Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion DV6-2120ED (VY329EA) Review

rjzand 18 februari 2010, laatste update op 18 februari 2010, 8.248 views

HP Pavilion DV6-2120ED (VY329EA)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Veel aansluitingsmogelijkheden
  • Grafisch goed voor deze prijs
  • Geluidsvolume
  • Design

Minpunten

• Accuduur
  • Veel glans afwerking, dus vaak schoonmaken
  • Scroll van touchpad
  • Niet het meest mobiel

Ik zocht een notebook omdat ik binnenkort ga studeren in het buitenland voor een tijd en het toch wel nodig vond om een computer voor schoolwerk/entertainment te hebben. Ik zocht dus een allround notebook voor een niet al te hoge prijs. Mijn voorkeur ging verder uit naar een HP vanwege hun pick-up&return garantie wat handig kan zijn wanneer ik in het buitenland zit. Uiteindelijk heb ik voor dit model gekozen (HP Pavilion DV6-2120ED).

Specificaties
OS Windows® 7 Home Premium 64-bits (Engels of Nederlands)
CPU AMD Turion™II dual-core mobiele processor M520
2,3 GHz, Level 2 cache 1 MB
Chipset AMD M880G
Memory 4 GB DDR2 (2 x 2048 MB)
Video ATI Radeon™ HD 4650
Scherm 15,6-inch high-definition HP BrightView LED-scherm
Harddisk 320-GB SATA vaste schijf 7200-rpm
WLAN 802.11 b/g/n
Audio Altec Lansing luidsprekers - SRS Premium Sound
Accu 6-cels lithium-ion (Li-Ion) accu
Formaat 25,8 cm (l) x 37,85 cm (b) x 3,4 cm (min h) / 4,2 cm (max h)
Gewicht 2,94 kg

Afstandsbediening met batterij
Doekje
Notebook + accu

Poorten
4 USB 2.0 (4e gedeeld met eSATA-poort)
1 HDMI-connector
consumenten-IR

Design
HP Imprint - Espresso

Review
Genoeg specs en plaatjes. Nu het verhaal.
Ik had voor mezelf een budget gesteld van 600 euro max. want anders werd het me toch iets te duur grapje. Ik heb veel rondgekeken op review sites/benchmarks etc. om vast te stellen wat voor mij goede onderdelen waren. Naar mijn mening was dit model het beste wat ik eruit heb kunnen halen.

Featureset: Op zoek naar een allround systeem moest ik toch uiteindelijk de keuze maken tussen een goede processor of een goede grafische kaart. Uiteindelijk koos ik voor de grafische kaart, omdat ik toch wel van wat gamen en series kijken hou in mijn vrije tijd en deze Ati kaart stelt me niet teleur. Hij presteerde beter dan dat ik had verwacht. Ik heb zelfs Dirt2 erop kunnen spelen. Echter de keuze voor de grafische kaart betekende dat ik wat prestatie op de processor moest inleveren. Er zijn snellere processors in notebooks van rond dit budget. Verder vond ik de poorten van VGA en HDMI heel handig zodat ik thuis mijn tv er op aan kan aansluiten, dan komt die afstandbediening van pas waarschijnlijk (nog niet getest). Zowiezo het brede aanbod van poorten is fijn. Verder is een schijf van 320gb wel genoeg (ik gebruik toch een externe schijf voor opslag).

Prestaties: Een belangrijk item voor mij persoonlijk. Ik heb er meteen maar een 3dmark op gerund en Dirt2 (toch vrij nieuw en veeleisend spel nog) geprobeerd. Het lukt wel om het te spelen, maar is toch wel zwaar voor deze notebook. Maar ja, je kan ook niet verwachten dat je met een budget van 600 euro een game machine heb. Wat mij opviel is dat het volume zo ongelooflijk hard kan. Totaal overbodig vind ik, maar misschien leuk voor iemand anders. Ik heb het volume bijna op zijn laagst gezet voor normaal geluid. Ik denk dat je jezelf wel doof kan maken als je alles op zijn hoogst zet. Ik heb geen dB meter, dus kan je geen waarde geven. Het geluid is wel goed zolang je het met mate doet en de bass is voldoende.

Stats:
3dmark06 score: 6052
(3dmark Vantage werkte niet vanwege de resolutie)

Windows Experience Index:

Dirt2 Benchmark (Battersea):
Preset low settings
Min fps 20,88
Av fps 23,67

Beeldkwaliteit: Ik vind het beeld goed. Ik kan mijn series er goed op kijken en games gaan ook goed. Alleen is een 15,6inch breedbeeld (1366x768) niet zo groot en geef dus de voorkeur voor aansluiten op een tv. Maar straks in het buitenland heb ik die optie niet en zal ik toch gewoon genieten van dit scherm dan. Het enige wat jammer is, is dat het een glimmend scherm heeft waardoor je wel op moet letten voor lichtreflectie. En voor degenen die benieuwd zijn over de inkijk hoeken zie onderstaand plaatje (Waarschuwing! Het is een groot plaatje).

http://th02.deviantart.net/fs70/300W/f/2010/049/e/e/Screen_angles_by_NosVII.jpg (Foto's genomen in het donker, zonder flits en scherm op max. brightness)

Bouwkwaliteit: Dit notebook voelt vrij stevig aan. Ik heb niet echt zwakke punten opgemerkt behalve dat de DVD in open stand er zwak en breekbaar uitziet, maar dat is eigenlijk bij alle notebooks zover ik weet. Waar ik niet over te spreken ben is dat bijna alles in glans is afgewerkt. Dit laat me een partij vingervegen etc. achter. Vandaar dat ze ook een doekje meeleverden, maar dit had van mij wel anders gemogen. De zwarte look met Espresso design vind ik wel weer mooi.

Ergonomie: Ik ben tevreden over het toestenbord. Het voelt goed aan, maar is toch wel even wennen als je een normaal computer keyboard gewend bent. De aanwezigheid van een numpad is ook heel handig. Helaas ben ik minder blij met het touchpad. Waarom deze ook in glans is afgewerkt is mij een vraag. Zo'n touchpad wordt zo vies na even gebruik (of ik heb hele vette vingers). Verder is het idee om de zijkant van de touchpad als scroll te maken een goed idee, maar helaas werkt het niet goed. Soms weet ie hem wel te pakken en soms weer niet en je moet wat druk erop zetten om te scrollen. De touchpad heeft dat niet, die is werkt daarintegen wel goed. Waar de scroll faalt is het met de volumebar aan de bovenkant wel goed gegaan. Het werkt hetzelfde als de scroll alleen dan horizontaal en is gevoelig zoals het hoort. De bovenste balk is allemaal touchpad, maar het gaat dan alleen om volumebar (+/-) / mute en WLan (aan/uit).

Warmte- en geluidsproductie: Vergeleken met mijn PC is de notebook wel heel stil, maar ik denk dat er nog stillere notebooks bestaan. Maar voor mij is het niet storend. Onder full-load hoor je hem wel werken en wordt ie ook warmer. Ik heb geen hotspots opgemerkt alleen dat sommige plekken warmer zijn dan anderen, maar dat ligt gewoon welke onderdelen op die plek zitten.

Mobiliteit en accuduur: Dit notebook is niet de lichtste die er is. Met 2,94kg is het nog wel te doen. Het formaat is ok, maar zeker niet het meest mobiele wat je kan hebben. Je zal met dit notebook altijd een tas ervoor moeten hebben. De accuduur is volgens mij niet erg goed. Ik kan het niet echt vergelijken, omdat dit mijn eerste notebook is. Maar onder full-load (Dirt2 spelen) kon ik er ongeveer 80 minuten mee doen op medium brightness en WLan aan. Ook met series kijken kon ik er zoveel minuten uithalen, maar daar was de brightness wel vol en had ik hem aangesloten op de tv. Mijn mening in ieder geval is dat de accuduur wel beter had gemogen. Je zal de adapter altijd mee moeten nemen tenzij je voor een kort gebruik gaat.

Prijs: Voor de prestaties die dit notebook weet te leveren en in vergelijken met andere modellen denk ik dat je een heel mooi ding hebt voor deze prijs als je iets meer van grafisch verwacht. Daarnaast is dit een model wat nauwelijks 1 maand geleden uitgebracht is. Waarschijnlijk zullen de prijzen nog wat dalen.
Ik had hem in ieder geval voor een prijs van 560 euro op 13 Feb 2010.

Ik ben tevreden met mijn aankoop. Naar mijn mening een goede allround notebook voor een goede prijs als ik dit vergelijk met wat andere producten van HP maar ook andere merken. Helaas vereist dit glimmonster veel schoonmaak aandacht en volgens mij geldt dit voor alle notebooks in de Pavilion serie, maar als je daar langs kan kijken is het een goed ding.

Edit: Imageshack verkleinde het screenangles plaatje, dus heb ik hem maar naar DA verplaatst.

Heb jij ook een HP Pavilion DV6-2120ED (VY329EA)?

Leuke review.
Maar misschien handig om je foto's even te resize, nu vallen ze voor het grootste gedeelte weg.
Al gebeurd. Ik had het zelf ook al gezien. Ik gebruikte de verkeerde code. En ik zie dat het screenangle plaatje verkleind is. Deze zal ik proberen in origineel formaat te uploaden ergens. Wordt vervolgd.
Mooie review, en goed uitgebreid met alle foto's!

Ik vraag me wel af waarom je glansafwerking als een minpunt aangeeft; daar heb je toch voor gekozen toen je de laptop kocht?
Ik heb meer gekozen voor de inhoud. Ik wist wel van de glans afwerking, maar het gaat daarbij vooral dat op zo'n oppervlak veel vegen zichtbaar worden na gebruik. Voor mij is het niet zo'n probleem, maar ik kan me voorstellen dat anderen er anders over denken. Daarom toch maar als minpunt gezet.
Jo! Wat een slim idee!
De laptop van alle hoeken fotograveren zodat iedereen zelf kan bepalen of de kijkhoek goed is! Drie maal hulde! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verder is het een hele duidelijke review. Gelukkig ook niet zo lang zodat er geen doorkomen aan is. Daardoor leest het lekker weg.

Over de accuduur. Ik heb zelf ervaren dat de gebruiksduur van een accu iets beter kan worden als je ´m een paar dagen gebruikt hebt. (Maar pin me er niet op vast 8)7 )
Toch vindt ik 80 minuten voor een zware game nog niet eens heel slecht.
De accuduur kun je ook het beste testen bij browse of office gebruik.

Wel een mooie review. Zeker ook vanuit een leuke invalshoek bekeken.
Mooie review.
Netjes en goed leesbaar .,

Erg interesant is de videokaart , weet je, toevallig ook of het ddr2 of ddr3 is , in de hd4650 ?
...3dmark06 score: 6052 , goede score ,
is dat gewoon op standaard setting`s , of is al alles op max in catalist ? ,,

Verder .....zo als al gezegd .....zeker een mooie laptop ... :9~ .....

.....en 5***** ,voor de uitstekende review.
Erg nuttig ,en actueel ,voor mensen die zelf op zoek zijn en/of gewoon om te weten hoe het product ervaren word.
Volgens HP is het DDR3:

Maar onduidelijk is het of het wel om GDDR3 (i.p.v. DDR3) gaat, wat ook nog verschil schijnt uit te maken...

@reviewer:
Op hoeveel MHz is de core en het geheugen geclockt?
Dat schijnt ook te kunnen verschillen van 450-550 MHz (core) en 600-800 MHz (geheugen), wat ook weer behoorlijk uitmaakt voor (game) prestaties.

Mooie review trouwens, 5 sterren voor jou ;)
Mooie review!

Ik heb dezelfde laptop aanbevolen aan mijn schoonzus die er inmiddels ook gebruik van maakt. Heb 'm zelf ook (even) onder handen gehad en moet zeggen dat 't een mooi apparaatje is. Kan me vinden in je review, maar de minpunten die je aangeeft wogen hier niet zo zwaar.

M'n schoonzus heeft 'm gekocht voor (volgens mij) 540 Euro. Lager dus dan de pricewatch en zeker een goeie deal imo :)

Ik zal bij de laptop niet gaan overclocken, zal ik m'n schoonzus niet aandoen, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat ie allemaal kan :P
zou je kunnen kijken hoe warm de cpu wordt tijdens dirt 2? die van mij werd 85 graden tijdens wow.

alvast heel erg bedankt
Mooie review, goede details (foto;s)
nice review

goed uitgebreid en duidelijk :)

ik zie een anime plaatje als desktop mag ik weten waar je die vandaan hebt of van welke anime het is.
Geen idee van welke serie het is. De artist is in ieder geval Kaori Minakami en de wallpaper is gemaakt door MissNysha op DeviantArt en AnimePaper. http://missnysha.deviantart.com/art/Aquamarine-145461028
Mooie en goede revieuw, ben zelf ook op zoek. Deze revieuw helpt daarbij !!
Dus dank voor je bijdrage :)
Heb deze notebook ook in gebruikt.

Werkt prima en ondervind ook geen hinder met de scrollbalk in het touchpad. Een beetje erop drukken is toch geen moeite:)