Intel NUC 6CAYH Review

KristoffelusNewbie 14 januari 2018, laatste update op 16 januari 2018, 156 views

Intel NUC 6CAYH (Product gekocht)

Ik heb er 2x4GB RAM (Kingston 1600MHz) ingestoken (2de hands gekocht voor 22,75euro)+ een SSD(Samsung 850 EVO 250 GB;88euro). Ik ben geschrokken van de snelheid van deze minicomputer. Gekocht bij Megekko voor 115euro. Ik werkte hiervoor nog met een Pentium 4, dus het is alsof ik uit de prehistorie kom.

Pluspunten

• Stevige bouwkwaliteit
  • maakt geen lawaai
  • verbruikt weinig (9 watt)
  • weinig geld voor zo'n vlugge pc (115 euro)
  • Doet alles wat je moet doen héél vlot
  • vele aansluitmogelijkheden
  • neemt geen plaats in (kleiner dan mijn hand)
  • zeer korte opstarttijd: 14 sec.

Minpunten

• Gamers kopen beter een Playstation of Xbox
  • geen HDR ondersteuning voor films

Ik heb er 2x4GB RAM (Kingston 1600MHz) ingestoken (2de hands gekocht voor 22,75euro), alsook een SSD (Samsung 850 EVO 250 GB;88euro). Ik ben geschrokken van de snelheid van deze mini-computer. De opstarttijd is 14 seconden en je kunt beginnen in Windows 10 die perfect vlot draait. Surfen met zoveel tabbladen open als je wilt (ik doe bv. samen de volgende open: de zware "The Guardian"-krant;vrtnws.be;https://www.zita.be/nieuws;demorgen.be) en zonder wachten is alles direct ingeladen terwijl ik nog luister naar muziek met "Musicbee". Vele aansluitmogelijkheden zoals 4 usb 3.0 poorten, audio voor-en achteraan, kaartlezer, hdmi en vga poort (er hangt een TV en oude monitor aan vast). Hij is geruisloos en verbruikt steeds rond de 8à9watt. Wel moet je enkele drivers updaten voor de bios zodat hij goed werkt. De led-lichten vooraan kun je instellen qua kleur en hoe ze flikkeren-niet flikkeren. Met deze computer kun je gewoon alles doen aan een zeer vlug tempo. Gamen moet je er niet mee doen, maar daarvoor heb ik hem niet gekocht. Ook ideaal om films-series te bekijken op je tv tot in 4K kwaliteit. Jammer dat HDR niet ondersteund is (wel vanaf de NUC7 versies), maar deze waren direct meer dan dubbel zo duur. Gekocht bij Megekko voor 115 euro (+verzending 5.95euro). De beste koop ooit! Ik werkte hiervoor nog met een Pentium 4, dus het is alsof ik uit de prehistorie kom. Als test heb ik hieronder alles opengezet samen: libreoffice;muziek met music bee afspelen; surfen met 7 tabs open, youtube afspelen, 1080p film afspelen met VLC => allemaal samen geen probleem (als ik kijk via taakbeheer/prestaties zit ik dan maar aan 40% processor en 3,2GB geheugen-verbruik. Zet ik de film af, dan gaat processor al naar 17%.

Heb jij ook een Intel NUC 6CAYH?

Enige mate van lay-out aanbrengen in je review zou hem behoorlijk leesbaarder maken, daarnaast spring je door de 'van de hak op de tak' schrijfstijl alle kanten op met je info/indrukken.
Het spijt me. Ik weet het. Ik wou een review doen omdat dit artikel er nog geen had en het moest nogal vlug gaan :)