Microsoft Sculpt Comfort Desktop (Qwerty US) Review

kid1988 12 januari 2018, laatste update op 12 januari 2018, 123 views Product gekocht

Microsoft Sculpt Comfort Desktop (Qwerty US)

Leuke hardware met wat onduidelijke designkeuzes. Software ware personalisatie mogelijk is, maar met een deal-breaking bug.

Pluspunten

• voelt goed aan
  • Gaat lang met batterij
  • Touch/slide/click knop op muis vrij instelbaar

Minpunten

• Niet alle function keys op toetsenbord instelbaar
  • wisselen tussen FN en F-keys met een mechanische schakelaar
  • Custom muisknoppen worden soms vergeten door SW

Prima desktop set. redelijk goede kwaliteit en voor mij persoonlijk een fijne vorm.
De gedeelde spatiebalk lijkt in eerste instantie een novelty, maar nadat je er aan gewent bent wil merk je pas hoe ver de backspace knop eigenlijk weg zit.
echter is het zo anders en zo uniek dat het moeilijk is om te wennen wanneer je ook andere toetsenborden gebruikt.

De keuze van de FN toetsen is niet in alle gevallen logisch (er zijn bevoorbeeld geen knoppen voor next-previous track). In sommige gevallen zijn er zelfs domme keuzes gemaakt: (Scroll Lock heeft een dedicated button; PrintScreen en Insert delen een knop, en er is simpelweg geen Pause/Break knop.)

Met de ontvanger is het echter niet mogelijk om andere microsoft (vervangende producten) te koppelen. Ik kom van Logitech Unifying dus dat is even wennen.
De hardware verder weinig op aan te merken.

De software daarintegen voelt als een beperking. Op het toetsenbord zijn lang niet alle FN knoppen in te stellen. Zo kunnen sommige ongebruikte (nutteloze?) Metro FN toetsen niet worden ingestelt als bijvoorbeeld Next-Previous track. Functionaliteit daargelaten is er ook een erg vervelende bug waar potentiele kopers goed op moeten letten. Dit is voor zover ik heb begrepen van toepassing op ALLE microsoft toetsenborden en muizen die afhankelijk zijn van het Microsoft Mouse and Keyboard center;

Ik heb een Microsoft IR ontvanger, welke zich identificeerd als generic Mouse en Generic Keyboard. Omdat mijn systeem dus meerdere muizen/toetsenborden heeft aangesloten (fysiek of virtueel) komt de driver van het toetsenbord soms in conflict en worden alle knoppen terug gezet naar hun standaard functie. Bij iedere reboot moet het mouse en keyboard center worden opgestart om de custom bindings opnieuw te laden.

Persoonlijk vind ik dit erg vervelend, want het indrukken van de thumb button opend standaard het startmenu (i.t.t Browser Back, welke standaard "swipe down" over de thumb button is).

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Comfort Desktop (Qwerty US)?