Logitech Z213 Review

jetspiking 13 januari 2018, laatste update op 16 januari 2018, 513 views Product gekocht

Logitech Z213

Dit is een goede 2.1 speakerset, de bass mag dan niet zo heel hoog zijn en kamervullend zijn de speakers ook niet, voor deze prijsklasse leveren deze speakers echter goed geluid. Daarbij komt ook het mooie design van de speakers kijken, en de afstandsbediening, waarin een headset/speaker geplugt kan worden.

Pluspunten

• Mooi design
  • Helder geluid
  • Hardheid subwoofer regelbaar
  • Zwarte 3,5mm (i.p.v. een gekleurde)
  • Prijs kwaliteits verhouding is prima

Minpunten

• Afstandsbediening verschuift makkelijk, ondanks de rubberen voetjes aan de onderkant
  • Subwoofer én speakers zijn niet kamervullend

Muziekweergave Score: 4

●Specificaties
●Uitpakken
●In de praktijk
●Conclusie

Nadat mijn vorige 2.1 speakerset van minstens 5 jaar oud het begaf ben ik gaan kijken voor een nieuwe. Ik wilde per se een 2.1 speakerset aanschaffen omdat ik veel game en relatief vaak een film of serie aanzet, waarbij de basweergave extra belangrijk is. De speakerset moest beschikken over een regelbaar basvolume, daarnaast was een headset poort bij of in de speaker een pre.

Wegens slechte ervaringen met Trust viel dit merk af, daarnaast had ik maximaal 50 euro over voor een nieuwe speakerset, hierdoor viel een flink resterend deel van de speakersets af, waardoor de overige keuze beperkt bleef. Ik wilde aanvankelijk de Genius SW-2.1 375 in het bruin bestellen, helaas was de enige webshop die deze kon leveren Max ICT, waar ik in verband met slechte recensies niet besteld heb. Tussen de overige keuzes stonden de Edifier M1360, de Logitech Z213 en de Creative A250. De Creative A250 bleek naast het in mijn ogen lompe design geen 3,5mm aansluiting of basvolumeregelaar te hebben, wat heeft geleid tot het wegstrepen uit mijn lijstje.

Na lang twijfelen tussen de Edifier M1360 en de Logitech Z213 heb ik uiteindelijk de Logitech aangeschaft, puur omdat ik de Logitech speakerset er mooier uit vond zien.

Zodra je de specificaties bekijkt valt op dat de speakerset best compact is, een totaal gewicht van 1,76 KG is dan ook niet veel.

Qua aansluitingen is deze speakerset zeer beperkt, er zijn geen draadloze aansluitmogelijkheden zoals Bluetooth of WiFi, de enige optie is een 3,5 mm plug.

In de afstandsbediening van de speakerset zit een 3,5 mm aansluiting vervaardigd, zodat je indien nodig een headset kunt aansluiten.

De Logitech Z213 kwam binnen in een grote blauwe doos, niet erg mooi om te showen voor je raam, maar toch nog het benoemen waard dat ze überhaupt een doos met design kunnen meeleveren voor deze prijs.

Naast een meegeleverde handleiding staat op de flap van de doos een korte uitleg hoe je alles moet verbinden, ondanks dat het eigenlijk niet nodig was heb ik hier toch nog maar even naar gekeken, en gecontroleerd of ik het wel goed had aangesloten.

Bij het uitpakken kom je als eerste de speakers inclusief kabels tegen, hieronder zit de subwoofer met de afstandsbediening en de bijbehorende kabels (deze zitten overigens aan de subwoofer vast).

De kabellengte van de subwoofer is dik in orde, de speakers hebben echter een kabellengte van +- 1 meter. Dit kan een probleem vormen indien je de subwoofer op de grond wilt neerzetten.

De subwoofer is met een ander materiaal afgewerkt als de gewone speakers, het materiaal van de subwoofer is vermoedelijk MDF, de subwoofer voelt degelijk aan, maar een flinke stoot zonder beschadigingen verdragen doet deze hoogstwaarschijnlijk niet. De speakers zelf zijn gemaakt van kunststof en voelen degelijk aan. De speakers zien er mooi uit, het komt dan ook niet in je op dat je met een speakerset van 35 euro te maken hebt.

De afstandsbediening heeft een redelijke kabellengte, niet gigantisch veel, maar je krijgt toch nog de optie om deze goed te positioneren op je bureau. In de afstandsbediening kun je logischerwijs het geluid wijzigen, de speakerset én de subwoofer uit zetten, maar ook een headset op aansluiten.

De afstandsbediening is erg licht, ondanks de rubberen voetjes verschuift deze gemakkelijk over het bureau en kan eigenlijk nooit netjes recht gezet worden, tenzij je via een kabelhouder de spanning van de kabels haalt.

Naast de volumeregelaar, de aan-uit schakelaar en de headset poort is het ingebouwde ledje tevens geen overbodige luxe, zo hoef je niet constant te controleren of je de speakerset wel hebt uitgezet (écht een gemis bij mijn vorige speakerset).

De onderkant van de subwoofer ziet er wat minder netjes uit, natuurlijk is dit dan ook niet nodig, maar toch het vermelden waard. Eventueel had Logitech nog viltjes onder de pootjes kunnen plakken om beschadigingen tegen te gaan, maar aangezien je als het goed is toch niet je subwoofer constant heen en weer schuift is dit, voor mij in ieder geval, geen probleem.

De speakerset oogt wel wat "gewoon", dit komt omdat er vrijwel geen kleuren in de set aanwezig zijn (behalve het groene led lampje dan), liever had ik een tweede uitvoering gezien waarbij de set een deels bruine of witte behuizing had, indien deze bestond zou ik absoluut bereid zijn om hier wat extra geld voor neer te leggen.

Op de afwerking van set is niets op aan te merken, nergens zitten kieren of onafgewerkte randjes. Alhoewel de speakerset in het budgetsegment valt is de eerste indruk keurig.

Qua geluidsweergave ben ik onervaren, zelf heb ik het vrijwel altijd gedaan met speakersets van 15 - 25 euro, waardoor dit geluid al snel een stuk mooier klinkt. Deze set is ongetwijfeld niet evengoed als een high end 2.1 speakerset, ik vind het geluid echter nog steeds erg goed om naar te luisteren. De speakerset is zeker niet kamervullend, maar indien ik er recht voor zit heb ik er niets op aan te merken. Vooral tijdens het spelen van games is het gaaf om een explosie écht te voelen / horen, wat bij mijn oude subwoofer (tevens een Logitech) absoluut niet het geval was. Muziek is ook prettig om naar te luisteren, en in mijn ogen is de toonweergave dan ook zeer acceptabel.

De subwoofer heb ik tijdens het gamen ingesteld op een maximale bas, tijdens het luisteren van hedendaagse muziek laat ik deze ook op maximaal staan. Indien je klassieke muziek gaat luisteren kan het echter geen kwaad om de bas iets terug te draaien, dat zorgt toch voor wat helderder geluid.

Indien de speakerset compleet uit staat is er geen ruis te horen, bij harder geluid is er daarnaast ook geen gekraak te horen. Voornamelijk zijn dit ook de redenen dat ik mijn oude speakerset de deur uit heb gedaan, naast het feit dat deze af en toe ging brommen en een hoge toon geven.

De speakerset kan flink hard, boven de 90 decibel merk ik echter nog steeds geen kwaliteitsverlies, wat mij betreft prima. Veel harder dan dat heb ik de speakerset overigens niet gezet, dit vind ik zelf veel te hard en oncomfortabel om naar te luisteren. Gemiddeld speel ik muziek af op 70 - 80 decibel, op een wat hoger geluidsniveau merk je dat de subwoofer meer zijn werk gaat doen, op een hoger geluidsniveau heb je dan ook veel meer het idee dat je er in zit (in vergelijking met een decibel of 50).

Tijdens het luisteren heb ik nergens het idee dat er schelle tonen uit de speakers komen, daarnaast blijft het geluid helder.

Indien je veel films kijkt, (drukke) muziek luistert of gamed kun je het beste naar een 2.1 set kijken, omdat een 2.1 set in tegenstelling tot een soundbar of 2.0 set met een losstaande subwoofer wordt geleverd kun je dreunen vanuit je stoel voelen, met een 2.0 set heb je wel minder kabels en houd je meer ruimte over, een goede 2.0 set in deze prijsklasse heb ik tot nu toe echter nog niet gevonden.

Logitech heeft op de achterkant van de subwoofer onder andere een knop vervaardigd om de bas harder of zachter in te stellen, bij veel sets mis je dit, de bas kun je dan alleen maar zachter zetten door het volume omlaag te draaien, terwijl je dit eigenlijk niet wilt. De optie om de bas harder te draaien tijdens het spelen van een game is ook geen gemis, zo krijg je écht het idee dat je er middenin zit.

De twee speakers zelf geven prima geluid, maar hebben vrijwel een onafgeschermde conus (er zit een dun flexibel schijfje voor), je moet dus erg voorzichtig zijn, want een deuk erin wil je niet. Wel een nadeel van de speakers is de korte kabel waarmee je de speakers dient de verbinden met de subwoofer. Deze zijn lang genoeg om te verbinden met de subwoofer indien deze op het bureau staat, maar naar de grond toe haalt de kabel niet, je zou daarvoor echter eventueel een verlengkabeltje kunnen kopen / maken.

Dit is een van de weinige speakersets in deze prijsklasse waar Logitech een afstandsbediening bij levert, of in ieder geval een complete afstandsbediening. Zo kun je via de afstandsbediening het volume regelen, de gehele speakerset aan of uit zetten en een externe headset aansluiten. Het blokje is gebouwd uit hetzelfde materiaal als de speakers, wat ervoor zorgt dat het blokje relatief licht is. Ondanks dat aan de onderkant viltjes geplaatst zijn tegen het schuiven is het bijna onmogelijk om deze netjes recht te zetten op je bureau, omdat hij blijft schuiven. Het gewicht van de kabels (gaat bij mij achter het bureau naar mijn computer toe) verschuift het blokje na het positioneren constant terug, een oplossing hiervoor is een kabel binder plaatsen (zie foto), of een extra viltje die wat meer grip heeft aan de onderkant lijmen.

Wanneer je beschikt over een budget van ongeveer 25 (om de écht slechte sets uit te sluiten) tot 60 euro betwijfel ik of je iets beters kunt krijgen. Bij bijna iedere andere set moet je een compromis sluiten tussen zaken zoals een basregelaar, afstandsbediening en een aan-uit knop. Deze set heeft echter alle genoemde zaken hierboven, prima geluid en naar mijn mening tevens een mooi design. De set is dan ook zeker een aanrader en kan gerust indrukwekkend genoemd worden.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Laat voor vragen, opmerkingen, taalfouten of feedback gerust een reactie achter!

Heb jij ook een Logitech Z213?

Hoe lang zijn de kabels?
De speakers hebben een kabellengte van +- 1 meter
Ah oke, net iets te kort helaas.
Dat klopt, de kabels zijn idd onpraktisch qua lengte. (wel geschikt voor een klein bureau dus)