Synology DiskStation DS210J Review

PSV_Supporter 12 augustus 2010, 9.642 views

Synology DiskStation DS210J

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Intu´tief gebruik webbased Diskmanager
  • Oneindig veel mogelijkheden

Minpunten

• Onduidelijke uitleg/beschrijving bij services

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik gebruik deze Synology DS210j sinds 2 weken en ben er erg tevreden over.

In combinatie met 2 Samsung EcoGreen F2 harde schijven (HD154UI) van 1.5 terabyte, heb ik voorlopig meer dan voldoende opslag capaciteit. De keuze voor deze schijven is puur op basis van zoveel mogelijk Gb's / euro en met net 6 ct/Gb stond deze bovenaan.

Installatie
De installatie van de schijven is een fluitje van een cent. De behuizing schuif je zo los, de schijven netjes op hun plaats schuiven, waarbij je de schijven ook zo in de connectors schuift, en vast schroeven en de behuizing weer dicht maken. De disks uit hun verpakking halen kostte meer tijd.
Daarna even de stroom en netwerk kabel aansluiten en aan zetten maar!

De bijgeleverde software CD kan ik niet beoordelen, vanwege een defecte CD-speler in mijn laptop. Vandaar dat ik deze via de site heb gedownload en ge´nstalleerd. Voordeel is wel dat ik meteen de nieuwste versie firmware en dergelijke meteen op de DS ge´nstalleerd kreeg. (Maar wellicht dat de software op de CD dit ook automatisch doet)

De software herkende de DS meteen via het netwerk en via een eenvoudige wizard waren de meest belangrijke instellingen zo gemaakt en kon de Synology beginnen met het opbouwen van de RAID1 set.
Aangezien dit wel de nodige tijd duurt, ben ik wat anders gaan doen. Heb geen idee hoe lang de DS hiermee bezig is geweest.

Gebruik
In gebruik is de DS makkelijk. Via een webbrowser kun je alles instellen en kun je services eenvoudig activeren en zelfs nog 'packages' installeren. Voor een beginner is het wellicht wel lastig, niet altijd is duidelijk wat een bepaalde service nu precies biedt en wat je voordeel ervan is.
Bijvoorbeeld iSCSI target, geen idee waarom ik dat zou moeten/kunnen gebruiken en wat het verschil is met bijvoorbeeld een netwerk share.
Ik wil hiermee niet zeggen dat een onervaren computergebruiker niet uit de voeten zou kunnen met dit apparaat, maar eerder dat het apparaat zoveel mogelijkheden biedt, dat je ze waarschijnlijk niet allemaal zult gebruiken.

Mogelijkheden
Zoals gezegd, mogelijkheden zat. Zelf gebruik ik de DS vooral voor opslag. Een netwerkshare was dus het eerste wat mij interesseerde en dat was in no-time geregeld. En of ik nu via mijn Vista of XP machine, of met de WD TV Live hierop wilde, het is een fluitje van een cent.
De WD TV Live genoemd hebbende, hier was mijn tweede uitdaging: Muziek luisteren en video's kijken. Ik heb hiervoor de Media Server en Audio Station geactiveerd. De Media server blijkt niet helemaal goed samen te werken met de WD. Muziek gaat prima, maar video's afspelen lukt vaker niet dan wel. Voor alsnog heb ik nog geen oplossing voor het probleem gevonden en is mij niet duidelijk of de Synology of de WD hier debet aan is.
Naast deze mogelijkheden heb je o.a.: Downloadservice (b.v. via bittorent en usenet), Photostation, Surveillance station (om met je webcams veiligheidsmedewerkertje te spelen ;-)), Webservices (o.a. PHP), Backup service, Printer server, etc.
Als je een externe harde schijf via USB aansluit, kun je deze ook via het netwerk delen via de DS.

Prestaties
De prestaties van het apparaat zijn ruim voldoende voor mijn 100mbit netwerk. Ik kan wel willen dat ik 20 mb/s lees of schrijf, maar dat is technisch onmogelijk. Wel is het zo dat het lezen en schrijven niet sneller wil dan 7 Mb/s, waarbij schrijven gek genoeg sneller gaat dan lezen.
Als je een leuke film en muziek collectie op de DS zet, gaat de mediaserver de boel indexeren. Als je hierin behoorlijk veranderingen aanbrengt (wat zeker in het begin zal gebeuren als je de schijven vol zet), wordt de boel automatisch opnieuw geindexeerd. Met ca. 10.000 muziek nummers en ca. 100 films is hij ruim 4 uur zoet geweest.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS210J?

Wat video streaming betreft:

ik gebruik een 209+ i.c.m. o.a. een xtreamer. het af kunnen spelen van bestanden heeft in eerste instantie te maken met de ondersteuning voor de bestandstypen. denk hierbij aan DivX, H264, etc.

Daarbij luistert een netwerkshare / mediaplayer combinatie erg nauw naar netwerken die ertussen liggen. Ik gebruik momenteel PowerLine (UTP naar stekker, stekker naar UTP) omdat mijn directe aansluitingen nog getrokken moeten worden in huis. Als ik bijvoorbeeld VOB based films afspeel, dan hapert de stream vaak. dit lijkt te liggen op audiostream niveau, maar daar zijn de geleerden (firmware bouwers vd XTreamer) nog niet helemaal uit

De Syno kun je enkel op 2 dingen finetunen wat streaming betreft:
- MTA
- HDD powermanagement

Ik heb mijn powermanagement op zeer eco-onvriendelijk gezet.. kortom die HDD's mogen van mij altijd spinnen.
De MTA settings hebben alles te maken met welke netwerksnelheid je minst snelle interface gebruikt. de meeste mediaplayers hebben een 100Mbit aansluiting, dan heeft een MTA van 9000 vrij weinig zin heb ik gelezen. hiermee ben ik nog aan het klooien, tot op heden merk ik weinig verschil in performance verbeteringen.

Een vriend van me heeft een Mede8er M500X i.c.m. een ACER windows Homeserver draaien. hij bemerkt dat het lezen vanaf de Homeserver een veel tragere snelheid aanhoudt dan het schrijven ernaar toe (heel vervelend, want je leest juist het meest van de schijven ipv er naar te schrijven)

Lekker stoeien dus... welkom op de stoeiclub ;)
Goede review :). Hoe zit 't eigenlijk met de geluidsproductie van de fan? En zijn de snelheden snel genoeg om HD video (720p) mee te streamen? Ben nl. ook van plan deze aan te schaffen.
De DS streamt op volle (netwerk) snelheid, zonder problemen.
het is aan te raden om het op de 100/1000 netwerken te gebruiken, maar dat spreekt voor zich natuurlijk.
wel ligt het aan het "ontvangende" apparaat, ik hoor nog wel eens van troubles met de PS3 en/of Xbox maar die heb ik zelf <nog> niet

Hier gaat het naar 3 Xtreamers ( soms zelfs tegelijk ) en dat gaat via SMB protocol
in het verleden het NFS gebruikt, maar vanaf FW2.1.3 kan je favorieten ingeven.

Ook bestanden afspelen op laptops en andere desktops gaat zonder problemen
Het streamen ( via de ingebouwde servers gebruik ik derhalve niet )

@reviewer :
Ik gebruik hier 2 DS'en naast elkaar ( DS109 & DS210j ) en geen van beiden trilt / resoneert
heb je gekeken of alle schroefjes vastzitten ( HD's en behuizing ), want het trillen is geen normaal verschijnsel .

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 18 februari 2010 12:50]

Ja, de boel zit goed vast. Het trillen is overigens minder geworden, ik denk dat dit ligt aan de belasting van de schijven. In het begin heb ik er veel tegelijk opgezet, vanaf meerdere plekken tegelijk. Dat heeft bij elkaar ruim 2 dagen continue verkeer opgeleverd, waarbij de DS uiteraard ook nog zelf gaat indexeren e.d.
En mogelijk dat mijn bureaublad er aan meewerkt, want deze werkt al gauw als een soort klankkast.
Heb persoonlijk enkel ervaring met een DS109j, de voorloper en voorzien van een tragere processor en minder geheugen als ik mij niet vergis.

Zowel het streamen van 720 als 1080 materiaal in de smaken mkv, mt2s, mpeg gaan alle zonder problemen.

Popcorn hour welke het allemaal voor zijn kiezen krijgt is wel bekabeld aangesloten.
Vaak zijn deze mediaspelers voorzien van een 100mbit aansluiting en daardoor eerder een bottleneck dan de NAS.

Het enige wat even duurt zijn grote bestanden, het schrijven erheen gaat met ongeveer 10 mb/s.
Ik heb nog een 106j, deze speelt ook zonder problemen 1080p's af via m'n Xbox. Ik wil binnenkort ook deze 210j aanschaffen, mede vanwege de goede ervaring met de 106j.
Het klopt toch ook, dat je gewoon via newsgroepen kunt downloaden op deze (een Synology) NAS of niet?
Ja, dat klopt. Met SABnzbd+. Werkt uitstekend.

Remco Schellekens heeft een de standaard release van SABnzbd+ zodanig geconfigureerd en ingepakt, dat installeren op een Synology nas geen enkel probleem is. Wil je een recentere versie, dan kan dat. Maar dan zal het je meer moeite kosten om een en ander aan de praat te krijgen.

Succes!

[Reactie gewijzigd door PSV_Supporter op 12 augustus 2010 09:25]

ja dat kan alleen is de ds209j een traag beesie voor usenet.
ik heb de 209+2 en die is al volledig belast bij 8mbit ssl downloaden inclusief repareren en uitpakken.
Hmm was vanplan om er ook 1 aanteschaffe maar ben tog maar aan het spare voor een Game PC ;)
9. AC3, AMR, DTS, RV30, RV40, WMA3 codec are not supported.

is dit niet ut probleem waarom je bepaalde meuk niet streamen kan?

bron: http://www.synology.com/enu/products/DS210j/spec.php
@AnarkhiA: die beperking geldt alleen voor Photo Station.
Updaten is opzich ook geen probleem sinds er een sabhelper+ 3rd party applicatie is om sabnzb+ te updaten naar een nieuwe versie. Staat als het goed is gewoon in het admin-menu.

Je moet dan wel fw 2.1 op je Syno hebben draaien...
Hallo,

Ik ben van plan me 2 DS210j's aan te schaffen, omdat ik merk dat mijn samsung LCD tv via dlna de resolutie van de films niet correct weergeeft. Als ik diezelfde film dan via usb afspeel heb ik wel een volledig scherm gevuld met de film.
Dus dacht ik via mijn netwerk de NAS te voorzien van content en dan langs de andere kant de tv op deze DS210 aan te sluiten.
Eerste vraag, heeft er iemand ervaring dat deze usb-aansluiting in 2 richtingen werkt.
Dus dat de content van de NAS-schijven zichtbaar is via deze usb, of dient dit enkel voor een externe schijf aan te hangen en deze direct te copieren of evenzeer te delen via het netwerk.
Voorts, is er de mogelijkheid om deze 2 stations met elkaar te syncen in het netwerk?

Grtz
Waarom geen NAS met 4 schijven in RAID5 bijvoorbeeld?