W
Socket: BGA956
Release: september 2009

De ULV reeks van Intel is gebakken op 45nm. Op onderstaand plaatje is de cpu wat teruggeschroefd omdat ik op de accu zat te werken.

De grafische kaart
Standaard is de laptop voorzien van een UMA-grafische kaart. UMA staat hierbij voor Unified Memory Architecture, oftewel een systeem waarbij de grafische kaart gebruik maakt van het hoofdgeheugen. Alternatief hierop was de door mij gekozen 512MB NVIDIA GeForce G 105M. Ik heb dit gedaan in de hoop iets betere grafische prestaties te krijgen. Het leek mij logisch dat een echte grafische kaart altijd betere prestaties zal leveren dan een ge´ntegreerde oplossing.

De nVidia GeForce 105M is overigens een hoger geklokte GeForce 9300M G en daarom een kaart die voor DirectX 10 geschikt is voor gebruik in kleine en dunne notebooks. Vergeleken met de 9300M G, heeft de GeForce G 105M slechts 8 CUDA processor cores. Om dat nadeel te compenseren heeft hij een hogere kloksnelheid.

Voor mijn gebruik is deze kaart overigens meer dan voldoende, ik was toch niet van plan om te gaan gamen op dit laptopje. N.a.v. de vraag van Tonjo: ik heb nergens kunnen vinden of de grafische kaart ook helemaal uitgeschakeld kan worden op het moment dat die niet in gebruik is.

Het RAM geheugen
Zoals aangegeven heb ik de laptop laten upgraden naar 4GB 1067 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM, verdeelt over 2 bankjes van 2.048MB. Volgens CPU-z gefabriceerd door Elpida. Ik had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Iets wat wel een nadeeltje te noemen is: het geheugen is gelimiteerd op 800MHz. Dit is vrijwel niet te vinden op de site van Dell, pas als je op de pagina met technische specificaties kijkt zie je staan:
“Systemen met ULV-processors met 1067 MHz-geheugenmodules werken tegen een maximale kloksnelheid van 800 MHz“.
Op onderstaand plaatje is het geheugen wat teruggeschroefd door het systeem omdat ik op de accu zat te werken.

De chipset
Het laptopje is opgebouwd rond de Intel GS45 chipset. Dit is dezelfde chipset als waar de MSI X-Slim X420 en soortgelijke laptops gebruik van maken. Ik moet eerlijk zeggen dat deze chipset mij verder niet zoveel zegt en ik kan er ook niet bijzonder veel over vinden naast een standaard verhaaltje van Intel.

HDD
De laptop is voorzien van een 320GB WDC WD3200BEKT-75F3T0 Sata schijf die spint op 7200rpm. Voor mij de eerste laptop die voorzien is van een 7200rpm schijf en tot op heden bevalt dit prima. Voor mijn gevoel is de enige mogelijkheid om de prestaties op het gebied van de HDD te verbeteren de aanschaf van een SSD. Wellicht iets voor in de toekomst, voor dit moment voldoet de ingebouwde HDD prima.

De adapter
De meegeleverde adapter is een standaard 65W Dell adapter. Deze zijn mooi klein en worden nooit echt warm. Zelfs na een paar uur laden is de accu zonder problemen met de blote handen op te pakken. Daarnaast past hij, doordat hij zo mooi plat, is zonder problemen in een redelijk kleine laptoptas. Tot slot is de kant die in de laptop gaat voorzien van een blauw lampje. Voegt wat mij betreft weinig toe maar ziet er leuk uit.
Het enige minpunt van de adapter vind ik de lengte van het snoer dat tussen de adapter en het stopcontact zit. Dit is maar een centimeter of 40 lang. Wanneer je een stopcontact hebt wat iets verder boven de grond zit hangt je lader dus altijd aan het laadsnoer. Niet ideaal wat mij betreft, maar niet iets waar ik dagelijks last van ga hebben denk ik.

Gebruik
Inmiddels heb ik de laptop nu een maandje in gebruik en dat bevalt prima. Ik heb net dat beetje meer ruimte op het scherm waar ik naar opzoek was en de prestaties mogen er wezen. Ik moet ook toegeven dat die paar extra pixels ook met op internet browsen meer dan van pas komen. Ik gebruik de laptop voornamelijk voor surfen, skype, office en het onderhouden van een website. Waar ik voornamelijk blij mee ben is dat ik zonder problemen van alles te gelijk kan doen zonder ook maar ooit op het systeem te hoeven wachten. Eerst een paar foto’s waarop het verschil tussen een 15,4” en een 13,3” laptop mooi te zien is.

Eerste keer opstarten
Hoopvol de eerste keer het aanknopje indrukken dan maar! Na een paar tellen verschijnt de standaard routine om de installatie af te ronden. Taalinstellingen goed zetten, gebruikersnaam en wachtwoord kiezen, dat soort werkzaamheden. Na dit gedaan te hebben start de laptop vlot door naar het bureaublad. Verder valt er niet zo heel veel over te vertellen eigenlijk.

Accu
Een van de voordelen dan dit laptopje natuurlijk, ook al steekt hij een stukje uit. Het betreft een Lion accu van de fabrikant Simplo (wat mij niets zegt). Na een maandje gebruik zou de accu volgens mij wel op volle toeren moeten werken. Volgens Windows 7 zou ik ongeveer 8 uur op een volle accu moeten kunnen doen en dat haal ik ook. Let wel, dit is bij 8 uur lang daadwerkelijk gebruiken van de laptop voor office en internet. De laptop switch overigens naar een ander thema om energie te besparen en bluetooth staat standaard uit, iets wat de accuduur natuurlijk ook weer wat ten goede komt. Wanneer wifi uit zou staan zou het ongetwijfeld nog wel wat langer duren voordat de laptop om voeding zou gaan vragen. Of de geadverteerde accuduur van 11,5 uur daadwerkelijk haalbaar is weet ik niet, maar met de achtergrondverlichting op low en wifi uit zal je denk ik een heel eind kunnen komen. Dit alles is in tegenstelling tot de review waar ik eerder naar verwees, daar komen ze met wifi uit en het backlight op low tot een maximale accuduur van 7 uur. Mijn ervaring is dat dit met wifi en aan en backlight op medium ook te halen is zonder al te veel problemen.
Opladen gaat ook redelijk vlot, als ik de accu tot 10% leeg trek is deze terwijl hij gewoon aanstaat in een uurtje of 2 weer helemaal vol. Ik heb het niet exact getimed maar ik verbaas mij er elke keer over dat hij al weer helemaal vol is. Lijkt mij een goede eigenschap!

Update 19-11-2010
Na installatie van een nieuwe versie van het 'Dell Support Center' is het mogelijk om de huidige status van de accu te monitoren. Vandaag heb ik de laptop pakweg 10 maanden in bezit en volgens het Support Center zit de accu nog op 90%. Hij wordt niet elke dag gebruikt, maar zeker 5 dagen per week. Al met al geen slechte score lijkt mij. Ik moet er wel bij zeggen dat ik oplet met het gebruik. Ik laat de accu nooit helemaal leeglopen, ik zorg dat ik niet altijd op de accu werk maar ook weer niet altijd op de lader.

Scherm
Het scherm van dit laptopje is een 13,3” WLED scherm dat werkt op 1366*768 en een glossy afwerking heeft. Veel mensen hebben een hekel aan deze glossy afwerking maar ik heb er over het algemeen weinig problemen mee. Ik gebruik de laptop dan ook voornamelijk binnen waardoor het nooit echt voor problemen zorgt. Ik kan mij voorstellen dat iemand die geregeld onderweg is hier meer last van zou hebben. Op het eerste plaatje hieronder kun je zien dat het scherm wel glimt, in onderstaand voorbeeld staat de laptop uit. Wat betreft de resolutie en dergelijke is het in ieder geval een hele verbetering ten opzichte van de 8,9” en 10,1” voorgangers. Het geeft allemaal net wat meer ruimte om comfortabel te kunnen internetten en dergelijke. Ook wat betreft de kijkhoek zit het wel prima overigens. Ik heb hiervoor even een plaatje ‘geleend’ van notebookcheck.net
http://tweakers.net/ext/f/kesWWzHM1xLUA7WsWrGX4xln/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/gAnroNIxuOoz0BWyS0mtwR6g/thumb.jpg

Toetsenbord
Het toetsenbord vind ik persoonlijk bijzonder prettig typen. Hij is gelukkig net iets groter dan de toetsenbordjes van de voorgangers, iets wat je meteen merkt aan het geringe aantal typefouten.
De kleine helling naar voren door het formaat van de accu vind ik persoonlijk het typecomfort ten goede komen. Veel toetsen hebben daarnaast een plek die ik wat logischer vind dat de toetsenborden van de Acer netbookjes. Zo zitten de multimediatoetsen boven aan het toetsenbord in plaats van rondom de pijltjes zoals bij de Acer netbookjes. Daarnaast zijn er gewone knoppen voor PageUp en PageDown, iets wat ik gemist heb bij de Acer’s. Niet zo heel gek natuurlijk, bij een 13’3” scherm heb je iets meer ruimte voor het toetsenbord dan bij een 8,9” netbook.

Boven aan het toetsenbord is een rij toetsen met een dubbele functie: de functietoetsen en de multimediatoetsen.
Aan de linkerkant (F1 t/m F5) toetsen om het scherm te dupliceren et cetera (win+p zeg maar), om de netwerkkaart uit te schakelen, om de Dell Extended Battery Life te (de)activeren en tot slot 2 toetsen om de helderheid van het scherm aan te passen.
Aan de rechterkant (F7 t/m F12) multimediatoetsen. Naast de F12 nog een toets om de optische drive uit te werpen.
Tussen de functie van deze toetsen is te switchen via de Fn toets die tussen de linker control en windows toets zit. Standaard staat de bovenste rij ingesteld voor het gebruik van de multimediatoetsen. Een pagina vernieuwen moet je dan dus doen via Fn+F5 en naar de adresbalk springen in IE gaat dan via Fn+F4. Persoonlijk heb ik dan ook liever dat deze rij standaard ingesteld staat op de F-toetsen. De standaard functie is wel te wijzigen, maar dit kan enkel via de BIOS. Vind ik persoonlijk wel een nadeel. De F6 toets heeft geen ‘dubbele functie’, wat mij betreft hadden ze die best mogen gebruiken om definitief te kunnen switchen tussen de functie van de bovenste toetsen.

Iets wat mij verder opvalt aan het toetsenbord is het feit dat de het pijltje naar links een vervelend piepje maakt op het moment dat je deze niet precies in het middel van de toets raakt. Daarnaast valt het mij op dat, wanneer ik in IE of FF een link in een nieuw tabblad wil openen met crtl + muisklik, dit vaak geregistreerd wordt als enkel een muisklik, waardoor de link in het huidige tab geopend wordt. Alsof hij de ctrl toets zo af en toe niet pakt zeg maar. Ik ben er nog niet achter of dit aan de toets ligt of dat ik hem te zacht indruk in combinatie met het touchpad of iets dergelijks. Tot vrij recent maakte ik altijd vrij weinig gebruik van touchpads, het kan dus ook best aan mij liggen. Ik heb wel het idee dat het minder vaak gebeurd op het moment dat ik bewust op de ctrl toets druk, vandaar dat ik het er voor dit moment op hou dat het aan mijzelf ligt. Verder heb ik overigens geen klachten over het toetsenbord.

Touchpad
Dit laptopje beschikt over ÚÚn van de prettigste touchpads waar ik ooit mee gewerkt heb. Het formaat klopt, het voelt goed aan, de knoppen gaan lekker soepel maar bieden wel weerstand. Hij is eigenlijk precies zo als ik hem wil hebben.
Het betreft trouwens een Synaptics TouchPad V7.0 volgens Windows. Zoals altijd wordt er een stukje software meegeleverd waarmee je van alles in kunt stellen. Zo kun je het formaat van het scrollgebied aanpassen en kan je er voor kiezen om de hoekjes van het touchpad bepaalde functies te geven. Zo kan je bijvoorbeeld instellen dat het geselecteerde scherm minimaliseert als je linksboven op je touchpad drukt. Verder beschikt het touchpad over EdgeMotion, een technologie voor het bewegen van de aanwijzer over grote afstanden. Als je je vinger tegen de rand van het TouchPad stoot, blijft de aanwijzer in dezelfde richting bewegen totdat je je vinger van het TouchPad haalt.
Daarnaast zijn er 2 programmatjes ge´nstalleerd onder het kopje ‘accessoires’: Drukgrafiek en Moodpad. Dit zijn 2 kleine programmatjes die voornamelijk tonen op welke manier en hoeveel druk je uitoefent op je Touchpad.
Het touchpad bevalt mij tot op heden dusdanig goed dat ik na 2 maanden nog altijd niet de moeite heb genomen om mijn bluetooth muis met de laptop te verbinden, iets wat vaak een van de eerste dingen was die ik deed bij mijn andere laptops.

Geluid
Het blijft een laptop natuurlijk he! Verwacht geen extreem goed geluid. Maar ook op dit punt moet ik zeggen dat het aanzienlijk beter is dan bij de laptops die ik hiervoor gehad heb.

Zelf gebruik ik het geluid voornamelijk om radio te luisteren en voor Skype. Voor deze doeleinden voldoet het geluid prima. Het is helder, zuiver en duidelijk te verstaan, iets wat met name bij Skype bijzonder prettig is. De bass is niet fantastisch, maar dat is wat mij betreft iets wat je weet bij een laptop. Het positieve is dat het geluid wel relatief hard kan en ook op hoog volume goed te verstaan blijft.

Webcam
Het laptopje is voorzien van een 1,3 Megapixel webcam. Deze wordt door mij, net zoals het geluid, voornamelijk gebruikt voor Skype. Voor mijn gebruik is de webcam meer dan voldoende. Het beeld is scherp en helder en dat is toch wel prettig met Skype.
De laptop is voorzien van het programma “Dell Webcam Central”, een stukje software waarmee je alles kunt regelen met betrekking tot je webcam. Hiermee kun je alles instellen van de helderheid tot de positionering van het beeld. Daarnaast kun je jezelf met dit programma voorzien van snorretjes, brillen en hoedjes als je de webcam aan hebt staan. Grappig om mee te spelen maar daarnaast wel weer iets wat voorge´nstalleerde is en meedraait met windows.

Connectiviteit
Voor verbinding met de buitenwereld is dit laptopje voorzien van Wifi, bluetooth, GBlan, een 7 in 1 cardreader en 3 USB poorten. De kaartlezer is geschikt voor SD, MMC, XD, MS, MS Pro, MMC+, Hi Density SD en Hi capacity SD kaartjes. Ik heb deze tot op heden 1x gebruikt om een paar mb van een SD kaart naar de laptop te copieren. Dit ging allemaal vlot (25MBps), maar is te weinig om zinvolle conclusies te trekken als je het mij vraagt. Ditzelfde geldt eigenlijk voor de USB poorten. Ook deze zijn alleen gebruikt om een paar bestandjes naar de laptop te copieren. De Lan poort is zelfs nog helemaal niet gebruikt, nergens voor nodig als je Wireless N tot je beschikking hebt ;) En omdat het Touchpad zo goed bevalt is bluetooth ook nog niet aangeweest.

Ik gebruik de Wireless N kaart voornamelijk in combinatie met een D-Link Dir-855. Met de router op zolder en de laptop in de woonkamer haal ik 4 blokjes met een snelheid van 130Mbps. Dat is heel wat meer dan de 1 a 2 blokjes die de meeste andere laptops halen vanaf dezelfde plek. Als ik de 1 jaar oude Toshiba van mijn vriendin ernaast zet en ze beide op Wireless G laat werken haalt de Dell qua ontvangst vrijwel continu het dubbele van de Toshiba.

Temperaturen
Ik kan de laptop rustig een paar uur op schoot houden zonder er ook maar iets van te voelen. Na 4 uur intensief werken in office staat de GPU op max 46 graden en de CPU is niet hoger geweest van 37 graden. Als ik dat vergelijk met de 15” Toshiba van mijn vriendin waarvan de CPU zonder al te veel moeite 55 graden wordt heb ik niets te klagen! Tot op heden is het mij nog niet eens gelukt om een onderdeel boven de 55 graden te krijgen. Ondanks dit alles blijft het geluid van de laptop prima binnen de perken. De rechtse afbeelding van deze 2 is na een volledige run van 3D Mark 06.

Software
Tja, de software. Zoals wel vaker is er de nodige software te vinden op de ‘verse’ installatie. Eerst maar eens een rondje gemaakt om alle software te verwijderen. Leuke tooltjes voor online backups, trialversie van McAffee, alle gebruikelijke troep kon er meteen weer vanaf. Verder is het ‘Dell support center’ ge´nstalleerd om onderhoud uit te kunnen voeren. Hiermee kun je redelijk wat info over je computer vinden die je ook op andere plekken kunt vinden, maar wel mooi gecentraliseerd. Enige nadeel is dat een deel van deze software dan ineens weer in het Duits is.
De enige ‘nuttige’ software is de software die hoort bij de webcam als je het mij vraagt. Hiermee kun je jezelf voorzien van petjes, brillen, snorren et cetera. Dit is dan ook de enige software die ge´nstalleerd is gebleven. Een overzichtje wat ik geleend heb van HardwareHeaven:

BIOS
De BIOS biedt weinig bijzonders. Zoals al eerder aangegeven moet je hier zijn om definitief te switchen tussen de functietoetsen en de multimediatoetsen aan de bovenkant van het toetsenbord. Je kunt in het ‘Advanced’ menu verder nog de netwerkkaarten en de bluetooth kaart uitschakelen, maar verder is hier weinig spannends te vinden.
http://tweakers.net/ext/f/JZZ4ywVJn3kF0aDt2TaNrzNk/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/riAAurgRNoQV0ES1JKwWuTWV/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/zHdizJZabYSF67nLCdhCjHim/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/0lfh0CsFqzuUiuMha1ed7tqP/thumb.jpg

Drivers en support
Op zich doen de drivers het allemaal zonder problemen vanaf de fabriek. Het enige is dat ik af en toe een BSOD voorbij heb zien komen dankzij de driver van de videokaart. Deze heb ik tot op heden 2 3 keer gezien, alle 3 de keren op het moment dat ik de laptop opstart op de accu. Zou zomaar iets te maken kunnen hebben met het switchen van thema of iets dergelijks lijkt mij. Eerste wat in mij opkwam was om dan de drivers maar even te updaten. Helaas is er voor geen enkel onderdeel een recentere driver beschikbaar. Wellicht dat deze in de nabije toekomst beschikbaar komen.

Update 26-05-2010
Er zijn nog altijd vrijwel geen nieuwe drivers beschikbaar. Sinds de aanschaf van de laptop is er enkel een nieuwe driver voor de draadloze netwerkkaart verschenen. Het begint mij ook op te vallen dat de laptop soms niet 'registreert' dat de oplader aangesloten wordt. Het thema blijft dan hangen op de energiebesparingsmodus en de batterij gaat niet opladen. De laptop moet uitgezet worden en de accu moet even verwijdert worden om dit probleem op te lossen. Ik ga toch maar eens contact opnemen met support hier over.

Update 09-08-2010
Het begint mij op te vallen dat de "problemen" die ik heb altijd te maken hebben met het terugschakelen naar het energiebesparende profiel op het moment dat er op de accu gewerkt wordt. Wanneer dit gebeurd wordt bijvoorbeeld 'aero' uitgezet en schakelt Windows over naar het 'basic' kleuren thema. Dit terugschakelen wordt onthouden door het energiebesparingsprogrammatje van Dell die er voor zorgt dat de volgende keer met opstarten hetzelfde thema gehanteerd wordt als bij het afsluiten. En dat is volgens mij hetgeen wat mijn probleem veroorzaakt met het thema dat blijft hangen bij het opstarten. Daarnaast begint het mij ook op te vallen dat er zo nu en dan BSOD's voorbij komen met verwijzingen naar de Nvidia drivers. Deze BSOD's zie ik ook alleen langskomen op het moment dat ik op de accu werk en het Dell programmatje het thema teruggeschakeld heeft. Ik kan mij bijna niet meer voorstellen dat dit toeval is. Omdat Dell geen nieuwe drivers beschikbaar heeft heb ik de nieuwste drivers van de site van Nvidia geplukt in de hoop dat die soelaas bieden.

Update 19-11-2010
Nog altijd geen enkele nieuwe driver op de site van Dell. Enkel het 'Dell Support Center' is van een update voorzien maar daar merk je verder weinig van. Enige nuttige toevoeging is dat je eenvoudig de status van je Accu in de gaten kunt houden, zoals aangegeven onder het kopje 'Accu'.
Inmiddels weet ik zeker wat het probleem met het energiebesparende profiel veroorzaakt wordt door 'Dell Extended Battery Life'. Wanneer je afsluit als je op de accu werkt en de volgende keer opstart met de lader aangesloten zorgt dit programma ervoor dat de lader niet herkent wordt. Er staat een klein vinkje bij 'energiebeheer' --> 'Dell batterijmeter' waarmee dit te voorkomen is. De optie 'Houd Extended Battery Life ingeschakeld als ik opnieuw opstart' werkt dus iets te goed heb ik het idee. Door dit vinkje uit te zetten komt het probleem niet meer voor.

Windows 7
De laptop werd geleverd met Windows7, de 64bit variant van Home Premium om precies te zijn. Wat mij betreft een prima keuze. De functies die de duurdere 3 versies bieden heb ik niet nodig op mijn laptop. En als ik die wel een keer nodig heb ga ik wel achter mijn werkstation zitten waar de Professional versie op draait. De 64bit versie zorgt ervoor dat je het geheugen nog een keer verder uit zou kunnen breiden zonder een andere licentie aan te hoeven schaffen.

Ideaal vind ik wel dat er een versie met Media Center meegeleverd wordt, in combinatie met de HDMI poort is de laptop zonder problemen aan te sluiten op de gemiddelde tv. Je mag verwachten dat de laptop in staat is om Full HD beeldjes op de tv te toveren. Ik heb dit overigens niet geprobeerd wegens gebrek aan een full HD tv (zeg maar niets, hier wordt aan gewerkt…). Ik heb de HDMI poort op verzoek van Tonjo wel getest, hij doet het verder zonder problemen.
Zoals je ziet is het laagst scorende punt de processor. Deze processor krijgt overigens een aanzienlijk hogere score dan de 3 die de AMD Athlon X2 5050e die in mijn HTPC zit krijgt, terwijl dat een dual core is die op 2,6 GHz draait. Ik moet dan ook zeggen dat ik positief verrast ben door de behaalde scores. In het dagelijkse gebruik vertaalt zich dit naar een laptop die soepel werkt, wat je er ook tegenaan gooit. Ik zit er zelfs nog over na te denken om VMWare Server te installeren, iets wat ik normaal gesproken niet zo snel zou doen op een laptop. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik heb het idee dat de laptop het geen probleem gaat vinden.
De 5,9 die de HDD haalt is voor zover ik weet de hoogst mogelijke score die een ‘normale’ HDD kan halen in Windows7.

Een probleem wat ik wel heb is dat de laptop (als deze op de accu draait) bij het uit de slaapstand komen vraagt om een wachtwoord. Ik heb ingesteld dat hij dit niet moet doen, zowel voor netstroom als op de accu moet hij gewoon weer wakker worden zonder wachtwoord. Om de een of andere reden krijg ik het niet voor elkaar om dit ingesteld te krijgen.

Update 26-02-2010:
Dit probleem is inmiddels opgelost. Na herhadelijk proberen is het toch gelukt om dit op de 'normale' manier voor elkaar te krijgen. Bij de energieinstellingen zijn een aantal opties verborgen, wanneer je die zichtbaar maakt door op een link te klikken kun je instellen dat er geen wachtwoord gevraagd moet worden bij het uit standby komen. Het blijkt echter dat er bij de geavanceerde instellingen ook nog een soortgelijke optie is, alleen die maakt onderscheid tussen werken op netstroom en werken op accu. Na die aangepast te hebben werkt alles naar behoren.

Al met al was ik inclusief verzenden en inclusief de tas 720 euro lichter. De laptop zelf was goed voor bijna 670 euro van dit bedrag. Een beste smak geld voor een speeltje, maar hij is zijn geld wat mij betreft waard. De meeste laptops die gebruik maken van soortgelijke hardware komen rond deze prijs uit als ik in de pricewatch kijk. Wat mij betreft heb je de prestaties van een redelijke notebook op een formaat dat makkelijk mee te nemen is.

Ik ben er helemaal tevreden mee! Voor 670 euro heb je een laptop die zich kan meten met normale laptops maar die tegelijkertijd een mooi bescheiden formaat heeft. Voor het geld krijg je een kleine laptop die qua prestaties meer dan voldoende biedt voor de ‘gemiddelde’ gebruiker. Je kunt zonder problemen multitasken, ik heb tot op heden nooit het idee gehad dat ik op het systeem moest wachten. Wat mij betreft zijn de prestaties en de accuduur de grootste voordelen van deze laptop. De voornaamste nadelen zijn als je het mij vraagt geen punten om deze laptop voor te laten liggen.

Zoek je een handzame laptop zonder concessie te hoeven doen met betrekking tot de prestaties, dan zit je met de Dell Inspiron 13Z prima als je het mij vraagt. Als je wil gaan gamen of iets dergelijks is het denk ik zinvol om verder te kijken, al kan ik mij niet voorstellen dat er veel mensen zijn die een 13” laptop echt als gamelaptop willen gebruiken ;)

Als je iets mist in de review of als je iets wilt weten over de laptop zet het dan vooral in de comments!

Update 19-2013:
Inmiddels ben ik bijna 4 jaar verder en eigenlijk ben ik nog steeds tevreden. Lang geleden dat ik zo lang met een privÚ laptop gedaan heb, meestal ben ik na een jaar of wat wel weer toe aan nieuw speelgoed. Qua gebruik heb ik ook nog altijd niet veel reden om afscheid te gaan nemen van deze laptop, hij kan eigenlijk nog altijd prima mee met de manier waarop ik hem gebruik. Internet, office 2013, het draait allemaal prima. Wat ik sinds kort wel begin te merken is dat de laptop uitvalt als ik hem op de kop houdt. Ik moet nog eens uitzoeken waarom, maar ik zou haast denken dat er ergens iets van een contactje niet goed zit. Wat de snelheid betreft hoeft hij wat mij betreft nog niet vervangen te worden. In de bijna 4 jaar dat ik de laptop nu heb, heb ik deze slechts 1x opnieuw ge´nstalleerd, dit was denk ik een jaar of 2 geleden. Verder heb ik er eigenlijk nooit iets aan gedaan. Ook de accu is nog prima, die houdt het nog altijd een uur of 5 vol, dat is ongeveer 75% van wat ik in het begin haalde. Dit zal dat ook te maken hebben met de manier waarop ik hier mee om ga. In principe ligt hij altijd aan de stroom en ÚÚn keer in de zoveel tijd gebruik ik hem op de accu totdat hij aangeeft dat hij opgeladen moet worden.
Al met al sta ik nog steeds achter de conclusie dat ik voor het geld een prima laptop aangeschaft heb!

Afbeeldingen

http://tweakers.net/ext/f/KIUE50Fuwm6zUkanUuOglxIj/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/qrwp5DbgQHDFUZTt93nkABlz/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/RCAqs6s1EAF1rcldTJPVtWlz/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/7lU9l9A4V6PEiv54AaOJmy7P/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/YHFO7xa4QWVRYlAl0MGkwfZu/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/V5sgsfI3pHBngyVzo6P73ZqP/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/elVQgHguv0eg7aepRxpvbyX7/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/PkPNEE0a1ymvaiGK3MQ7NAET/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/nJVzAq9Dg7F89Cg13M5i2M2q/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/T54IdJqki2FwMJBTQ97LcKnu/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/Un2dssxyEPTFXi25XD2mSFiX/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/uBIEFETpvDQbmWGbH85eBqX7/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/FoyScRg9TP20BiBN4SCjaSnk/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/bO2XlMkbjKYepy0Zlx3nI1t8/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/5Z7MCv5WqOAZOOv8TXNPnn5B/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/kesWWzHM1xLUA7WsWrGX4xln/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/F2jH9rCXDsE1j6RXltlWpEpN/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/B8rVsJQSwXUfGaufssEdyVvn/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/1jdRA0Zr24nJLb3o5KxJi6sm/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/f0saI3c0cHBSEmcyYo20HOA3/thumb.jpg

http://tweakers.net/ext/f/XZ3X8hzgvQqtE17HzrTxSmFC/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/m4DD4DPu7V1LCJrgkOazVfnJ/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/gAnroNIxuOoz0BWyS0mtwR6g/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/QajI8bPXAStWWfIROXysBcwu/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/kDAQKZMcoOT2rsxlKOwQFIow/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/zuakmKQqyCY7uSVxW0N9QMxB/thumb.png http://tweakers.net/ext/f/GuuMGz1saPJpGRuMu5beypCi/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/PDgPIqmjOlbneE2SeMM0HFYo/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/X4oS8oOk5A6n2pVcaHQs35tN/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/tHqCT2gkXanfO2kWnhWq6MlR/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/y1DZVVe3sqsTsg32mH1fUfQ2/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/fWWpnQ03ZEIFYEmRXBABJG1r/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/579dFiO0iOpHZkvVVhbaEfd7/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/PeQJlim8VkPM7W8ZrEnwPmEa/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/KAxb6yKEhc3kmO2NP3d0QcAV/thumb.jpg
Er staan nog een paar andere afbeeldingen in mijn fotoalbum.

Changelog:
28-02-2010: eerste versie
01-03-2010: reeks typo's verwijdert
05-03-2010: toevoegingen over ledje, lader en Win7.
10-03-2010: 3DMark 06 op verzoek toegevoegd onder 'Hardware', screen HW monitor na draaien 3DMark 06 bij 'Temperaturen', stukjes toegevoegd n.a.v. vragen en typo's verwijdert.
26-05-2010: Updates bij "Drivers en support" en " Windows 7" toegevoegd.
09-08-2010: Update bij "Drivers en support" toegevoegd.
19-11-2010: Updates bij "Drivers en support" en "Accu" toegevoegd.
19-12-2013: Updates bij

Heb jij ook een Dell Inspiron 13z (N00Z1302)?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-128028+118+20+30Ongemodereerd8
Dit is zeker een erg nette review, voordat ik hem wilde kopen was er alleen een review van Driverheaven.com en notebookcheck.com, er is erg weinig publiciteit rondom deze top notebook :)

Een vraagje, weet jij misschien hoe je de hardeschijf kunt vervangen (als dat mogelijk is), ik kan namelijk alleen bij het RAM en de mini-PCI-e slot.
Waar ik mijn vorige netbooks/laptops meestal binnen een week wel een keer uit elkaar had gehad (je wilt toch weten wat je koopt he ;)) heb ik mij tot op heden in kunnen houden. Ik kan je dus niet precies vertellen hoe je het moet doen. Ik kan mij niet voorstellen dat het onmogelijk is, maar niet via een simpel luikje ofzo. Je moet volgens mij het apparaat dan echt uit elkaar gaan halen. Nu zal dat niet zo'n probleem zijn denk ik, zo te zien zitten er een stuk of 15 schroefjes in de onderkant. Als je die eruit hebt zal je denk ik het toetsenbord eraf moeten halen om bij de rest van de schroefjes te komen. Tenminste, als ik er vanuit ga dat het op ongeveer dezelfde manier werkt als de andere netbooks die ik uit elkaar gedraaid hebt.

Als ik mij binnenkort niet langer in kan houden zal ik wel eens wat fototjes van het uit elkaar draaien en de binnenkant van het apparaat maken.
Geweldige review, erg uitgebreid. :)

Ik vroeg me wel af of de dikkere accu niet oncomfortabel is als je de laptop op schoot hebt. Het lijkt mij dat het niet fijn zit en misschien zelfs erg vervelend is op je been. Iets dergelijks ervaren?
Hoi Sigurdar,

De laptop is dusdanig licht dat het totaal niet storend is. Ik vind het zelf zelfs prettiger dan een laptop zonder uitstekende accu. De warmte kan veel beter weg waardoor je benen een stuk minder warm worden. De toshiba van mijn vriendin zet ik een stuk minder graag op schoot als die een tijdje aan gestaan heeft!
Geweldige review, hier heb je duidelijk veel tijd in gestoken.
Die 5 sterren heb je verdiend ;)
heel erg nette review
goeie benches en je mening is zeer duidelijk
Geniale review zeg. Echt alles zit erin, zeer veel foto's, wat een klasse review!
netjes gedaan hoor! alleen betekent CULV niet core ultra low voltage ipv Consumer Ultra-Low Voltage
dank voor alle complimenten!

@leagallow: volgens mij is het toch echt Consumer ultra low voltage. heb het zelf ook dubbel gecontroleerd omdat ik het niet echt een logische naam vond maar blijkt dus echt zo te heten ;)
Mooi werk .Compleet en duidelijk.
Een goede review en nuttig als je zelf kijkt naar een dell.

De nividea geforce g105m presteerd goed ,
5,6 WEI score is best veel ,en volgens mij kan je er best een potje redelijk op gamen
hoewel jij dat niet gaat doen ,zoals je zegt .

[s]Kan je mischien een 3dmark 06 draaien en er bij posten ,[/s]................?( zou ik best [small]interesant vinden )[/small],edit; :) heeft Rupie gedaan ,klasse . :*)
2869 in 3dmark`06.
Verder geef ik ook 5 sterren , leuk om te lezen & zeker een mooie laptop.
. :)

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 10 maart 2010 20:39]

Top review. Zeer mooi en goed vormgegeven.
Mooie laptop ook.
Jezus man, wat een TOP-Review,
echte klasse hoor, uitgebreid, zeer duidelijk leesbaar, heel veel foto's!
Proficiat man!
Van mij ook 5 sterren, die zijn ook dik en dubbel dwars verdiend! O-) _/-\o_ O-) _/-\o_

[Reactie gewijzigd door HoeZoWie op 11 maart 2010 17:42]

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8